profil

Psychologia-sciąga

poleca 88% 101 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

1.Co to jst emocja oraz wyodrebnij kategorie emocji.
Emocja: to silne odczucie o charakterze pobudzenia: pozytywnego (szczescie, zachwyt) czy negatywnego (gniew, strach).
Kategorie emocji: pierwotne: dotyczące sfery organizmu(nizsze), wtorne (dotyczące sfery wartości- wyższe)
2. Wymien stadia rozwoju empatii wg Hofmana:
S. I: przypada na 1-wszy r. z. ,kiedy to dziecko nie jest swiadome istnienia innych osob
S II: przypada na 2-gi r. z. dziecko staje się swiadome samego siebie jako odrębnej jednostki
S III: dziecko coraz lepiej rozumie polecenia językowe i inne symbole. Dzieki jezykowi może empatyzowac z ludzmi wyrażając swoje uczucia.
S IV: 6-9 r. z. dzieci dostrzegaja ze inni ludzie maja wlasne przezycia i ze wiażą się one z większymi doświadczeniami.
3. Czym charakteryzuje się dymformizm płciowy w okresie średniego dzieciństwa.
Polega na zróżnicowaniu zainteresowan i preferencji dziewczynek dziewczynek chłopców. Dotycza one zarówno sfer psychicznych jak i fizy-ych.
4.Wymień ograniczenia jakimi podlega dzieciece myslenie
a)niezdolność do ujmowania swiata z pkt widzenia innego niż wlasny(egocentryzm)
b)zwracanie uwagi na tylko 1-dna właściwość sytuacji i pomijanie innych(centracja)
c)niezdolność dziecka do powrotu w myslach do pkt wyjscia rozumowania, nie potrafi ptrzeprowadzic odwracalnej sytuacji(nieodwracalność)
5.Co ma decydujący wpływ na rozwoj uwagi dowolnej dzieci w wieku szkolnym
a)pedagogiczne sposoby aktywizowania i rozwijania dzieci tj:
-uswiadamianie dziecku znaczenia jego pracy; -rozbudzenie zainteresowania i aktywnego stosunku do pracy
b)wlasne aktywności dziecka oraz jego nastawienie(przejawianie zainteresowan)
6.Co to jest pamięć i w jakim okresie dokonuje się wzmożony rozwoj?
Pamięć: jest procesem odpowiedzialnym za rejestrowanie, przechowywanie i odtwarzanie doświadczeń i informacji. Wzmożony rozwoj dokonuje się w okresie szkolnym, gdyz u dziecka zaczyna rozwijac się pamiec logiczna pod wpływem uczenia się.
7.Wymień funkcje samowiedzy w kolejności powstawania
-f poznawcza; instrumentalna, motywacyjna, generatywna
8. Co nazywamy dorosłością?
Dorosłość: to faza zycia, w ktorą czł-k po gwałtownych zmianach rozwojowych prowadzace do dojrzałości biologicznej, społecznej
9.Wyjasnij pojecie rozwoju heteroseksualnego.
Tendencja do zbliżenia z osobami innej plci, zjawia się na tle fizycznego pożądania ale i doświadczeniami społecznymi w umysle chłopca jako mężczyzny i w umysle dziewczyny z jej rola jako kobiety
10. Wymien czynniki wpływające na rozwoj zdolności.
-genetyczny: wewnętrzne predyspozycje jednostki
-srodowiskowy np. wychowanie, otaczające społ, zainteresowania, warunki bytowe
-wlasne aktywność, proces nauczania i kształcenia. Decydujący wpływ maja czynniki genetyczne
11.Do jakich warunków środowiskowych musi się przystosowac noworodek?
Do nowego sposobu oddychania (zmiany temp, nowego spos odzywiania, wydalania)
12. Liczba slow jakimi operuje do konca wieku przedszkolnego:
12-mc: 3-5; 2 lata:, 3 lata: 1000-1500; 4-7 lat3-5 tys
13. W psychologii w wieku przedszkolnym wyodrebnia się etapy rozwoju:
I: 1 rok: okres przygotowawczy w rozwoju mowy(mocy)
II: przełom 1 roku/2 r.: okres narodzin
II:od 7 r.z.: rozstrzygający o dalszym rozwoju mowy: słownictwo, gramat, retoryka, semantyka
14. Kryteria dojrzałości szkolnej
-poziom myslenia, -dzialalnosc celowa, -koncentracja, -wytrwalosc, -uspolecznienie, -wspoldzialanie, -umiejetnosc pracy w grupie, -rozumienie symbolu
15.Jakie czynniki wpływają na rozwoj prenatalny?
Odzywianie matki, niedobor witamin, zdrowie matki, spoz alkoh, papierosow
16.Co to jest rozwoj moralny?
To proces przemian osobowości czł prowadzacych do uformowania się pewnego systemu wartości i odp-ych mu regul postepowania.
17.Co rozumiemy przez pojecie trudności wych-ych
To wszelkiego rodzaju czynniki wew i zew utrudniające prawidłowe zachowanie się dzieci i młodzieży. Doprowadzaja one do poprawnych układów społecznych.

