profil

Macierzyństwo jako wybór

drukuj
poleca b/d

W literaturze współczesnej coraz częstsza jest tendencja do pokazywania macierzyństwa jako wyzwania, wyboru,trudnej decyzji, do której się dorasta, a nie oczywistej społecznej roli kobiety. Już w dwudziestoleciu międzywojennym trudną drogę do macierzyństwa pokazuje Przymierze z dzieckiem Marii Kuncewiczowej. W opublikowanym dzienniku Manueli Gretkowskiej Polka (to imię córki!) czytamy o trudnym wchodzeniu kobiety w rolę matki. Pisarka oczywiście nie wpasowuje się w stereotyp matki Polki, czytamy m.in. o seksie ciężarnej czy huśtawce hormonalnej...

Porównaj

Kochankowie mojej mamy, reż. Radosław Piwowarski– postać niedojrzałej, niezrównoważonej psychicznie matki, samotnie wychowującej syna– niekonwencjonalnej kobiety, która nie może znaleźć sobie tradycyjnej pracy, lecz żyje „od kochanka do kochanka”, narażając syna na liczne nieprzyjemności w szkole..., Dekalog VII, reż. Krzysztof Kieślowski – budzenie się instynktu macierzyńskiego u młodej dziewczyny, której rodzice wychowali jej córkę jako własną, nie jako wnuczkę, Boża podszewka, reż. Izabella Cywińska (na podstawie powieści Teresy Lubkiewicz-Urbanowicz)– postać matki, która twierdzi, że nigdy nie umiała kochać swych dzieci w takim stopniu, jak powinna

Przydatne hasło? Tak Nie