profil

"... przyszłość ocala co jej potrzebne ..." - Cyprian Kamil Norwid; Słowa Norwida uczyń mottem do rozważań nad Biblią.

poleca 85% 257 głosów

Treść Grafika Filmy
Komentarze
Homer Kamienie na szaniec

Na podbudowie antycznej wyrosła cała kultura europejska: formy literackie, kanony piękna, estetyka, miniatury i wzorce osobowe. Literatura antyczna to dzieła Homera "Iliada"
i "Odyseja", "Poetyka" Arystotelesa, "Antygona" Sofoklesa i wiele innych. Starożytni całymi garściami czerpali motywy z mitologii. Tak więc postawy, pojęcia, motywy i wyrażenia pochodzące z mitów były używane w poprzednich epokach oraz są używane obecnie
w literaturze, sztuce, a nawet w języku.

Mity powstały wtedy, kiedy człowiek zaczął szukać odpowiedzi na pytanie, skąd się wziął świat, ludzie, zwierzęta. Wszystkie narody mają własne mity i właściwy sobie sposób myślenia. Analiza myślenia mitycznego jest jednym z powracających tematów literatury.
Z pojęciem "mitu" wiąże się pojęcie "archetyp"- prastary wzorzec, istniejący odwiecznie
w mentalności ludzkiej, określający wyobrażenia o świecie, przeżycia religijne, zachowania
i reakcje na określone sytuacje psychologiczne. Mity utrwaliły pewne wzory ludzkich postaw
i zachowań. Bogatym źródłem, z którego pisarze czerpią do dziś motywy i tematy, jest mitologia grecka. Starożytni Grecy stworzyli wiele opartych na wierzeniach baśni i opowiadań o bogach i herosach. Ich czyny stały się tematem wielu mitów, które zyskały sobie dużą popularność i uznanie także u potomnych.

Renesans, który nawiązywał do kultury antyku, pełen jest inspiracji mitologicznych. "Odprawa posłów greckich" Jana Kochanowskiego jest pierwszą polską tragedią i jedyną powstałą w okresie renesansu. Treść utworu odwołuje się do mitu trojańskiego, tym samym
do "Iliady" Homera. Choć Kochanowski zachowuje klasyczne reguły budowy tragedii, tylko proroctwo Kasandry, przewidującej zagładę Troi, ma w sobie elementy tragizmu. O kolejach życia starożytnych bohaterów decydowali bogowie albo wyznaczył je los. W utworze Kochanowskiego, światem przedstawionym kierują ludzie. Troja musi zginąć, dlatego,
że zgubę szykuje jej własne społeczeństwo.

Literatura XX wieku także powraca do inspiracji mitologicznych. Wiersz Stanisława Grochowiaka "Ikar" jest odwołaniem się autora do mitu o Ikarze. Ikar jest odnośnikiem człowieka, który za chwilę szczęścia i uniesienia płaci śmiercią. Symbolizuje on młodzieńczą nierozwagę, tragiczne zapomnienie się w zachwycie dla piękna.

W wierszu pt." Prawa i obowiązki" Tadeusz Różewicz nawiązuje do obrazu Petera Brueghlea "Upadek Ikara", ukazując nam swoje stanowisko wobec tragedii bohatera. Mówi,
iż kiedyś sądził, że należy dostrzec Ikara - syna marzenia. Uważał, że nie wolno odwracać oczu od dramatu, jaki się rozgrywa.

W wierszu pt." Nike, która się waha" Zbigniew Herbert odwołuje się do mitologii, przywołuje postać Nike bogini zwycięstwa. Nike, widząc młodego człowieka idącego na śmierć, pragnie uczynić jakiś gest współczucia, pocieszenia, lecz nie czyni tego. Obawia się,
że spowoduje to zmianę postawy młodzieńca, który mógłby wycofać się z walki. Bogini posiada tu cechy ludzkie: wzrusza się i współczuje.

