profil

Podstawowe informacje na temat funduszy europejskich wdrażanych w polsce na podstawie województwa warmińsko-mazurskiego

poleca 85% 213 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

PODSTAWOWE INFORMACJE DOTYCZĄCE PROGRAMÓW OPERACYJNYCH WDRAŻANYCH W POLSCE
Polsce z funduszy strukturalnych i funduszu spójności na okres programowania 2004-2006 przyznano 12,809,709,283 euro. Wraz ze środkami krajowymi zostaną one wydane na poprawę konkurencyjności gospodarki, zwiększenie poziomu zatrudnienia i likwidację różnic między regionami.
Fundusze strukturalne to środki finansowe, które Unia Europejska przeznacza na realizację konkretnych projektów w krajach członkowskich. Wyróżniane są cztery rodzaje funduszy strukturalnych:
• Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego – finansuje projekty infrastrukturalne, doradcze i inwestycyjne przedsiębiorstw, projekty dla instytucji wspierających firmy (np. funduszy poręczeniowych) itd.
• Europejski Fundusz Społeczny – dzięki niemu realizowane są między innymi projekty szkoleniowe dla przedsiębiorstw. Wiele projektów finansowanych z tego funduszu dotyczy także osób bezrobotnych
• Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej - Przeznaczana jest na niego największa część budżetu Unii Europejskiej (w 1999 - 42,2 % budżetu). EAGGF składa się z dwóch sekcji: Sekcji Gwarancji, która finansuje wspólną politykę rolną (zakupy interwencyjne produktów rolnych, dotacje bezpośrednie dla rolników) oraz Sekcji Orientacji, która wspiera przekształcenia w rolnictwie w poszczególnych państwach UE i jest instrumentem polityki strukturalnej.
• Finansowy Instrument Wspierania Rybołówstwa – wspiera projekty w sektorze rybołówstwa, w tym w przedsiębiorstwach zajmujących się przetwórstwem rybnym.
Aby móc skorzystać z pomocy funduszy strukturalnych, Polska musi mieć zatwierdzone cztery rodzaje dokumentów:
• Narodowy Plan Rozwoju dowiemy się z niego, jakie są główne kierunki rozwoju Polski i jak będą wspierane z pieniędzy pochodzących z Unii Europejskiej.
• Podstawy Wsparcia Wspólnoty jest to zobowiązaniem Unii Europejskiej do przekazania Polsce pieniędzy z funduszy strukturalnych
• programy operacyjne dokumenty szczegółowo opisujących zasady przyznawania wsparcia z funduszy strukturalnych
• uzupełnienia programów operacyjnych - zawierają one szczegółowe informacje, jakiego rodzaju projekty można realizować w ramach każdego z działań programów operacyjnych i według jakich zasad.
STRUKTURALNE PROGRAMY OPERACYJNE
Polska przygotowała następujące programy operacyjne na lata 2004 – 2006:
SPO Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw
Instytucją wdrażającą jest Ministerstwo Gospodarki i Pracy - Departament Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw. W woj. instytucją pośredniczącą we wdrażaniu jest Urząd Wojewódzki - Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego.
Priorytet 1 Rozwój przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności poprzez wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu.
Priorytet 2 Bezpośrednie wsparcie dla przedsiębiorstw - Cel tego priorytetu obejmuje wzrost inwestycji w sektorze prywatnym w Polsce, w szczególności w małych i średnich przedsiębiorstwach oraz tworzenie możliwości dotyczących tworzenia nowych miejsc pracy.
Priorytet 3 Pomoc techniczna wspierający wdrażanie, zarządzanie, monitorowanie i ocenę programu.
Jest współfinansowany w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W okresie programowania 2004-2006 z współfinansowania UE przeznaczono kwotę 1,251,098,419 euro. W ramach całego SPO WKP złożono prawie 20 tys. projektów, a w województwie warmińsko-mazurskim – 214.
SPO Rozwój zasobów ludzkich
Instytucją wdrażającą jest Ministerstwo Gospodarki i Pracy - Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym, w woj. we wdrażaniu pośredniczy Urząd Wojewódzki.
Priorytet 1 Aktywna Polityka Rynku Pracy oraz Polityka Integracji Zawodowej i Społecznej jest skierowany na zastępowanie działań pasywnych na rynku pracy, działaniami aktywnymi oraz promocją podejścia zapobiegawczego.
Priorytet 2 Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy, którego celem jest przygotowanie społeczeństwa do funkcjonowania w systemie globalnej gospodarki rynkowej poprzez podniesienie poziomu jego wykształcenia.
Priorytet 3 Pomoc techniczna, którego celem jest zapewnienie możliwie szerokiego stosowania pomocy w celu zapewnienia właściwego zarządzania i promocji Europejskiego Funduszu Społecznego, wraz z podniesieniem zdolności administracyjnych instytucji wdrażających SPO Rozwój Zasobów Ludzkich.
Wkład Wspólnotowy do programu w latach 2004-2006 wynosi 1,470,033,216 euro jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. W województwie realizowane były projekty m.in.: Warmińsko – Mazurski Program Wspierania Bezrobotnej Młodzieży - WUP, Warmińsko – Mazurski Program Przeciwdziałania Długotrwałemu Bezrobociu -WUP, Kariera Webmastera-Olsztyńska Szkoła Biznesu oraz programy skierowane do głównie do młodzieży realizowane przez PUP (Pierwsza praca, staże).
SPO Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich
Instytucją wdrażającą jest Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich, w województwie Urząd Marszałkowski.
Priorytet 1 Wsparcie zmian i dostosowań w sektorze rolno - żywnościowym realizuje potrzeby producentów rolnych, sektora przetwórstwa spożywczego i ich najbliższego otoczenia. Udostępniono pewne środki wsparcia prywatnych inwestycji rolnych. Szczególne wsparcie skierowane zostało do młodych rolników, rozpoczynających działalność.
Priorytet 2 Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich wymaga wsparcia szerszego otoczenia rolnego w połączeniu z działaniami rolnymi. Przewidziano wsparcie działań, których celem jest poprawa struktury wsi, łącznie z integracją działek. Znaczące środki finansowe zostały przeznaczone na gospodarkę wodną, wsparcie dywersyfikacji działalności na wsi, np. turystyki, rękodzieła.
Priorytet 3 Pomoc techniczna, którego celem jest ułatwienie zarządzania, monitorowania, wdrażania i ewaluacji SPO, a także promocja i informowanie o programie.
Na cały okres programowania w ramach programu przeznaczono 1,192,689,238 euro jako finansowy wkład Wspólnotowy. Współfinansowany przez Sekcję Orientacji Europejskiego Funduszy Orientacji i Gwarancji dla Rolnictwa.
SPO Rybołówstwo i przetwórstwo ryb
Instytucją wdrażającą jest Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi-Departament Rybołówstwa
Priorytet 1 Dostosowanie nakładu połowowego do zasobów ma na celu stworzenie równowagi między zasobami rybnymi i nakładem połowowym poprzez ograniczenie dostępu do zasobów morskich.
Priorytet 2 Odnowa i modernizacja floty rybackiej ma na celu zwiększenie dochodowości i konkurencyjności floty oraz poprawę warunków sanitarnych i bezpieczeństwa pracy na statkach rybackich.
Priorytet 3 -2007(Ochrona i rozwój zasobów wodnych, chów i hodowla, rybacka infrastruktura portowa, przetwórstwo i rynek rybny, rybołówstwo śródlądowe.
Priorytet 4 Inne działania (społeczne, rynkowe, innowacja), których celem jest wspieranie rybołówstwa przybrzeżnego oraz eliminacja społecznych i gospodarczych skutków utraty pracy przez rybaków w wyniku rekonstrukcji floty lub tymczasowego zawieszenia działalności.
Priorytet 5 Pomoc techniczna pomoże przygotować, wdrożyć, monitorować, ewaluować i dostosować program operacyjny.
W ramach współfinansowania UE na program w latach 2004-2006 przeznaczono 201,832,064 euro. Współfinansowany przez Finansowy Instrument Wspierania Rybołówstwa.
SPO Transport
Instytucją wdrażającą jest Ministerstwo Infrastruktury - Departament Finansowania Infrastruktury i Funduszy Europejskich
Priorytet 1 Zrównoważony gałęziowo rozwój transportu. Wspieranie rozwoju atrakcyjnych ofert transportu kolejowego, morskiego i multimedialnego.
Priorytet 2 Bezpieczniejsza infrastruktura drogowa. Poprawa bezpieczeństwa transportowego, głównie w ruchu drogowym oraz bezpieczeństwa transportu samochodowego.
Priorytet 3 Pomoc techniczna jest wykorzystywana do szkoleń i wyposażania personelu zaangażowanego we wdrażanie programu.
Na realizację Sektorowego Programu Operacyjnego Transport w okresie programowania 2004-2006 z współfinansowania UE przeznaczono kwotę 1,163,384,465 euro. Współfinansowany z Europejskiego Funduszu rozwoju Regionalnego. W naszym regionie zrealizowano przebudowę drogi krajowej nr 7 na odcinku Jazowa-Elbląg.
PO Pomoc techniczna
Instytucją wdrażającą jest Ministerstwo Gospodarki i Pracy - Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej
Priorytet 1 Wzmocnienie zdolności w zakresie zarządzania, monitorowania, oceny i kontroli Podstaw Wsparcia Wspólnoty
Priorytet 2 Wsparcie informatycznego systemu monitoringu i kontroli finansowej
Priorytet 3 Upowszechnianie informacji i promocja funduszy strukturalnych
W ramach współfinansowania z funduszy strukturalnych na program przeznaczono 28,304,465 euro
Do września 2005 beneficjenci z województwa warmińsko-mazurskiego podpisali 278 umów z programów sektorowych, na łączną kwotę dofinansowania z UE 322,1 mln PLN. Największym zainteresowaniem cieszył się SPO Rozwój Zasobów Ludzkich-91 umów, SPO Rolnictwo–88 umów i SPO Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw–49 umów.

