profil

badanie marketingowe dla wybranej firmy „Sklep Skarbonka”

poleca 85% 114 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

SPIS TREŚCI:
Wprowadzenie strona1

Historia sklepu strona1

Lokalizacja sklepu strona2

Jakość obsługi strona2
Badamy jakość, cenę, produkt strona3
Cele strona3
Problem decyzyjny strona4
Ranking strona4
Raport strona5

Charakterystyka sklepu strona8
Charakterystyka ogólna rynku strona8
Konkurencja strona9
Walory firmy w odniesieniu do konkurencji strona9
Mocne i słabe strony ( Analiza SWOT ) strona9
Koszty przeprowadzenia badań strona 10




PONADTO:

Spis stron internetowych
Niewypełniona ankieta
Kserokopia użytych książek.




Badanie marketingowe dla sklepu „Skarbonka Pani Reni”
( small business)


Wprowadzenie.


Historia sklepu
Sklep „Skarbonka Pani Reni” istnieje od 1982 roku i został założony przez Renatę oraz jej męża Krzysztofa Stefanów. Właściciele tego sklepu prowadzą sprzedaż produktów w większości spożywczych, oferty sklepu Pani Renata opiera na produktach dobrych, a zarazem tanich, konkurencyjnych firm, aby spełnić cenowe wymagania wszystkich klientów, ceny tu są konkurencyjne. Można także zaopatrzyć się w produkty chemiczne, środki czystości, przybory szkolne itp., ale to w mniejszości. Działalność właścicieli w branży spożywczej zrodzona została przez ogrodnictwo, prowadzone w tamtejszym czasie przez ojca Pani Renaty, Edwarda Załęckiego. W tamtejszych trudnych czasach, gdy powstawał sklep stopniowo rozszerzano jego oferty co do produktów, reagując na rosnące wymagania klientów. Nowym celem dla właścicieli było stworzenie większego zaplecza dla rosnącej ilości klientów czyli powiększenie go o dodatkowy magazyn. W czerwcu 1992 Pani Renata postanawia wykupić na własność upadłą niegdyś piekarnię i otworzyć BAR „przysklepowy”, co przyciąga klientów do późnych godzin wieczornych z Zawiści oraz okolicznych wiosek. Teraz podwójny interes kwitnie, a właściciele postanawiają postawić sobie nowy cel, tym razem profesjonalnie przeprowadzone badanie na temat nowego pomysłu.


rys.1 szyld bar-u skarbonka ( oryginalny )
Obecnie Pani Renata działa także aktywnie jako przedstawiciel, organizator i sponsor we wiosce Zawiść, organizuje dożynki, zabawy, sylwestra, itp. Można by rzec, że ma „głowę na karku”, los mieszkańców w Jej wiosce nie jest dla niej obojętny. Chce mieć więcej klientów, chce być konkurencyjna, odkąd zauważyła, że u niej w sklepie ludzie zaopatrują się przyjeżdżając z okolicznych miejscowości, zaczyna inaczej, bardziej „profesjonalnie” patrzeć na klienta. Według Pani Renaty klient dziś tak naprawdę kupuje:


• twoją obsługę,
• twoją osobowość,
• twoją skuteczność, wydajność, sprawność
• sposób w jaki wygląda twój sklep
• twoją filozofię życiową i biznesową lub polityczną, to kim jesteś
• "zapach" twojego biznesu,
• twoją reputację, którą masz wśród ludzi, których oni znają,
• twoje rozmieszczenie – położenie

Lokalizacja sklepu:

rys.2 położenie sklepu i baru skarbonka ( centrum wioski )
Jakość obsługi
Jeżeli chodzi o obsługę, to ja jako klient tego sklepu większość klientów jest zadowolonych, nie ma dnia, bez uśmiechu ( bynajmniej dla mnie ), wiem że zakupy można zrobić o każdej godzinie w ciągu dnia i nocy, choć godziny otwarcia sklepu 8:00-17:00 i baru 17:00-22:00 (teoretycznie) to nie raz zdarzało się że i o 24:00 sklep był otwierany. Ludzie cenią ten sklep, podoba się im wygląd, obsługa ( wynika to z ankiet ). Oczywiście są i tacy ludzie, którzy z zazdrości równie skutecznie go nienawidzą, lecz jest to grupka ludzi, która nie zdążyła podzielić wioski na „tak” lub „nie” właśnie dla tego że wszyscy za dobrze znają Panią Renatę.



