profil

Barok

poleca 89% 104 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

A; droga klaso! Pokażemy nasza przezntcje na temat baroku.
K; Informacje ogólne
A;barok - jest to epoka kulturowa obejmująca okres między renesansem a oświeceniem. Jej nazwa pochodzi od portugalskiego wyrazu barocco, który oznacza perłę o dziwnym, nieregularnym kształcie. Jak sama nazwa wskazuje barok jest epoką dziwną i pełną przepychu
W Baroku wyróżniamy 3 fazy :

• Wczesny Barok (lata ok. 1580-1620)
• Barok dojrzały (lata ok. 1620-1680)
• Schyłek Baroku (lata ok. 1680-1720), tzw. cza
K; cechuje ja monumentalność, dynamikia, bogactwo dekoracji i ozdób, efekty światłoceinia uzyskiwane przez np. wygięcia elewacji. Wnętrza zdobione pięknymi malowidłami. Chrakaterystyczne dla epokii było łączenie architektury, malarstwa, rzeźby. W architekturze sakralnej spotykamy typ przestreznny wywodzący się z rzymskiego kościoła Il Gesu, którego zdjęcie tutaj pokażemy. Jak widzimy wszystko sprawia wrażenie cięzkiego, jest pełno ozdób.
Rzeźba barokowa.
A;rzeźbiarskie dekoracje architektoniczne- sztukaterie, rzeźby w kamieniu i drewnie – polichromie, pomniki nagrobki posągi. Rzeźby baroku cechowała silna dynamika, ruch, teatralność gestu,ujęcie postaci w zwrotnym momencie akcji zwłaszcza w tematyce religijnej. Dązyly one do oddania silnych uczuć.
Malrstwo barokowe
K;Rzymskie środowisko artystyczne wywarło wpływ na uformowanie się malarstwa barokowego. Nurt naturalistyczny oraz kolorystyczna szkoła wenecka reprezenttowane były przez KARAVAGIA. W malarstwie religijnym dominowała tematyka mistyczno symboliczna. W malarstwie świeckim sceny mitologiczne, historyczne i portrety a także pejzaże i oczywiście martwa natura.
Jak już wcześniej wspomniałem sztuka baroku jest sztuką ruchu. Uwidocznione jest to także na obrazach z tego okresu. Występuje tu bardzo dużo linii krzywych co, jak w przypadku rzeźby, sprawia wrażenie ruchu. O malarstwie baroku możemy powiedzieć, że nie jest jednolite, nie ma jakiejś ściśle określonej reguły, której trzymali się uwcześni artyści. Jedni, zafascynowani brzydotą świata, tacy jak Włoch Caravaggio (1573-1610) czy Holender Rembrandt (1606-1669)malowali swoje dzieła zachowując brutalny realizm. Nie brakowało w tym okresie wizjonerów i fanastów takich jak choćby Hiszpan El Greco (1541-1614). Artystą zaś, który najbardziej upodobał przedstawianie na obrazach ruchu, obfitości elementów otaczającego świata był Peter Paul Rubens (1577-1640)Muzyka w baroku

A; no więc w okresie baroku o wzgledy kompozytowrow i muzykow rywalizowały ze soba 2 grupy instrumentow smyczkowych. Strasza z nich stanowiły wiole, z najważniejszymi w tej grupie wiolami basowymi. Z casem jednak coraz większą popularnośc zdobywały skrzypce, które w krótce wyparły wiole ze scen koncertowych. W okresie baroku muzyka europejska nosiła wyraźne włoskie piętno, a na ponad 100lecie bogata i ceniąca wszelkie przyjenosći weneja stała się głównym ośrodkiem muzycznym . Wenecja byłą najlepszym miejscem, aby mogłą rozkwitnąc w nim opera, głównie ze względu na opinię miasta cieszącego się wolnością religijną i społeczną.
K; Najpotezniejszy eurpejskim monarcha w okresie baroku był król francji ludwik 14. Na swój symbol wybrał on slonce aby podkreslic wielkosc swojego majestatu. Otoczył się utalentowanymi i ambitnymi ludźmi sztuki, w tym także kompozytorami którzy uczynili z jego dworku jedno z najwazniejszych centrum muzycznych w europie. W pierszwj połowei 18 wieku operra włoska krolowała w całej europie z wyjątkiem francji, gdzie rozwijała się rodzima opera, kładąca nacisk na dramat.
Styl opery włoskiej stał się tak powszechny że jej twórcy nie musieli wywodzić się z włoch.
A; Początków tego instrumentu należy szukac w starożytnej aleksandrii. Jednak potężne organy piszczałkowe zaczęły odgrywać główną rolę w muzce europejskiej dopiero w okresie baroku. Muzycznymi przedstawicielami baroku są między innymi Vivaldi, Bach, hajndel. Teraz puścimy wam kawałek ich twórczosci abyśce usłyszeli jak brzmi barokowa muzyka. (track 5 BACH,track1 i 13 VIVALDiI)

