Przemieszczenie to wektor łączący początkowe i końcowe położenie ciała. Jako wielkość wektorowa przemieszczenie posiada kierunek, zwrot i wartość. Jego wartość oznaczamy symbolem AB (bez strzałki u góry) i wyrażamy ją w jednostkach długości – [m]. | |
Droga to długość przebytego toru. Droga jest wielkością skalarną (liczbową) wyrażoną w jednostkach długości. Na rys. 1.2. widać, że w ruchu krzywoliniowym droga s jest większa od wartości wektora przemieszczenia AB. Tylko w ruchu prostoliniowym, który odbywa się bez zmiany zwrotu, droga jest równa wartości wektora przemieszczenia: AB = s. | |
Prędkość średnia to wektor, który ma taki sam kierunek i zwrot jak wektor przemieszczenia, a jego wartość obliczamy według wzoru: Jeśli ciało w czasie ruchu wróci do punktu wyjścia, to wartość wektora przemieszczenia wynosi zero, tym samym wartość prędkości średniej jest wówczas równa zeru. |
|
Prędkość chwilowa to prędkość (wektor), jaką ma ciało w danej chwili czasu. Jest to granica, do której zmierza wektor prędkości średniej, gdy Δt zmierza do zera. Wektor prędkości chwilowej jest w każdym punkcie styczny do toru. |
|
Pęd jest wektorem zdefiniowanym jako iloczyn masy ciała i jego prędkości: Kierunek i zwrot wektora pędu są zgodne z kierunkiem i zwrotem wektora prędkości, a jego wartość obliczamy, mnożąc masę ciała przez wartość wektora prędkości. |