profil

Układ nerwowy

Ostatnia aktualizacja: 2021-12-21
poleca 85% 282 głosów

Treść Grafika
Filmy
Komentarze
Układ nerwowy

Łuk odruchowy - droga jaka przebywa impuls nerwowy od receptora przez neurony (elementy przekazujące) do efektora (narząd wykonawczy). Impuls zawsze z receptora wędruje neuronem czuciowym do ośrodka ukl. nerwowego (np. rdzenia kręgowego), z niego impuls przekazywany jest neuronem ruchowym do efektora. Co najmniej 2 neurony biorą udział, dodatkowe nazywamy pośredniczącymi.

Odruch-prosta adekwatna do bodźca i mimowolna reakcja ustroju na bodziec, najprostsze z udziałem rdzenia kręgowego (odruch kolanowy).

ODRUCHY


Bezwarunkowe (wrodzone) -zdeterminowane genetycznie, nie zmieniają się w czasie życia, zachodzą automatycznie, szybka reakcja na bodziec, przy ich wytwarzaniu nie uczestniczy świadomość, duże znaczenie obronne, (odruch wykrztuśny, wymiotny kaszlu), stanowią podstawę instynktów (założonych zachowań wrodzonych) np. instynkt macierzyński
Warunkowe (nabyte) -wykształcone są w ontogenezie z udziałem mózgowia, warunkiem ich jest trening, wymagają tzn. Wzmacniania (inaczej zanikają), bodziec pierwotnie obojętny zostaje zamieniony na bodziec kluczowy wyzwalający reakcje.

Iwan Pawłow - zajmował się odruchami klasycznymi, bezwarunkowy odruch ślinowy psa (pokarm, drażniąc mechano- i chemoreceptory jamy ustnej, wymagał wydzielenia śliny). Pokarm był pierwotnym bodźcem kluczowym wyzwalający ślinotok jako odruch bezwarunkowy, światło stanowiło bodziec obojętny, niewyzwalajacy reakcji. Poprzedzanie pierwotnego bodźca kluczowego przez bodziec obojętny- wielokrotne powtarzanie takiej czynności prowadzi do przekształcenia bodźca obojętnego w wtórny bodziec kluczowy (bodziec warunkowy wyzwalający reakcje). Pawlow twierdził ze warunkowanie polega na jednoczesnym powstawaniu 2 ognisk pobudzenia w korze mózgowej, miedzy którymi powstaje dość trwale połączenie /bodziec obojętny (lampka) ->wzmocnienie (pokarm) ->reakcja/

Edward Thorndike - badania zdolność wykształcenia nowych reakcji na podstawie stanów motywacyjnych (popędowych). Zwierze znajdując się w odpowiednim stanie motywacyjnym może się nauczyć reakcji ruchowej lub złożonego aktu zachowania czyli wykształcić odruch warunkowy typu instrumentalnego (wzmacnia się reakcje ruchowa, związany jest z ukl. ruchu) /bodziec obojętny (ruch ręka komenda głosowa) ->reakcja (podanie łapy) ->wzmocnienie (kawałek mięsa) / pies uczy się (podlega warunkowaniu) kojarząc w czasie bodziec obojętny ze swoja konkretna reakcja. Zaniechanie ćwiczeń prowadzi do osłabienia i zanikania odruchów warunkowych. Uczenie się- podstawa jest zapamiętywanie w 2 etapach:
- tworzenie pamięci świeżej (impulsy elektryczne krążą w wieloneuronalnych łańcuchach zwrotnego pobudzenia, między innymi wzgórza i kory mózgowej)
- tworzeni pamięci trwałej (powstaje podczas wielokrotnego przechodzenia impulsu przez te same łańcuchy neuronów.
Kolejne pętle przechodzenia impulsów przebiegają coraz łatwiej ponieważ następuje wówczas biochemiczna modyfikacja tych synaps po których krążą impulsy (mówimy że następuje KONSOLIDACJA pamięci).

Budowa kory mózgowej: w korze półkul są ośrodki nerwowe. OŚRODEK CZUCIA - dotyku smaku bólu i zmiany temp, znajduje się przede wszystkim w płacie ciemieniowym. Największa tzn. reprezentacje korowa mają te części ciała które są bardziej unerwione (kciuki język)

Wrażenia słuchowe docierają do ośrodków słuchowych w płatach skroniowych, Wrażenia wzrokowe do ośrodka wzroku w płacie potylicznym. Ośrodki ruchowe są w płacie czołowym. Ośrodek kojarzenia – w płacie czołowym Ośrodek słuchowy mowy – w płacie skroniowym ośrodek ruchowy mowy i ośrodek ruchów pisarskich ręka -w płacie czołowym Ośrodek wzrokowy mowy - w płacie potylicznym Nadrzędny ośrodek mowy (u dobrych mówców) -na styku płatów ciemieniowego potylicznego i skroniowego

Gnozje- zdolność kory do rozpoznania przedmiotów i zjawisk oraz ich oceny (uświadomienie co trzymamy widzimy słyszymy) Praksje- zdolności kory do kierowania wykonywaniem czynności zamierzonych i celowych (otworzenie książki na danej stronie). Agnozja - w wyniku uszkodzenia kory, polega na nieumiejętności rozpoznania np. klucza w kieszeni Apraksja-brakiem zdolności zawiązania sznurówek Elektroencefalogram EEG- wynik badania aktywności mózgowia ujawniające się zmienne potencjalny elektryczne, mierzone na powierzchni skory głowy.
Pierwszy układ sygnałowy- zdolność reagowania na przedmioty i zjawiska namacalne ważne dla ustroju. Jedynie człowiek posługuje się drugim układem sygnałowym (mowa pismo matematyka sztuka)

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 3 minuty