profil

Dydaktyka

(128)
Baza wiedzy
Pokaż więcej
Dodaj zadanie

Masz problem z pracą domową?
Pomożemy rozwiązać Twoje zadania

10 online
poleca84%

Metody nauczania

METODY NAUCZANIA ► - to sposób postępowania nauczyciela z uczniami, w celu osiągnięcia zamierzonego celu. . Metody oparte na słowie: 1. Opowiadanie – polega na zaznajomieniu uczniów z jakimiś rzeczami, zjawiskami w formie ich słownego opisu....

poleca84%

Zmienne w badaniach pedagogicznych.

Prof. A. Wojciecha Maszke w swojej publikacji pt:” Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych” tak pisze o ZMIENNYCH W BADANIACH PEDAGOGICZNYCH: Każde badanie naukowe służy realizacji określonych celów i dotyczy zawsze...

poleca84%

Dydaktyka ogólna- wykłady

Dydaktyka jako nauka. 1.Etymologia, geneza i znaczenie nazwy dydaktyka. A)przemiany dydaktyki jako nauki Dydaktyka jest podstawową nauką pedagogiczną. Proces kształcenia jest przedmiotem zainteresowania dydaktyki. Nazwa dydaktyka pochodzi z j....

poleca83%

Opis Obrazu "Dziwny Ogród" Józefa Mehoffera !!!

Obraz pt „Dziwny Ogród” namalowany został przez Józefa Mehoffera . Ukazuje on niezwykle barwny i żywy ogród pełen kwiatów , owadów. Na planie pierwszym znajduje się nagi chłopiec . Padają na niego intensywne promienie słońca . W rękach trzyma...

poleca84%

Dydaktyka ogólna- ściąga

METODA KSZTAŁCENIA- wypróbowany i systematycznie stosowany układ czynności nauczycieli i uczniów, realizujących świadomie, w celu złożonych zmian w osobowości uczniów; systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami, umożliwiający...

poleca84%

System szkoły współczesnej

System szkoły współczesnej. Dydaktyka współczesna różni się wprawdzie od dydaktyki tradycyjnej i progresywistycznej, ale nie odrzuca wszystkich założeń. Popiera również zaznajamianie uczniów z podstawami...

poleca83%

Planowanie, organizowanie pracy dydaktycznej.

1. Planowanie pracy pydaktycznej Jednym z głównych warunków skuteczności wszelkiego świadomego i celowego działania , zwłaszcza długotrwałego złożonego jest planowanie . 2. Organizacja pracy dydaktycznej W szkole to takie zharmonizowanie...

poleca84%

Morfologia dialogu

Zreferowany artykuł Markiewicza o morfologii dialogu. Teoria literatury.

poleca84%

Nauczanie pojęć

Nauczanie pojęć Uczenie się pojęć to coś więcej niż po prostu klasyfikowanie obiektów i formowanie kategorii. To także coś więcej od uczenia się nowych nazw lub słów pasujących do danych klas...

poleca83%

Narkomania

Wstęp Naturalną skłonnością człowieka jest poszukiwanie doznań przyjemnych i unikanie tych złych. Życie każdego człowieka dokumentuje tą tezę, lecz tak jak różne są drogi życiowe tak rozmaite bywają drogi realizacji tych doznań – jedne poprzez...

poleca84%

"Jaką cenę przyszło zapłacić Ernestowi Nemeczkowi za bohaterstwo?"

Ernestowi Nemeczkowi za bohaterstwo przyszło zapłacić wysoką cenę- zmarł. To on, chociaż był chory, przyszedł bronić placu. Dzięki niemu wygrali. Wszyscy uważali, że jest bohaterem, nawet czerwonoskórzy przyszli go odwiedzić w domu,...

poleca83%

Katalog gier dydaktycznych

KATALOG PRZYKŁADOWYCH GIER DYDAKTYCZNYCH W KALSACH I- III. E. Pająk Propozycje gier i zabaw do wykorzystania podczas realizacji programu „Postrzegam świat całościowo” dla klas I Str. 19- 32, 1998/ 1999r A. Dydka Życie szkoły: przykłady...