Badamy jakość, cenę, produkt
Pani Renata stara się, aby produkty były zawsze dobre, tanie, czyli porównywalne i konkurencyjne. Wiem, że np. wędliny są bez przerwy dostarczane od różnych przedstawicieli, Maryniak, Polesie, Zalesie, oraz produkty z sąsiadującej wioski Wierzbicy, produkty te podlegają surowej segregacji cenowej jak i smakowej osobiście przez właścicielkę sklepu. Podobnie także jest z pieczywem czy wieloma innymi produktami. Na szczęście pracownicy tych firm dowożą na własny koszt owce, wędliny, chleb itp. Więc tym bardziej można być otwartym na „propozycje”, tak aby spełnić wymagania przyszłych klientów.

rys.3 Bar skarbonka + sklep ( patrząc od lewej )
W sklepie tym pracownicy starają się stworzyć przyjazną i rodzinną atmosferę. Mają oni bowiem nadzieję, że będzie on miejscem, które z przyjemnością klienci będą odwiedzali nie tylko w celu dokonania zakupów, ale także w celu spędzenia w spokoju czasu w rodzinnej atmosferze przy herbacie, kawie lub piwie. Pani Renata wyraża obawę, że nie sprosta nowym wyzwaniom na samym początku, gdy rozwożenie produktów w tym czasie będzie największe, przy największej „niezdarności”, z powodu braku doświadczenia. Ma także nadzieję, że klienci wybaczą wszelkie uchybienia, „wpadki”, wszystkie te momenty, gdy trzeba było długo czekać na zamówione towary lub, gdy nie można zająć się klientami tak jak tego oczekują.
Cele.
Głównym celem dla sklepu-baru Skarbonka jest osiągnąć próg rentowności, czyli osiągnięcie nadwyżki przychodów nad wydatkami, więc postanowili wprowadzić nowy sposób, oraz nową ofertę sprzedaży.

Problem decyzyjny.


Problemem jest podjęcie słusznej decyzji o wprowadzenie nowej oferty do sprzedaży, oraz sposób jego dostarczenia. Zadawane jest pytanie, czy i jak ludzie zareagują na nowy sposób sprzedaży, czy ludzie życzą sobie dowozu jedzenia, produktów na życzenie.


Więc według przedstawionych danych poniżej z ankiety pomysł jest dobry, „To że możemy wprowadzić nową sprzedaż, oraz nowe oferty, nie oznacza, że ludzie muszą zrezygnować całkowicie z zakupów codziennych w sklepie Skarbonka osobiście, jest to tylko udogodnienie dla nich samych.”


Pani Renata chce, aby jej sklep zapewniał kompleksową obsługę każdemu klientowi. Oferując klientowi szeroką gamę produktów rozszerzając ofertę o sprzedaż pizzy, jak również sprzedaż bezpośrednią, czyli dowóz w obrębie 5 km gratis tak, aby każdy klient był zadowolony.

Ranking

Technika badania wielkości i narzędzie badawcze ankieta –, opracowanie kwestionariusza, Badania terenowe, Weryfikacja uzyskanych informacji, Obliczanie wyników raport z badań,


Ilość ankiet uzyskanych w czasie badania. Biorąc pod uwagą że badania marketingowe są podstawą decyzji rynkowych, z przeprowadzonych badań ankietowych wynika, że na 30 ankiet kierowanych do losowo wybranych mieszkańców Zawiści powróciło 21 ankiet wypełnionych, co na ilość mieszkańców ( 2384 w samej Zawiści ) to wystarczający wynik. Ankiety leżały w sklepie u Pani Renaty, i każdy dobrowolnie wypełniał ankiety. Większość ludzi badanych dowiadywało się od znajomych o ankiecie.



