profil

Trójkąt, który nie powstał

drukuj
poleca 60% 5 głosów

Mówiąc o trójkątach małżeńskich warto też wspomnieć o tych, do których nie doszło, ale o które usilnie zabiegano. Darzą się względami bohaterowie dramatu Juliusza Słowackiego Mazepa – żona Wojewody Amelia i Zbigniew – syn Wojewody z pierwszego małżeństwa. Oboje jednak nie wyznają sobie uczuć i starają się być lojalni: Amelia wobec męża, Zbigniew wobec ojca.
Nie wiemy, czy mają romans, ale bardzo prawdopodobne, że mogą mieć (jest on niejasno zarysowany) żona starego konfederata barskiego Horsztyńskiego, Salomea, z synem targowiczanina Kossakowskiego, wroga Horsztyńskiego, Szczęsnym (niedokończony dramat Juliusza Słowackiego Horsztyński).
Do trójkąta małżeńskiego dąży też w Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej zabiegający o względy kuzynki Justyny Orzelskiej kosmopolita i uwodziciel Zygmunt Korczyński. Ten od niedawna żonaty człowiek chce zdradzić żonę i chętnie wspomina wspólnie z Justyną przeżyte chwile, odwołuje się do pokrewieństwa dusz obojga, uwodzi kuzynkę. Napotyka jednak na opór być może nieobojętnej mu, ale prostolinijnej, uczciwej i rozsądnej dziewczyny, która w żadnym wypadku nie chce się zgodzić na rolę kochanki.
Zakochuje się nieszczęśliwie w Bogumile Niechcicu, bohaterze Nocy i dni, Ksawunia Woynarowska. Dochodzi nawet do pocałunków, ale Bogumił przerywa ten niemający szans na ciąg dalszy romans.
Swoisty trójkąt dostrzegamy w Cierpieniach młodego Wertera Goethego. Werter romansuje z Lottą, którą bardzo kocha, jednak gdy ona odrzuca jego względy, powodowana lojalnością wobec narzeczonego Alberta, nieszczęśliwie zakochany bohater, który nie chce i nie potrafi żyć bez wybranki (z którą w jego mniemaniu łączy go pokrewieństwo dusz), popełnia samobójstwo.
O wzorowym niejako, pełnym wzajemnego szacunku i tolerancji, trójkącie małżeńskim pisze w Wyznaniach gorszycielki Irena Krzywicka (a potem Agata Tuszyńska w książce o Krzywickiej Długie życie gorszycielki). Swoisty związek łączy Krzywicką i żonatego Boya, jednocześnie Krzywicka może liczyć na wsparcie żony Żeleńskiego, od niej też dowiaduje się o śmierci wielkiego krytyka, tłumacza i lekarza.

Warto zobaczyć

filmy Nieznośna lekkość bytu, reż. Philip Kaufman – trójkąt: Tomasz, Teresa i Sabina, Lolita, reż. Adrian Lyne – trójkąt: Humbert Humbert, pani Haze, jej córka Dolores (Lo, czyli Lolita), Boża podszewka, reż. Izabella Cywińska – liczne trójkąty, np. tytułowa bohaterka Marianna, Kazimierz i służąca; matka tytułowej bohaterki – Maria, jej mąż Andrzej i Emilka, Granica, reż. Jan Rybkowski – trójkąt: Zenon, Elżbieta i Justyna, Ziemia obiecana, reż. Andrzej Wajda – trójkąt: Lucy, jej mąż i Karol Borowiecki, Z biegiem lat, z biegiem dni, reż. Andrzej Wajda – serial inspirowany utworami Zapolskiej, Kisielewskiego, Bałuckeigo, np. odc. 2, trójkąt: Aniela Dulska, jej mąż i poznany w Zakopanem znudzony krakowski aktor, przeżywający kolejną „sezonową miłość”; odc. 5, trójkąt: Julka z Chomińskich Rolewska, jej mąż sędzia Rolewski i Jerzy Boreński – poeta, wielka miłość Julki, za którego jednak szalona artystka nie odważyła się wyjść spektakle Szczęście Frania, reż. Agnieszka Glińska – adaptacja komedii Włodzimierza Perzyńskiego dla Teatru TV, Trzy siostry, reż. Aleksander Bardini – adaptacja dramatu Antoniego Czechowa dla Teatru TV, trójkąt: Masza, jej mąż nauczyciel Kułygin i często goszczący w ich domu wojskowy Wierszynin; Natalia, jej mąż Prozorow i przełożony męża.

Zobacz też

uwodziciel, zdrada, żona

Przydatne hasło? Tak Nie