poleca84%

Dziecko jako podmiot lub przedmiot w dydaktyce

1.Orientacje w pedagogice współczesnej W historii rozwoju myśli pedagogicznej pojawianie się kolejnych koncepcji procesu dydaktycznego było związane z rozwojem innych nauk, takich jak filozofia, psychologia i socjologia. Efektem tych wpływów było...

poleca84%

Opracowanie celu głównego i celów szczegółowych

Taksonomia według Blooma Cel ogólny: Student zna podstawowe istoty procesu kształcenia Cele szczegółowe: 1. Student wymieni cechy nowoczesnego systemu kształcenia. 2. Student wyjaśni ogniwa procesu kształcenia. 3. Student omówi...

poleca83%

Przykłady wykorzystania zasad i metod nauczania

Przykłady wykorzystania zasad i metod nauczania Zasady nauczania to ogólne normy postępowania dydaktycznego, które określają, jak należy realizować cele kształcenia. Przestrzeganie tych norm pozwala nauczycielowi zaznajamiać uczniów z podstawami...

poleca84%

Wdrażanie do samokształcenia

Samodzielne uczenie się, przyswajanie wiedzy jest podstawą samokształcenia się. Ten proces wymaga od nas realizacji samodzielnego planowania zadań, które mają na celu samokształcenie i samodzielnego ich realizowania. W tych dwu sytuacjach...

poleca84%

Warsztat pracy umysłowej- jego wystrój, wyposażenie, estetyka, komfort czyli skuteczne czenie się

Coraz częściej mówi się, że aby osiągnąć sukces w nauce trzeba mieć oliwę w głowie i pupę z żelaza. Kilka godzin na uczelni i jeszcze kilka przy domowym biurku to ogromny wysiłek nie tylko dla umysłu, ale i także dla kręgosłupa....

poleca83%

Konspekt zajęć kształcenia zintegrowanego

Scenariusz zajęć przeprowadzonych w klasie III Ośrodek tematyczny: Na ratunek Ziemi. Temat dnia: Rośliny i zwierzęta chronione w Polsce. Zapis w dzienniku: Rośliny i zwierzęta chronione w Polsce. Ochrona roślin i zwierząt w Polsce. Cechy...

poleca83%

„Techniki komputerowe w przekazie edukacyjnym.”- Komputer i internet w edukacji.

Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej Temat: „Techniki komputerowe w przekazie edukacyjnym.”- Komputer i internet w edukacji. Kiedy w połowie lat 90.pojawiłay się w Polsce pierwsze, przeznaczone dla dzieci multimedialne programy edukacyjne,...

poleca85%

Wielka bibliografia PJM (Polskiego Języka Migowego)

Bibliografia PJM: 1. M. Bandurski, T. Gałkowski, Rozwój rozumowania przez analogię u dzieci głuchych a komunikacja w języku migowym, "Przegląd Psychologiczny", 46 (3) 2003, s. 253-289. 2. M. Bandurski, T. Gałkowski, The development...

poleca83%

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie VI

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie VI

poleca83%

Podział teorii literatury, teoria literatury

TEORIA LITERATURY: 1) HISTORIA LITERATURY (HISTORYCZNA WIEDZA O LITERATURZE) 2) POETYKA (TEORIA DZIEŁA LITERACKIEGO): 1) ze względu na przedmiot: * stylistyka - językowy kształt utworów, środki stylistyczne, składnia itp., *...

poleca83%

Proces edukacyjny

uproszczone schematy niektórych zagadnien z dydaktyki ogólnej z ćWICZEń!!!! WYKLAD BEDZIE PóźNIEJ ;P

poleca81%

Porównanie systemu oświaty w Polsce i w Wielkiej Brytanii

System edukacji to normy i zasady obowiązujące w szkolnictwie, regulowany jest prawami ustalonymi przez rząd danego państwa. W Polsce za system edukacji odpowiedzialna była Komisja Edukacji Narodowej (w skrócie KEN) założona w 1773 roku, która...

poleca80%

Ocena opisowa w edukacji wczesnoszkolnej

MANKAMENTY TRADYCYJNEGO OCENIANIA Ocenianie to najbardziej niebezpieczna czynność, jakiej jesteśmy poddawani przez cały czas. Wszystkie działania człowieka sprowadzają się do dokonywania jakiś ocen, bądź to własnego postępowania, bądź...

poleca82%

Dydaktyka - wyklady dr Zając

Teoria wychowania ? wykłady Ogólna struktura przedmiotu Rzeczywistość (to co realnie istnieje): społeczna, kulturowa, techniczna, ekonomiczna, przyrodnicza, globalna Poznanie: naukowe, potoczne Nauka: struktura Teoria naukowa Teoria wychowania...

poleca85%

Dydaktyka, zadania dydaktyki, kształcenie się, uczenie się, samokształcenie, wykształcenie.