W wierszu Leopolda Staffa "Odys" życie człowieka ukazane jest jako Odyseja.
Każdy człowiek przeżywa chwile szczęście, ale także załamania, życiowe tragedie. Nie ma życia usłanego różami, ale zawsze w najcięższych nawet chwilach znajdziemy promyk słońca, szczęście. Wiersz ten jest apelem o to, aby nie poddawać się. Mamy iść śmiało przez życie
i wierzyć, że odnajdziemy szczęście, tak jak zmęczony podróżnik odnajduje swój dom rodzinny:

„Bo każdy z nas jest Odysem, co wraca do swej Itaki".

Tyrtajos w swoich utworach zachęcał wojowników Spartańskich do walki. Wątek zagrzewania do walki widoczny jest także w późniejszych utworach jak: „Bagnet na broń” Broniewskiego, „Kamienie na szaniec” Kamińskiego, „Rota” Konopnickiej, „Kordian” Słowackiego. Safona, największa poetka Grecji, autorka pieśni weselnych, hymnów, modlitw, pieśni miłosnych. Wpływ jej twórczości jest zauważalny w erotykach i utworach miłosnych np. u Tetmajera, Baczyńskiego, Leśmiana, Poświatowskiej, Jasnorzewskiej etc.
Symonides autor pieśni chóralnych, epinikiów, hymnów, trenów, skoliów, dytyrambów... Inspiracja jego twórczości jest zauważalna w utworach m.in. Kochanowskiego (Tren I), Broniewskiego ... Ostatnim z wielkich liryki greckiej jest Anakreont, piewca wina, miłości
i dobrej zabawy. Postawa żartobliwego dystansu, konwencjonalnej gry miłosnej, flirtu, charakterystyczne obrazy i motywy – to wszystko składa się na `anakreontyk (gatunek literacki, którego nazwa powstała od imienia Anakreont) Wpływ jego twórczości można zauważyć np. u Kochanowskiego, Mickiewicza (Pani Twardowska), Fredry, Krasickiego (Monachomachia). Kochanowski, Mickiewicz, Krasicki, Herbert, są to nazwiska pisarzy, którzy w swoich utworach pamiętają o wielkości dorobku Horacego.

Biblia jest najstarszym źródłem kultury europejskiej. Odgrywa znaczną rolę zarówno w sferze religijno - moralnej, jak i kulturowej. Ludzie, niezależnie od wyznania i światopoglądu odnajdują w Biblii, coś co ma dla nich wielkie znaczenie w życiu. Biblia jest niezwykle cenna także jako dzieło literackie, pełne głębokiej mądrości, przedstawiające świat człowieka
w całym jego skomplikowaniu. Symbole religijne i bohaterowie tej księgi to elementy stale obecne w kulturze. Wiele pojęć biblijnych weszło na zawsze do języka potocznego. Szczególną rolę Biblia odegrała w rozwoje piśmiennictwa średniowiecznej Europy.
W literaturze staropolskiej dominowała tematyka religijna. W utworach okresu średniowiecza bardzo często podejmowano motywy z Biblii. Pojawiały się one w kazaniach, pieśniach, misteriach religijnych, apokryfach i tłumaczeniach psalmów.

Po raz pierwszy motywy z Biblii znalazły odbicie w "Kazaniach świętokrzyskich".
Są to kazania napisane w języku polskim i stanowią niezwykle cenny dokument polszczyzny
z przełomu XIII i XIV wieku. Ich anonimowy autor był oczytany w Piśmie Świętym, swoim kazaniom nadał ton podniosły, przytaczając wiele biblijnych motywów.

Kochanowski jako renesansowy humanista wiele czerpał z dorobku filozoficznego minionych epok. Charakter taki ma fraszka "O żywocie ludzkim". Utwór ten jest refleksją, zadumą nad życiem, miejscem i rolą człowieka w świecie. Według poety wszyscy jesteśmy tylko `kukiełkami` odgrywającymi swoje role w wielkim przedstawieniu, jakim jest świat.
W utworze tym wyraźnie widać nawiązanie do starotestamentowej księgi Koheleta. W bogatej twórczości Jana Kochanowskiego dużo miejsca zajmuje Bóg. Tematyce religijnej poświęcał zarówno całe utwory, jak też pojawiała się ona tylko we fragmentach, w jakimś odwołaniu się do Boga lub prośbie.

