profil

Zasady zabezpieczania wartości pieniężnych.

poleca 85% 309 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Wiele firm działających na rynku można zaliczyć do kategorii obiektów o wysokim ryzyku zagrożenia włamaniem lub kradzieżą. Dlatego ich właściciele oraz kadra kierownicza powinni pamiętać, że profilaktyka jest tańsza od leczenia i należy zawczasu odpowiednio chronić obiekt oraz zabezpieczyć cały proces obrotu pieniędzmi i informacjami. W kierowaniu i zarządzaniu firmą ogromne znaczenie ma ład organizacyjny, informacyjny i dokumentacyjny w trójkącie współzależności. Już sam odpowiednio zorganizowany i nadzorowany obieg dokumentów, informacji i pieniędzy pozwoli uniknąć wielu zagrożeń. Ogromne znaczenie ma tu również właściwie zorganizowana kontrola dostępu oraz zarządzanie kluczami. Praktyka dostarcza wielu przykładów rezygnacji z włamań czy kradzieży z uwagi na wysoką jakość zabezpieczeń technicznych czy należyte wyszkolenie pracowników. Większe firmy posiadają zazwyczaj pomieszczenia specjalne (archiwa, kasy, pracownie komputerowe, pomieszczenia służące do przechowywania ważnych dokumentów lub cennych albo specyficznych towarów). Pomieszczenia takie powinny być zabezpieczone przynajmniej jednymi drzwiami o podwyższonej odporności na włamanie, najlepiej klasy C. Istotnym elementem zabezpieczenia pomieszczeń specjalnych jest zapewnienie dostępu do tych pomieszczeń tylko osobom upoważnionym. Możemy to osiągnąć poprzez zamontowanie zamków elektronicznych działających na zasadzie wprowadzenia kodu cyfrowego, karty magnetycznej lub odczytu linii papilarnych. Zamki tego typu cieszą się na polskim rynku coraz większą popularnością. Dostęp do pomieszczeń specjalnych powinien być obserwowany przez ochronę. Bardzo skutecznym rozwiązaniem może tu być zastosowanie bezprzewodowego zestawu obserwacyjnego. Zestaw taki składa się z kamery, nadajnika i odbiornika radiowego. Może być podłączony do urządzeń TV i wideo, jak również do komputerów, magnetowidów czy nagrywarki DVD. Obecnie nawet nieduże firmy nie mogą właściwie funkcjonować bez urządzeń służących do zabezpieczania wartości czy też ważnych dla firmy dokumentów i informacji. Podstawową grupą urządzeń służących do ochrony wartości oraz informacji przechowywanych na różnych nośnikach są sejfy, kasy pancerne, szafy na dokumenty, skrytki ścienne, sejfy do zabezpieczania komputerów, kasety metalowe do zabezpieczania magnetowidów i notebooków, kasety metalowe na walutę, pojemniki do transportu wartości. Na rynku jest bardzo szeroka oferta tego typu urządzeń. Jak w tym gąszczu ofert, z których każda (zdaniem producentów i sprzedających) jest doskonała, znaleźć odpowiednią? Przed zakupem należy dokładnie rozpoznać trzy aspekty: 1) przeznaczenie urządzenia ? do przechowywania czego ma być wykorzystane ? w zależności od tego trzeba dobrać jego rodzaj, klasę odporności na włamanie i wielkość; 2) gdzie dane urządzenie zostanie umieszczone (trzeba uwzględnić wytrzymałość ścian, podłóg, stropów), czy istnieje możliwość przytwierdzenia go do podłoża; 3) w jaki zamek (lub zamki) powinno być wyposażone urządzenie zabezpieczające. Ponadto powinniśmy brać pod uwagę to, jak urządzenie to będzie wykorzystywane w przyszłości.