Dydaktyka – ([gr.]-‘didacticos’ – „pouczający”, ‘dasco’ – „uczeń”). Nie używamy wówczas terminu „dydaktyka”, zajmowano się metodami nauczania. W starożytności istniały 2 metody: - metoda sokratejska - składała się z 2 części. Pierwszą część...

poleca82%

Błędy w ocenianiu szkolnym jako najważniejszy problem dydaktyczny we współczesnej szkole

Od samego początku powstania nauki w szkołach instytucje te spotykają się z licznymi problemami wychowawczymi i dydaktycznymi. Do problemów wychowawczych należą m.in. narkotyki, przemoc w szkole, opuszczanie zajęć itp. Do drugiego rodzaju...

poleca82%

Plan metodyczny zajęć edukacyjnych z zakresu edukacji zdrowotnej.

PLAN METODYCZNY ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z ZAKRESU EDUKACJI ZDROWOTNEJ DLA DZIECI, W ŻŁOBKU MIEJSKIM, W ZAWIERCIU Temat: „Wszystko powinno być czyste, to oczywiste” Miejsce: Żłobek Miejski w Zawierciu Data: 23.11.2004 Czas zajęć: ok.20...

poleca81%

Praca domowa- dydaktyka ogólna

PRACA DOMOWA ( F. Bereźnicki) 1. Nauka (praca) domowa uczniów. Nauka (praca) domowa-jest nieodłącznym elementem procesu kształcenia w systemie klasowo-lekcyjnym jest ważną forma, która wzbogaca i uzupełnia pracę uczniów na lekcji. ? W literaturze...

poleca81%

Literatura XX wieku - J. Przyboś

J.PRZYBOŚ - jego wiersze z lat 20-tych miały na ogół retoryczny charakter monologu oratorskiego; opisywały pewna rzeczywistość- lub pouczały o pewnych prawdach ogólnych, wzywając zarazem do ich realizowania - nowy styl poetycki Przybosia...

poleca79%

Analiza słowotwórcza rzeczownika rzeczowników, analiza wyrazu wyrazów

Wszystko dużo przejrzyściej w załączniku :) Plus przykład analizy słowotwórczej. ANALIZA SŁOWOTWÓRCZA RZECZOWNIKÓW 1. PARAFRAZA SŁOWOTWÓRCZA – opis wyjaśniający znaczenie wyrazu pochodnego (derywatu), zawierający wyraz podstawowy np. domek...

poleca85%

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie IV

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie IV

poleca80%

Sofiówka, Sofijówka - Stanisław Trembecki - obraz Ukrainy, ogród, Grota Tetydy, Szkoła Ateńska

SOFIÓWKA S. Trembecki Panegiryk napisany na zamówienie Szczęsnego Potockiego. Dzieło zostało poświęcone: - Zofii Potockiej - carycy Katarzynie II - Stanisławowi Szczęsnemu Potockiemu - carowi Aleksandrowi 1) Zofia – przyrównana do...

poleca85%

Leksykologia notatki

TYP SŁOWOTWÓRCZY – klasa, grupa wyrazów o tym samym znaczeniu strukturalnym, utworzona za pomocą tego samego sufiksu np.okarżyciel,donosiciel-t1.; wybawca,mówca-t2;śpiewak,pływak-t3. KATEGORIA SŁOWOTWÓRCZA- kategoria wyrazów o tym samym schemacie...

poleca85%

Konspekt zajęść z WDŻ - Funkcje Rodziny

Temat: Funkcje Rodziny Cele: • Uczeń wie co to są funkcje rodziny • Uczeń zna funkcje rodziny i potrafi je wymienić Przebieg zajęć 1) Powitanie uczniów, sprawdzenie listy obecności. 2) Ogólne wprowadzenie do tematu. 3)...

