Konspekt
I Wprowadzenie :
-Zmienność epok na przestrzeni wieków.
-Literatura w dobie rożnych epok
II Rozwinięcie :
A) Średniowiecze :
-Scholastyka, nauka o dogmatach religijnych
-Memento mori (pamiętaj o śmierci )
-Rola Boga w życiu
a) ,, rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią,, czyli dialog człowieka ze Śmiercią
,,W pocztach ci ja nie korzyszczę, Wszytki w żywocie zaniszczę,,
,,Śluz Bogu we dnie i w nocy. Ujdziesz mąk przy tej pomocy.”
B) Renesans :
-Humanizm z łac. Humanitas- człowieczeństwo, ludzkość
-Terencjusz "Jestem człowiekiem i nic co ludzkie, nie jest mi obce".
-zasada carpe diem, czyli chwytaj dzień, korzystaj z życia
b) idylla Jana Kochanowskiego w ,, Pieśni Panny XII,, z cyklu dwunastu pieśni pt. ,, Pieśń Świętojańska o Sobótce ,,
*człowiek na łonie natury
*Szczęście i spokój odnajdywany w pracy
C) Barok :
-człowiek, ot kruszyna w kosmosie obdarzona niepewną egzystęcją
-poszukiwanie oparcia w niebezpiecznym życiu
c) Barokowe nastroje w ,, Hamlecie,, Williama Szekspira
*kunszt Szekspira
* „Człowiek [...] najwyższe z żyjących istnień, korona stworzenia! A jednak dla mnie to tylko kwintesencja marnego prochu.”
*rozterki Hamleta
* „Kto postępuje godniej: ten, kto biernie stoi pod gradem zajadłych strzał losu, czy ten, kto stawia opór morzu nieszczęść i w walce kładzie im kres?”
* ostatnia scena śmierci Hamleta, kiedy „niemi widzowie tragedii” stoją „bladzi i drżący. Wszystko się dokonało, wszystko zostało powiedziane. „Reszta jest milczeniem”.
D) Romantyzm :
-romantyczne ideologie
-nowa postawa człowieka czyli bunt, uczuciowość i poświęcenie
d) "Cierpienia młodego Wertera" – największe najdoskonalsze dzieło Goethego
*studium prawdziwej miłości i obłędu
* powieści epistolarna czyli skonstruowana w formie listów, wymienianych między sobą przez bohaterów.
*portret Wertera – głównego bohatera utworu.
*ból istnienia jednostki w świecie