FUNDUSZ SPÓJNOŚCI
Jest instrumentem finansowym przeznaczonym dla tych krajów członkowskich Unii Europejskiej, w których PNB nie przekracza 90 proc. średniej unijnej. Fundusz Spójności nie jest funduszem strukturalnym.
Ze środków Funduszu Spójności są finansowane duże, o wartości powyżej 10 mln euro, projekty w zakresie infrastruktury transportowej oraz ochrony środowiska. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Departament Koordynacji Funduszu Spójności. Przed wejściem Polski do Unii Europejskiej, projekty transportowe i środowiskowe były finansowane z programu ISPA, którego zasady realizacji były niemal identyczne z obowiązującymi w Funduszu Spójności.
Sektor środowiska
Odbiorcami pomocy tj. beneficjentami w sektorze środowiska mogą być jednostki samorządu terytorialnego, związki jednostek samorządu terytorialnego, komunalne spółki prawa handlowego oraz inne podmioty publiczne (np. Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej, spółki Skarbu Państwa) lub prywatne. Projekty muszą mieć znaczenie ogólnokrajowe lub ponadregionalne i przyczyniać się do redukcji zanieczyszczeń oddziałujących na znaczną liczbę ludności przy najniższych kosztach tej redukcji.
W województwie warmińsko-mazurskim w latach 2000 – 2005 zrealizowano projekty:
• Gospodarka wodno-ściekowa realizowany przez miasto Olsztyn: dofinansowanie prawie 22 mln euro (57% koszów inwestycji)
• Zaopatrzenie w wodę pitną w Elblągu realizowany przez Elbląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Elblągu sp. z o. o. Dofinansowanie ponad 9 mln euro (60% kosztów inwestycji)
• Oczyszczanie ścieków w Grudziądzu realizowany przez Miejskie Wodociągi i Oczyszczalnia Ścieków Sp. z o. o.: dofinansowanie ponad 5 mln euro (70% kosztów)
Sektor transportu
Podmiotami odpowiedzialnymi za realizację i jednocześnie beneficjentami Funduszu Spójności są Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (sektor transportu drogowego) oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (sektor transportu kolejowego).Z udziałem środków z Funduszu Spójności realizowane są inwestycje, które służą modernizacji, przebudowie i rozbudowie transeuropejskiej sieci transportowej (linie kolejowe, główne drogi, drogi wodne oraz porty: morskie i lotnicze).
W latach 2000–2005 Komisja Europejska przyznała pomoc z Funduszu Spójności dla 124 projektów, w tym 88 z sektora ochrony środowiska, 34 z sektora transportu i 2 projektów pomocy horyzontalnej. Łączny udział dofinansowania z Funduszu Spójności dla tych przedsięwzięć wynosi 5,6 mld euro.

