profil

Bunt przeciw wyścigowi szczurów

drukuj
poleca 25% 4 głosy

W kinie współczesnym, zwłaszcza autorskim, pojawiają się obrazy promujące inny styl życia niż pogoń za karierą. Bohaterowie kina niezależnego, np. Clerks (Sprzedawcy) Kevina Smitha czy Idiotów Larsa von Triera, ignorują możliwość robienia kariery i dokonują innych wyborów, pozwalających im odizolować się od konsumpcyjnego, zajętego wyścigiem szczurów społeczeństwa. Ich postaci rezygnują z kariery i... nie zawsze znajdują jednak alternatywną drogę, często pogrążają się w nijakości lub szaleństwie. Bohaterowie Sprzedawców rezygnują z ambicji i studiów, żyją z dnia na dzień, dowcipkując, rozmawiając, oglądając filmy wideo, zajęci pracą w małym sklepie i wypożyczalni, służącym przejeżdżającym ludziom. Robią jednak karierę bohaterowie innego filmu Smitha – W pogoni za Amy. „Idioci” rzucają wyzwanie społeczeństwu, przestają żyć „normalnie” – żyją w komunie, przed społeczeństwem udając grupę upośledzonych i ich opiekunów.
W polskim kinie autorskim znajdziemy np. filmy o dwojgu outsiderach-artystach, których nie interesuje świat zewnętrzny, mody ani trendy, kariera. Zajmuje ich tylko wspólne życie, wspólne starzenie się, otaczający ich świat przyrody i... miłość oraz wspólna praca – tych dwoje outsiderów to bohaterowie filmów Andrzeja Kondratiuka, grani przez reżysera i jego żonę Igę Cembrzyńską (np. Zegar słoneczny, Wrzeciono czasu).

Warto zobaczyć

filmy Kariera Nikodema Dyzmy, reż. Jan Rybkowski – adaptacja powieści Tadeusza Dołęgi-Mostowicza o karierze pewnego człowieka, który w nieuczciwy sposób osiągnął sukces finansowy i pozycję społeczną, a nawet został wysokim urzędnikiem; w roli Dyzmy znakomity komik przedwojenny Adolf Dymsza, Kariera Nikodema Dyzmy, reż. Jan Rybkowski, Marek Nowicki – serialowa wersja przygód Dyzmy z Romanem Wilhelmim w roli głównej; pogłębienie psychologiczne postaci, Drobne cwaniaczki,reż. Woody Allen – przypadkowy sukces finansowy niezamożnego małżeństwa,niemającego pojęcia o życiu klas wyższych, awans społeczny i jego komiczne przejawy..., Lalka, reż. Wojciech Jerzy Has – adaptacja powieści Bolesława Prusa, wątek kariery kupca Stanisława Wokulskiego,który z ubogiego człowieka stał się bogaczem i ze sklepu trafił na salony,ale... nie zyskał szczęścia, bo nie zdołał zdobyć miłości ubóstwianej kobiety– arystokratki Izabeli Łęckiej, Lalka, reż. Ryszard Ber – kolejna adaptacja filmowa powieści Prusa, Ziemia obiecana, reż. Andrzej Wajda – dwie adaptacje (druga skrócona i przemontowana) powieści Władysława Reymonta,opowiadającej o pierwszych kapitalistycznych karierach w Łodzi,a zwłaszcza o sukcesie pewnego Polaka – Karola Borowieckiego, który sprzedał duszę i serce bogatym fabrykantom i miastu-molochowi (Łodzi),a zaparł się siebie, szlacheckich zasad, miłości, Popiół i diament,reż. Andrzej Wajda – ekranizacja powieści Jerzego Andrzejewskiego,wątpliwe kariery komunistów, Granica, reż. Jan Rybkowski – kariera Ziembiewicza, Cudzoziemka, reż. Ryszard Ber – dzieje kariery niespełnionej skrzypaczki Róży i jej córki, Aktorzy prowincjonalni,reż. Agnieszka Holland – złamana kariera aktorska prowincjonalnego artysty,którego marzenia okazały się mrzonką (dyrektor z wielkiego miasta, który miał ewentualnie zaangażować artystę, rozmyślił się z powodu jego zbyt dojrzałego wieku); w tle dylematy żony, która, sama będąc aktorką, znosi depresje męża artysty i przeżywa konfrontacje z koleżankami nieartystkami;w tle także... PRL, Modrzejewska, reż. Jan Łomnicki – serial o karierze Heleny Modrzejewskiej, jednej z największych polskich aktorek, Dyrygent,reż. Andrzej Wajda – przesadnie ambitny mąż dyrygent na tle zespołu i problemów małżeńskich, Człowiek z marmuru, reż. Andrzej Wajda– złamane kariery dawnych przodowników pracy na przykładzie Birkuta i jego żony, zapomnianej sportsmenki, Dom, reż. Jan Łomnicki – krótkotrwałe kariery przodowników pracy, którzy przeżywają straszliwe dramaty w związku z utratą pozycji społecznej (Bronek Talar), Struktura kryształu, reż. Krzysztof Zanussi – wybór pomiędzy spokojem prowincji a karierą w stolicy na tle przaśnego PRL-u, Barwy ochronne, reż. Krzysztof Zanussi– nieuczciwe kariery naukowe czasów PRL-u, Wodzirej, reż. Feliks Falk– nieuczciwe małe kariery konformistów z okresu PRL-u – fałszywy przyjaciel– tytułowy wodzirej próbuje wybić się, wykorzystując bezwzględnie chorobę kolegi i zachowując pozory troski o niego, Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz, reż. Stanisław Bareja – szansa na karierę dla przyszłego zięcia ciężarnej córki komunistycznego dygnitarza, Alternatywy 4, reż. Stanisław Bareja – karierowicz i donosiciel Anioł ; spektakle Rewizor, reż. Andrzej Domalik, Teatr Dramatyczny w Warszawie– prześmieszna adaptacja sztuki Mikołaja Gogola, w roli horodniczego Janusz Gajos, w roli rzekomego rewizora Maciej Stuhr Rewizor, reż. Krzysztof Zaleski, Teatr Ateneum w Warszawie – mocno uwspółcześniona adaptacja sztuki Gogola, z aluzjami do lat 70., budzi nie tylko śmiech, ale i grozę, Mieszczanin szlachcicem, reż. Maciej Englert, Teatr Współczesny w Warszawie – adaptacja teatralna dzieła Moliera z Krzysztofem Kowalewskim w roli głównej, Pigmalion, reż. Maciej Wojtyszko – adaptacja sztuki George’a Bernarda Shawa dla Teatru TV, w rolach głównych występują: Jan Englert (Profesor Higgins),Edyta Jungowska (Eliza); biedna kwiaciarka wyuczona dobrych manier i poprawnej wymowy robi salonową karierę, Aszantka, reż. Andrzej Łapicki – adaptacja tekstu Włodzimierza Perzyńskiego dla Teatru TV.

Przydatne hasło? Tak Nie
Podobne teksty: