Naukowa organizacja pracy powstała w stanach zjednoczonych na początku XX w. Był to kierunek zmierzający do naukowego ustalenia najlepszej metody wykonywania dowolnego zadania oraz doboru, szkolenia i motywowania pracowników. Pod pojęciem...
Kierownicy i kierowanie Co rozumiemy pod pojęciem organizacja? Organizacja to grupa ludzi współpracujących ze sobą w sposób systematyczny, skoordynowany i uporządkowany, aby osiągnąć jakiś cel. Co to jest organizacja (w sensie...
Metody organizacji i zarządzania Podstawowe błędy menadżerów: 1. Niewykorzystywanie możliwości – myślenie w kategoriach zagrożeń a nie szans 2. Syndrom warsztatu – Brak ekspansji firmy, trwanie przy nieaktualnych formach zarządzania,. 3....
Ekonomia - nauka zajmująca się działalnością gospodarczą człowieka. Bada, w jaki sposób ludzie podejmują decyzje o wykorzystaniu ograniczonych zasobów w celu wytworzenia dóbr i usług, które mogą być zastosowane w sferze produkcji,podziału, wymiany...
Ryzyko i zarządzanie ryzykiem 09/02/2008 Ujęcie interdyscyplinarne Zasady światowego porządku gospodarczego: 1. Międzynarodowy porządek bezpieczeńswa , (NATO, OSCE itd) 2. Międzynarodowy porządek społeczny, (ILO, FAO, UNDP itd) 3....
Klasyczna Szkoła zarządzania: - założyciel szkoły Henri Fayol (usystematyzował zachowania kierowników) - szkoła narodziła się w USA, - początek (koniec IXX w.), - koniec (koniec lat 20-tych), funkcjonowała do wojny - ten czas to eksplozja...
PODSTAWY ZARZĄDZANIA Organizacja- to grupa ludzi współpracujących ze sobą w sposób uporządkowany i skoordynowany, aby osiągnąć zestaw celów. Proces zarządzania ma miejsce w organizacji. Organizacje dzielimy na ? typu profit= zysk (np. kopalnie,...
Witam. Jest to moja własna notatka na wyżej wymienione zagadnienia. Polecam studentom do nauki :-) Zastrzegam sobie prawa autorskie (zakaz kopiowania i publikowania na innych stronach internetowych bądź blogach). ISTOTA I ETAPY PLANOWANIA...
Temat: Wprowadzenie do problematyki zarządzania ryzykiem (notatki z wykładu 01 wrz 2007 WSIIE TWP OLSZTYN) Ryzyko to: a)zmienność pewnych obserwowanych przez nas stanów b)możliwość wystąpienia niekorzystnej sytuacji z punktu widzenia...
Proces zarządzania opiera się na czterech bazowych funkcjach. Należy tu wymienić: planowanie, organizowanie, kierowanie i kontrolowanie. PLANOWANIE – to określenie celów organizacji i działania podporządkowanego pewnej metodzie, planie czy...
ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Dr Zdzisław Bujanowski 02.10.2001. Literatura : James A. F. Stoner, R. Edward Freeman, Daniel R. Gilbert „Kierowanie” PWE Warszawa 2001 Ricky W. Griffin „Podstawy zarządzania...
Wykłady, Podstawy zarządzania, ZiP. I. PODSTAWOWE POJĘCIA Zarządzanie (Griffin) – zestaw działań skierowanych na zasoby organizacji i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów w sposób sprawny i skuteczny. Zarządzanie (Koźmiński,...
witam.może co się przyda.jak by co to coś tam jeszcze posiadam .pozdrawiam romek
Benchmarking- To sztuka odkrywania dlaczego niektóre przedsiębiorstwa funkcjonują , sprawniej niż inne. Celem benchmarkingu jest twórcze naśladowanie najlepszych praktyk innych przedsiębiorstw. Etapy bechmarkingu . -określenie przedmiotu (...
Podejście diagnostyczne i prognostyczne w rozwiązywaniu problemów z dziedziny organizacji i zarządzania . Każde z tych podejść może mieć mieć charakter bardziej lub mniej systemowy lub sytuacyjny .Przy podejściu diagnostyczny punktem wyjścia...
Według modelu wzrostu organizacji jest to po kryzysie kierowania kryzys. Po nim następują kryzys kontroli, kryzys biurokracji oraz kryzys „?”. W momencie, gdy przedsiębiorstwo „przeżyło” już kryzys kierowania i jest w fazie kolektywności, czyli...
EGZAMIN Z PODSTAW ZARZĄDZANIA Istota zarządzania Zarządzanie jest to celowe podejmowanie przez odpowiednie osoby (kadrę zarządzającą) decyzji i działań prowadzących- dzięki wykorzystaniu posiadanych zasobów- do osiągania założonych celów w...
1. Czym jest kierowanie ? Kierowanie, to proces planowania, organizowania, przewodzenia i kontrolowania działalności członków organizacji oraz wykorzystania wszystkich innych jej zasobów dla osiągnięcia ustalonych celów. 2. Czym jest...
1.Definicja organizacji PODTAWOWE DEFINICJE ORGANIZACJI: ORGANIZACJA: Kotarbiński –pewien rodzaj całości ze względu na stosunek do jej własnych elementów, a mianowicie taka całość, której wszystkie składniki współprzyczyniają się do...
Organizacje możemy interpretować w znaczeniu atrybutowym, rzeczowym oraz czynnościowym. a) Org. Atrybutowe – to cecha bycia zorganizowanym b) Org. Rzeczowe c) Org. Czynnościowe – czynność organizowania bądź też samoorganizowania się. 1....
Biznes plan – ćwiczenia Literatura 1. C. Barrow (1995) Warszawa, „Biznes plan, czyli jak zrobić dobry interes”. 2. E. Filow, J. Skrzypek (1996) Warszawa, Poltext, „Biznes plan” 3. M. Mulak (1995), Kraków, „Jak opracować biznes plan – porady...
PODSTAWY ZARZĄDZANIA Bochenek 1.W.Gryffin „Podstawy zarządzania” PWN 2. James Staur, Charles Wankel „Kierowanie” polskie wydawnictwo ekonomiczne „Funkcjonowanie organizacji w otoczeniu” (Organizacja, w której pracuje) – temat pracy...
FORMY ORGANIZACYJNE PRZEDSIĘBIORSTW Przedsiębiorstwo – stanowi wyodrębnioną z gospodarki narodowej jednostkę gospodarczą, społeczno-techniczną utworzoną w celu trwałego, zarobkowego zaspokojenia potrzeb osób trzecich na rynku. Cechy...
CZĘŚĆ I WPROWADZENIE DO ZARZĄDZANIA Rozdział 1 Działanie ludzkie jako przedmiot działalności organizatorskiej Rozdział 2 Organizacja jako obiekt badań Rozdział 3 Zarządzanie przedsiębiorstwem Rozdział 1...
Wykładziki z OIZ - co do słowa z I wszego roku studiów zaocznych WSTIH - gdańsk