INICJATYWY WSPÓLNOTOWE (IW)
Są to programy pomocy finansowane ze środków funduszy strukturalnych, których podstawowym celem jest rozwiązywanie problemów występujących we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej. W Polsce są realizowane dwie Inicjatywy Wspólnotowe – Interreg III oraz Equal.
Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL
Instytucją zarządzającą jest Ministerstwo Gospodarki i Pracy - Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym dofinansowanie - 133,938,206 euro
Realizowane będą działania w ramach następujących tematów:
• Temat A: Ułatwianie wchodzenia i powrotu na rynek pracy osobom mającym trudności z integracją lub reintegracją na rynku pracy, celem promowania rynku pracy otwartego dla wszystkich.
• Temat D: Wzmocnienie krajowej gospodarki społecznej, a w szczególności usług na rzecz społeczności lokalnych oraz poprawa jakości miejsc pracy.
• Temat F: Wspieranie zdolności przystosowawczych przedsiębiorstw i pracowników do zmian strukturalnych w gospodarce oraz wykorzystania technologii informacyjnych i innych nowych technologii.
• Temat G: Godzenie życia rodzinnego i zawodowego oraz ponowna integracja kobiet i mężczyzn, którzy opuścili rynek pracy, poprzez wdrażanie bardziej elastycznych i efektywnych form organizacji pracy oraz działań towarzyszących.
• Temat I: Pomoc w społecznej i zawodowej integracji osób ubiegających się o status uchodźcy.
W województwie warmińsko-mazurskim w latach 2004-2006 złożono 32 wnioski na 751 w całej Polsce, do realizacji przyjęto 5/95. Do realizacji przyjęto m.in. projekty Akupunktura – Warmińsko-Mazurski Sejmik Osób Niepełnosprawnych, Centrum kultury romskiej – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Olsztynie, Prostowanie ścieżek – Zakład Elektronicznej Technik Obliczeniowej w Olsztynie Sp. z o.o.
Inicjatywa Wspólnotowa INTERREG
Instytucją zarządzającą jest Ministerstwo Gospodarki i Pracy - Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego 221,358,441 euro
Nabór wniosków INTERREG IIIA/TACIS w ramach Programu Sąsiedztwa Litwa, Polska, Obwód Kaliningradzki Federacji Rosyjskiej, wspierającego współpracę transgraniczną pomiędzy Litwą (okręgi Alytus, Marijampole, Taurage i Kłajpeda), Polską (województwa podlaskie, pomorskie i warmińsko-mazurskie; obszarem przyległym jest podregion słupski województwa pomorskiego) i Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej. Program Sąsiedztwa jest współfinansowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), programu UE Tacis i partnerów realizujących projekty.
Wspierane są inicjatywy realizowane w ramach następujących działań:
• Stymulowanie współpracy gospodarczej oraz naukowo-technologicznej.
• Modernizacja infrastruktury fizycznej oraz infrastruktury bezpieczeństwa granicy w celu stymulowania rozwoju obszaru przygranicznego.
• Ochrona środowiska, wzrost rozwiązań energooszczędnych oraz promowanie odnawialnych źródeł energii.
• Rozwój turystyki i infrastruktury turystycznej oraz modernizacja obiektów dziedzictwa kulturowego o znaczeniu transgranicznym.
• Wsparcie inicjatyw społeczności lokalnych.
• Regionalna tożsamość kulturowa oraz dziedzictwo kulturowe.
Wnioskodawcami mogą być instytucje publiczne, odpowiedniki instytucji publicznych, takie jak instytucje badawcze i szkoleniowe, fundacje, szkoły, uniwersytety, agencje, stowarzyszenia, organizacje pozarządowe i non-profit.
Środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego uzyskane przez województwo warmińsko – mazurskiego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A / TACIS CBC 2004 – 2006 wynoszą 4,8 mln Euro, co stanowi 14 % alokacji krajowej. Najwięcej, bo prawie 1,6 mln Euro uzyskały projekty złożone w ramach działania – rozwój turystyki i infrastruktury turystycznej oraz modernizacja obiektów dziedzictwa kulturowego o znaczeniu transgranicznym. Projektem o najwyższej wartości (dofinansowanie EFRR- 982,0 tys. Euro) jest projekt pt. „Polepszenie warunków turystyki kulturowej poprzez adaptację budynku na placówki kultury i sztuki”, złożony przez miasto i gminę Gołdap. Z tego samego działania zatwierdzono też projekty m. Elbląg „ Przebudowa obiektu dziedzictwa kulturowego – Centrum Współpracy Transgranicznej w Elblągu” (240,5 tys. Euro z EFRR) oraz „Mazurski szlak rowerowy wokół jeziora Niegocin” (368,3 tys. Euro, złożony przez Giżycko). Ponad milion Euro dofinansowania europejskiego przeznaczono na działania na granicy państwowej (16% alokacji krajowej), w tym na infrastrukturę w porcie w Elblągu. Z projektów dotyczących ochrony środowiska najpoważniejszym projektem jest projekt gminy Banie Mazurskie „Ochrona środowiska zlewni rzeki Węgorapy poprzez rozwiązanie problemów gospodarki wodno-ściekowej” (983,5 tys. Euro).

POMOC PRZEDAKCESYJNA
Programy pomocowe PHARE
Już począwszy od 1994 roku, Warmia i Mazury jako jeden z regionów o największych problemach społeczno-gospodarczych, były beneficjentem pomocy europejskiej w ramach programów PHARE ( m.in. STRUDER I i II, RAPID, PHARE 99, CROSSBORDER, CREDO, Program Współpracy Przygranicznej Polska w Regionie Morza Bałtyckiego, INRED). W większości projekty te skierowane były na rozwój infrastruktury lokalnej, warunkującej rozwój miast i gmin. Część środków przeznaczona była także na doskonalenie administracji i przystosowanie jej do działania w warunkach unijnych oraz na rozwój zasobów ludzkich. Środki europejskie wsparły opracowanie pierwszych dokumentów strategii rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego; przeszkolono przedstawicieli administracji samorządowej i partnerów społecznych w zakresie strategicznego i operacyjnego programowania rozwoju regionalnego. Szacuje się, że w ramach pierwszych programów PHARE teren obecnego województwa warmińsko-mazurskiego zasiliła kwota ok. 23 mln Euro.
Województwo warmińsko-mazurskie uczestniczyło również w programie PHARE Spójność Społeczna i gospodarcza. Jego podstawowym zadaniem było zmniejszenie opóźnień i wyrównanie nierówności w poziomie rozwoju regionów poprzez promowanie aktywności gospodarczej, programowanie tworzenia nowych miejsc pracy, rozwiązywanie problemów społecznych, a także rozwój infrastruktury działalności gospodarczej. W ramach PHARE SSG Warmia i Mazury zasilone zostały kwotą 118,53 mln Euro pomocy publicznej, w tym środki europejskie stanowiły 55,76 mln Euro ( 47%). Województwo warmińsko-mazurskie gros środków przeznaczyło na inwestycje drogowe, wspierając modernizację drogi nr 16 w okolicach Olsztyna, Ełku i Iławy, a także budowę przeprawy mostowej przez rzekę Elbląg i przebudowę węzła transportowego Elbląg – Wschód. Wsparcie uzyskały projekty, przygotowujące infrastrukturę i udostępniające tereny dla powstawania małych i średnich przedsiębiorstw (Olsztyn, Iława); w Elblągu wykonano prace mające na celu rozwój portu morskiego, budowany jest także w tym mieście inkubator nowoczesnych technologii informatycznych. Ważnym dla rozwoju turystyki i ochrony środowiska na Wielkich Jeziorach Mazurskich był projekt infrastrukturalny (Phare 2000), przewidujący budowę kanalizacji i oczyszczalni ścieków w kilkunastu punktach na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich (realizacja kolejnego etapu programu ochrony środowiska Masterplan dla Wielkich Jezior Mazurskich).
W segmencie Rozwoju Zasobów Ludzkich w ramach programu PHARE Spójność Społeczna i Gospodarcza 2000 -2002 zrealizowano trzyetapowy „Warmińsko-Mazurski Program Doskonalenia Kadr”, na który przeznaczono prawie 7 mln Euro ze środków europejskich. Skierowany był on zarówno do osób bezrobotnych (zwiększanie kwalifikacji, integracja zawodowa, promocja przedsiębiorczości – zachęcanie do otwierania działalności
gospodarczej), jak i do administracji lokalnej i liderów organizacji pozarządowych.
Na wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw przeznaczone było łącznie we wszystkich edycjach Phare SSG ponad 43 mln Euro, w tym ze środków europejskich – 10 mln Euro. Największym zainteresowaniem przedsiębiorców cieszył się fundusz dotacji inwestycyjnych, dofinansowywane były także usługi doradcze dla przedsiębiorstw, udział w targach itp.
Przedakcesyjny instrument Polityki Strukturalnej ISPA.
Podstawowym celem funduszu ISPA było wsparcie krajów kandydujących do UE w zakresie społecznej i gospodarczej spójności poprzez współfinansowanie dużych projektów inwestycyjnych w sektorze środowiska i transportu. ISPA obecnie została zastąpiona przez Fundusz Spójności. Woj. warmińsko-mazurskie skorzystało z funduszu ISPA w wyniku modernizacji linii kolejowej Warszawa – Działdowo – Gdynia.
Program Operacyjny SAPARD.
Program SAPARD został uruchomiony w 2002 r. i objął następujące działania:
• Działanie 1. Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych i rybnych
• Działanie 2. Inwestycje w gospodarstwach rolnych
• Działanie 3. Rozwój i poprawa infrastruktury obszarów wiejskich
• Działanie 4. Różnicowanie działalności gospodarczej na obszarach wiejskich
W województwie warmińsko-mazurskim podpisano łącznie 908 umów w ramach programu SAPARD na łączną kwotę ponad 228 mln PLN. Jedną trzecią środków SAPARD (76,3 mln PLN) przeznaczono na realizację 148 umów zawartych przez gminy na rozwój i poprawę infrastruktury obszarów wiejskich. Na działanie 1 przeznaczone zostało 107,6 mln środków SAPARD ( 80 umów, głównie o obszarze produkcji mięsa i mleka).

PROGRAM AKTYWIZACJI OBSZARÓW WIEJSKICH - PAOW
Głównym celem programu było wniesienie wkładu finansowego, inwestycyjnego oraz wiedzy i umiejętności w szeroko rozumiany rozwój gospodarczy obszarów wiejskich poprzez zwiększenie pozarolniczego zatrudnienia na obszarach wiejskich, wsparcie procesu decentralizacji samorządów i rozwoju regionalnego, zapewnienie Polsce pomocy w budowaniu potencjału instytucjonalnego niezbędnego do uzyskania przedakcesyjnych i strukturalnych funduszy UE.
Alokacja środków PAOW dla województwa warmińsko – mazurskiego wynosiła 10 046 000 Euro. Zawarto łącznie 616 umów na ogólną wartość dofinansowania 9 884 692 Euro. Podstawowym kierunkiem wykorzystania środków była infrastruktura wiejska, na którą przeznaczono jedną trzecią środków zagranicznych. Za te pieniądze wybudowano i zmodernizowano ok. 35 km dróg, wybudowano 2 oczyszczalnie ścieków i stację uzdatniania wody, wybudowano 86,5 km sieci wodociągowej i 77 km sieci kanalizacyjnej. Na inwestycje w dziedzinie edukacji przeznaczone było 3 mln Euro dotacji PAOW. W wyniku realizacji 218 projektów wyposażono 57 obiektów edukacyjnych, wyremontowano 102 szkoły, wybudowano 5 sal gimnastycznych. W ramach pozostałych komponentów PAOW udzielono 853 mikropożyczek oraz 151 jednorazowych dotacji, a z programów szkoleniowych skorzystało ok. 10 tys. beneficjentów.

