profil

System stabilizacji jazdy Telligent w samochodach marki Mercedes-Benz

poleca 85% 102 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

System stabilizacji jazdy Telligent w samochodach marki Mercedes - Benz

System sterowania pracą silnika Telligent - in Telligent ne sterowanie - to się opłaca.
Moment obrotowy powinien być najwyższy w tym zakresie, w którym jest najniższe zużycie paliwa. Zgodnie z tą zasadą 6-cylindrowe silniki rzędowe o pojemności 61,7 l lub 12 l osiągają swój maksymalny moment obrotowy bardzo wcześnie już: przy 1100 Obr./min. - 1300 Obr./min. Moment obrotowy wynosi od 810 Nm w silnikach o mocy 170kW (231 KM) do 2100 Nm w silnikach o mocy 315 kW (428 KM). Do szczególnie ciezkich zadań jest przeznaczony silnik Axora o najwyższej mocy 315 kW (428KM), oferowany teraz też dla podwozi ciężarowych. Perfekcyjny przebieg procesu spalania to podstawa dla silnika, który ma pracować oszczędnie, efektywnie i jak najczyściej. Regulacja tej złożonej procedury to zadanie systemu sterowania pracą silnika Telligent. Jest on stale informowany o wszystkich istotnych danych, takich jak ciśnienie powietrza i ciśnienie doładowania, temperatura silnika, paliwa i powietrza doładowywanego i na tej podstawie błyskawicznie oblicza dla każdej sytuacji idealny moment początku wtrysku i optymalną dawkę i precyzyjnie określa czas trwania wtrysku. Efektem technologii pompa - przewód - wtryskiwacz, 6-otworowych wtryskiwaczy od 260 kW (354 KM) oraz niesłychanie wysokiego ciśnienia wtrysku do 1800 bar jest maksymalna efektywność. W praktyce oznacza to: niskie zużycie paliwa, niższa emisje tlenków azotu i cząstek stałych i oc, która zachwyci nawet najbardziej doświadczonego kierowcę rys.1.
Serwis - im mniej tym więcej
System serwisowy Teligent, pozwalający na wydłużenie okresów międzyserwisowych do 100 tys. km, montuje się teraz seryjnie w Axorach do 240 kW (325KM), a także na życzenie w połączeniu z układem hamulcowym Telligent w samochodach ciężarowych o większej mocy. Tutaj okres międzyserwisowy może zostac wydłużony nawet do 120 tys. km . Dzieje się tak dlatego, że Telligent zna rzeczywiste zużycie i na tej podstawie wyznacza indywidualne okresy międzyserwisowe. O potrzebie wymiany oleju decyduje więc olej a nie licznik kilometrów. Dodatni rachunek ekonomiczny jest też skutkiem innych pozytywów: długiej żywotności wszystkich podzespołów. A także materiałów eksploatacyjnych, których dożywotnio nie ma potrzeby wymieniać, np. gumowych łożysk molekularnych.

