profil

Zagadnienia ogólne z marketingu

poleca 85% 213 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Marketing – (ang) działalność gospodarcza polegająca na określaniu potrzeb, kształtowaniu produktu, tworzeniu i utrzymywaniu popytu, ustalaniu polityki rynkowej, finansowej, finansowaniu i kredytowaniu obrotu, działaniach związanych z przemieszczaniem towarów.
Istota marketingu mówi firmie jak ma działać, by przebić konkurencję na podstawie przeprowadzonych badań i analiz rynkowych.
Market = rynek, czyli sposób działania firmy na rynku.
Marketing:
1. Dyscyplina naukowa – bada działanie realnie funkcjonujących firm na podstawie osiąganych wyników (sukcesów i porażek) i odwołuje się do ogółu działalności.
2. Koncepcja działania firmy (sposób, orientacja, filozofia).
3. Funkcja marketingowa, czyli pewien wyodrębniony rodzaj czynności.
Ludzie zajmujący się marketingiem, to specjaliści do spraw marketingowych.
Istota marketingu, jako sposobu działania firmy w gospodarce rynkowej.
P- Produkcyjna
S – Sprzedażowa
M – Marketingowa
Gospodarka, jako system ma możliwość samoregulacji. Jest ona zbyt złożonym organizmem, by można było nim sterować. Nie oznacza to jednak, iż nie można wpływać na jej funkcjonowanie, oddziaływać, bądź w jakikolwiek sposób w nią ingerować.
Procesom zachodzącym w gospodarce rynkowej nie można zapobiec, gdyż działają one samoczynnie.
Kryterium wyodrębniania tych trzech sposobów (P, S, M) działania jest relacja pomiędzy firmą, a otoczeniem.
Produkcyjna.
Owe relacje pomiędzy firmą i otoczeniem - możemy w pewien sposób wykreślić otoczenie przy obieraniu punktu wyjścia na rynek z danym produktem (w kształtowaniu swojej oferty). Oferta jest wytworem tylko i wyłącznie firmy.
Sprzedażowa.
Jej głównym i zasadniczym zadaniem jest zwrócenie uwagi na potrzeby otoczenia:
Produkcja i oferta: działania promocyjne i reklamowe mające na celu wspieranie sprzedaży produktów. Celem firmy jest sprzedawać swój towar bez względu na skutki wyłaniające się w drodze kupna owego towaru. Takie działanie może zapewnić firmie osiągnięcie sukcesu, jednakże jedynie krótkoterminowego (doraźnego).
Marketingowa.
Jest to sprzężenie zwrotne (ang. Firmback). Podstawową przesłanką tego sposobu jest postrzeganie podstawowej oferty wśród odbiorców. Podejmująca działanie mające na celu dokonanie różnego rodzaju zmian w tejże ofercie, by była ona bardziej interesująca i satysfakcjonująca dla potencjalnego nabywcy. Na pierwszym miejscu stawia się otoczenie, a dopiero na podstawie analiz wynikłych z otoczenia kształtowana jest oferta rynkowa.
Są 4 fazy życia danego produktu, jednak większość z nich przechodzi jedynie poprzez pierwszą z nich


I faza – wprowadzenie produktu na rynek
II faza – doprowadzenie wzrostu
III faza – dynamika sprzedaży spada (apogeum zysku)
IV faza – zysk spada
W II i III fazie zysk osiąga apogeum, a co za tym idzie w fazie IV spada zainteresowanie produktem, czyli sprzedaż maleje.

Spojrzenie historyczne na orientację P, S, M

Stany Zjednoczone – 15% (P), 15% (S), 70% (M)
Polska - 40% (P), 40% (S), 20% (M)
W Polsce dopiero po roku 1990 możemy mówić o wszystkich trzech orientacjach.
Marketing – jest to proces kreowania zbioru korzyści dla klienta tak, ażeby lepiej niż konkurencja zaspokoić jego potrzeby i osiągnąć cele organizacji firmy.
Potrzeby z punktu widzenia firmy możemy podzielić na 4 zasadnicze grupy:
1. związane z produktem,
2. związane z warunkami ekonomicznymi zakupu,
3. zawiązane z wygodą zakupu (co do miejsca, czasu, itp.),
4. o charakterze informacyjnym.
z ang.
1. CONSUMER VALUE
2. COSTS
3. CONVINENCE
4. COMUNICATION
Wyróżniamy również 4 grupy działań firmy (kompetencje):
1. Produkt
2. Odpowiednie warunki ekonomiczne
3. Dostarczenie produktu do miejsc najwygodniejszych klientowi
4. Przekazanie odpowiednich informacji
z ang.
1. PRODUCT
2. PRICE
3. PLACE
4. PROMOTION

Mix marketingowy lub 4 P
1. Jest to oferta firmy, ponieważ na ich podstawie owa oferta jest kształtowana. Łącząc to wszystko w całość jest to zbiór korzyści.
2. Jest to zbiór kompleksowy (tzw. rozważenie wszystkich elementów marketingowych), który musi być zintegrowany.

B2B – Bussines to Bussines
C2C – Consument to Consument
B2C – Bussines to Consument
C2B – Consument to Bussines
Sponsoring – wyodrębniony w public relation, jest to substytut reklamy.
Składniki Marketingu Mix

Produkty niematerialne są usługami niematerialnymi (edukacyjne, medyczne, bankowe, itp.). Usługa jest czynnością.
Cechy różniące usługi od produktów materialnych:
1. niematerialność – trudność doświadczania przed zakupem
2. nietrwałość usług – niemożliwość magazynowania
3. trudność standaryzacji – utrzymanie jednego poziomu jakości produktu
4. wpływ usługodawcy na standard usług
5. wpływ usługodawcy na jakość usług
6. niemożliwość zagwarantowania prawa własności (nie można zabronić wykonywania danej czynności).
Konkurencja w usługach przebiega inaczej niż w produktach (podrobienie produktów, marek, odzieży, elektroniki – występuje w produktach, natomiast przy usługach jest tego brak).
Siedmioelementowość mixu usługowego:
1. Produkt
2. Cena
3. Miejsce
4. Promocja
5. Ludzie
6. Świadectwo materialne
7. Proces świadczenia usług
Marketing, jako funkcja przedsiębiorstwa:
Rodzaj wykonywanych czynności w przedsiębiorstwie. Możemy wyróżnić, co najmniej 4 podstawowe grupy czynników:
• produkcyjne
• finansowe
• personalne (kadrowe)
• marketingowe (po 1950 roku).
Większy zakres funkcji marketingowej ma za zadanie rozeznanie otoczenia i przeniesienie jego wymagań na grunt firmy oraz zintegrowanie i podporządkowanie całości działań przedsiębiorstwa na zaspokojenie potrzeb i wymagań konsumentów.

Załączniki:
Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 4 minuty