profil

,,Czas przynosi wciaz powtarzajacy sie kolowrot zdarzen. Nie ma nic nowego pod słoncem". Moja opinia.

poleca 85% 369 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze


Czas płynie. A czas to przecierz zmiany, także w ludzkim życiu. Ludzi sprzed kilku stuleci zadziwiłby więc ogromnie dzisiejszy zmechanizowany swiat, gdyz cywilizacja rozwija sie coraz szybciej.
Cóz jednak zadziwiloby owych przybyszow z przeszlosci? Z pewnoscia byłyby to dzisiejsze obyczaje, sposoby myslenia, styl zycia i rozwoj techniki. Od ich czasowzmienily sie do dzis jedynie formy wyrazania mysli, uczuc i emocji ludzkich. Uwazam, ze nie zmienila sie natomiast ich tresc, albowiem ,,Nihil novi sub sole" - ,,nic nowego pod słoncem", jak pisze Swiety Hieronim
Trwalosc mitow greckich w kulturze potwierdza fakt istnienia uniwersalnych mechanizmowkierujacych ludzkim postepowaniem. W mitach ludzie odnajduja ponadczasowe prawdy o sobie.
Mogłoby sie przeciez wydawac, ze dylematy moralne, zwiazane z nowymi technologiami, takie jakkwestie klonowania człowieka, aborcji, czy eutanazji,są typowe jedynie dla czasow wspołczesnych. Jezeli przyjrzec sie jednak mitom dokladniej, mozna spostrzec, ze dzisiaj, ludzie, podobnie jak Prometeusz lub Syzyf, borykaja sie z kontrowersyjna kwestia kontroli nad yciem ludzkim, ktora człowiek chce wydrzec bogom.
Nic nowego pod słońcem. Dorosli moga przewidziec emocje i ucucia dzieci, gdyż sami niegdys nimi byli, rozumowali, postrzegali swiat na sposob niezmienny dla dziecka od zawsze. Dlatego tez racje bytu maja rozne poradniki dla rodzicow, dotyczace pomocy w udzielaniu dzieciom odpowiedzi na rozne pytania i wychowaniu mlodego czlowieka. Umysl ludzki rozwija sie bowiem bardzo podobnie od zawsze i mozna przewidziec problemy i dązenia w danym wieku.
Jako dowod powyzszej tezy podam przyklad krotkiego dialogu nauczyciela z uczniem pochodzacego z czasow starozytnego Rzymu. W tlumaczeniu brzmi on: ,,Dlaczego , Tytusie, w ogrodzie Marka siedzisz? - Bo przyjemnie jest w ogrodzie siedziec". Czyz do naszych czasow stosunek dzieci do obowiazkow szkolnych ulegl zmianie?
Kazdy czlowiek sam musi zdobyc doswiadcenie na wlasnych bledach. Nie ustrzega go od nich przestrogi starszych. Kazdy musi przejsc przez kolejne etapy zycia, doswiadczyc w nim rozrywek i nadziei, rozterek i smutkow. Zawsze beda wiec na swiecie glód, wojny, przesladowania i wyzysk, pomimo tak wielu przykladow ich zgubnych skutków.
Podobne poglady reprezentowal tytulowy bohater powiesci ,,Egipcjanin Siuhe" Miki Waltariego: ,,Wszystko wraca do dawnego i nic nowego nie ma pod sloncem, ani tez nie zmienia sie czlowiek, choc zmienia sie jego mowa i stroj".
W tym momencie samo nasuwa sie pytanie o sens ludzkiego zycia. ,,Czego dokonac moze czlowiek, ktory nastapi po królu, nad to, czego on juz dokonal?" czytamy w "Księdze Koheleta". Czy jest sens w dazeniu do szczescia, skoro owoce wszelkich ludzkich wysilków przemijaja? ,,Wszystko to marnosc", mowi ,,Eklezjasta". Iluz ludzi podziwialo juz piekno natury, przezywalo rozpacz,cierpienie, przechodzilo choroby, ciezko pracowalo, dazylo do celu i osiagalo go? Czy nalezy sie przeciwko takiemu porzadkowi swiata buntowac?
Uwazam, ze nie. Czlowiek jest przeciez czescia natury. A to, co w naturze najpiekniejsze, to jej harmonijna cyklicznosc i powtarzalnosc. W procesie ewolucji zmienia sie jedynie wyglad poszczegolnych gatunkow flory i fauny, ale prawa rzadzace przyroda sa niezmienne. Natury ludzkiej nie zmieni wiec czas.
Wielu snulo juz podobne rozwazania przede mna, wielu czynic to bedzie po mnie, bo kołowrót zdarzenkreci sie nieprzerwanie.

Podoba się? Tak Nie
Polecane teksty:
Sprawdzone hasła:

Czas czytania: 2 minuty

Gramatyka i formy wypowiedzi