profil

DAEWOO - FSO Motor - historia

Ostatnia aktualizacja: 2022-09-12
poleca 89% 101 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

28 marca 1996 roku, przed bramą Fabryki Samochodów Osobowych - firmy z 45-letnią tradycją, która jako pierwsza w Polsce rozpoczęła seryjną produkcję samochodów osobowych, odbyła się podniosła uroczystość. Przy akompaniamencie hymnów Rzeczpospolitej Polskiej i Republiki Korei Południowej, w obecności władz państwa, członków Zarządu, Rady Nadzorczej oraz pracowników fabryki - flaga ze stylizowaną kierownicą - symbolem FSO, ustąpiła miejsce fladze z miłorzębem - logo znanej na całym świecie Daewoo Group.

PODPISANIE KONTRAKTU


Z podpisaniem kontraktu FSO przekształciła się w spółkę z udziałem kapitału zagranicznego. Koreański partner zobowiązał się do wniesienia w ciągu 6 lat - 1,5 mld USD, modernizacji Poloneza zarówno w wersji osobowej jak i dostawczej, produkcji na Żeraniu samochodów nowej generacji z serii "100' - czyli Lanosa, Nubiry i Leganzy, a także do osiągnięcia w 2001 roku produkcji na poziomie ok. 500 tys. aut. Podpisany wraz z kontraktem "Pakiet Socjalny" gwarantował utrzymanie poziomu zatrudnienia przez trzy lata, a także zachowanie wszystkich przywilejów socjalnych, z których korzystali pracownicy Fabryki Samochodów Osobowych.

Ówczesny Minister Przemysłu i Handlu Klemens Ścierski nazwał umowę joint venture między FSO a Daewoo Group "kontraktem stulecia polskiej motoryzacji".

Pierwsze trzy lata działalności spółki potwierdziły, iż było to określenie w pełni uzasadnione. w błyskawicznym tempie Zarząd Daewoo-FSO Motor dokonał wielu zmian w dotychczasowej organizacji i strategii działania fabryki. Sprawiły one, iż Daewoo-FSO Motor stało się bardzo silną konkurencją dla innych firm z krajowej branży samochodowej. Badania rynku wykazywały już w 1998 r., iż zajmujemy drugie miejsce w Polsce pod względem wielkości sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych i dystans do lidera ciągle się zmniejsza. Stało się to możliwe dzięki restrukturyzacji firmy i optymalizacji procesów zarządzania, ale przede wszystkim dzięki zainwestowaniu dużego kapitału w nowoczesne technologie.

POCZĄTEK DZIAŁALNOŚCI


Likwidacja Przedsiębiorstwa Państwowego FSO oraz przekształcenie go w spółkę ze 100% udziałem Skarbu Państwa odbyły się w rekordowym czasie - 6 tygodni. Kapitał zakładowy powstałej 29 lutego 1996 roku FSO Motor wynosił 180 mln USD. W dwa tygodnie później, po podpisaniu aktu notarialnego powołującego Daewoo-FSO Motor, wzrósł on do 200 mln USD, a pod koniec 1996 roku wyniósł on prawie 245 mln USD.

W pierwszych miesiącach działalności Spółki spłaciliśmy zobowiązania wobec Skarbu Państwa po byłym Przedsiębiorstwie Państwowym FSO. Stanowiły one niebagatelną sumę - 90 mln USD.

Kontrakt przewidywał, że modele z serii 100 - Lanos, Nubira, Leganza, zejdą z taśm montażowych w latach 1998 i 1999. Wyprzedziliśmy plany o ponad rok. Auta te pojawiły się na polskim rynku wczesną jesienią 1997 roku. Było to wielki wydarzenie w świecie motoryzacyjnym, nie tylko na skalę krajową, lecz także - światową. Po raz pierwszy w historii motoryzacji jeden koncern wprowadził jednocześnie na rynek trzy nowe modele, każdy w innym segmencie.

Nie był to jednak koniec premier. Podczas 57 Salonu Samochodowego we Frankfurcie we wrześniu 1997 roku Daewoo pokazało swoje najmłodsze dziecko - samochód Matiz, który już w grudniu 1998 r. wszedł na polski rynek

PROGRAM INWESTYCYJNY


Nakłady inwestycyjne, przeznaczone na uruchomienie w Daewoo-FSO produkcji nowych aut, wyniosły do końca 1997 r. - na Żeraniu oraz w filiach i spółkach joint venture - 623,9 mln USD. Daewoo stało się od razu jednym z największych inwestorów zagranicznych w Polsce. Do końca 1998 roku wartość inwestycji w Daewoo-FSO Motor przekroczyła miliard dolarów USA (1,020 mld USD), podczas gdy ustalenia kontraktowe zakładały zainwestowanie w tym czasie ok. 684 mln USD. Rzeczywiste nakłady inwestycyjne przewyższyły więc plan prawie w 50%. w 1999 r. spółka zainwestowała ponad 130 mln USD. Aktualny plan inwestycyjny zakłada, że ogólna suma koreańskich inwestycji na Żeraniu w ciągu pierwszych pięciu lat działalności spółki Daewo-FSO Motor przekroczy półtora miliarda USD, podczas gdy w kontrakcie przewidywano nakłady mniejsze o ponad 400 mln USD.

