profil

Aronson Elliot - "Człowiek istota społeczna"- Rozdz. 5 "Uzasadnienie własnego postępowania"

poleca 86% 104 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Różne przykłady uzasadniania zachowania

A - Sytuacja hipotetyczna - hipnotyzer i Sam

Sam zostaje poddany sugestii posthipnotycznej w wyniku czego wykonuje szereg bezsensownych czynności: zakład płaszcz przeciw deszczowy, kalosze i bierze ze sobą parasol mimo, że jest ładna pogoda; następnie omijając pobliskie sklepy idzie do odległego super marketu bu kupić 6 butelek whisky, mimo, że sam nie pije alkoholu.
Po wprowadzeniu z transu zapytany dlaczego wykonał szereg idiotycznych czynności szuka uzasadnienia swoich działań - innymi słowy stara się przekonać siebie i innych, że to co zrobił było logiczne i rozsądne.

B - Eksperyment Stanleya Schachtera i Jerego Singera

Eksperyment ten polegał na wstrzykiwaniu badanym epinefryny, która wywołuje pobudzenie fizjologiczne lub nieszkodliwe placebo.
Jednej grupie badanych powiedziano, że zostanie im wstrzyknięty lek "suproxin", podając jednocześnie informacje, że mogą wystąpić u nich takie objawy jak: kołatanie serca czy drżenie rąk.
Drugiej grupie badanych także wstrzyknięto ten sam lek, jednak nie podano im informacji o możliwych efektach ubocznych.
Gdy u badanych z pierwszej grupy faktycznie pojawiły się wspomniane wcześniej objawy wiedzieli czym sa one spowodowane i umieli je sobie racjonalnie wytłumaczyć. W drugiej grupie badanych sytuacja wyglądała zgoła inaczej. Grupa ta z braku informacji o skutkach jego działania nie dysponowała logicznym uzasadnieniem owych symptomów. A jak wiem każdy dąży do tego by wytłumaczyć każde zachowanie. Dlatego też badani tłumaczyli swoje zachowanie zależnie od zachowań ludzi znajdujących sie w tym samym pomieszczeniu i rzekomo poddanych działaniu tego samego leku.

C - Uzasadnienie zachowania w przypadku katastrofy

Oczywistym wydaje się, odczuwamy strach będąc w centrum katastroficznych wydarzeń. W takiej sytuacji nie musimy szukać wytłumaczenia dla naszego strachu ponieważ uzasadnia on to co dzieje sie wokół nas.
Inaczej jest gdy znajdujemy sie daleko od miejsca katastrofy i wiemy, że nie grozi nam realne i bezpośrednie zagrożenie, mimo to odczuwamy strach. Strach , który mamy potrzebę usprawiedliwić, a nie mając dla niego żadnego wystarczającego uzasadnienia - wydajemy własne- rozsiewając plotki.

Dysonans poznawczy


Dysonans poznawczy to stan napięcia wtedy, gdy dana osoba posiada jednocześnie 2 elementy poznawcze (idee, opinie), które są psychologicznie niezgodne ze sobą.
Teoria dysonansu przewiduje że zaczynamy wierzyć we własne kłamstwa. Kłamstwo powoduje większą zmianę postawy u kłamcy gdy otrzymuje on niewystarczającą na nie rekompensatę, zwłaszcza wtedy gdy jest prawdopodobne, że kłamstwo wywoła zmianę w przekonaniach lub zachowaniu słuchaczy.
Wpływ dysonansu jest największy wtedy gdy ludzie czują sie odpowiedzialni za swe działania oraz ich działania mają poważne konsekwencje.
Im większe konsekwencje i nasza odpowiedzialność za nie tym większy dysonans - im większy dysonans tym większa zmiana postawy. Dysonans sprawia, że ludzie mają przykre uczucia, aby sie ich pozbyć używają mechanizmu zaprzeczenia.
Podstawowe założenie dysonansu mówi nam, że człowiek jest motywowany nie do tego, by mieć słuszność lecz do tego by wierzyć, że ma słuszność.


PALENIE PAPIEROSÓW

A¹ - zaprzeczanie

Osoba paląca papierosy dowiaduje sie, że sa one szkodliwe - tak powstaje dysonans. Najprostszy sposób redukcji dysonansu o rzucenie palenia, ale to zbyt proste i trudne jednocześnie. Tak wiec by zredukować dysonans musimy zrobić coś ze stwierdzeniem, że palenie szkodzi. Możemy wmówić sobie, że dane dot. chorób są nie prawdziwe; szukać innych znanych ludzi, którzy palą lub robić cokolwiek, żeby tylko przekonać siebie, że palenie nie szkodzi.

