profil

Recenzja książki pt. „Zajęcia pozalekcyjne w reformowanej szkole: Oczekiwania a rzeczywistość” Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej Autor: Anna Panek

poleca 86% 103 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Współczesna szkoła ma dbać przede wszystkim, zgodnie z podstawowym założeniem reformy systemu edukacji, o wszechstronny rozwój osobowości ucznia, kształtować w nim takie cechy jak: otwartość, aktywność, kreatywność i zaangażowanie. Świetnym polem do realizacji tego zadania mogą być zajęcia pozalekcyjne, będące przedłużeniem procesu dydaktyczno-wychowawczego, a zarazem formą rozwijającą zainteresowania i uzdolnienia ucznia, a także zagospodarowującą kulturalny wypoczynek i rozrywkę. Czy reformowana szkoła organizuje zajęcia pozalekcyjne we właściwy i zgodny z potrzebami młodzieży sposób? Na to podstawowe pytanie starała się odpowiedzieć Anna Panek
W siedmiu rozdziałach autorka w sposób rzetelny i obrazowy omawia stan faktyczny zajęć pozalekcyjnych organizowanych w szkołach średnich oraz ukazuje ich miejsce w systemie dydaktyczno-wychowawczym współczesnej szkoły. Swoje wnioski i spostrzeżenia opiera na wnikliwej analizie i badaniach przeprowadzonych w jedenastu krakowskich szkołach średnich różnego typu – liceach ogólnokształcących, liceach zawodowych i zespołach zawodowych.
Problematyka badań dotyczy zarówno warunków organizowania zajęć pozalekcyjnych: finansowych, lokalowych, materialnych – związanych z wyposażeniem pracowni, jak również osób będących organizatorami tych zajęć, programów oraz form i metod pracy. Ponadto charakteryzuje ilościowo i jakościowo uczestników zajęć pozalekcyjnych, wskazuje motywy, uwarunkowania i efekty uczestnictwa w tego typu formach przez młodzież.

Wyniki, niestety, nie są optymistyczne. Bardzo często brakuje funduszy na organizację zajęć pozalekcyjnych. Niejednokrotnie są one finansowane przez rodziców uczniów lub sponsorów. Niepokoi również baza – brakuje pomieszczeń, odpowiedniego sprzętu, środków dydaktycznych, które uatrakcyjniłyby tego typu formy.
Również rzadko program zajęć obowiązujących w danej szkole pokrywa się z rzeczywistymi potrzebami młodzieży. Nie uwzględnia się bowiem zmian w świadomości i stylu bycia młodzieży. Większość szkół prowadzi zajęcia kół przedmiotowych, jednakże nie zawsze uczestnictwo w nich opiera się na dobrowolności uczniów. Uczniowie zdecydowanie woleliby, aby zajęcia pozalekcyjne prowadzone były w innym miejscu niż szkoła, co podkreśla dużą ich niechęć do tego miejsca, w którym spędza ponad połowę swojego dnia. Także uczniowie dojeżdżający rzadko uczestniczą w zajęciach pozalekcyjnych poprzez ograniczenia komunikacyjne i czas prowadzonych w szkole zajęć.
Pomimo niepokojących wyników zajęcia pozalekcyjne prowadzone w badanych szkołach średnich spełniają trzy podstawowe funkcje: kształcącą, integrującą, i rekreacyjno – rozrywkową. Największym zainteresowaniem wśród chłopców cieszą się zajęcia SKS, koła informatycznego oraz zajęcia języków obcych. Dziewczęta zaś preferują uczestnictwo w zajęciach kół sportowych, teatralnym i redagującym szkolną gazetkę.
Optymizmem napawa fakt, iż ponad połowa badanych uczniów uznaje zajęcia pozalekcyjne za przydatne, ponieważ wypływają one na rozwój intelektualny, pozwalają miło i pożytecznie spędzić czas oraz poznać nowych ludzi. Co zatem należy zrobić, by cieszyły się większym zainteresowaniem młodzieży i spełniały należycie swe funkcje dydaktyczno – wychowawcze? Zdaniem Anny Panek trzeba przede wszystkim:

- wyjść ku potrzebom uczniów (poznać ich oczekiwania i zainteresowania)
- poprawić bazę i warunki materialne prowadzonych zajęć
- wykorzystać infrastrukturę środowiska lokalnego
- prowadzić działalność usługową w zespołach szkół zawodowych i liceach zawodowych
- doskonalić i kształcić kadrę prowadzącą takie zajęcia w zakresie metodyki o organizacji zajęć pozalekcyjnych, by były one atrakcyjne dla uczniów i uwzględniały wszelkie nowości.

Anna Panek w swojej książce zwróciła uwagę na znaczącą rolę zajęć pozalekcyjnych w realizacji celów dydaktyczno – wychowawczych szkoły oraz kształtowania zainteresowań i postawy społecznej jednostki. Podkreśla fakt, iż właściwie prowadzone zajęcia pozalekcyjne mogą często skutecznie działać na młodzież niż zajęcia lekcyjne, dlatego należy podjąć wszelkie działania, by wzrosła ich efektywność.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Opracowania powiązane z tekstem

Czas czytania: 3 minuty