Tabela nr.1 klasyfikacja wg określonych kryteriów i kolejność ustalona na podstawie osiągniętych wyników.
Raport

Uzyskano bardzo dobre wyniki, większość ludzi( 95 % ) odwiedza Bar Skarbonka, taki sam wynik uzyskano na temat opinii, czy pomysł szybkiej obsługi jest dobry. Niestety nie wszyscy zgadzają się na udostępnienie swoich danych osobowych w internecie, większość po prostu nie ma jeszcze internetu, lub własnego adresu e-mail. Dobrym pomysłem jednak będzie stworzenie własnej strony WWW na darmowo udostępnionych serwerach np. WWW.republika.pl , WWW.wp.pl , oczywiście nikt tu nikomu nie sugeruje kupna własnego serwera, ponieważ to już wiąże się z opłatami. Na takiej bezpłatnej stronie np. w republika.pl są tylko 2 warunki – strona musi być odwiedzona w miesiącu minimum 25 razy, adres własnej strony WWW musi zawierać domenę „republika” czyli przykładowo adres strony dla skarbonki będzie następujący : WWW.menuskarbonka.republika.pl, natomiast na portalu internetowym „Wirtualna Polska” warunkiem jest własny adres e-mailowy założony na tym właśnie portalu, oczywiście podobnie jak na „republice” adres strony będzie wyglądał podobnie. Tu także możliwa jest rozbudowa strony – powyżej 5mb darmowego serwera uiszczane są także opłaty. Do zbudowania tak dużej strony jednak potrzebne byłby szybki Internet ( ISDN ) a to już „lekka przesada” Internet w Polsce jest najdroższy w całej Europie(…)

Czy będzie zainteresowanie, to następne pytanie które się nasuwa na myśl, gdy tak naprawdę trzeba zainwestować własne pieniądze. Więc dalej sugerując się wynikiem badań widzimy, że zainteresowanie będzie spore, świadczy o tym także średnia ilość pieniędzy wydawanych przez naszych ankieterów. Choć teren gminy Pokój to najbiedniejsza gmina w województwie opolskim, nie ma się czym martwić, to tylko dane statystyczne, nikogo to nie przeraża, ani nie budzi zdziwienia, zwłaszcza, gdy podaje się w urzędzie pracy że jest się bezrobotnym, a całe życie jest się zatrudnionym legalnie na zachodzie(…)

wykres nr.1 ilość ankiet użytych w badaniu na 21 ankiet



Problemem jednak jest zakup pieca do wypiekania pizzy oraz zatrudnienia osoby zajmującym się wypiekiem, można jednak kupić profesjonalną mikrofalę, która szybko będzie podgrzewała oraz piekła. Po przemyśleniu Pani Renata jest bardziej zdecydowana na mikrofalę; „Jest to o wiele mniejszy wydatek niż zakup czy budowa pieca, to jest jednak średniej wielkości wioska i to że 95% ludzi chce pizze ( i nie tylko ) na zamówienie nie gwarantuje, że będzie ona się sprzedawała w dużych ilościach, jeżeli tak właśnie będzie, zawsze można nad takim piecem pomyśleć.” Biorąc pod uwagę to, że większość jest na „tak” na sam początek „ o ile będzie to w miarę dochodowe” pizza, oraz artykuły powyżej 20zł na terenie wioski oraz okolic w obrębie 5 km będą dowożone wprost do domu. Poszerzy to na pewno atrakcyjność sklepu.



rys.4 zakres dowożonych artykułów ( r = 5km )

Na podstawie 21 ankiet uzyskano odpowiedź.

wykres nr.2 wynik badania.




