profil

Interpretacja utworu dramatycznego

poleca 85% 1619 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze
podmiot

1. Kto mówi? (Gdy wiadomo, że nadawcą tekstu pobocznego jest autor). Ile jest podmiotów mówiących, a więc ilu bohaterów wygłasza tekst główny? Jakie relacje formalne zachodzą między nimi? Jak ważną rolę odbywa każdy z nich w świecie przedstawionym?
2. Przez jakie właściwości tekstu ujawniane są cechy podmiotów? Czy bohaterowie mówią wprost na swój temat? A co i jak na temat innych? Jakie środki stylistyczne zostały użyte w ich wypowiedziach? Czy np.: są to elementy wartościujące, emocjonalne? Czy język bohaterów ma charakter zindywidualizowany, czy ich mowa jest ujednolicona? Jak ukształtowany jest dialog? Czy jest to spokojna , powolna rozmowa, czy wartka wymiana zdań? Czy więcej w tym dialogu jest opisu świata zewnętrznego czy np.: wyznań?
3. Co autor mówi o didaskaliach, a co bohaterowie w tekście głównym? Co ujawnia powierzchnia tekstu? Jaka jest zawartość świata przedstawionego? Czy przedmiotem przedstawienia jest przede wszystkim świat wewnętrzny (przeżycia, myśli), czy świat zewnętrzny? Czy oprócz bohaterów, którzy mówią, występują też bohaterowie o których się jeszcze mówi?
4. O czym mówią bohaterowie? Co ujawnia głębia tekstu? Jaki jest jego sens, jaka zawartość ideowa? Czy zgodny jest z treścią daną bezpośrednio, czy rozszerzony na zasadzie: od tego co jednostkowe, do tego co ogólne, od konkretu do abstrakcji? Czy tekst ma charakter ironii, parodii? Do jakich dzieł, utworów nawiązuje? Odnaleźć konteksty ( filozoficzne, historyczne, literackie, kulturowe, artystyczne)
5. Jakie zabiegi formalne, stylistyczne i kompozycyjne sygnalizują ukryte treści utworu? Jaka jest rola scenografii, czyli rekwizytów, kostiumów, ruchu scenicznego, oprawy muzycznej? Czy te przedmioty pełnią funkcję symboliczną? Czy te symbole pozwoliły nam dostrzec głębię tekstu?
6. Do kogo mówi autor? Czy adresatami są tylko przyszli inscenizatorzy (scenograf, reżyser, aktor), czy rzeczywisty czytelnik? Do kogo zwracają się bohaterowie, czy tylko do siebie nawzajem, czy także do czytelnika?
7. Po co mówi? Jakie znaczenie ma bezpośredni zwrot do adresata? Jaką wizję świata przedstawił autor (realistyczny, groteskowy, absurdalny)? Czy dramat spełnia funkcję katharsis?

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 1 minuta

Podobne tematy