profil

Zarządzanie

poleca 85% 107 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Zarządzanie = kierowanie

?Zarządza się rzeczami a kieruje ludźmi?

Zarządzanie jest to proces panowania, organizowania, motywowania i kontrolowania działalności członków organizacji oraz wykorzystania wszystkich innych zasobów dla osiągnięcia ustalonych celów

Funkcje zarządzanie:
a) Planowania
- ustalanie celów i sposobów ich realizacji
b) Organizowania
- oznacza iż kierownicy koordynują ludzkie i materialne zasoby przedsiębiorstwa
c) Motywowanie
- to sposób wpływania prze kierownika na podwładnych tak, aby realizowali powierzone im zadania
d) Kontrolowanie
- sprowadzanie zgodności działań z jego zamierzeniami i celami.

Funkcje interpersonalne
1. Reprezentant ? wykonywanie zadań symbolizujących reprezentowane jednostki na zewnątrz, wygłaszanie przemówień.
2. Lider ? Motywowanie, inspirowanie
3. Łącznik ? tworzenie i utrzymywanie powiązań z innymi jednostkami wewnątrz i na zewnętrz organizacji

Funkcja informacyjna
1. Odbiorca ? gromadzenie informacji, wywoływanie nieprawidłowości, zagrożeń, szans
2. Nadawca ? przekazywanie istotnych informacji współpracownika i innymi jednostkami
3. Rzecznik ? angażowanie się w Public relations w celu kształtowania wizerunku firmy (lobby, wystąpienie publiczne)

Funkcje decyzyjne
1. Innowator ? inicjowanie zmian stosowanie do potrzeb i szans. Ustalenie celów i formułowanie planów
2. Rozwiązujący problemy ? rozwiązywanie konfliktów i eliminowanie zakłóceń, przeszkód, załatwienie skarg, przeciwdziałanie konkurencji
3. Lokator zasobów ? użycie stosownych zasobów (ludzkich, technicznych, technicznych in.) do wykonywania prac, ustalenie priorytetowych zadań.
4. Negocjator ? wypracowanie umów z klientami, dostawcami i agencjami.

Do pełnienia w/w funkcji są potrzebne następujące umiejętności:
a) Koncepcyjne
- analizowanie, interpretowania, przewidywania, idp.
b) Społeczne
- motywowanie, kształtowanie klimatu organizacyjnego
c) Techniczne
- organizowania procesów i pracy

W pracy menadżera niezbędne jest wypełnianie podstawowych funkcji zarządzania
- ustalenie celów
- organizowanie działań
- motywowanie i informowanie
- dokonywanie pomiarów i ocen

Cechy osobowości lidera:
a) pewność siebie
b) inteligencja
c) asertywność
- zdolność do dominacji nad innymi
d) ambicja
- dążenie do osiągnięć
e) umiejętność dostosowania się do sytuacji
f) odwaga
g) upór i stanowczość
h) inicjatywa
- umiejętność zapoczątkowania działań
i) wytrwałość
- nieustępliwość, niepoddawanie się, samozaparcie
j) poczucie humoru
- wprowadzanie dobrego klimatu
- rozładowywanie napięć
k) takt
- współdziałanie współczucie innymi
- uwzględnienie wrażliwości innych
l) współczucie
- udzielanie pomocy
- zrozumienie trudności zawodowych i prywatnych pracownika

Umiejętności lidera:
- tworzenie wizji i porządnego stanu
- kreatywność i innowacyjność
- talent dyplomatyczny
- takt
- uważne słuchanie
- perswazyjne mówienie
- szybkie podejmowanie decyzji
- stawianie zadań
- organizacja pracy

Styl kierowania ? indywidualny sposób, metoda pracy kierownika z podwładnym. Wynika on:
- z predyspozycji
- typu psychologicznego
- kwalifikacji
- sprawności w działaniu

Kryteriami branymi pod uwagę w typologii, czyli określeniu rodzaju stylu kierowania jest:
- ukierunkowanie (orientacja) na ludzi, realizację zadań i celów.

Wyróżniamy 3 podstawowe style kierowania:
a) autokratyczny
b) demokratyczny
c) nie ingerujący

Style kierowania:
a) kierownik autokrata
- stosuje przymus, aby wpłynąć na podwładnych
- sam wyznacza zadania, określa sposoby ich wykonywania, formy współpracy a także czas ich wykonania
- do udziału w decyzjach nie dopuszcza podwładnych
- polecenia wydaje w formie nie znoszące sprzeciwu
- niechętnie przyjmuje przejawy inicjatywy podwładnych
b) kierownik demokrata
- aby wpłynąć na podwładnych stosuje środki?
* przekonywanie
* inspirowanie
* zjednywanie
- podwładnym pozostawia swobodę działania
- zasięga opinii podwładnych
- przyjmuje krytykę
- z zespołem łączy go silna wieź, wzajemne zależności
- bazuje na samokontroli działań podwładnych
c) kierownik nie ingerujący
- - prace podwładnych wymagają dużej samodzielności
- podwładni mają bardzo wysokie kwalifikacje, duże doświadczenie
- zespół składa się ze specjalistów reprezentujących różne dziedziny

Zwroty używane prze poszczególnych kierowników:
*Autokrata
?Ja zrobiłem, ja zdecydowałem?

*Demokrata
?Myśmy Zrobili, my zdecydowaliśmy?

*Nie ingerujący
?oni zrobili, oni zdecydowali?

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 4 minuty

Typ pracy