ZINTEGROWANY PROGRAM OPERACYJNY ROZWOJU REGIONALNEGO
Celem strategicznym ZPORR jest tworzenie warunków wzrostu konkurencyjności regionów oraz przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu kraju, jego spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej oraz integracji z Unią Europejską. Instytucją Zarządzającą Zintegrowanym Programem Operacyjnym Rozwoju Regionalnego (ZPORR) jest Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. Ponadto w każdym z 16 województw pod nadzorem Instytucji Zarządzającej działają Instytucje Pośredniczące w zarządzaniu programem – Urzędy Wojewódzkie, a także Urzędy Marszałkowskie.
Priorytety programu obejmują trzy obszary:
Priorytet 1 Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów ukierunkowany jest na wsparcie regionalnej infrastruktury technicznej (drogowej, środowiskowej, a także społeczeństwa informacyjnego), infrastruktury turystycznej i związanej z kulturą, infrastruktury społecznej i ochrony. Priorytet jest współfinansowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.
Priorytet 2 Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach. Działania ukierunkowane na wspomaganie procesu dostosowawczego regionalnych zasobów ludzkich do wymogów europejskiego rynku pracy, wyrównywania możliwości dostępu do edukacji na poziomie wyższym w mieście i na wsi, współpracy sektora badawczo-rozwojowego w regionach ze światem biznesu oraz wsparcie rozwoju przedsiębiorczości. Priorytet jest współfinansowany przez Europejski Fundusz Społeczny.
Priorytet 3 Rozwój lokalny ukierunkowany jest na wspieranie ośrodków gospodarczych poprzez realizację projektów z zakresu infrastruktury technicznej, zwłaszcza połączeń transportowych pomiędzy centrami regionalnymi, infrastruktury środowiskowej, lokalnej infrastruktury turystycznej, kulturowej i rekreacyjnej, edukacyjnej oraz ochrony zdrowia, rozwoju lokalnych mikroprzedsiębiorstw oraz infrastruktury służącej działalności gospodarczej oraz rewitalizacji zdegradowanych obszarów miejskich i przemysłowych, jak również rewitalizacji obszarów poprzemysłowych i powojskowych. Priorytet jest współfinansowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.
Priorytet 4 Pomoc techniczna dotyczy działań związanych ze wsparciem procesu realizacji całego programu operacyjnego
W realizację ZPORR zostało zaangażowanych 4 083 926 932 euro, w tym ze strony funduszy strukturalnych – 2 968 470 769 euro. Szacuje się, że zaangażowanie środków Unii Europejskiej w tych właśnie latach w realizację celów polityki strukturalnej w Polsce, w układzie poszczególnych funduszy strukturalnych, przyjmie następujące proporcje:
EFRR – 85,2% (2 530 001 234 euro), EFS – 14,8% (438 469 535 euro).
Dofinansowanie z EFRR i EFS może wynosić maksymalnie do 75% kwalifikującego się kosztu, a w przypadku, gdy inwestycje infrastrukturalne generują znaczący zysk netto – 50%. W przypadku tego samego projektu nie można otrzymać jednocześnie dofinansowania z dwóch funduszy tj. EFRR i EFS.

ZPORR Warmia-mazury 2004-2006
Województwo warmińsko-mazurskie dostało dofinansowanie z UE w kwocie około 2 mld euro. Łącznie w ramach funkcjonujących w Unii Europejskiej czterech funduszy strukturalnych, w ciągu dwóch lat trafiło do regionu 417,2 mln euro. W ramach ZPORR na Warmię i Mazury trafiło 181,9 mln euro(tj. ok. 728 ml zł), co stanowi 6,59% puli krajowej. W przeliczeniu na 1 mieszkańca wartość udzielonego wsparcia wspólnotowego (łącznie ze ZPORR) przekraczała w województwie warmińsko-mazurskim średni poziom dla kraju o prawie 50% (3 lokata w kraju, za województwem pomorskim i zachodniopomorskim).
Zarysowało się istotne zróżnicowanie terytorialne. Najwięcej środków z ZPORR zaabsorbował podregion olsztyński - 218 mln PLN, podregion elbląski - 128 mln PLN, a podregion ełcki – 87,6 mln PLN. W przeliczeniu na 1 mieszkańca w podregionie olsztyńskim przypadło 356 PLN, w ełckim – 308 PLN, a w elbląskim – 240 PLN.
Podział środków na poszczególne powiaty województwa (w mln zł)







Stan Wdrażania ZPORR 2004-2006
 Od początku funkcjonowania i realizacji ZPORR w województwie (do 31 sierpnia 2006 r.) we wszystkich priorytetach i działaniach wpłynęły 1 964 wnioski,
 Wartość wnioskowanego dofinansowania z funduszy strukturalnych wyniosła 2,4 mld zł, co stanowi ponad trzykrotną wartość w stosunku do dostępnych środków
 W ramach ZPORR realizowanych jest 378 projektów finansowanych przez EFRR oraz 153 projekty finansowane przez EFS
 Priorytet I – złożono 217 wniosków z kwotą wnioskowaną do dofinansowania w wysokości 1 mld zł
 Priorytet III – 641 wniosków z kwotą wnioskowaną do dofinansowania w wysokości 925,8 mln zł.
Działania cieszące się największym zainteresowaniem:
• Obszary wiejskie – 378 złożonych wniosków – wartość wnioskowanego dofinansowania wynosi 457,6 mln zł, co stanowi 423% całkowitej alokacji
• Lokalna infrastruktura edukacyjna i sportowa – 94 złożone wnioski – wartość wnioskowanego dofinansowania wynosi 169,9 mln zł, co stanowi 1236% całkowitej alokacji
• Regionalna infrastruktura ochrony zdrowia–54 złożone wnioski – wnioskowane dofinansowania wynosi 67 mln zł, co stanowi 450% całkowitej alokacji
Działania cieszące się najmniejszym zainteresowanie:
• Rewitalizacja obszarów miejskich – 33 złożone wnioski – wartość wnioskowanego dofinansowania wynosi 75,9 mln zł, co stanowi 291% całkowitej alokacji
• Rewitalizacja obszarów poprzemysłowych i powojskowych – 13 złożonych wniosków - wartość wnioskowanego dofinansowania wynosi 57,9 mln zł, co stanowi 222% całkowitej alokacji na działanie w latach 2004-2006
Stan wdrażania ZPORR w województwie, stan na koniec sierpnia 2006
priorytet I priorytet II priorytet III