poleca85%

Dydaktyka- sciąga

1. OMÓW PRZEDMIOT BADAŃ, FUNKCJE I ZADANIA DYDAKTYKI OGÓLNEJ Dydaktyka jako nauka o nauczaniu – uczeniu się to system poprawnie uzasadnionych twierdzeń i hipotez dotyczących procesu, zależności i prawidłowości nauczania – uczenia się oraz...

poleca85%

Dydaktyka od a-z

Dydaktyka 1. Dydaktyka jako nauka. 1. Geneza i znaczenie nazwy dydaktyka. Nazwa dydaktyka pochodzi z języka greckiego, w którym didaktikós znaczy pouczający, a didasko uczę. Dydaktykę traktuje się obecnie jako naukę o nauczaniu i uczeniu...

poleca83%

Główne pojęcia dydaktyczne.

GŁÓWNE POJĘCIA DYDAKTYKI Nauczanie – planowe, świadome, systematyczne współdziałanie nauczyciela i ucznia, polegające na wywołaniu określonych zmian w wiedzy, umiejętnościach, sprawnościach i nawykach uczniów ( w osobowości ucznia). Uczenie...

poleca85%

Dydaktyka ogólna

Aparatura terminologiczna dydaktyki 4 komponenty uczenia się: charakter, przedmiot, drogi, efekt Przedmiot: -kto? Sam nauczyciel -co? Wykłady, konsultacje -czas? Cały czas po skończeniu studiów Nauczanie- planowa i systematyczna praca z...

poleca85%

Szkolny Raj

" Sen ze szkolnego raju . " Pewnego dnia miałem wspaniały sen. Śniło mi się że moja szkoła to jeden wielki raj. Było wprost ,,przecudnie" ,...

poleca84%

Funkcje i dysfunkcje turystyki.

Turystyka ma wiele znaczeń, dlatego też wyróżniamy różne jej funkcje i dysfunkcje. Takie jak : wypoczynkowa, zdrowotna, wychowawcza, edukacji kulturowej, kształtowania świadomości ekologicznej, poznawcza, ekonomiczna. Turystyka pełni funkcje...

poleca88%

Zasady nauczania

Przez lata dydaktycy różnie interpretowali pojęcie zasad. B. Nawroczyński mianem tym określał całość problematyki ogólno-dydaktycznych. Z kolei K. Sośnicki zasadami nazywał najogólniejsze prawidła, których nauczyciel powinien przestrzegać we...

poleca85%

Pedagogiczne teorie doboru Treści kształcenia

Pedagogiczne teorie doboru Treści kształcenia Cz. Kupysiewicz „ dydaktyka ogólna” Treść Kształcenia _ składa się na nią całokształt podstawowych wiadomości i umiejętności z dziedziny nauki , techniki kultury , sztuki oraz praktyki...

poleca85%

Analiza wiersza K.Przerwy-Tetmajera "Lubię,kiedy kobieta..."

Lubię, kiedy kobieta omdlewa w objęciu, kiedy w lubieżnym zwisa przez ramię przegięciu, gdy jej oczy zachodzą mgłą, twarz cała blednie i wargi się wilgotne rozchylą bezwiednie. Lubię, kiedy ją rozkosz i żądza oniemi, gdy wpija się w...

poleca87%

Plan pracy pielęgnacyjno- wychowawczej

Praca własna w załczniku

poleca88%

Metoda symulacyjna.

Gry symulacyjne – jako metoda nauczania W ostatnich latach powstało pojecie „gry dydaktyczne”, obejmujące zarówno gry, jak i zabawy stosowane w procesach kształcenia. Opisywana tutaj metoda symulacyjna posiada tez nazwę metody...

poleca85%

Konspekty z pływania

Poniżej załaczam Konspekty z pływania II i III semestr studiów na kierunku "wychowanie fizyczne" AWF Gorzów, itp...:-)Oceniane były głównie na 4+....:-)

poleca85%
poleca85%

Ergonomia - sciaga

nie bylo dzialu wiec tu ;) w zalaczniku

poleca85%

Scenariusz lekcji historii III klasa LO- Wiosna Ludów w Europie

Scenariusz lekcji historii w klasie III LO Temat: Europa w okresie Wiosny Ludów Główne zagadnienia: Uczeń poznaje przebieg wydarzeń Wiosny Ludów we Francji, Niemczech, państwach włoskich, monarchii Habsburgów. Cele lekcji: Po lekcji...

poleca85%

Siedem ogniw procesu kształcenia

Modele kształcenia na przestrzeni wieków: -eksponowana rola nauczyciela (guru), encyklopedyzm; -Dewey- najważniejszy uczeń, nauczyciel to obserwator, zbyt pełen luz; -uczeń = nauczyciel; W nowoczesnym systemie kształcenia czynności nauczyciela...

poleca85%

Cele historycznego kształcenia w świetle praktyki szkolnej.