Najlepszym napędem jest bezpośrednie przenoszenie siły
W tym zespole napędowym wszystkie elementy ciągną naprawdę zespołowo. Filozofia koncepcji Mercedes-Benz jest prosta: najszybciej spełnić wole kierowcy. Oznacza to jak najszybsze przeniesienie mocy silnika na drogę, przy minimalnych stratach tarcia. Axor wyposażono więc w takie konfiguracje zespołu napędowego, które są dokładnie dostosowane do mocy silnika i zadania transportowego. 9-stopniowe skrzynie biegów z bezpośrednim przełożeniem pozwalają łatwo przełączyć biegi, a dzięki dobrym proporcjom przełożeń na biegu pełzającym i wstecznym umożliwiają dokładne manewrowanie przy niskich prędkościach. Specjalne stopniowanie biegów przekonuje użytkownika Axora w transportach dalekobieżnych na średnich dystansach i w ciężkim transporcie dystrybucyjnym dzięki swemu optymalnemu wykorzystaniu siły ciągu. W samochodach z napędzana osią tylną, tylna os hipoidalna HL6 z pojedynczym przełożeniem szybko przenosi się na koła - nieomal bez tarcia. Na życzenie Axor od 260 kW dostępny jest także z 16-stopniową skrzynią biegów z półbiegami ze sterowaniem mechaniczno - pneumatycznym, w połączeniu z wysokowytrzymałą osią planetarną. Obie - perfekcyjnie dopasowane - konfiguracje napędu z bezobsługowymi osiami umożliwiają ekonomiczna i cichą jazdę przy niskim zuzyciu elementów. W wypadku osi z zawieszeniem pneumatycznym stabilizatorom - wahacz stabilizuje dodatkowo pochylenie boczne i prowadzenie osi - a poza tym pozwala na obniżenie masy samochodu.
Układ przełączania biegów Telligent
Lekkie pchnięcie dźwigni zmiany biegów, sprzęgło, gotowe: tak komfortowo i prosto można przełączać biegi dzięki dostępnemu na życzenie układowi przełączania biegów Telligent - w Axorze od 205 kW (279 KM) - w połączeniu z 16- stopniową skrzynią biegów z bezpośrednim przełożeniem. Układ automatycznie znajduje bieg idealny z punktu widzenia danego momentu obrotowego, prędkości obrotowej i zużycia paliwa. Na wyświetlaczu w zestawie wskaźników ukazuje się natychmiast informacja, który bieg jest aktualnie włączony. W razie potrzeby istnieje również możliwość indywidualnej preselekcji biegów. Układ nie realizuje poleceń przełączenia, niewłaściwych w danym momencie, co jest kolejnym czynnikiem zmniejszającym zużycie elementów. W Axorze o mocy 170 kW (231KM) dostępny jest na życzenie układ automatycznego przełączenia biegów Talligent. Zgodnie ze swą nazwą układ ten przejmuje w całości wszystkie zadania związane z przełączeniem biegów.
Oś wleczona Telligent
W podwoziach ciężarowych dostępna jest na życzenie os wleczona Telligent, umożliwiająca zmniejszenie promienia skrętu nawet o 2 m , co zwiększa komfort kierowania i zdolność manewrowania. Ponieważ jest to oś podnoszona, pozwala ona na dodatkowe obniżenie zużycia paliwa i zmniejszenie zużycia ogumienia, np. podczas jazdy bez załadunku.
Zalety w skrócie:
Układ przełączenia biegów Telligent, zapewniający komfortową, ekonomiczną zmianę biegów,
Mały promień skrętu i wyższy komfort kierowania dzięki podnoszonej osi Telligent,
Hipoidalna oś tylna HL6 obniżająca opory ruchu,

Mniejsza masa, większa wytrzymałość, więcej ładunku
Ekstremalna ładowność z jednej strony, ani grama zbędnej masy własnej z drugiej - oba te wymogi Axor spełnia wzorowo. Przede wszystkim dlatego, że odjęto mu mnóstwo masy, przez co można było konsekwentnie zredukować jego masę własną. A mimo to Axor charakteryzuje się ekstremalną ładownością. Rama podłużnicowa może unieść znacznie więcej, niż wynika z tabliczki znamionowej umieszczonej w kabinie. Dzięki otworom, umieszczonym co 50 mm na całej długości ramy, zbędne stało się wiercenie otworów pod zabudowę - nic nie niszczy idealnego zabezpieczenia antykorozyjnego. Masę własą zmniejsza także stabilizatoro - wahacz na zwieszonej osi tylnej HL6. Większą dynamikę jazdy zapewnia zawieszenie pneumatyczne z dwiema poduszkami powietrznymi w zawieszonych pneumatycznie ciągnikach siodłowych. Dzięki układowi poziomowania ramy Telligent można w pojazdach z zawieszeniem pneumatycznym przy sprzeganiu i rozprzęganiu siodła podnieść ramę 0 170 mm lub obniżyć 0 90 mm . Układ regulacji przechyłów bocznych Telligent zapewnia na życzenie w podwoziach ciężarowych i pełnym zawieszeniem pneumatycznym do 240 kW (326KM) delikatny transport ładunku i zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Szczególną uwagę poświęcono podwoziu i zawieszeniu ale tez komfortowi. Efektem jest kabina optymalnie amortyzująca wstrząsy podczas jazdy.

