profil

Dokonując analizy języka różnych reklam, wyjaśnij jakimi sposobami językowymi próbuje ona oddziaływać na odbiorcę.

poleca 85% 2069 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Krzysztof Gołoś
klasa 3a
I LO im. Tadeusza Kościuszki
w Kraśniku

Dokonując analizy języka różnych reklam, wyjaśnij jakimi sposobami językowymi próbuje ona oddziaływać na odbiorcę.

I. Literatura podmiotu:
1. Reklama wysyłkowa E.Leclerc z hasłem Taniej niż najtaniej.
2. Reklama wysyłkowa Media Markt z hasłem Powinni tego zabronić.
3. Spot reklamowy Bols z hasłem Łódka Bols.
4. Spot reklamowy Coca Cola z hasłem Chce się żyć.
5. Spot reklamowy Delekta z hasłem Delekta ? delektuj się.
6. Spot reklamowy Eurobank z hasłem Co jeszcze możemy dla Ciebie zrobić?
7. Spot reklamowy Frugo z hasłem Idź po Frugo zanim Wyjdzie.
8. Spot reklamowy Koral z hasłem Zawsze jest pora na lody Koral.
9. Spot reklamowy Skoda z hasłem Wielkość tkwi w szczegółach.
10. Spot reklamowy Żywiec z hasłem Prawie robi wielka różnicę.


II. Literatura przedmiotu:
1. Albin K., Reklama: przekaz odbiór interpretacja, Warszawa-Wrocław 2000.
2. Bralczyk J., Język na sprzedaż, Gdańsk 2004.
3. Denninson D. i Tobey L., Podręcznik reklamy, Lublin 1994, s.48-61.
4. Encyklopedia internetowa (hasło: reklama) [on-line: dostęp 12.02.07],
http://pl.wikipedia.org/wiki/Reklama.
5. Kochan M., Slogany w reklamie i polityce, Warszawa 2003.
6. Lewiński P.H., Retoryka reklamy, Wrocław 1999.
7. Murdoch A., Kreatywność w reklamie, Warszawa 2004, s.113-122.
8. Szczęsna E., Poetyka reklamy, Warszawa 2001.




III. Ramowy plan wypowiedzi:
1. Określenie problemu:
? Definicja reklamy. Geneza reklam. Reklama jest wszechobecnym zjawiskiem - informacją połączoną z komunikatem perswazyjnym. Ma na celu wypromowanie określonej marki, usługi, produktu, idei. Skuteczna reklama powinna spełniać wymagania formuły AIDA (attention, interest, desire , action);
? Różne rodzaje reklamy: telewizyjna, internetowa, prasowa, radiowa, tranzytowa, upominkowa, kinowa, billboardy, ulotki, plakaty;
? Funkcje reklamy: edukacyjna, informacyjna, przekonująca, konkurencyjna
? W reklamie występuje wiele istotnych elementów lecz najważniejszy jest język;
? Określenie celu prezentacji ? charakterystyka języka reklam;
2. Kolejność prezentowanych treści:
? Slogan reklamowy jest najważniejszą częścią reklamy.
? Slogany reklamowe często są rymowane, zapadają w pamięć.
? Hasło reklamowe często nie przekazuje żadnej istotnej treści. Jest proste i uniwersalne, dzięki czemu ludzie je zapamiętują, czasem nawet zaczynają używać go co dzień.
? Język reklamy dostosowany do języka odbiorców.
? W reklamach często występują tajemnicze lub intrygujące sformułowania, nie zawsze zrozumiałe dla odbiorcy.
? W reklamach przeważa słownictwo nacechowane emocjonalnie - bardzo często pojawia się przedrostek "-naj", dominują sądy oceniające.
? Język reklamy często posługuje się porównaniami.
? Reklama często posługuje się trybem rozkazującym.
? Operowanie grą słów, skojarzeniami znaczeniowymi.
? Odwołania do powszechnie znanych tekstów, np. piosenek, powiedzeń.
? Powtarzanie tych samych sformułowań, skojarzenia brzmieniowe.
? Stosowanie pytań retorycznych.
? Język reklamy często odwołuje się do powszechnie cenionych i pożądanych wartości jak piękno, dobro, szczęście. Mowa ciała, ton głosu.
? Reklama często komplementuje odbiorcę.
? Reklamy powołują się na sądy, których prawdziwości odbiorca nie jest w stanie potwierdzić.
? Odwołują się do cech, które powinien posiadać konsument towaru.
? Psychologiczny kontekst oddziaływania reklam.
3. Wnioski:
? Reklama posługuje się specyficznym, łatwym do zidentyfikowania językiem;
? Autorzy reklam często sięgają po te same środki stylistyczne, którymi posługują się poeci (homonimy, hiperbole, anafory, peryfrazy, porównania, pytania retoryczne, przenośnia, rymy, wykrzyknienia, synonimy, zapożyczenia);
? Większość reklam jest do siebie bardzo podobna - zachwala świetną jakość lub wyjątkowo niską cenę produktu; czasami humor i oryginalonosc
? Język współczesnej reklamy jest kształtowany przez rzeczywistość, ale też - i to coraz częściej - to język reklamy kształtuje rzeczywistość
IV. Materiały pomocnicze:
? Przygotowane przez ucznia (prezentacja multimedialna .ptt)
? Przygotowane przez szkołę: (komputer z Office, projektor)


GG://1139099 mam te filmy do prezentacji na dysku chyba ze sciagniecie z youtube sami tak jak ja.
lekkie poprawki w konspekcieale nie zpaisąłem ich wiec troche trzeba zrobić samodzilnie

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Opracowania powiązane z tekstem

Czas czytania: 3 minuty