profil

Tłuszcze

poleca 85% 194 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Tłuszcze zapewniają energię i niezbędne kwasy tłuszczowe, oraz witaminy (te rozpuszczalne w tłuszczach - A,D,E,K). Organizm ludzki potrzebuje tłuszczu, ale nie powinny one przekraczać 25% dostarczanej energii. Nasycone kwasy tłuszczowe, zawarte głównie w pokarmach pochodzenia zwierzęcego, powodują wzrost stężenia cholesterolu we krwi, co zwiększa ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej serca. Nienasycone kwasy tłuszczowe, czyli tłuszcze pochodzenia roślinnego oraz tłuszcz rybi nie zwiększają stężenia cholesterolu we krwi.
Tłuszcze te są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Chronią nasz organizm przed utratą ciepła, wyściełają niektóre organy, dostarczają energii i poczucia sytości.




Różne rodzaje tłuszczów



 Nasycone kwasy tłuszczowe
Pokarmy bogate w nasycone kwasy tłuszczowe zwiększają poziom cholesterolu we krwi. Do tych produktów zaliczamy pełnotłuste pokarmy takie jak: żółty ser, pełnotłuste mleko, masło, śmietana, lody, mięso, wędliny, skóra i tłuszcz z drobiu, smalec. Postaraj się ograniczyć spożywanie tych pokarmów.
 Cholesterol
Spożywanie potraw bogatych w cholesterol podnosi jego poziom we krwi. Do tych potraw zaliczamy: wątróbkę i inne mięsa, żółtka jajek, tłuste nabiały.
Formy trans kwasów tłuszczowych
Pokarmy o znacznej zawartości formy trans kwasów tłuszczowych zwiększają poziom cholesterolu we krwi. Do tych pokarmów zaliczamy wielonienasycone kwasy tłuszczowe zawarte w większości twardych margaryn i tłuszczy do smażenia. Wiele komercyjnie smażonych potraw (hamburgery, frytki), a także wyrobów cukierniczych, zawiera te tłuszcze.
 Nienasycone kwasy tłuszczowe
Nienasycone kwasy tłuszczowe (oleje) nie zwiększają poziomu cholesterolu we krwi. Nienasycone kwasy tłuszczowe dzielimy na jedno i wielonienasycone. Oliwa z oliwek, olej słonecznikowy zawierają jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Natomiast tłuszcze roślinne takie jak olej sojowy, olej kukurydziany, różne rodzaje orzechów są dobrym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.
Część ryb np. łosoś, tuńczyk, makrela zawierają omega 3 - kwasy tłuszczowe, które jak się uważa zapobiegają powstawaniu choroby wieńcowej serca.

Podoba się? Tak Nie

Czas czytania: 1 minuta