profil

Reaktywność

poleca 85% 501 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

REAKTYWNOŚĆ
• Jej przeciwieństwem jest aktywność
• Wynika ze świadomego wyboru i celu, ozn. świadome działanie zgodne z wolą jednostki
• Reaktywność to działanie jednostki w odpowiedzi na działanie czynników zewnętrznych


AKTYWNOŚĆ zaczyna się wewnątrz człowieka,
REAKTYWNOŚĆ jest zawsze tylko odpowiedzią.



OSOBY WYSOKOREAKTYWNE
Mają wmontowany w układzie nerwowym mechanizm nasilający siłę działających bodźców, stąd wszystko co do nich dociera odczuwają silniej.

Dlatego lubią ciszę, spokój, nawet okresowe odosobnienie.

Męczą się w gwarze, hałasie.

Potrzebują mniejszej stymulacji kory mózgowej tzn. mniejszego pobudzenia.

OSOBY NISKOREAKTYWNE
Mają wmontowany mechanizm osłabiający siłę dochodzących bodźców.

Stąd lubią rozgardiasz, hałas, ludzi, dużo bodźców.

Potrzebują silnej stymulacji kory mózgowej tzn. pobudzenia.
( takie dziecko potrzebuje specjalnych warunków )


CO WPŁYWA NA POZIOM REATYWNOŚCI?

Zależy to od 2 czynników:

• GENETYKA ( w dużym stopnie, lecz nie ona jedyna)

• ŚRODOWISKO WYCHOWAWCZE

O ile dziecko ( od urodzenia) wychowuje się w środowisku, w którym działa bardzo duża ilość bodźców ( przemysłowe), a ponad to w jego rodzinie są głośne kłótnie, krzyki.


Dużo silnych bodźców to takie warunki sprzyjają kształtowaniu się niskiej reaktywności.

Warunki odwrotne do w/w ( spokojna cicha wioska i spokojna rodzina) to takie dziecko będzie wysokoreaktywne.




AGRESJA Z SIECI WARTOŚCI ( wg J. Reykowskiego)

a) Ze względu na hierarchię wartości tzn. jednostka na najwyższym szczeblu w tej hierarchii stawia niszczenie innych

np. Mason i jego grupa

b) Agresja kierowana przeciwko komuś, kto narusza cudze dobra, dzieła sztuki.


OBRAZ SIEBIE SAMEGO- STRUKTURA JA
Składa się z :
JA REALNEGO ( to co myślę, jaka jestem naprawdę)
JA IDEALNEGO ( to jaka chciałabym być)

U jednostki z agresją tożsamościową być silnym mężczyznom ( kobietą) jest cechą zarówno ja realnego i ja idealnego.
A „być silnym” to dla takich jednostek umieć kogoś pobić, pokonać.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 1 minuta

Typ pracy