PAN MŁODY
A ty z twoim sercem złotem
nie zgadniesz, dziewczyno-żono,
jak mi serce wali młotem,
jak cię widzę z tą koroną,
z tą koroną świecidełek,w tym rozmaitym gorsecie,
jak lalkę dobytą z pudełek
w Sukiennicach, w gabilotce:
zapaseczka, gors, spódnica,
warkocze we wstążek splotce;
że to moje, że to własne,
że tak światłem gorą lica!
PANNA MŁODA
Buciki mom troche ciasne.
PAN MŁODY
A to zezuj, moja złota.
PANNA MŁODA
Ze sewcem tako robota.
PAN MŁODY
Tańcuj boso.
PANNA MŁODA
Panna młodo?!
Cóz ta znowu?! To ni mozno.
PAN MŁODY
Co się męczyć? W jakim celu?
PANNA MŁODA
Trza być w butach na weselu.
(Stanisław Wyspiański, Wesele)
Pojawiający się w dość licznych tekstach kultury motyw wesela niesie wiele dodatkowych treści: obyczajowych,vspołecznych... Ślub jest też naturalnym zakończeniem wielu wątków w powieści czy baśni. Często jednak ślub to dopiero początek akcji i zapowiedź trudności, jakie czyhają na bohaterów dążących do szczęścia... Ostatnio pojawiło się wiele komercyjnych filmów dotyczących samych ceremonii ślubnych i weselnych bądź takich, w których ślub jest istotnym ogniwem akcji (Moje wielkie greckie wesele, Wesele Muriel, Od wesela do wesela, różne wersje filmu Ojciec panny młodej czy kultowe już Cztery wesela i pogrzeb). W Polsce wesele ma szczególne znaczenie związane ze spotkaniem ludzi różniących się pozycją społeczną i poglądami– Wesele Stanisława Wyspiańskiego nazywane jest dramatem narodowym i jest traktowane jako jedno z największych arcydzieł naszej literatury.