Charakterystyka sklepu.
• pełna nazwa – „Skarbonka Pani Reni”
• adres – 46-034 Pokój, Zawiść Odrodzenia Polski 22
• forma organizacyjno- prawna - firma dwuosobowa
• właściciel – Renata Stefan.
• data rozpoczęcia działalności - 10. 01. 1982 r
• charakterystyka prowadzonej działalności - produkcja i sprzedaż artykułów spożywczych
• historia firmy - firma założona w 1982 w pierwszym okresie działalności zajmowała się handlem obwoźnym artykułami spożywczymi; parę miesięcy później, także w 1982 roku właścicielka wynajęła lokal sklepowy w Zawiści gdzie prowadziła handel artykułami spożywczymi, dalej także chemicznymi. Obecnie firma zamierza zająć się także handlem obwoźnym.
• miejsce prowadzenia działalności - Zawiść Odrodzenia Polski 22, 46-034 Pokój.
• zatrudnienie - obecnie w firmie pracuje jej właścicielka oraz jeden ekspedient – mąż właścicielki – Krzysztof Stefan.
• zasoby firmy - firma posiada płynność finansową, nie jest zadłużona, zapasy towarów na ok. 4. 000 PLN
• środki transportu – VW Bora 19TDI, Fiat cinqecento
• nieruchomości - grunt o przeznaczeniu rolniczym wieś Szum - 2,5 ha wraz z budynkiem gospodarczym - jest to własność prywatna właścicielki firmy
• wyposażenie sklepu - lada chłodnicza, meble sklepowe, kasa fiskalna, ponadto - komputer PC thualitum 1.0 GHertz, drukarka kolorowa, atramentowa Lexmark z73 wraz ze skanerem.


Charakterystyka ogólna rynku
Atutem firmy jest bardzo urozmaicona oferta. Klienci maja do wyboru szeroką gamę produktów, które odróżniają się tym jakością oraz ceną. Sprowadza i produkuje się kilka gatunków owoców i warzyw, ciągle poszukując nowych ofert.
Rozszerzenie oferty ma na celu zaoferowanie klientom towarów według ich indywidualnych preferencji oraz upodobań. Następną strategia jaka przedsiębiorstwo w dalszym ciągu stara się zrealizować jest budowa silnego wizerunku firmy i wzrost lojalności dotychczasowych klientów oraz przyciągniecie nowego grona nabywców. Do tego czasu wyroby były oferowane do nabycia jedynie w sklepie , postanowiono, więc rozwinąć ofertę poprzez dostarczanie towarów do sklepów własnym transportem.

Drugim elementem strategii, którego wprowadzenie wzbudziło największe zainteresowanie ze strony konsumentów, było podjęcie decyzji o wprowadzeniu dla dużych odbiorców przedłużenia terminu płatności, oraz rabaty na zakupione towary.



Konkurencja
Określenie głównego konkurenta:


Sklep Pani Reni działa na terenie w którym istnieje stosunkowo mała konkurencja
Do potencjalnych konkurentów z którymi sklep toczy walkę o klienta, udział w lokalnym rynku oraz działania maja bezpośredni wpływ na sytuacje firmy- wymienia się jedynie konkurencyjny sklep umiejscowiony na obrzeżach wioski.
Przedsiębiorstwa te działają w tej samej miejscowości, tak wiec konkurencja w tym regionie jest bardo silna. Sklep Pani Reni zwraca uwagę na potencjalnego konkurenta który może zaoferować nowe lub inne sposoby zaspokojenie tych samych potrzeb, np. budowa obok sklepu pijalni piwa, lub postaranie się o koncesję na sprzedaż alkoholu.
Wszystko to sprawia że „ konkurencyjność przedsiębiorstwa staje się niezbędnym warunkiem jego przetrwania, musi ono poświęcać tyle uwagi swoim konkurentom, co klientom.
Walory firmy w odniesieniu do konkurencji
Rywalizacja między konkurentami polega na zdobyciu jak najlepszej pozycji poprzez konkurencję cenową, wychodzenie z inicjatywami np. sprowadzanie towaru na życzenie klienta, wprowadzenie nowych wyrobów, zwiększenie zakresu obsługi klientów powodują przewagę nad konkurentem.

Mocne i słabe strony ( Analiza SWOT )
• MOCNE STRONY
Sklep szczyci się też opinią o wysokiej jakość produktów Na rynku lokalnym sklep ma pozycje lidera, także na sprzedane produkty nie odnotowano większych reklamacji.
Sklep z racji swojego położenia i zasobności właścicielki w grunty uprawne posiada duże możliwości produkcyjne. Sklep posiada własne środki transportu (VW bora oraz Fiat ) co daje mu możliwość dostarczania dużej ilości towarów do miejsca przeznaczenia.
Lokalizacja sklepu jest bardzo dobra - przy jednej z głównych ulic w Zawiści, w ciągu wszystkich domów usadowionych w równych rzędach przy ulicy Odrodzenia Polski.