Należy również pamiętać o tym, że stawianym przez firmy ubezpieczeniowe wymogiem w przypadku ubezpieczenia jest zastosowanie sejfów i szaf pancernych do przechowywania walorów. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 października 1998 r., opublikowane w Dzienniku Ustaw Nr 129 poz. 858 ?w sprawie szczegółowych zasad i wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne?, ustala wielkości przechowywanych wartości w zależności od klasy wyrobu i rodzaju systemu alarmowego, jeżeli urządzenie taki posiada. Wielkości te przedstawia tabela 1. Jedna jednostka obliczeniowa to równowartość 120 średnich pensji krajowych za ubiegły kwartał, wg danych GUS ogłaszanych w Monitorze Polskim.

Liczba jednostek
obliczeniowych

Wymagania
(liczba osób)

Sposób transportu
(Środek)

Do 0,3 brak Pieszo-( pod warunkiem że jest blisko)
0,3- 1,0 1 osoba nieuzbrojona Pieszo, lub samochód
osobowy
1,0- 5,0 1 konwojent Przewóz pojazdem przystosowanym
5,0-15,0 2 konwojentów Przewóz pojazdem przystosowanym, lub
bankowozem
15,0- 20,0 3 konwojentów Przewóz pojazdem przystosowanym, lub
bankowozem
20,0-30,0 3 konwojentów Przewóz tylko bankowozem
30,0 - 50 3 konwojentów Pojazdy specjalne
Pojazd ubezpieczajacy
5ponad 50 4 konwojentów Pojazdy specjalne=
Pojad ubezpieczający


