profil

Tren I Jana Kochanowskiego - analiza akcentów

poleca 85% 439 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Kasia Grabsksa
TREN I – ANALIZA ZESTROJÓW AKCENTOWYCH


Sylaby akcentowane zaznaczono symbolem I, zaś sylaby nieakcentowane: -. Poszczególne wyrazy zostały oddzielone kursywą (/), zaś średniówki i klauzula podwójną kursywą (//).



1. Wszytki płacze, wszytki łzy Heraklitowe
I - / I - / - I - // - - - I - //
2. I lamenty, i skargi Symonidowe,
- - I - / - I - // - - - I - //
3. Wszytki troski na świecie, wszytki wzdychania
I - / I - / - I - // I - / - I -//
4. I żale, i frasunki, i rąk łamania,
- I - / - - I - // - I / - I - //
5. Wszytki a wszytki za raz w dom się mój noście,
I - / - I - / I - // - I - / I - //
6. A mnie płakać mej wdzięcznej dziewki pomożcie,
I - / I - / - I - // I - / - I - //
7. Z którą mię niepobożna śmierć rozdzieliła
I - / - - - I - // I - / - - I - //
8. I wszystkich moich pociech nagle zbawiła.
- I - / I - / I - // I - / - I - //
9. Tak więc smok, upatrzywszy gniazdko kryjome,
- I -/ - - I - // I - / - I -//
10. Słowiczki liche zbiera, a swe łakome
- I - // I - / I - // I - / - I - //
11. Gardło pasie; tymczasem matka szczebiece
I - / I - / - I - // I - / - I -//
12. Uboga, a na zbójcę coraz się miece,
- I - / - - I - // - I - / I - //
13. Prózno! bo i na samę okrutnik zmierza,
I - / - - - I / I - // - I - / I -//
14. A ta nieboga ledwie umyka pierza.
- - - I -/ I - // - I - / I -//
15. „Prózno płakać” – podobno drudzy rzeczecie.
I - / I - / - I - // I -/ - I - //
16. Cóż, prze Bóg żywy, nie jest prózno na świecie?
I / I / / I / I - // I / I / I - / I / I - //
17. Wszytko prózno! Macamy, gdzie miękcej w rzeczy,
I - / I - / - I - // I / I - / I / I -//
18. A ono wszędy ciśnie! Błąd – wiek człowieczy!
I/ I / I - / I - // I / I / - I - //
19. Nie wiem, co lżej: czy w smutku jawnie żałować,
I - / I - / - I - // I - / - I - //
20. Czyli się z przyrodzeniem gwałtem mocować?
- I - // - - I - // I - // - I -//

Załączniki:
Podoba się? Tak Nie
Podobne teksty:

Czas czytania: 2 minuty

Teksty kultury