• SŁABE STRONY
Sklep posiada nieco zbyt małe zaplecze w stosunku do potrzeb, ( lecz i tak większe od zaplecza konkurenta). Ze względu na małą wioskę (2384 ludności) nie jest na razie konieczna jego rozbudowa. Jeżeli jednak zajdzie taka potrzeba, sklep ma taką możliwość rozbudowy

• SZANSE
Rosnące zapotrzebowanie na dobrą jakościowo żywność, zamiar poszerzenia asortymentu i polepszenia komfortu robienia zakupów, (dowóz ciepłego jedzenia, pizzy, oraz produktów ze sklepu). Jest to okazja do powiększenia obrotów pieniężnych sklepu.
• ZAGROŻENIA
Głównym zagrożeniem dla istnienia małych sklepów jest drugi sklep w Zawiści, który także prosperuje dobrze. Niestabilna polityka polityka państwa, zmienność przepisów prawnych w zakresie małych i średnich przedsiębiorstw, gwałtowne załamanie się rynku.
Zagrożeniem mogą być nieterminowe dostawy lub całkowite braki zaopatrzeniowe lub napływ atrakcyjniejszych cenowo produktów, które zdominują lokalny rynek.

Dla tak małego sklepu istotny jest też wzrost kosztów transportu (paliwo) oraz słaba zasobność majątkowa klientów, która w ostateczności doprowadzić może do spadku obrotów



Koszty przeprowadzenia badań
• Koszty druku 20 zł
• Koszty na przejazdy środkami komunikacji miejskiej oraz prywatnymi środkami transportu 100 zł
• Połączenia telefoniczne 1h = 60 * 0,35= 21 zł
• Internet – 50 zł
• Opłaty za możliwość przeprowadzenia badań 18 zł
• Zapłata z tytułu sporządzenia ankiety, przeprowadzenia badań, oraz wyciągnięcia wniosków 3000zł
• Inne – 124,5 zł
Koszt całkowity =3333,5 zł





















SPIS ADRESÓW INTERNETOWYCH, UŻYTYCH DO PISANIA PRACY.

http://www.webmedia.pl/bp2000/zamowienie.html
http://wizard.ae.krakow.pl/~kzarz/artykul/jablonska.html
http://pl.europe.creative.com/estore/product.asp?prod=110
http://www.astercity.net/~asfodel/ula/index2.html
http://www.bmr.pl/bmr_oferta_kursy.htm
http://www.webmedia.pl/bp2000/index.html
http://www.hipermarket.most.org.pl/
http://www.history.htm
http://www.progress.org.pl/index.html
http://www.krakow.pl/biznes/indexalfa.php
http://www.euro-auto.pl/pl/firma.html
http://www.pwe.com.pl/katalog.nsf/ksiazka/010601110443pBAMR4XACNG
http://www.google.pl/search?q=Badania+marketingowe+w+praktyce&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=pl&lr=
http://www.swiatmarketingu.pl/pages/i/1/8952.php
http://wysylkowa.pl/ks248681.html
http://krakow.janski.edu.pl/biblioteka/b-m.htmlhttp://krakow.janski.edu.pl/biblioteka/b-m.html
http://www.oditk.com.pl/PublikacjeMarketing.html
http://poczta.pnet.pl/~zadruga/teksty/droga.html
www.republika.pl/pubik
www.um.zabrze.pl/umpodatk.pl.html
www.bg.ae.wroc.pl/html/czasopisma.html
www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_990604/ekonomia/ekonomia_a_5.html
www.attac.pologne.com/dlaczego.html


Ponadto korzystałem z przeglądarek internetowych:
WWW.altavista.pl
WWW.fast.com.pl
WWW.google.com.pl
WWW.excite.com
WWW.hotbot.com
Open Directory Project http://dmoz.org
www.yahoo.com
