Szczególnie inspirującą rolę dla poetów i pisarzy odegrała księga Apokalipsy według świętego Jana. Liczne nawiązania do tej treści występują w twórczości Jana Kasprowicza. "Dies Irae" uważa się za najważniejszy i najdoskonalszy hymn Jana Kasprowicza. Tematem tego utworu jest koniec świata i Sąd Ostateczny. Utwór przesycony jest symboliką biblijną,
a szczególnie apokaliptyczną, co ma podkreślić grozę czasów ostatecznych.

Wiele odwołań do Apokalipsy znajdujemy również w części III "Dziadów" Adama Mickiewicza. Warto zwrócić uwagę na apokaliptyczną stylizację "Widzenia" księdza Piotra. Gdy mówi on o Bogu, to dosłownie cytuje fragment Apokalipsy: "Nie płacz! Oto zwyciężył lew z pokolenia Judy, potomek Dawida...". Innym elementem jest posługiwanie się liczbami, którym przypisywano magiczne znaczenie. W Apokalipsie taką magiczną liczbą była siódemka. Także imię apokaliptycznej bestii było liczbą: " Kto ma rozum, niech zliczy liczbę bestii. Bo jest to liczba sześćset sześćdziesiąt i sześć". Analogicznie do tekstu biblijnego Mickiewicz nadał zbawcy ojczyzny imię " czterdzieści i cztery". W III części "Dziadów" Mickiewicz nie tylko nawiązał do Apokalipsy, odwołał się również do poetyki przypowieści ewangelicznych.

Liczni twórcy sięgają do postaci Matki Boskiej. Do jej osoby odnosi się "Bogurodzica", będąca prośbą o wyproszenie łask dla ludzi. Poeci nie tylko prosili o łaski, sięgali także do motywu Matki cierpiącej - Stabat Mater. Równie często sięgano do motywu cierpiącego Chrystusa. Podobną do Chrystusowej postawę reprezentuje doktor Tomasz Judym
w "Ludziach bezdomnych" Stefana Żeromskiego, spełniający ideę poświęcenia, posłannictwa oraz ofiarowania się dla odkupienia i wymazania grzechów ludzkości.

Jan Wolfgang Goethe w "Faust" sięga do jednego najczęściej przedstawianych w Biblii obrazów - do motywu walki dobra ze złem. Autor podjął w swym dziele problem ogólnoludzki, wybiegający poza XIX wiek. Późniejsze epoki powracały do problemu starego doktora, pragnienia posiadania niezwykłej wiedzy, poznania prawd niedostępnych zwykłym śmiertelnikom, odpowiedzi na pytanie o sens życia, a także do problemu walki dobra ze złem.

Wymienione powyżej tytuły utworów nawiązujących do antyku i Biblii stanowią wierzchołek góry lodowej. Dlaczego? Mitologia jak i Biblia zawierają w sobie treści ponadczasowe, płynące z nich nauki można przypisać ludzkości w każdej chwili i sytuacji. Były dobre w starożytności, są dobre i pouczające dziś, a i w przyszłości treści będą aktualne. Dzięki temu popyt na motywy biblijne i mitologiczne nigdy się nie skończy, tym bardziej,
że społeczeństwo XX wieku jest coraz bardziej niezdecydowane w swoich postępowaniach
i potrzebuje wzorców do naśladowania lub przestróg, czego nie należy czynić.

Moim zdaniem człowiek współczesny powinien znać Biblię i Mitologię przede wszystkim, dlatego że są one źródłem tematów i motywów podejmowanych we współczesnej sztuce. Człowiek współczesny, który ich nie zna, nie tylko nie rozumie szeregu książek powstałych w przeciągu naszej ery, lecz także nie pojmuje wielu dzieł sztuki współczesnej.

Przyszłość potrzebuje doskonałych wzorców, na które mogłaby się powołać. Niewątpliwie Biblia jak również literatura antyczna została ocalona przez potomność. Influencja promieniująca na odległą przyszłość jest niewątpliwie zauważalna, a dowody kilku takich zdarzeń przedstawiłem w powyższej wypowiedzi.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 9 minut