Przez lata dydaktycy różnie interpretowali pojęcie zasad. B. Nawroczyński mianem tym określał całość problematyki ogólno-dydaktycznych. Z kolei K. Sośnicki zasadami nazywał najogólniejsze prawidła, których nauczyciel powinien przestrzegać we...
TEORIA LITERATURY: 1) HISTORIA LITERATURY (HISTORYCZNA WIEDZA O LITERATURZE) 2) POETYKA (TEORIA DZIEŁA LITERACKIEGO): 1) ze względu na przedmiot: * stylistyka - językowy kształt utworów, środki stylistyczne, składnia itp., *...
DZIEJE KSIĄŻKI Książka to rodzaj dokumentu utrwalonego słownie lub nutowego, kartograficznego, tabele, zestawienia techniką druku lub rękopiśmienne wydanie. • książka jako wydawnictwo zwarte w przeciwieństwie do ciągłego (gazety), • książka w...
MYSZEIDOS PIEŚNI X I. Krasicki 1775 Z podręcznika "Oświecenie" Klimowicza: Poemat heroikomiczny – parodia eposu bohaterskiego; postawa parodystyczna wyrażająca się w kontraście między nikłością tematu opowiadania, a wielką formą...
MONACHOMACHIA I. Krasicki 1778 Ze wstępu BN: - Książę Biskup Warmiński Ignacy Krasicki bawił na dworze króla Prus, Fryderyka II, zagorzałego wroga Polaków (napisał Wojnę konfederatów – paszkwil na Polaków) - według legendy Monachomachia...
SOFIÓWKA S. Trembecki Panegiryk napisany na zamówienie Szczęsnego Potockiego. Dzieło zostało poświęcone: - Zofii Potockiej - carycy Katarzynie II - Stanisławowi Szczęsnemu Potockiemu - carowi Aleksandrowi 1) Zofia – przyrównana do...
SYSTEMY KSZTAŁCENIA System dydaktyczny-cała struktura organizacyjna funkcjonowania os wiaty wraz z celami, treściami, metodami oraz nauczycielami. Zręby systemu klasowo-lekcyjnego sięgają XV i XVI w. Jego istotą był podział edukacji na klasy oraz...
Ernestowi Nemeczkowi za bohaterstwo przyszło zapłacić wysoką cenę- zmarł. To on, chociaż był chory, przyszedł bronić placu. Dzięki niemu wygrali. Wszyscy uważali, że jest bohaterem, nawet czerwonoskórzy przyszli go odwiedzić w domu,...
KLASYCZNA STRUKTURA LEKCJI: 1. Powitanie. 2. Sprawdzenie obecności. 3. Sprawdzenie pracy domowej. 4. Nawiązanie do tematu. 5. Podanie tematu. 6. Realizacja tematu. 7. Podsumowanie lekcji, synteza lekcji. Zastosowanie osiągniętej wiedzy i...
1. OMÓW PRZEDMIOT BADAŃ, FUNKCJE I ZADANIA DYDAKTYKI OGÓLNEJ Dydaktyka jako nauka o nauczaniu – uczeniu się to system poprawnie uzasadnionych twierdzeń i hipotez dotyczących procesu, zależności i prawidłowości nauczania – uczenia się oraz...
DYD. OGÓLNA - analizuje cele nauczania, treści nauczania, metody nauczania, śr. i formy organizacyjne w sposób ponad przedmiotowy formułując na tej podstawie zasady i reguły kszt. oprócz dyd. ogólnej wyróżniamy dyd. szczegółowe, które dotyczą...
Modele kształcenia na przestrzeni wieków: -eksponowana rola nauczyciela (guru), encyklopedyzm; -Dewey- najważniejszy uczeń, nauczyciel to obserwator, zbyt pełen luz; -uczeń = nauczyciel; W nowoczesnym systemie kształcenia czynności nauczyciela...