Ankieta:







Szanowni Państwo

Ankietę tę kieruję do 30 losowo wybranych mieszkańców Zawiści
(szczególnie do zapracowanych kobiet).
Jest ona dobrowolna i ma na celu uzyskanie informacji na temat wprowadzenia sprzedaży bezpośredniej, czyli codziennego donoszenia potrzebnych produktów oraz posiłków prosto do Waszych mieszkań, celem zwiększenia sprzedaży, oraz podniesienia jakości usług w sklepie „SKARBONKA PANI RENI”
Będę bardzo wdzięczny, jeżeli zechcecie Państwo poświęcić czas na wypełnienie poniższej ankiety.
Odpowiedzi na pytania ankietowe należy udzielać po przez postawienie znaku „X” w kwadracie lub podkreślić poprawną odpowiedz, którą Państwo wybraliście.
Dziękujemy za rzetelne odpowiedzi i poświęcony mi czas.
Przypominam, że sformułowanie "na wiosce" odnosi się tylko i wyłącznie to sklepów, pubów, barów w Zawiści itp. miejsc (wykluczamy więc kina,itd.)
UWAGA Bardzo proszę o jak najdokładniejsze wypełnienie ankiety.
Dziękuję.
☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺
Część I
Podaj swoją płeć:
Kobieta 0 Mężczyzna 0
Ile masz lat?

Jakie miejsca najczęściej odwiedzasz? (maksymalnie 3)

Czy w miejscach, w których bywasz obsługa jest satysfakcjonująca?
0zawsze 0zazwyczaj tak 0różnie bywa 0czasami nie 0nie
Jeżeli "różnie/nie" to wpisz proszę dlaczego?

Wpisz proszę co według Ciebie wpływa na ocenę obsługi?

*płeć, uśmiech, ubranie, a może coś innego?
Jak często w tygodniu (razem z weekendem) "wychodzisz na wieś" (jesteś w pubie / sklepie itp.)?

Czy wychodzisz tylko w week-endy czy w tygodniu też?
0tylko w tygodniu 0tylko w week-endy 0różnie -
Ile (zaznacz przybliżoną kwotę) najczęściej zostawiasz "na wsi"?
pln.zł
Wychodzisz sam czy z przyjaciółmi?
0przeważnie sam
0z przyjaciółmi (w ile osób? )
Co najczęściej zamawiasz(lub chciałbyś zamówić) w pubie/ sklepie itp. (może być także wielokrotny wybór ) – w pole prostokątne możesz wpisać markę.
0Kawa
0Herbata
0Napoje
0Piwo
0Danie gorące
0Inne? Jakie?
Czy byłbyś zainteresowany także donoszeniem ciepłego jedzenia „ na życzenie” – transport w obrębie wsi gratis?
0Tak 0Nie
Jeżeli "tak" to podaj jakiś przykład (np. kanapka, naleśnik, pizza itp.)

Czy uważasz, że pomysł szybkiej obsługi jest dobry?
0Tak 0Nie
Jakie godziny szybkiej obsługi najbardziej by Cię satysfakcjonowały?


Skąd dowiedziałaś/eś się o ankiecie?

Czy był(a)byś zainteresowany dostawaniem pocztą elektroniczną informacji na temat: danie dnia, obsady obsługi, nowych towarów, promocji?
0Tak 0Nie
Czy zgadzasz się na zamieszczenie w mojej bazie danych swojego adresu, adresu e-mail i wykorzystywania go do celów reklamowych opisanych w pytaniu powyżej?
0Tak 0Nie
Podaj adres, jeżeli tak
Część II
Jeżeli masz jakieś pytania to możesz je tutaj wpisać.

Jak oceniasz ankietę w skali od 1-10?

Wszystkim bardzo dziękuje za wypełnienie ankiety. Pomoże mi ona poznać wasze wymaganiu wobec miejsc, gdzie spędzacie wolny czas i czy chcecie aby było go coraz więcej dzięki tymże usługom. Mam nadzieję, że mój pomysł wypali i wkrótce będziecie mogli gościć miłą obsługę wraz z posiłkami.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 18 minut