Sejfy lub kasy możemy uzbroić w instalację alarmową. Celem montowania instalacji alarmowej w sejfach jest zabezpieczenie przed próbami niepowołanego dostępu. Instalacja alarmowa składa się zazwyczaj z następujących czujników:
? czujniki wstrząsowe, umieszcza się je na drzwiach i korpusie sejfu (wyzwalają alarm w przypadku wykrycia zbyt dużych wstrząsów),
? czujnik wysunięcia języka zamka (wyzwala alarm w przypadku próby nieuprawnionego otwarcia zamka),
? czujnik zamknięcia drzwi (wyzwala alarm w przypadku próby nieuprawnionego otwarcia drzwi),
? czujnik zerwania (wyzwala alarm w przypadku próby zerwania sejfu z mocowań).
Wszystkie czujniki przygotowane są do podłączenia centrali alarmowej, a sygnały wyprowadzone na zewnątrz sejfu.
Podstawową normą, na podstawie której wydawane są certyfikaty na urządzenia do zabezpieczania wartości, jest polska norma PN-EN 1143-1, która określa również warunki badań. Norma ta podaje zasady i wymagania, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia służące do przechowywania wartości. Dostępne na polskim rynku wyroby posiadają certyfikaty Instytutu Mechaniki Precyzyjnej w Warszawie, które potwierdzają wysoką jakość i niezawodność wyrobu. Certyfikaty wydawane są na okres trzech lat. Certyfikat jest przyznawany producentowi i dotyczy jego produkcji. W okresie ważności certyfikatu Instytut sprawuje nadzór nad przebiegiem produkcji. W celu przedłużenia ważności certyfikatu producent musi ponownie zgłosić wyrób do badań. Limit czasowy ważności certyfikatu umożliwia Instytutowi właściwe nadzorowanie procesu produkcji. Wyroby, które zostały wyprodukowane, zakupione i zainstalowane w okresie ważności certyfikatu, zachowują ważność przez cały okres eksploatacji. Do właściwej identyfikacji urządzeń zabezpieczających lub pomieszczeń do przechowywania wartości służą tabliczki znamionowe, zawierające podstawowe informacje o wyrobie. Tabliczka znamionowa montowana jest w wyrobach certyfikowanych. Podaje się na niej: oznaczenie producenta, znak wyrobu, numer fabryczny, rok produkcji, masę wyrobu, numer certyfikatu oraz klasę odporności i nazwę jednostki certyfikującej. Niezwykle ważny jest rodzaj zamka stosowanego w pomieszczeniach specjalnych oraz urządzeniach zabezpieczających. Najprostszym rodzajem jest wielozapadkowy zamek mechaniczny. Zazwyczaj w zestawie znajduje się komplet dwóch kluczy. Często zdarza się, że jeden klucz przechowywany jest w sejfie. Wówczas w przypadku zagubienia drugiego istnieje konieczność awaryjnego otwarcia. Zdarzają się również przypadki, w których pracownik zwalniany z firmy, a dysponujący kluczem, twierdzi, że zgubił klucz (istnieje także ryzyko nieuprawnionego dorobienia klucza). Trzeba wówczas zwrócić się do producenta o wymianę zamka w sejfie. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest system klucza centralnego Master Key, nazywany często ?w cztery oczy?. Polega on na tym, że zamek może zostać otworzony jedynie za pomocą dwóch różnych kluczy jednocześnie, z których jeden może posiadać np. przełożony, a drugi ? pracownik. Kolejnym rodzajem zamków są mechaniczne zamki szyfrowe (układ tarcz i pokrętło obsługujące) ? trzy- lub czterotarczowe, dające mnóstwo możliwych kombinacji. Zamki posiadają tę zaletę, iż umożliwiają zmianę szyfru otwierającego. Za pomocą klucza do zmiany szyfrów przełożony może zmienić kod otwierający bez wiedzy pracownika korzystającego z sejfu. Ma to na celu odcięcie pracownika od dostępu do sejfu w przypadku pojawienia się nieprawidłowości. Stosowanie szyfru otwierającego zamek jest również jednym z rodzajów kontroli dostępu do sejfu. Zaletą mechanicznego zamka szyfrowego jest brak konieczności zarządzania kluczami. Wadą tego rozwiązania może być dla niektórych użytkowników zbyt ?skomplikowana? obsługa. Jeszcze innym rodzajem zamków są elektroniczne zamki szyfrowe, sterowane przyciskami, co jest znaczącym ułatwieniem w codziennej obsłudze. Niektóre z tych zamków mają możliwość odczytu w czasie rzeczywistym 4999 otwarć i dopuszczają obsługę przez 99 użytkowników, z których każdy może posługiwać się swoim sześciocyfrowym kodem. W przypadku zamków elektronicznych istnieje możliwość wprowadzenia specjalnego kodu alarmowego, który również otwiera sejf. Wówczas informacja o napadzie dociera do centrali i powiadamiana jest policja lub agencja ochrony (napastnik nic o tym nie wie). Zamek otwiera się po czasie oczekiwania, który wywołany jest pierwszym wprowadzeniem kodu. W tym czasie trzeba ponownie wprowadzić kod otwarcia. Czasy oczekiwania i otwarcia ustawiamy w zależności od indywidualnych potrzeb. W codziennej pracy bardzo istotne jest zabezpieczenie pieczątek, druków i wybranej dokumentacji. Można to łatwo zrobić, stosując dodatkową skrytkę w sejfie. W związku z dynamicznym rozwojem sieci i systemów komputerowych, z którymi Państwo na co dzień współpracują, istnieje rosnąca konieczność ochrony danych zawartych na nośnikach magnetycznych. W związku z tym producenci oferują specjalne sejfy do ochrony magnetycznych nośników informacji. Sejfy te są dostępne na rynku w różnych rozmiarach i z różnorodnym wyposażeniem wewnętrznym, w zależności od potrzeb klienta. Sejfy na komputer stacjonarny, montowane w miejscu pracy czy zamieszkania, zabezpieczają komputer przed kradzieżą i zapewniają kontrolę dostępu, zwłaszcza jeśli posiadają zamki z możliwością rejestracji i odczytu otwarć. Od niedawna dostępne są na naszym rynku kasety zabezpieczające komputery przenośne, które posiadają podstawę kotwiącą. Podstawę taką można zamontować w miejscu pracy, w samochodzie czy w domu. Sejfy na nośniki magnetyczne przede wszystkim muszą zabezpieczać przed kradzieżą. Wypełnienie przestrzeni między ścianami materiałem ognioodpornym oraz próg ogniowy na obwodzie drzwi gwarantują bezpieczeństwo w przypadku pożaru albo zalania wodą. Urządzenia te zabezpieczają również przed rozmagnesowaniem nośników informacji. W wielu sklepach i hurtowniach stosowane są sejfy wrzutowe lub działające na podobnej zasadzie sejfy kasjerskie. Umożliwiają one deponowanie gotówki, dokumentów, weksli, papierów wartościowych i czeków przez poszczególnych pracowników poprzez wrzucenie ich do środka takich sejfów przez otwór, bez potrzeby otwierania. Zamykają dostęp do całości zdeponowanych walorów. Stanowią skuteczną ochronę nadmiaru gotówki w kasach lub boksach kasjerskich w przypadku napadu lub kradzieży. Otwory wrzutowe umożliwiają swobodne złożenie depozytu, a ich konstrukcja chroni przed wyławianiem chronionej zawartości.
Sejfy gabinetowe
? zabezpieczają gotówkę, weksle, dokumenty, przedmioty wartościowe;
? posiadają certyfikat Instytutu Mechaniki Precyzyjnej I II klasy odporności na włamanie;
? korpusy posiadają podwójną ścianę;
? drzwi zabezpieczone przed wyjęciem przy odciętych zawiasach;
? możliwość przytwierdzenia do podłoża;
? atestowane zamki: kluczowe szyfrowe , elektroniczne;
? dodatkowo wyposażenie w skrytki indywidualnie zamykane;
? w standardzie wyposażone w półki z możliwością regulacji ustawienia.

