profil

Konspekt zajęć - indywidualna terapia, wczesne wspomaganie dzieci z autyzmem

poleca 85% 116 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

KONSPEKT ZAJĘĆ
TEMAT: Nauka pisania.
CELE:
usprawnianie procesów poznawczych
rozwijanie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo – ruchowej
stymulacja słuchowa
usprawnianie motoryki małej i dużej
rozwijanie operacji myślowych, orientacji przestrzennej

FORMA PRACY: Indywidualna
METODY PRACY:wspierające i stymulacyjne rozwój dziecka, aktywizujące, korygujące
UCZESTNIK ZAJĘĆ: chłopiec z autyzmem lat 6,
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 3 godz. dydaktyczne
POMOCE DYDAKTYCZNE: wzory liter i cyfr, domino literowe, duże drukowane wzory liter, kartki A4, mazaki, stempelki.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.Powitanie - powitanie dziecka przez podanie dłoni, głośne wymawianie jego imienia

2.Śniadanie – dziecko samodzielnie wyciąga śniadanie z tornistra, pod kontrolą opiekuna spożywa posiłek, w razie potrzeby prosząc o pomoc. Dziecko zostawia po sobie porządek.

3.Nauka -
domino literowe – dziecko układa domino w taki sposób by sąsiadujące litery były takie same
segregowanie – wybranych symboli graficznych wg zaproponowanego kryterium. Uczeń ma za zadnienie po segregować wszystkie litery z brzuszkami, liniami ukośnymi, liniami pionowymi.
odwzorowywanie – cyfr i liter z gotowych elementów zgodnie z podanym wzorem ( obok wzoru)
bieg po linie - dziecko same bądź za pomocą terapeuty rysuje na kartce papieru położonej na ziemi znaną mu literkę, a następnie próbuje wzdłuż niej przejść.
Stemplowanie – gotowymi stemplami połączone z malowaniem. Dziecko uczy się prawidłowo operować, nacisk dłoń i właściwie wykorzystywać napięcie mięśniowe przedramieniem w celu otrzymania dobrej odbitki.

(Procedura dziecka przed rozpoczęciem zajęcia – dziecko siada wyprostowane przy stoliku, wykonuje kierowane do niego polecenia, na zakaz „nie” przerywa pożądaną czynność i po skończonym zadaniu odkłada pomoce dydaktyczne na swoje miejsce)


4.Ćwiczenia metodą Knilla – Program wprowadzający:
kołysanie
wymachiwanie rękoma
pocieranie dłoni
klaskanie
głaskanie głowy
głaskanie brzucha
relaksacja

(Procedura zajęcia opiekun siada z dzieckiem i mówi „Zrób tak” powoli pokazuje czynność np. Klaśnięcie w dłonie)

5.Zabawa wg upodobań dziecka – np. Układanie klocków, zabaw lalką/ samochodzikiem/ piłką.

6.Pożegnanie z dzieckiem.

Uwagi ogóle: jeśli uczeń nie potrafi wykonać samodzielnie zadania, opiekun stosuje podpowiedz manualną i natychmiast nagradza dziecko. Terapeuta musi się upewnić czy dziecko jest skupione na zadaniu. Jeśli dziecko nie chce go naśladować, terapeuta musi mu w tym pomóc i je nagrodzić. Terapeuta stopniowo ogranicza swój udział.

Osoba prowadząca: Podpis opiekuna praktyki + ocena

Załączniki:
Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 2 minuty