K; Dla Rzeczpospolitej (jak i dla reszty Europy) okres baroku obfituje w wyniszczające dla kraju wojny : ze Szwecją, z Tatarami, z Rosją, a także z Kozakami. Konflikty te zaowocowały w utratę przez Rzeczpospolitą świetności którą posiadała w XVIIw (był to drugi co do wielkości kraj w Europie)

A; Niezwyklosc literatury barokowej wynika przede wszystkim z ograniczenia tresci utworów i rozbudowania form jej wyrazu.
Barokowi pisarze postawili sobie za zadanie szokowanie i zaskakiwanie odbiorcy swoja oryginalnoscia i forma. Dlatego tez twórcy tego okresu, tacy jak Daniel Naborowski czy Jan Andrzej Morsztyn stworzyli nowy styl cechujący sie wielkim bogactwem użytych środków stylistycznych (porównania, przenosnie, epitety, gry slów, mnozenie okreslen na ten sam temat, inwersje czyli zmienianie szyku wyrazów ,makaronizmy czyli \"wplatania\" wyrazów obcojęzycznych w zdania) mających na celu właśnie olśnienie i wprawienie odbiorcy w zachwyt.
k; Rozbudowane, kunsztowne srodki poetyckie czesto kolidowały z zawartoscia myslowa utworu. Morsztyn, jeden z głównych predstawicieli baroku w literaturze, uwazal, ze poezja powinna przede wszystkim zadziwiac, zachwycac niezwykloscia metafor, szokujacych paradoksów, zaskakujacych porównan. Podstawa poezji mial byc koncept poetycki, czyli oparcie utworu na zaskakujacym, niezwyklym i zadziwiajacym pomysle.

a;Wśród głównych przedstawicieli polskiego baroku w literaturze możemy wyróżnić:

- Jana Andrzeja Morsztyna (1621-1693)- czolowy reprezentant dworskiej poezji barokowej. Jego dorobek poetycki okresla sie mianem \"blahej tresci w wyszukanej formie\". Zródlem takiego określenia jest fakt, iz Morsztyn jako marinista skupil swe dzialania literackie na poszukiwaniu nowych, kunsztownych i zaskakujacych form wyrazania tresci. Morsztyn pisał o dworskim życiu, flirtach, miłostkach ,stąd jego inne określenie -poeta miłości. Napisał m.i.: \"Lutnię\" i \"Kanikułę albo psią gwiazdę\"

k;- Daniela Naborowskiego- W przeciwieństwie do J. Morsztyna, Naborowski w swej poezji zajmuje się poważną, istotną tematyką, zachowując jednocześnie barokową formę wiersza (konceptyzm, kunsztownosc, zaskakiwanie odbiorcy). Naborowski, tak jak inni twórcy tego okresu, rozwazał takie problemy, jak ulotnosc i kruchosc zycia, destrukcyjny i niszczacy wplyw czasu. Jego utwory Mówią także o koniecznosci pogodzenia sie z wolą Boga, a nie o próznej rozpaczy i lamencie. Wprowadził w Polsce formę listu poetycznego.

Podoba się? Tak Nie

Czas czytania: 5 minut

Epoka
Teksty kultury