Sejfy meblowe
? do przechowywania gotówki, weksli, przedmiotów wartościowych, dokumentów;
? posiadają certyfikat Instytutu Mechaniki Precyzyjnej I klasy odporności na włamanie;
? izolacja przeciwpożarowa w całej bryle;
? wyposażone w wysokiej jakości zamki kluczowe;
? możliwości przytwierdzania do podłoża;
? półki z możliwością regulacji ustawienia.

Sejfy ścienne
? przeznaczone do montażu w ścianie;
? do przechowywania przedmiotów wartościowych służbowych i prywatnych;
? I klasa odporności na włamanie wg norm europejskich potwierdzone certyfikatami Insytutu Mechaniki Precyzyjnej;
? nowoczesna konstrukcja korpusu;
? specjalna ochrona w obrębie zamka;
? izolacja przeciwpożarowa w całej bryle.
Kasetki i kasety samochodowe.

Standardowe, z możliwością montażu do podłoża ( podwójne dno ), dwukluczowe, z
fachownicami na bilon, do przechowywania pieczęci, atestowane.

Atestowane kasety samochodowe do ochrony wartości pieniężnych w czasie transportu

Kasetka na pieniądze, metalowa, lakierowana o zaokrąglonych brzegach.
W komplecie przegródka na bilon. Zamykana na kluczyk.

