profil

Natura

Ostatnia aktualizacja: 2021-05-21
poleca 85% 152 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Romantycy pojmowali naturę jako żywą samoistną całość (organizm), obdarzoną zdolnością odczuwania. Uważali, że ma ona charakter duchowy, przenikają ją sieci głębokich powinowactw (korespondencji). Wiązali ją z tajemniczością, metafizycznym charakterem (pojawiają się w epoce także wyobrażenia panteistyczne, ukazujące naturę jako szatę Boga). Romantyczna natura to natura twórcza. Ujawnia się w specyficznym alfabecie symboli, języku dostępnym człowiekowi. Może jednak być dla niego niebezpieczna. Człowiek – jako mikrokosmos – jest, według romantyków, zakorzeniony w naturze, czyli makrokosmosie.

W romantyzmie występują dwa główne ujęcia relacji natury i kultury. Pierwsze, obecne np. w Marii Malczewskiego, w Sonetach krymskich Mickiewicza czy w Balladynie Słowackiego, ukazuje ich przeciwieństwo. Natura jest wroga kulturze, cechuje ją trwałość, zdolność do odradzania się w przeciwieństwie do nietrwałej, podległej prawom przemijania kultury.

Z kolei w II części Dziadów czy w Panu Tadeuszu Mickiewicza pojawia się wizja kultury (historii) jako przedłużenia natury, a więc jej świat współistnieje w harmonii ze światem człowieka.
Jeśli chodzi o obrazy przyrody, to romantyzm szczególnie upodobał sobie krajobrazy malownicze i zarazem niezwykłe, dzikie – żywiołowe (w polskim romantyzmie – pejzaże ojczyste). Twórcy odkrywali w nich „romantyczne” uczucia: melancholię, wzniosłość, grozę czy doznanie nieskończoności. Przykładem mogą tu być Ballady i romanse Mickiewicza.

Wydawnictwo Park

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
(0) Brak komentarzy

Treść zweryfikowana i sprawdzona

Czas czytania: 1 minuta

Teksty kultury