Efekty rzeczowe ZPORR w województwie warmińsko-mazurskim:
Infrastruktura drogowa i transportu publicznego
• Drogi wojewódzkie – 68,3 km, powiatowe – 40,65 km, gminne – 29,66 km
• Modernizacja linii autobusowych i tramwajowych – 15,57 km
• Nowe linie tramwajowe – 3,39 km
• Nowy tabor komunikacji – 21 szt. (15 autobusów i 6 tramwajów)
Infrastruktura ochrony środowiska
• Sieć kanalizacji sanitarnej – 300,42 km,
• Sieć wodociągowa – 440,2 km,
• Oczyszczalnie ścieków – 11 szt. (modernizacja 6 szt., budowa 5 szt.),
• Stacje uzdatniania wody – 10 szt. (modernizacja 4 szt., budowa 6 szt.)
Infrastruktura ochrony zdrowia
• Zakupiony sprzęt specjalistyczny – 178 szt.
• Powierzchnia zmodern. budynków i obiektów ochrony zdrowia – 3 360,95 m2
• Zakupione i wyposażone środki transportu sanitarnego – 9 szt.
• Zakupiony sprzęt aparatury medycznej – 105 szt.
• Zmodernizowane lokalne ośrodki zdrowia – 7 szt.
Infrastruktura edukacyjna
• Budowa obiektów dydaktycznych szkół wyższych – 4 szt.
• Modernizacja obiektów dydaktycznych szkół wyższych – 7 szt.
• Powierzchnia wybudowanych obiektów sportowych – 1 562 m2
• Liczba wybudowanych szkół – 2 szt.
Infrastruktura kultury
• Kubatura obiektów zabytkowych poddanych procesom: konserwacji, renowacji, modern. i adaptacji – 35 775 m3
Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego
• Portale o funkcjonalności umożliwiającej kontakt on-line obywatela z urzędem – 4 szt.
• Zbudowane Publiczne Punkty Dostępu do Internetu (PIAP) – 223 szt. (104 zbudowane i 119 zmodernizowane)
• Punkty dostępu do Internetu uzyskane dzięki węzłom dostępowym – 1 024 szt.
• Komputery posiadające dostęp do Internetu zakupione w ramach ZPORR – 955 szt.
• Liczba wdrożonych systemów elektronicznego obiegu dokumentów – 116 szt.
Działania w ramach priorytetu II wdrażane są przez różne jednostki.
Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego jest Instytucją Wdrażającą działania:
• Promocja Przedsiębiorczości – aktywne wspieranie zatrudnienia poprzez stymulowanie powstawania nowych mikroprzedsiębiorstw oraz zapewnienie nowozarejestrowanym mikroprzedsiębiorstwą pomocy w wykorzystywaniu dostępnych instrumentów wsparcia. Rodzaje wsparcia:
-700 zł wsparcie wypłacane przez 6 mies. z możliwością przedłużenia na kolejne 6 mies.
-20 000 zł na uruchomienie działalności
Podpisano 25 umów na kwotę ponad 16,5 mln zł
• Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy – podniesienie potencjału regionów w sferze innowacji, poprzez wzmocnienie współpracy pomiędzy sektorem badawczo-rozwojowym a gospodarką w celu podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstw działających na regionalnym i lokalnym rynku.
Realizowanych jest 17 projektów na ponad 12 mln zł.
• Mikroprzedsiębiorstwa – zwiększenie konkurencyjności mikroprzedsiębiorstw poprzez ułatwienie dostępu do specjalistycznego doradztwa oraz zwiększenie zdolności inwestycyjnej na początku okresu ich działalności.
Podpisano 203 umowy na kwotę prawie 23 mln zł.
Wojewódzki Urząd Pracy jest Instytucją Wdrażającą następujących działań:
• Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwościami kształcenia ustawicznego w regionie
Podpisano 41 umów na kwotę ponad 30 mln zł.
Projekty obejmowały m.in.: naukę języków obcych, doskonalenie obsługi komputera, w tym możliwość uzyskania Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych, diagnoza potrzeb regionalnego rynku pracy, kuchnia francuska - doskonalenie i podnoszenie kwalifikacji gastronomicznych, szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe lekarzy i techników weterynaryjnych, szkolenia dotyczące podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników branży spawalniczej, w tym możliwość uzyskania dyplomu Europejskiego Mistrza Spawalnika, szkolenia dla pielęgniarek i położnych z zakresu zarządzania służbą zdrowia, szkolenia dotyczące podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników administracji rządowej i samorządowej przygotowujące do egzaminu na pracownika korpusu służby cywilnej, szkolenia dla rolników i domowników w zakresie podejmowania dodatkowej działalności zbliżonej do rolnictwa, praktyki zawodowe dla studentów oraz szkolenia dla pracowników ochrony.
• Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa
Podpisano 25 umów a kwotę ponad 17 mln zł.
Projekty obejmowały kursy nauki różnych zawodów m.in.: stolarz meblowy, formierz tworzyw sztucznych, sprzedawca-magazynier, kelner, kierowca wózków jezdniowych, szwaczka- szycie wykończeniowe, kosmetyczka – pielęgnacja dłoni, pilarz-drwal, kasjer kas fiskalnych, kucharz z językiem angielskim, prawo jazdy kat. C, brukarz.
• Reorientacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi.
Podpisano 6 umów na kwotę ponad 11 mln zł
Zrealizowano następujące projekty:
-program reorientacji zawodowej dla pracowników sektora ochrony zdrowia,
-szkolenia informatyczne dla pracowników sektora oświaty,
-podwyższenie kwalifikacji pielęgniarek i pielęgniarzy w zakresie pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej opieki,
-szkolenia w zakresie zawodów: barman – kelner z jęz. niemieckim, glazurnik – posadzkarz, opiekun dzieci i osób starszych z jęz. angielskim, recepcjonistka z jęz. Angielskim, sprzedawca – magazynier.
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego jest Instytucja Wdrażającą następujących działań:
Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne:
• Projekty typu I - wspieranie rozwoju edukacyjnego młodzieży wiejskiej
• Projekty typu II – wspieranie rozwoju edukacyjnego studentów
Liczba stypendystów ZPORR
2004/2005 2005/2006 2006/2007
Uczniowie 12 562 12 776 ok. 5 500
Studenci 1 512 1 550 ok. 6 000
Wysokość przekazanych środków z EFS w zł
Rok 2004-2005 Rok 2005-2006 Rok 2006-2007(projekty przyjęte do finansowania)
Typ I 8058963,32 11816564,94 10863328,02
Typ II 1466240,05 2242191,34 15643269,07

NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI
Narodowa Strategia Spójności opracowana na lata 2007 - 2013 zawiera następujące programy operacyjne:
• 16 Programów regionalnych (finansowanie z EFRR) (26,3 % środków) - obsługiwać będą projekty ukierunkowane na podnoszenie konkurencyjności danego regionu.
• PO Infrastruktura i środowisko (finansowanie z EFRR i FS) (39,4% środków)- głównym obszarem wparcia będzie infrastruktura energetyczna, transportowa i środowiskowa, ale także rozwój kultury i zachowanie dziedzictwa kulturowego;
• PO Kapitał ludzki (finansowanie z EFS) (11,2%środków) - poza projektami z zakresu edukacji, integracji społecznej i walki z bezrobociem, program ten wesprze przedsięwzięcia społeczne o charakterze ponadnarodowym i dotyczące promocji zdrowia;
• PO Innowacyjna gospodarka (finansowanie z EFRR) (13,4% środków) - w ramach tego programu udzielana będzie pomoc przedsiębiorcom, przede wszystkim poprzez dotacje inwestycyjne, ale także wsparcie dla rozwoju nowoczesnych technologii i sfery badawczo-rozwojowej;
• PO Rozwoju Województw Polski Wschodniej (finansowanie z EFRR) (3,7% środków) - program ma finansować projekty wspierające rozwój miast wojewódzkich i powiatowych Polski Wschodniej oraz duże projekty sieciowe z zakresu międzywojewódzkich sieci drogowych, a także rozwój przedsiębiorczości;
• PO Europejskiej współpracy terytorialnej (finansowanie z EFRR) (0,8% środków) - zintegrowany pakiet programów współpracy przygranicznej, transnarodowej i międzyregionalnej.