Konwojowanie to czynność należąca do podstawowych zadań realizowanych przez wewnętrzne służby ochrony, jest to formą pełnienia służby przez jednego lub kilku konwojentów. Jego celem jest ochrona i zabezpieczenie konwojowanego mienia przed kradzieżą, rabunkiem, zniszczeniem i zaginięciem od chwili przejęcia opieki nad mieniem do momentu przekazania go w miejsce przeznaczenia. Istotą konwoju jest to, że mienie - niejednokrotnie wielkiej wartości - jest czasowo pozbawione ochrony stalowo-betonowych ścian skarbca i elektroniki zabezpieczeniowej - i zdane jedynie na ochronę fizyczną.
Wszystkie osoby wchodzące w skład konwoju wykonują zadania przysługujące im z racji pełnienia określonej funkcji, dzięki czemu mogą zapewnić ochronę i bezpieczeństwo konwojowanemu mieniu, a każda z osób uczestniczących w konwojowaniu ma za zadanie wypełniać rozkazy i polecenia dowódcy konwoju.
W skład konwoju wchodzą dowódca konwoju, konwojent lub kilku konwojentów, kierowca i inne wyznaczone osoby takie jak kasjer czy pracownik transportu. W mojej pracy postaram się omówić obowiązki jakie spoczywają na jednej z wyżej wymienionych osób, a mianowicie dowódcy konwoju.
Dowódca konwoju, już przed wykonaniem konwoju ma do wykonania wiele odpowiedzialnych zadań. Na samym początku powinien zapoznać z trasą kierowców oraz przekazać im swoje uwagi. Do jego obowiązków należy również zorganizowanie służby konwojowej zgodnie z otrzymanymi od organizatora konwoju zadaniami i wytycznymi, oraz określenie zadań dotyczących zabezpieczenia mienia dla osób wchodzących w skład konwoju (kasjer, kierowca) oraz zadań dla poszczególnych konwojentów.
Ważną rzeczą jaką dowódca konwoju wykonuje przed planowanym wyjazdem, jest także ustalanie sposobu łączności, sygnałów i znaków porozumiewawczych oraz zasad współdziałania w różnych sytuacjach.
Po wyruszeniu konwoju, obowiązki jego dowódcy wcale się nie zmniejszają, wręcz przeciwnie, można powiedzieć że ulegają zwielokrotnieniu. W czasie jazdy dowódca reguluje prędkość kolumny i decyduje o ustawieniu pojazdów, mając na uwadze główne problemy bezpiecznego przejazdu (tj. jazdę na wprost, zakręty, zmianę pasa ruchu, włączanie się do ruchu czy występujące przeszkody). W razie konieczności zatrzymania lub postoju pojazdów konwoju (np. przejazd kolejowy, awaria, wypadek) organizuje ochronę samochodów z wartościami pieniężnymi wystawiając posterunki, co łaczy się w jeden główny obowiązek - czuwanie nad prawidłowym przebiegiem czynności konwojowych oraz podejmowanie decyzji dotyczących ochrony przewożonego mienia.
W trakcie konwojowania, w zależności od zaistniałych wydarzeń dowódca konwoju podejmuje również decyzje dzięki którym konwojowane mienie może zostać przekazane adresatowi w stanie nienaruszonym zgodnie z otrzymanymi wytycznymi. Do jego zadań należy również przestrzeganie postanowień instrukcji alarmowej oraz informowanie przełożonych o przebiegu czynności konwojowych i wykonaniu powierzonego zadania.

Innym rodzajem konwojów są konwoje jednoosobowe piesze - mogą być wykonywane jedynie w przypadku ochraniania transportu wartości pieniężnych nie przekraczających 1 jednostki obliczeniowej, jeżeli użycie pojazdu mechanicznego nie jest uzasadnione ze względu na odległość dzielącą jednostkę, w której wartości pieniężne są pobierane, od jednostki, do której są transportowane, a do przenoszenia wartości używa się odpowiedniego zabezpieczenia technicznego. W trakcie tych konwojów dowódcą konwoju jest konwojent ochraniający to mienie.
Dowódca konwoju w czasie wykonywania swoich zadań jest osobą najważniejszą. Wydaje on rozkazy oraz rozporządza wszystkimi uczestnikami konwoju. Wszystko to ma na celu uniknięcie niebezpieczeństw mogących zagrozić konwojentom oraz chronionemu mieniu. Są to zadania niezwykle odpowiedzialne a błąd w ich realizacji zagrozić może przesyłce a nawet życiu konwojentów.

