profil

Etyczne przedsiębiorstwo

poleca 85% 209 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

I Etyczne przedsiębiorstwo

Coraz częściej w kręgach poważnych biznesmenów prowadzi się dyskusje na temat etycznego działania przedsiębiorstw. Zaobserwowani, że w dłuższym czasie wyznacznikiem sukcesu są nie tylko zyski, ale przede wszystkim uczciwość, czyli działania zgodne z zasadami etyki. Ich stosowanie w codziennej praktyce biznesowej owocuje lojalnością dostawców, klientów i pracowników oraz pozytywnym postrzeganiem firmy przez społeczeństwo. Wszystko to przekłada się na zyski wymierne w sensie ekonomicznym – produkty uczciwej firmy są chętniej kupowane, dostawcy częściej są skłonni do udzielania rabatów i upustów, a współpraca między zatrudnionymi odbywa się w atmosferze akceptacji, co z kolei wpływa na wydajność pracy.
Zatem przedsiębiorstwo ponosi odpowiedzialność wobec zatrudnionych pracowników oraz swoich klientów, czyli kontrahentów.
Problemy etyczne związane z działalnością firmy dotykają wielu, nierzadko zupełnie odmiennych, stref jej aktywności.
Często zdarza się, że trudno pogodzić potrzeby lub oczekiwania pracowników (np. wysokie płace), klientów (np. dobra jakość i niskie centy towarów), dostawców (korzystne warunki zapłaty za surowce), społeczeństwa (np. duże sumy pieniędzy przeznaczone na budowanie przyzakładowej oczyszczalni ścieków, kosztowna utylizacja odpadów) – ale wychodząc naprzeciw tym problemom i rozwiązując je na zasadach uczciwości, przedsiębiorstwo ma szansę na zyskanie dobrej opinii, odniesienie sukcesu i przełożenie go na zysk

II Odpowiedzialność wobec pracowników
Miano etycznego przedsiębiorstwa zasługuje taka firma, która wykazuje troskę o swoich pracowników poprzez następujące działania:
• Dbałość o odpowiednie relacje pomiędzy przełożonymi a pracownikami, do których zaliczyć można: szacunek dla wszystkich zatrudnionych, bezstronne ocenianie pracy, obustronne zaufanie, traktowanie podwładnych „po ludzku”, ze zrozumieniem dla ich problemów i potrzeb, ale bez nadmiernej pobłażliwości;
• Zapewnienie bezpieczeństwa pracy – stosowanie zasad bhp, zadbanie o problemy zdrowotne pracowników, wyposażenie zatrudnionych w odpowiednie stroje ochronne itp.;
• Wypłacanie godziwych wynagrodzeń – brak wyzysku, uczciwe podpisywanie umów o pracę, jednakowa płaca dla kobiet i mężczyzn zajmujących równorzędne stanowiska, niezatrudnianie dzieci itp.;
• Umożliwienie pracownikom swobodnego wyrażania opinii na temat działalności przedsiębiorstwa oraz składania zażaleń i zgłaszania uwag;
• Uwrażliwienie wszystkich pracowników na pogodzenie obowiązków życia prywatnego i zawodowego, dbanie o wykorzystywanie urlopów pracowniczych , branie pod uwagę tego, że każdy z zatrudnionych ma obowiązki wobec swoich rodzin.


III Odpowiedzialność wobec klientów
Celem każdego przedsiębiorstwa jest zaspokojenie potrzeb klientów. Etyczne przedsiębiorstwo powinno robić to w sposób uczciwy i odpowiedzialny, podejmując działania związane z:
• Uczciwą reklamą – czyli rzetelnym przekazywaniem informacji o firmie lub produkcie oraz unikanie wywołania nadmiernych emocji u konsumenta;
• Konkurowaniem z innymi przedsiębiorstwami – uczciwe ceny, wystrzeganie się produkcji „podróbek czyli towarów naśladujących wyroby znanych marek lub produktów niepełnowartościowych, na przykład z zaniżoną w stosunku do deklarowanej ilością składników itp.;
• Regulowaniem zobowiązań wobec kontrahentów oraz przestrzeganiem warunków zapisanych w umowach;
• Ochroną środowiska naturalnego –unikanie emitowania trujących gazów do atmosfery, niestosowanie opakowań zawierających szkodliwe dla środowiska składniki, budowanie przyzakładowych oczyszczalni ścieków, dbanie o zasoby naturalne i otaczającą przyrodę.
Tak szerokie spojrzenie na klienta jest przejawem perspektywicznego myślenia – czyli przewidywaniem skutków działalności na wiele lat, Stąd również wynika uczciwe traktowanie dostawców, firm współpracujących (tzw. Kooperatorów), banków, wierzycieli oraz członków lokalnej społeczności.