POMOC UNIJNA W WOJ. WARMIŃSKO-MAZURSKIM 2007-2013
Województwo warmińsko-mazurskie w kolejnym okresie programowania otrzyma ok. 1,7 mln Euro. Nastąpił znaczny wzrost środków będących w dyspozycji kraju w latach 2007-2013 (59,6 mld euro) w porównaniu z okresem 2004-2006 (12,8 mld euro).
Fundusze unijne przeznaczone będą na realizację trzech programów:
• Regionalnego Programu Operacyjnego - Warmia i Mazury na lata 2007-2013
• Programu Operacyjnego - Rozwój Polski Wschodniej
• Programu Operacyjnego - Kapitał Ludzki
Priorytety i obszary wsparcia w ramach PO RPW
• Nowoczesna gospodarka (40,95% całości środków) – cel: zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej województw Polski Wschodniej: infrastruktura uczelni wyższych, infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, wspieranie innowacji, promocja i współpraca
• Wojewódzkie ośrodki wzrostu (22,75% całości środków) – cel: rozwój wybranych funkcji metropolitalnych miast wojewódzkich: system miejskiego transportu zbiorowego, infrastruktura turystyki kongresowej i targowej
• Infrastruktura drogowa i przejść granicznych (27,30% całości środków) – cel: poprawa dostępności i jakości powiązań komunikacyjnych województw Polski Wschodniej - projekty z zakresu budowy i modernizacji dróg wojewódzkich, obwodnic w ciągach dróg krajowych oraz przebudowy i modernizacji dróg powiatowych prowadzących do przejść granicznych.
• Pomoc techniczna (4% całości środków) – cel: wsparcie procesu wdrażania Programu
5% całości środków stanowić będzie rezerwa.
Projekty realizowane w ramach Programu będą współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Pula środków przeznaczonych na ten cel to ok. 2,2 mld.
Otrzymały je województwa o poziomie PKB/mieszkańca poniżej 107 euro: lubelskie - ok. 235 mln euro, podkarpackie - ok. 225 mln euro, podlaskie - ok. 129 mln euro, świętokrzyskie - ok. 138 mln euro, warmińsko-mazurskie - ok. 153 mln euro.
Regionalny Program Operacyjny Warmia i Mazury
• Priorytet Przedsiębiorczość - kwota dofinansowania - 197,09 mln Euro
- wsparcie dla firm rozpoczynających działalność
- zwiększenie dostępu do kapitału inwestycyjnego, w tym dotacje na inwestycje i tworzenie nowych miejsc pracy
- kreowanie i promocja produktów regionalnych i rozpoznawalnych marek, związanych z województwem warmińsko-mazurskim
- rozwój systemowych instrumentów finansowania przedsiębiorstw
- wspieranie działalności eksportowej przedsiębiorstw
• Priorytet Turystyka - kwota dofinansowania - 124,48 mln Euro
- budowa, rozbudowa i modernizacja bazy noclegowej wszystkich typów
- budowa lub modernizacja infrastruktury na potrzeby turystyki kongresowej i konferencyjnej oraz obiektów wystawowo-targowych
- drogi, trasy i ścieżki turystyczne
- systemy i centra informacji turystycznej
• Priorytet Infrastruktura społeczna - kwota dofinansowania - 51,87 mln Euro
- modernizacja, rozbudowa i tworzenie bazy dydaktycznej
- unowocześnienie bazy szkolnictwa zawodowego na wszystkich poziomach
- doposażenie w sprzęt i aparaturę medyczną placówek ochrony zdrowia
- wzmocnienie systemu ratownictwa medycznego
• Priorytet Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast - kwota dofinansowania - 93,36 mln Euro
- budowa, modernizacja i adaptacja obiektów na cele kulturalne, sportowe, opiekuńcze
- zagospodarowanie terenów osiedlowych-place zabaw, boiska, lodowiska, parki
- zagospodarowanie centrów miast (tereny zielone, infrastruktura dla pieszych)
- modernizacja i adaptacja zabudowy terenów powojskowych i poprzemysłowych do nowych funkcji
• Priorytet Infrastruktura transportowa regionalna i lokalna - kwota dofinansowania - 331,95 mln Euro
- rozbudowa i modernizacja dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych (łącznie z obejściami miejscowości, urządzeniami ochrony przed hałasem)
- rozbudowa i modernizacja kolei o znaczeniu regionalnym
- rozbudowa i modernizacja lotniska regionalnego i lądowisk
- budowa, rozbudowa i modernizacja dróg stanowiących bezpośredni dostęp do obszarów stanowiących kompleksy turystyczne i usługowe
• Priorytet Środowisko przyrodnicze - kwota dofinansowania - 93,36 mln Euro
- budowa i modernizacja sieci kanalizacyjnych oraz oczyszczalni ścieków
- przedsięwzięcia w zakresie gospodarki odpadami, przewidziane w Programie Gospodarki Odpadami Województwa Warmińsko-Mazurskiego
- inwestycje w infrastrukturę wytwarzania i przesyłu energii ze źródeł odnawialnych
- inwestycje w zakresie ochrony przeciwpowodziowej (w tym budowa zbiorników hydrotechnicznych, wałów przeciwpowodziowych)
• Priorytet Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego - kwota dofinansowania - 62,24 mln Euro
- platformy elektroniczne na poziomie regionalnym i lokalnym
- rozwój e-administracji i promocja e-usług publicznych
- tworzenie sieci publicznych punktów zapewniających dostęp do Internetu
20 lipca 2006 r. – Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego zaakceptował listę projektów kluczowych w ramach RPO Warmia i Mazury na lata 2007-2013
Wybrano 12 projektów, które mają istotny wpływ na realizację Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego:
• Regionalny port lotniczy Olsztyn-Mazury
• Modernizacja drogi nr 16 wraz z obejściami miejscowości- Głównym założeniem projektu jest rozbudowa drogi krajowej nr 16 na odcinku Stare Jabłonki-Gietrzwałd, Samborowo-skrzyżowanie z drogą krajową nr 15 Biskupiec-Mrągowo.
• Budowa, rozbudowa i unowocześnienie bazy szkolnictwa zawodowego, gastronomiczno-hotelarskiego z uwzględnieniem dostosowania do standardów unijnych - Głównym założeniem jest stworzenie warunków do kształcenia w zawodach gastronomicznych i hotelarskich. Projekt obejmuje: Zespół Szkół Nr 2 im. Jędrzeja Śniadeckiego w Szczytnie, Zespół Szkół Nr 6 im. M. Rataja w Ełku, Zespół Szkół Gospodarczych w Elblągu, Zespół Szkół Ekonomicznych im. M. Kopernika w Olsztynie, Zespół Szkół Gastronomiczno-Spożywczych w Olsztynie, Zespół Szkół Nr 2 im. W. Jagiełły w Mrągowie
• Rozbudowa i modernizacja infrastruktury wodno- ściekowej w Regionie Wielkich Jezior Mazurskich - MASTERPLAN dla Wielkich Jezior Mazurskich- Głównym założeniem projektowym jest przewiduje się nadanie niektórym obszarom Regionu Wielkich Jezior Mazurskich statusu parku krajobrazowego lub narodowego oraz wprowadzenie szeregu wymogów z zakresu ochrony środowiska w stosunku do przemysłu, rolnictwa i sektora usługowego.
• Strategia budowy ekologicznych mini przystani żeglarskich wraz z systemem odbioru i segregacji odpadów na wybranych obszarach regionu Warmii i Mazur - Głównym założeniem projektowym jest budowa 5 nowych przystani i modernizacja 15 istniejących portów.
• Regionalny system gospodarki odpadami - Ochrona Wielkich Jezior Mazurskich poprzez stworzenie kompleksowego systemu gospodarki odpadami- Projektem objętych jest 14 gmin (powiaty: giżycki, kętrzyński, węgorzewski, piski, gołdapski)
• Dokapitalizowanie funduszy pożyczkowych i doręczeniowych
• Rozbudowa infrastruktury szerokopasmowego dostępu do Internetu i sieci PIAP-ów
• Zintegrowany projekt rozwoju lokalnego pt. Program rozwoju turystyki w obszarze Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego. Głównym założeniem projektowym jest rewitalizacja obszaru Kanału Elbląskiego, rozwój turystyki, rozwój infrastruktury, ochrona środowiska naturalnego. Projekt swoim zasięgiem obejmuje powiaty: elbląski, iławski, ostródzki miasto Elbląg.
• Budowa nowej siedziby Warmińsko - Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie
• „Grunwald 2010” - Głównym założeniem projektowym jest budowa nowoczesnej infrastruktury muzealnej, turystycznej i recepcyjnej. Podjęcie działań zmierzających do nadania Polom Grunwaldzkim statusu Pomnika Historii.
• Termy Warmińskie. Na terenie Powiatu Lidzbarka Warmińskiego
Szacowana całkowita wartość powyższych inwestycji do realizacji w latach 2007-2013 w województwie to blisko 440 mln Euro.

BIBLIOGRAFIA:

1. www.zporr.warmia.mazury.pl
2. www.zporr.gov.pl
3. www.funduszestrukturalne.gov.pl
4. www.evdf.edu.pl
5. www.mrr.gov.pl
6. www.up.gov.pl
7. www.wmarr.olsztyn.pl
8. www.uw.olsztyn.pl
9. Informacja o stanie realizacji programów operacyjnych współfinansowanych z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej za okres od 1 do 30 września 2006 wydawana przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
10. Na Warmii i Mazurach, biuletyn nr 1 (2) 2005, wydana przez samorząd województwa warmińsko-mazurskiego
11. Na Warmii i Mazurach, biuletyn nr 2 (3) 2005, wydana przez samorząd województwa warmińsko-mazurskiego
12. Na Warmii i Mazurach, biuletyn nr 1 (6) 2006, wydana przez samorząd województwa warmińsko-mazurskiego
13. Na Warmii i Mazurach, biuletyn nr 2 (7) 2006, wydana przez samorząd województwa warmińsko-mazurskiego
14. Podręcznik procedur wdrażania Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, wydany przez M

praca z tabelkami w załączniku

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 32 minuty

Typ pracy