Odpowiedzialność to nie tylko ładunek
We wszystkich sprawach można przesadzic ale nie w sprawach bezpieczeństwa. Bo nigdy nie można powiedzieć że coś jest za bardzo bezpieczne. Głównym elementem bezpieczeństwa Axora jest niezwykle efektowny układ hamulcowy Telligent pozwala oszczędzić jeszcze kilka cennych centymetrów drogi hamowania. Dzięki elektronicznemu przesyłaniu sygnału hamowania, znacznie szybciej, niż mógłby to zrobić najlepszy nawet układ mechaniczny. Cała siła hamowania jest dostępne o cenne milisekundy wcześniej, praktycznie prawie bez opóźnień. Zintegrowany układ wspomagający hamowanie rozpoznaje niebezpieczeństwo już po prędkości, z jaka kierowca naciska na pedał hamulca i w razie potrzeby udostępniania natychmiast pełną siłę hamowania. Układ stabilizujący zużycie okładzin hamulcowych to kolejny inteligentny składnik układu hamulcowego Telligrnt. Rozdziela ona siłę hamowania tak, aby zapewnić równomierne zużycie okładzin jest sygnalizowane na wskaźniku. Korzyść: planowana, a przede wszystkim jednoczesna wymiana wszystkich okładzin, mniej przestojów. Aby zmniejszyć zużycie okładzin hamulcowych Telligent obejmuje - z wyjątkiem pełnego hamowania - hamulce oszczędzając okładziny: oblicza on niezbędną siłę hamowania i włącza do procedury hamowania stałą przepustnicę, a w samochodach, w których jest zamontowany - także zwalniacz. Dodatkowo układ hamulcowy Telligent rozdziela siłę hamowania - zależnie od ładunku - optymalnie miedzy pojazd ciągnący i naczepę. Wraz z hamulcami oszczędzającymi okładziny dla Axora od 205 kW (279KM) osteony jest teraz nowy, lekki zwalniacz.
W przypadku samochodów ciężarowych Mercedes-Benz popyt na systemy podnoszące poziom aktywnego bezpieczeństwa znacznie się zwiększył w roku 2003. Ponad 2100 samochodów ciężarowych Mercedes-Benz wyposażono w Telligen Lane Assistant - system którego zadaniem jest wczesne ostrzeganie kierowcy w momencie gdy pojazd zaczyna zjeżdżać w sposób niezamierzony ze swojego pasa ruchu. W tym samym czasie popyt na Telligent Active Cruise Control - system utrzymywania odległości od poprzedzającego pojazdu wzrósł z około 700 do 1800 sztuk. System stabilizacji pojazdu, znany w sektorze jako ESP, zainstalowano w roku 2003 w 1400 zespołach ciągnik - naczepa - w porównaniu do jedynie około 360 sztuk w roku 2002, w który to nowy system wprowadzono do oferty. Daimler-Chrysler przyjął role pioniera poprzez stopniowe wdrażanie począwszy od roku 2000 szeregu systemów wspomagania kierowcy i oferuje atrakcyjne ceny pakietów w celu zachęcania klientów do akceptacji tych nowych technologii bezpieczeństwa. Analizując pozytywny wpływ powyższych systemów na bezpieczeństwo ruchu drogowego należy stwierdzić, że liczba samochodów wyposażonych w taki system jest wciąż zdecydowanie za mała. Systemy wspomagania kierowcy są wysoce efektywnymi technologiami poprawiającymi bezpieczeństwo w pojazdach użytkowych. Ich celem jest wspomaganie kierowcy i minimalizacja ryzyka wypadków wynikająca z faktu, że system techniczny jest w stanie znacznie szybciej zareagować na niebezpieczeństwo niż kierowca.
Statystki mogłyby ulec zmianie dzieki powszechnemu wykorzystaniu systemu bezpieczeństwa Telligent ?dlatego są niezbędne wszelkie działania polityków na rzecz regularnego stosowania takich systemów ?, mówił dr Eckhard Cordes, członek zarządu firmy

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 8 minut