IV Przykłady etycznych działań
Na przestrzeni ostatnich 10 lat w biznesie coraz mocniej widoczne są tendencje zmierzające do rzetelnych i uczciwych zachowań. Można też przytoczyć szereg przykładów etycznego i promującego etykę postępowania.
Należy do nich coroczny program „Przedsiębiorstwo Fair Play”, skierowany do polskich przedsiębiorstw, które w swoich działaniach kierują się zasadami etyki. Wszystkie firmy, które dobrowolnie poddadzą się kontroli komisji konkursowej i spełnią stanowione wymagania, uzyskają certyfikat rzetelności, potwierdzający ich rzetelne postępowanie wobec klientów, kontrahentów oraz społeczności lokalnej. Jego zdobycie jest szansą na uzyskanie prestiżu, nobilitacji i pozytywnego wizerunku. Idą za tym wymierne korzyści: rekomendacje komisji konkursowej, nowe kontakty handlowe, zaufanie klientów i kontrahentów, integracja pracowników.
Kolejnym przykładem może być wdrażanie zasad odpowiedzialnego biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility) – czyli dobrowolne planowanie działań przedsiębiorstwa tak, aby pogodzić interesy społeczne i osiąganie zysków. W związku z tym prowadzone są liczne szkolenia, organizowane ,sympozja, spotkania, realizowane projekty, mające zachecić przedsiębiorców do stosowania odpowiedzialnych strategii rozwoju firmy.
Ciekawym i godnym polecenia rozwiązaniem jest dbanie o zwalnianych pracowników w ramach tzw. Outplacementu.
Nie jest to tylko troska o medialny wizerunek przedsiębiorstwa – przede wszystkim jest to pomoc pracownikowi w najtrudniejszym dla niego momencie – w chwili utraty pracy .Ze strony przedsiębiorstwa jest to wyraz szacunku zarówno dla osób , które w niej pozostają .
W dużych przedsiębiorstwach często mamy do czynienia z treningami wrażliwości etycznej które maja wyczulić pracowników i kadrę zarządzająca na problemy uczciwości w działaniu .Jedna z najciekawszych koncepcji takiego treningu jest gra komputerowa podczas której grupa graczy ma podjąć decyzje trudnych pod względem moralnych sytuacji.
Innym przykładem troski o etyczne postępowanie jest tzw. gorąca linia –czyli nr telefonu pod którym każdy pracownik może uzyskać potrzebne informacje i wsparcie w podejmowaniu trudnych etycznie decyzji .
Dobrym sposobem na egzekwowanie uczciwego postępowania jest stanowcza potępianie nieetycznych zachowań, zarówno w obrębie przedsiębiorstwa (upomnienie pracowników ,nagany),jak i poza nim (zła opinia o firmie )


Uczciwość w działaniu jest sprawa najwyższej wagi dla przedsiębiorstwa, które nastawiają się na funkcjonowanie przez długi czas. Doświadczenia pokazują ze nie tylko zysk ekonomiczny jest wyznacznikiem sukcesu niezbedna jest również dobra opinia wśród kontrahentów firmy i jej uznanie w środowisku lokalnym .
Dlatego właśnie należy podejmować działania zmierzające do wdrożenia zasad etyki w codziennej praktyce przedsiębiorstwa. Powinny one być skierowane zarówno do pracowników (prace w godziwych warunkach ,poprawne relacje miedzy przełożonymi i podwładnymi ), jaki do klientów ,dostawców i lokalnej społeczności(uczciwa konkrecja, reklama, dotrzymywanie umów i terminów, ochrona środowiska).

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Przeczytaj podobne teksty

Czas czytania: 5 minut