WARUNKI TECHNICZNE POJAZDÓW PRZYSTOSOWANYCH DO PRZEWOZU WARTOŚCI PIENIĘŻNYCH
I.Samochód dostawczy przystosowany do transportu wartości pieniężnych powinien być wyposażony w:
1. okna wykonane z materiału o zwiększonej odporności na przebicie i rozbicie, bez możliwości ich otwierania,
2. drzwi z mechanizmem automatycznego blokowania,
3. elektromechaniczny zawór odcięcia dopływu paliwa lub prądu,
4. wydzielony przedział ładunkowy do przewozu wartości pieniężnych, wykonany z blachy stalowej o grubości co najmniej 1 mm, łączonej w sposób trwały, z odrębnymi drzwiami z zamkiem o wysokiej klasie odporności na włamanie (co najmniej klasa "A"),
5. radiowy, optyczny lub akustyczny system alarmowy,
6. środki łączności wewnętrznej i zewnętrznej,
7. pojemnik stalowy lub walizkę specjalistyczną ze stojakiem służącym do przechowywania wartości pieniężnych podczas transportu, zamontowane w przedziale ładunkowym. Pojemnik stalowy i stojak powinny być zamontowane w sposób uniemożliwiający ich odłączenie od podłoża przy zamkniętych zamkach i ryglach. Pokrywa pojemnika powinna być zamykana co najmniej na jeden zamek trójpunktowy jednokluczowy, o minimum pięciu zastawkach w pełni zamiennych.
II. Samochód osobowy przystosowany do przewozu wartości pieniężnych powinien spełniać odpowiednio wymagania określone w ust. 1 pkt 2, 3, 5, 6 i 7.
WYMAGANIA TECHNICZNE SAMOCHODÓW SPECJALNYCH (BANKOWOZÓW)
I. Samochód specjalny powinien spełniać co najmniej następujące warunki techniczne:
1. posiadać seryjną konstrukcję skrzyniową z wyodrębnionym przedziałem ładunkowym i wzmocnionym zawieszeniem,
2. posiadać opancerzony przedział osobowy z 5 miejscami oraz całkowicie odrębny przedział ładunkowy, wzmocniony stalą konstrukcyjną wyższej jakości, łączoną w sposób trwały,
3. przedział ładunkowy powinien posiadać tylko jedne drzwi zewnętrzne, np. drzwi tylne dwuskrzydłowe z blokadą ryglowania jednego skrzydła przez drugie i możliwością mocowania do ścian przedziału w położeniu otwartym z zawiasami o sworzniach zabezpieczonych przed wybiciem; drzwi powinny być wyposażone w dodatkowy zamek wierzchni jednostronny przerabialny o minimum siedmiu płaskich zastawkach,
4. wyłożenie wewnętrznej powierzchni przedziału ładunkowego powinno być ognioodporne i trwałe, w szczególności odporne na uszkodzenia w czasie załadunku i wyładunku wartości pieniężnych,
5. przedział ładunkowy powinien być oświetlony tak, aby istniała możliwość jego obserwacji przez szklany wziernik o średnicy 60 mm z przedziału osobowego,
6. powinien być wyposażony w:
-sygnalizator alarmowy o zmiennym tonie mocowany w przedziale silnikowym; włącznik sygnalizatora powinien być łatwo dostępny dla kierowcy lub członka zespołu konwojującego oraz samoczynnie włączający się przy próbie niepowołanego otwarcia każdych drzwi,
-sygnalizację alarmową połączoną ze światłami awaryjnymi i sygnalizatorem alarmowym o zmiennym tonie oraz włącznikiem rozrusznika i blokadą dopływu paliwa,
-elektromechaniczny zawór odcinający dopływ paliwa lub inne urządzenie dające taki sam skutek,
-urządzenia łączności radiowej,
7. przedział osobowy, zbiornik paliwa, oszklenie kabiny powinny być odporne na przestrzelenie pociskami kalibru 7,62 mm z rdzeniem stalowym, wystrzeliwanymi z karabinka AK 47.
II. Silnik powinien mieć system gaśniczy oraz zbiornik paliwa wykonany w sposób zabezpieczający przed wybuchem.
III. System kontroli zamknięcia drzwi powinien być połączony z ogólnym systemem zamknięcia z sygnalizowaniem dla każdych drzwi alarmowym sygnałem dźwiękowym oraz światłami, a także elektryczną blokadą drzwi sterowaną z kabiny kierowcy.
IV. Wszystkie urządzenia elektryczne powinny posiadać instalację uniemożliwiającą zakłócenie przez urządzenia zewnętrzne.
V. Koła powinny posiadać wkładki masywowe umożliwiające dalszą jazdę po zniszczeniu opony do 15 km z prędkością 50 km/godz.
VI. Samochód do przewozu wartości pieniężnych powinien posiadać świadectwo homologacji oraz atesty na opancerzenie i oszklenie przedziału osobowego.
Pancerne furgonetki