Od chwili utworzenia spółki Daewoo - FSO Motor rośnie tempo produkcji samochodów, która w poszczególnych latach wynosiła (samochody osobowe i dostawcze łącznie): 1995 (przed powstaniem spółki) - 88 891; 1996 - 97 029; 1997 - 119 874; 1998 - 161 111; 1999 - ponad 200 tys. Wolumen produkcji zwiększył się więc w tak krótkim ponad dwukrotnie.

Zgodnie ze strategią rozwojową firmy, zdolność produkcyjna Daewoo - FSO Motor osiągnęła już poziom 500 tysięcy samochodów rocznie. Realizację tego zadania także przyśpieszono o ponad rok. Dzięki nakładom inwestycyjnym zwiększyliśmy zdolności produkcyjne poszczególnych zakładów spółki. Znaczną ich część pochłonęły wydatki związane z przebudową istniejących i budową nowych obiektów przemysłowych. Dzięki temu fabryka na Żeraniu w błyskawicznym tempie przeobraziła w nowoczesny zakład produkcji samochodów, nie ustępujący w niczym zakładom najlepszych firm tej branży na świecie. Zbudowaliśmy od podstaw Nowy Zakład Montażu oraz nową Lakiernię. Zmodernizowaliśmy Tłocznię i Spawalnię.
W ciągu trzech lat powstał nowy Żerań.

CENTRUM BADAŃ i ROZWOJU


Funkcjonowanie dużej, współczesnej firmy motoryzacyjnej nie jest możliwe bez szerokiego zaplecza naukowo-badawczego. Dlatego Daewoo-FSO od samego początku swej działalności dużą wagę przywiązuje do prowadzenia wszechstronnych badań oraz rozwoju technologicznego i konstrukcyjnego. Dzięki dużym inwestycjom radykalnie zmieniono dotychczas stosowane techniki konstrukcyjne i badawcze.

W ten sposób powstało nowe centrum badawczo-rozwojowe na wzór innych ośrodków technicznych Daewoo działających w Korei i Wielkiej Brytanii. Współpraca między tymi ośrodkami obejmuje m.in. szkolenia w zakresie stosowania nowych metod badawczych, udział w seminariach oraz wymianę doświadczeń. Owocuje ona powstawaniem nowych konstrukcji i gruntowną modernizacją już istniejących. Dla ośrodka badawczo-rozwojowego Daewoo-FSO oznacza podniesienie jakości wykonywanych prac do światowych standardów obowiązujących w motoryzacji, zgodnych m.in. z normą ISO 9001.

Obecnie CBiR dysponuje oprzyrządowaniem i metodami badawczo-konstrukcyjnymi, które pozwalają na bardzo szybkie wprowadzenie do produkcji zmian konstrukcyjnych.

Centrum Badań i Rozwoju Daewoo-FSO zlokalizowane jest w Warszawie (na Żeraniu) i w Falenicy. Posiada nowoczesne urządzenia badawcze umożliwiające:
· całościowe badania samochodów,
· funkcjonalne i trwałościowe badania części i komponentów,
· adania własności materiałowych i wytrzymałościowych,
· badania tworzyw i metali,
· rowadzenie laboratoryjnych badań toksyczności spalin i zużycia paliwa,
· badania olejów, smarów i innych płynów eksploatacyjnych.

Jednocześnie Wzbogacono zaplecze prac konstrukcyjnych poprzez szerokie zastosowanie pracujących w sieci, stacji graficznych umożliwiających przestrzenne modelowanie elementów konstrukcyjnych, symulowanie ich obciążeń i funkcjonowania jeszcze przed fazą prototypów.

ŚWIATOWA JAKOŚĆ


Najważniejszym zadaniem, jakie postawiła sobie Daewoo - FSO na początku swojej działalności, było podniesienie jakości zarówno samych aut, jak i procesu ich wytwarzania tak, by stały się pojazdami o światowej jakości. Już w kilka tygodni od chwili powołania Daewoo - FSO Motor, został wdrożony "Program 100". Efektem tej akcji było wprowadzenie szeregu rozwiązań organizacyjno - technicznych, usprawniających kontrolę jakościową samochodów w trakcie procesu produkcyjnego i po opuszczeniu taśmy montażowej, a jej najważniejszym celem - zmiana sposobu myślenia pracowników o jakości. Podczas realizacji programu okazało się bowiem, że nie najważniejsze jest tytułowe 100 dni, ale zaangażowanie w ten proces 100% załogi dlauzyskiwania 100% dobrych wyrobów.
W ramach "Programu 100" pojawiło się też pojęcie "klient - odbiorca". Polonezy są teraz oceniane według zasady IQS (Initial Quality Study) stosowanej nie tylko w koreańskim, ale również amerykańskim i europejskim przemyśle samochodowym, a polegającej na ocenie samochodu "oczami" klienta. Umożliwia ona przede wszystkim wychwycenie usterek najbardziej uciążliwych dla odbiorców aut. Bezpośrednio po zakończeniu pierwszego etapu "Programu 100" rozpoczęto realizację drugiej fazy tego programu, obejmującej nie tylko zagadnienia związane z jakością produkcji, ale także z jakością dostaw i konstrukcji.