Psychologia rozwojowa: jest to dziedzina, która zajmuje się procesem zmian w ciagu zycia. Zmiany ?jakosciowa i ilosciowa modyfikacja struktury osobowości dziecka. Zmiany od raczkowania do chodzenia, zmiany od niemowlęctwa do mowienia, od rozumowania nierozumnego do rozumnego, od narodzin do starosci, od kolyski po grob.
Psych rozwojowa jest dziedzina młodą. Pionierami tej dyscypliny są: J. W. Dawid, S. Szuman. Żebrowska, M. matczak, Przetacznik Gierowska, J trempała, t nowogrodzki, Z. Babska, K Tyborowska, Regina Łapinka
Psychologia rozwojowa ma 2 dzialay:
-psych filogenetyczna: sledzi rozwoj procesow psych-ych w swiecie zwierzęcym, roślinnym
-psych ontogenetyczna: zajmuje się gł rozwojem czł
Zadania psych rozwojowej: bada w jaki sposób rozwija się, w czym się zmienia, jak charakteryzuje się proces rozwoju psychicznego. Badania sprowadzaja się do tego, żeby pokazac jak w poszczególnych okresach zycia zycie psychiczne powinno wyglądać, powstawanie i rozwoj procesow psychicznych. Zajmuje się tym, w jakich warunkach warunkach pod wpływem jakich czynnikow rozwój nastepuje.
Psych rozwojowa jako odrębny dzial powstala pod koniec XIX w. i na początku XXw. Pierwsze prace dotyczące tej psychologii były to spostrzeżenia psychiczne o wlasnych dzieciach. I-wszt zajmowal się ta psychologia J. W. Dawid(1854-1914), w Niemczech zajmowal się Hartmasn w 1902 r. wydal podręcznik J. W. Dawid napisal program spostrzeżeń psychologiczno-wychowawczych nad dzieckiem od urodzenia do 20 r. ż.-przewodnik ułatwiający rozpoznanie rozwoju dziecka wydany pod koniec XIX w ?Rozwoj umysłowy dziecka? -1895, w XX w napisal książkę pt.: ?Inteligencja, wola i zdolność do pracy? 1911. ?O duszy nauczycielskiej: 1912-mowi o cechach osobowości naucz-stwa, zawod nauczyciela i lekarza zalicza do wyższych zawodow, musi mieć piekne cechy, budowac mosty.
Marian Śniezyński robil badania w szkole średniej i wyłonił cechy: cechy osobowości jako czł-ka, c. o. jako nauczyciela, c. o. jako wych-wcy
Maria Przetacznikowa napisala ?Biblioteczkę psychologiczną traktujacą o rozwoju?
Halina Spionek: zajmowała się defektami w rozwoju, Antonina Gurycka:zaj-ła się zainteresowaniami dzieci z biegiem lat, L. Wołoszczynowa: ?Psychologia? kilka tomow, T. Nowogrodzki: ?Psychoz rozwojowa?
Rozwoj dziecka od 3 lat wg Zebrowskiej:
-u malego dziecka od 12 mc-ruch lokomocyjny, 9 mc: raczkuje, 12 mc: probuje stawiac 1-wsze samodzielne kroki
-dziecko nie tylko rozwija się motorycznie:
* mowi 2, 3 wyrazy, objawia uczucie leku i zazdrości, oglada obrazki, zna swoje imie, mowi kilka slow, wykonuje proste polecenia 15m.,
*wspina się na krzesła, wchodzi po schodach, mowi kilkanaście slow, pokazuje czesci ciala -18m
*biega, buduje zdaniadwu wyrazowe, sygnalizuje potrzeby fizjologiczne: 21m
*slucha opowiadan, mowi w trzeciej osobie o sobie, wchodzi, schodzi, kopie pilke: 24 m
*wymienia przedmioty na obrazkach, o sobie mowi ?Ja?, uzywa 1000 słów -36 m
Procesy rozwojowe: prof. Szewczyk
-dziecko zaczyna mowic kiedy ma roczek;
-pamięć orientacyjno-poznawczy
-proces zapamiętywania rozwija się najlepiej do 14-15 r. ż. Wszystkie procesy
-po 15 r. ż. Wszystkie procesy powinny się utrzymywac na różni do 45 r. ż. A potem maleją
-cvzestotliwość biologiczna: możliwości biologiczne mężczyźni (26-32 r. z.) a kobiety nieco wczesniej dojrzewają;
JJ=WJ*100 inteligencja
W. ż
Sprawność psychiczna:
40 lat: odp-da sprawności dziecka 15/16 letniego; 50 lat: odp-da sprawnosci dz 13/14 letniego; 60 lat:odp-da sprawności dz 10/11 letniego. Wszelkie sprawności rozwijaja się do około 15-16 r. z.
Pamięć- zakres pamieci
Klasa 1-8lat: 100 slów zapamietuje; klasa 2-9 lat:131 slów, klasa 3-10 lat: 163 słowa, klasa 4-11 lat: 182; klasa 5-12 lat: 206 słów, klasa 6-13 lat: 245 słów; klasa 7-14 lat 313 słów; klasa 8-15 lat: 385 słów, klasa 9-16 lat: 387 słów
Proces myslenia:

Definiowanie pojeci im młodsze tym definiuje przydatność przedmiotu
Rozwoj psychiczny dziecka:
-myslenie dzieci w wieku przedszkolnym
-myslenie malego dziecka byloby fantastyczne, jest bledne, oderwane od rzeczywistości, jest skrajnie subiekt i niezależne od innych, jest egocentryczne (dz jest najważniejsze), jest zalezne od faktow i subiektywnychmomentow, jest konkretne, obrazowe, sady dz-ci sa naiwne i malo krytyczne; dziecko mowi glosno, jest to mowa dialogowa, mowi samo do siebie
-myslenie czł dorosłego powinno być logiczne, pozbawione formalnych sprzeczności, prawdziwe, zgodne z rzeczywistością, powinno być uspołecznione (uzgodnione przez dyskusje z innymi osobami), jasne, obiektywne, oparte na argumentach, trzeźwe, rzeczowe, abstrakcyjne, symboliczne, bezpośrednie.
Krzywa uczenia się:

Lokalizacja startu, zenitu dla poszczególnych dziedzin twórczości ?prof. Szewczyk
-ok. 3 roku zycia możemy rozpoznac, ze dziecko posiada zdolności do zakresu baletu
-rozwoj w 20 r. z. występują rezultaty
-muzyka ok. 7 r. z. a rezultaty ok. 25 r z.
-poezja ok. 15 lat zaczynaja pisac a doskonałość osiągają ok. 40 lat
-malarstwo ok. 15/16 tal a szczyt ok. 30 r . z.
-nauke: filozofie, polityke, rozpoczyna się pozniej a rezultaty ok. 60 r. z.
TEMPO I RYTM ROZWOJU:
-ponad 50% dzieci rozwija się normalnie
-harmonijnie rozwiniety- wsztsrkie sfery w odpowiednim czasie, to samo dotyczy sfery poznawczej, motorycznej, nie wszystkie sfery sa jednakowo rozwinięte; tempo rozwoju jest globalnie przyspieszone lub opóźnione; -są dzieci o nierównomiernym rozwoju-jdna sfera jest dostosowana do rozwoju dziecka a druga ponad lub poniżej poziomu.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Przeczytaj podobne teksty

Czas czytania: 7 minut

Typ pracy