Temat: Cele historycznego kształcenia w świetle praktyki szkolnej. Na podstawie: J. Mazur, Cele historycznego kształcenia w świetle praktyki szkolnej. ?Wiadomości Historyczne? nr.2/1993. Lekcja w dzisiejszej organizacji nauczania jest...

poleca85%

Zagadnienia PWSZ Racibórz

DYD. OGÓLNA - analizuje cele nauczania, treści nauczania, metody nauczania, śr. i formy organizacyjne w sposób ponad przedmiotowy formułując na tej podstawie zasady i reguły kszt. oprócz dyd. ogólnej wyróżniamy dyd. szczegółowe, które dotyczą...

poleca85%

Analiza , interpretacja wiersza " Łza w kolejce " Jan Twardowski

Analiza i interpretacja wiersza Jana Twardowskiego Łza w kolejce. Jan Twardowski Łza w kolejce Łza czeka już w kolejce za innymi łzami żal skręca się jak powój- to na niepogodę ból może być miłością powrotem czekaniem wspomnieniem...

poleca85%

Gry dydaktyczne

Gry dydaktyczne mają duże znaczenie w procesie kształcenia ze względu na rozwijanie u dzieci aktywności, samodzielności, pomysłowości. Metody gier dydaktycznych łączą różne sposoby poznawania rzeczywistości poprzez słuchanie, oglądanie, działanie,...

poleca85%

Problem uzależnień w literaturze pięknej

3.1. Problem narkomanii ukazany w utworze pt. „My dzieci z dworca zoo” autorstwa Christiane, i „Pamiętnik narkomanki” autorstwa Barbary Rosiek Na przestrzeni wielu można odnaleźć wiele utworów dotyczących trudnej problematyki jaką jest...

poleca85%

Metody badań pedagogicznych

EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY- to metoda badań zjawisk pedagogicznych, wywołanych specjalnie przez osobę badającą w kontrolowanych przez nią warunkach, celem ich poznania....

poleca85%

Style nauczania

Do podstawowych stylów nauczania zalicza się : 1.Styl zamknięty: określany także jako frontalny lub formalny. Polega na: -wyraźnym określeniu bliższych i dalszych celów nauczania z naciskiem na cele operacyjne -formułowaniu przez nauczyciela...

poleca85%

Metody podające

METODY PODAJĄCE: 1. Oglądowe, słowne (opis, opowiadanie, pogadanka, wykład, referat, odczyt, anegdota, praca z książką) Wykład. Metodę wykładu stosujemy by przekazać słuchaczom informacje z zakresu różnych dziedzin nauki. Może to być np....

poleca85%

Taksonomia celów wychowania B. Niemierko.

Cele wych. Poziom Kategoria I. Działania A.Uczestnictwo w działaniu B. Podejmowaia działania II.Postawy C.Nastawienia na działanie D. System działan Cele praktyczne Poziom Kategoria I.Działania A.Nasladowania...

poleca85%

Materiał na egzamin z dydaktyki.

Materiał na egzamin dr filipiak z dydaktyki

poleca85%

Lekcja - ogniwa, fazy, części, sytuacje

KLASYCZNA STRUKTURA LEKCJI: 1. Powitanie. 2. Sprawdzenie obecności. 3. Sprawdzenie pracy domowej. 4. Nawiązanie do tematu. 5. Podanie tematu. 6. Realizacja tematu. 7. Podsumowanie lekcji, synteza lekcji. Zastosowanie osiągniętej wiedzy i...