Efektem działań polityki pro-jakościowej Daewoo-FSO Motor, nie tylko w odniesieniu do samego produktu, lecz także do całego procesu produkcyjnego, było przyznanie Spółce certyfikatu ISO 9002, który prezes Daewo-FSO Jin Chul Suk odebrał od przedstawiciela firmy certyfikującej TUV Rheinland w dniu 18 grudnia 1997 r.

W listopadzie 1998 r., żerańska spółka uhonorowana została - jako pierwszy producent samochodów w Polsce - Polską Nagrodą Jakości. w tym samym miesiącu zdobyliśmy również certyfikat ISO 9001.

Polska Nagroda Jakości - laur, który otrzymaliśmy w Dniu Niepodległości z rąk premiera RP Jerzego Buzka, był ukoronowaniem dotychczasowych działań zmierzających do optymalizacji jakości procesów produkcyjnych oraz systemów zarządzania. Jest to ogromny sukces firmy i jednocześnie dowód, że ogromny wysiłek finansowy i organizacyjny, podęty przez zarząd i załogę żerańskiej spółki, przyniósł efekty na miarę oczekiwań. Nagrody i certyfikaty świadczą też o tym, że firma jest w pełni przygotowana na otwarcie granic Europy.

Natomiast efektem działań w zakresie ochrony środowiska, podejmowanych przez Daewoo - FSO, jest zdobyty we wrześniu 1999r. certyfikat Systemu Zarządzania Środowiskiem serii ISO 14001. Warto podkreślić, że w 1999 r. rozpoczęliśmy przygotowania do ubiegania się o Europejską Nagrodę Jakości, przyznawanej przez Unię Europejską.

OCHRONA ŚRODOWISKA


W przyjętej polityce ekologicznej Daewoo - FSO zobowiązuje się, że we wszystkich etapach swojej działalności będzie dbała o ochronę środowiska naturalnego, jego harmonijny rozwój i zdrowie społeczeństwa. Deklaruje również prowadzenie jawnej i otwartej polityki społecznej.

Do najważniejszych działań podjętych przez Daewoo - FSO w tej dziedzinie zaliczyć należy: powstanie laboratorium badań powietrza i wody, kontrolę zużycia energii, modernizację zakładu utylizacji odpadów przemysłowych, wybudowanie zakładu demineralizacji wody oraz modernizację instalacji płynnego tlenu. Na bieżąco prowadzony jest monitoring zanieczyszczenia powietrza.

Daewoo Motor na świecie:


Historia Daewoo Motor sięga 1965 roku, kiedy to powstała firma Shinjin Motor Co. Siedem lat później powstało "GM Korea" - wspólne przedsięwzięcie Shinjin Motor Co. i General Motors - nad którym kontrolę przejęło Daewoo. Firma zmieniła nazwę na Daewoo Motor Co., Ltd. w 1992 roku Daewoo zakończyło współpracę z General Motors i rozpoczęło działalność, jako w pełni niezależna firma.

W ciągu kilkunastu lat z niewielkiego przedsiębiorstwa powstał motoryzacyjny gigant sprzedający samochody w ponad 150 krajach świata. Są one produkowane w 18 fabrykach, zlokalizowanych w 13 krajach. Tak znaczący wzrost jest wynikiem "Programu Globalnego Zarządzania", konsekwentnie wdrażanego od początku lat 90-tych. To odpowiedź na wzrastającą konkurencję na rynku samochodowym i nasilającą się tendencję do fuzji w tym sektorze przemysłu. Obecnie Daewoo Motor jest w pełnym tego słowa znaczeniu przedsiębiorstwem globalnym, którego samochody nie tylko są sprzedawane, ale także produkowane w wielu krajach. Roczne moce produkcyjne należących do koncernu fabryk wynoszą 2 mln 177 tys. samochodów. Od 1999 roku firma Daewoo Motor Co. została wyodrębniona ze struktur całego konglomeratu Daewoo. Posunięcie to, które było fragmentem zakrojonego na szeroką skalę programu restrukturyzacji koncernu pozwoliło firmie większą swobodę działania i elastyczność. Restrukturyzacja oznacza także zwiększenie efektywności i konkurencyjności firmy wobec wzrastającej rywalizacji na światowym rynku motoryzacyjnym.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 10 minut