Nie rzucać się w oczy
Volkswagen T5 pojawił się w sprzedaży jesienią ubiegłego roku. Już jego poprzednik był jednym z ulubionych aut producentów zabudów. Z następcą będzie pewnie tak samo, bo na poznańskiej wystawie bankowóz na bazie T5 obecny był niemal na każdym stoisku. Nawet instalację nawiewowo-wywiewną umieszczono w taki sposób, aby pojazd nie był wyższy niż seryjny (umieszczona jest pod sufitem, we wnętrzu). Z zewnątrz uwagę zwracają jedynie wizjery o wymiarach 160 x 240 mm umieszczone na wysokości drugiego rzędu siedzeń.
Samochód ma czteroosobowe wnętrze (drugi rząd siedzeń wyposażono w dodatkowe oświetlenie). Za przedziałem pasażerskim umieszczono stalową przegrodę, oddzielającą go od ładowni, która została zagospodarowana w dosyć nietypowy sposób. Przeważnie producenci zabudów do przewozu wartości stosują jedną komorę, wyposażoną w specjalny, stalowy pojemnik (trezor) do przewozu pieniędzy. Tym razem komory są dwie. Tak powstały ?sejf? wypełnia praktycznie całą przestrzeń ładunkową. Podłoga, ściany boczne oraz sufit ładowni zostały wzmocnione blachą stalową o grubości 1 mm. Szyby - czołową, boczne oraz znajdujące się w wizjerach - wykonano ze szkła odpornego na rozbicie i przestrzelenie. Wszystkie pozbawione zostały możliwości otwierania. Każda z dwóch części ładowni posiada własne drzwi z ryglowaniem poziomym i pionowym (zamki trzypunktowe), a także osobne oświetlenie (z wyłącznikiem czasowym). Pierwsza jest komorą do inkasa. Z częścią osobową łączy ją wrzutnia. Druga komora służy do przewozu walizek lub worków z wartościami. W prezentowanej wersji wyposażono ją w półkę. Novum są, umieszczone w drzwiach bocznych, lampki służące do oświetlenia zamków ładowni.
?Maluchy? z AMZ

Ciekawie prezentowało się stoisko AMZ z Kutna. Zdominowały je niewielkie auta przystosowane do przewozu wartości. Peugeot Partner, Fiat Doblo oraz Opel Corsa mają podobne walory użytkowe, zbliżone rozmiarami przestrzenie ładunkowe. W wersjach do przewozu wartości mają czteroosobowe kabiny, wzmocnione konstrukcje ścian bocznych, podłóg oraz dachów. Odmienna od seryjnej jest zabudowa drugiego rzędu siedzeń. Zlikwidowano przeszklenia drugich drzwi bocznych, w drzwiach umieszczono niewielkie wizjery dla konwojentów. Wizjer najczęściej łączy również część ładunkową z pasażerską. Umieszczany jest w stalowej przegrodzie. W zależności od potrzeb nabywcy, montowane są typowe trezory (pojemniki do przewozu wartości) lub też ładownię stanowić może cała przestrzeń znajdująca się za ścianą działową. W powstałym w ten sposób sejfie montowane są dodatkowe drzwi. Drzwi pojazdów zaopatrzono w centralne systemy ryglowania. Standardowym elementem wyposażenia jest system łączności (interkom). Stalowy pojemnik na wartości (połączony wrzutnią z częścią dla konwojentów) montowany w przedziale towarowym przytwierdzony jest w taki sposób, iż nie jest możliwy jego demontaż przy zamkniętych drzwiach trezora.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Przeczytaj podobne teksty

Czas czytania: 19 minut

Typ pracy