poleca85%

Klasyczna struktura lekcji i założenia współczesnej dydaktyki

KLASYCZNA STRUKTURA LEKCJI 1. Powitanie. 2. Sprawdzenie obecności. 3. Sprawdzenie pracy domowej. 4. Nawiązanie do tematu. 5. Podanie tematu. 6. Realizacja tematu. 7. Podsumowanie lekcji. Synteza lekcji. Zastosowanie osiągniętej wiedzy i...

poleca92%

Plan daltoński

PLAN DALTOŃSKI Plan daltoński polega na metodzie indywidualnej pracy uczniów a więc zrywa z tradycyjnym sztywnym klasowo lekcyjnym systemem nauczania. Twórczynią tego systemu jest amerykańska nauczycielka Helena Parkhurst (1887-1957) która...

poleca85%

Książka. Cechy inwentarzowe, budowa, tytuł, struktura, formaty, druk, drukarze, zamierzenia wydawnicze, rodzaje piśmiennicze, terminy książka dawna

DZIEJE KSIĄŻKI Książka to rodzaj dokumentu utrwalonego słownie lub nutowego, kartograficznego, tabele, zestawienia techniką druku lub rękopiśmienne wydanie. • książka jako wydawnictwo zwarte w przeciwieństwie do ciągłego (gazety), • książka w...

poleca85%

Konspekt lekcji

KONSPEKT LEKCJI Prowadzące: .............................................................. Przedmiot nauczania: Historia Dział programowy: Człowiek i jego cywilizacja Temat: Grody i podgrodzia w dawnej Polsce Cele ogólne: Zapoznanie...

poleca85%

"Jak studiowac zaocznie" - J. Półturzycki

Józef Półturzycki „ Jak studiować zaocznie” Studiowanie jest samodzielnym zdobywaniem wiedzy w formach zajęć organizowanych przez uczelnie wyższe, są to m.in. wykłady, ćwiczenia, seminaria, badania. Studia zaoczne mają przede wszystkim...

poleca85%

Formy organizacji kształcenia "System klasowo-lekcyjny"

Formy organizacyjne kształcenia (Bereźnicki) *Formy organizacji kształcenia- o efektach pracy dydaktycznej decydują nie tylko stosowane przez nauczyciela metody i środki, ale również różnorodne rodzaje zajęć dydaktycznych, określane jako formy...

poleca85%

Dydaktyka ogólna

praca na zaliczenie z przedmiotu Dydaktyka Ogólna na kierunku Pedagogika Rewalidacyjna i Korekcyjna

poleca85%

Planowanie i organizowanie zajęć w ogrodzie – spacer.

Spacery – w porze letniej od pierwszych dni życia noworodek przebywa przy otwartym oknie bez ograniczeń, a w drugim tygodniu życia można z nim wyjść na spacer. W porze zimowej dziecko przebywa przy otwartym oknie, ubieramy go jak na spacer....

poleca85%

Recenzja artykułu "Jak zachęcać dzieci do czytania" Stefanii M. Stysiak.

Recenzja Artykuł pod tytułem „Jak zachęcać dzieci do czytania” Stefanii M. Stysiak, pracownicy przedszkola Nr 351 w Warszawie. Wydany w miesięczniku pod tytułem „Edukacja i dialog” w kwietniu 2004r. Moim zdaniem autorka w swoim artykule...

poleca85%

Sztuka mówienia

„Jest coś, co uderza nas jako interesująca okoliczność dotycząca mowy: z jednej strony zauważamy, że mowa jest trudno dostępna analizie, z drugiej zaś, że wywiera ona znaczny wpływ na nasze aktualne doświadczenia. W niniejszej pracy będę opisywać...

poleca85%

Testy osiągnięć szkolnych

TESTY OSIĄGNIĘĆ SZKOLNYCH Wysoce obiektywną i stale doskonaloną metodą sprawdzania osiągnięć szkolnych jest pomiar dydaktyczny przeprowadzony z zastosowaniem testów, które są próbą, zbiorem zadań do wykonania, identycznym dla wszystkich badanych....

poleca85%

Oświatowo-wychowawcze środowisko i jego rola w rozwoju osobowym dziecka

Rozwój osobowy człowieka jest to proces stawania się osobą, myślącą, odpowiadającą za siebie, niezależną i umiejącą żyć z innymi ludźmi, przestrzegając określonych norm społecznych - niepowtarzalną jednostką. Rozwój osobowy obejmuje wszystkie...