A² - postanowienia

Złamanie postanowienia dot. np. palenia papierosów powoduje, że źle o sobie myślimy, jednak po jakimś czasie przekonujemy siebie, że ów postanowienie nie było w rzeczywistości tak ważne jak nam się wcześniej wydawało., Uzyskujemy w ten sposób z powrotem szacunek do siebie samych, ale jednocześnie tracimy szanse na to, że kiedykolwiek rzucimy palenie.

A³ - obniżanie oczekiwań

Mamy większe szanse na rzucenie palenia, gdy zmniejszająca się liczbę wypalanych dziennie papierosów weźmiemy za sukces. Łagodzimy w ten sposób niezadowolenie z siebie samych, jednocześnie nasze szanse na rzucenie palenia rosną.

MECZ PRINCETON vs DARTMOUNT

Albert Hastrof (Dartmount) i Handley Cantril (Princeton) odwiedzili oba miasteczka po brutalnym meczu obydwu drużyn pokazując studentom nagranie meczu, zadaniem studentów było obiektywna ocena zachowania sportowców.
Opinie studentów z obydwu miasteczek diametralnie różniły sie miedzy sobą. Przyczyn jest jedna - mieli oni tendencje do spostrzegania swoich kolegów jako ofiar agresji, a nie jako osoby dopuszczające się jej. Wniosek jest jeden - studenci zniekształcili obraz wydarzeń w celu redukcji dysonansu.
KAMPANIA NIXON vs KENNEDY

Lenny Bruce przebywając w domach sympatyków Nixona i Kennedy'ego podczas debaty zauważył pewna prawidłowość: mianowicie bez względu na to w którym z domów sie znajdował jego domownicy słyszeli dokładnie co innego, oglądać te sama debatę.
Podobnie jak koledzy tych sportowców zniekształcali na swoją korzyść to co słyszeli. Jak wszyscy tak i ci zwolennicy chcieli słyszeć tego co jest zgodne z ich przekonaniami.


BADANIA EDWARDA JONESA I RIKI KOHLERA
DOT. SEGRAGACJI RASOWEJ

Badanych podzielono na dwie grupy: zwolenników segregacji i jej przeciwników. Każda z nich dostała do przeczytania szereg argumentów dot. segregacji rasowej, jedne z nich były sensowne inne nie. Badacze chcieli sprawdzić które argumenty zostaną zapamiętane. Racjonalny człowiek zapamiętałby argumenty racjonalne bez względu na to jakie stanowisko zajmuje. Jednak badani zapamiętywali argumenty rozsądne zgodne z ich stanowiskiem i argumenty nierozsądne zgodne ze stanowiskiem przeciwnym.
Działo się tak ponieważ badany znajdując racjonalny argument zgodny ze stanowiskiem strony przeciwnej uświadamiał sobie, że godzi to w jego inteligencję, powstawał wiec dysonans, który został zredukowany po wybraniu tylko rozsądnych argumentów zgodnych z własnym stanowiskiem.


EKSPERYMENT CHARLSA LORD'A, LEE ROSS'A I MARKA LEPPER'A
DOT. KARY ŚMIERCI

W eksperymencie wykazali, że człowiek nie potrafi bezstronnie przetwarzać inf., zniekształca je tak by pasowały do własnych poglądów.

Studentów podzielono na dwie grupy zwolenników i przeciwników kary śmierci. Następnie dostali do przeczytania 2 artykuły z czego jeden był zgodny z zajmowanym stanowiskiem, drugi je podważał. Jak już wiem racjonalny człowiek wybiera prawdę, tak wiec po przeczytaniu artykułów zdania obydwu grup powinny być do siebie zbliżone - nic bardziej mylnego. Wynik badań był zgodny z teorią dysonansu poznawczego: każda z grup zniekształciła tak inf. by pasowały do konkretnej koncepcji. Studenci wynajdowali błędy w artykułach podważających ich teorię - tym samym zdania na temat kary śmierci były jeszcze bardziej rozbieżne niż przed badaniem.
Odpowiedzialne za ten stan rzeczy są oczywiście nasze głęboko zakorzenione przekonania.


BADANIA DANUTY EHRICH NAD DYSONANSEM POZAKUPOWYM

Po podjęciu decyzji człowiek stara się rozproszyć wątpliwości, czy jego decyzja była słuszna, wyszukując uspokajające informacje.
Tego typu dysonans dot. przeważnie zakupów wymagających dużych nakładów pieniężnych, a także dużo czasu do zbierania niezbędnych inf.
Po dokonaniu zakupu widzimy jedynie jego dobre strony, a produktom podobnym nadajemy wiele cech negatywnych. Robimy to w celu utwierdzenia sie , że nasza decyzja była poprawna.



A - dysonans pomiędzy negatywnymi cechami produktu, który wybraliśmy,
B - dysonans pomiędzy pozytywnymi cechami produktu, którego nie wybraliśmy,

Redukcja dysonansu:

A - produkt, który wybraliśmy- kładziemy nacisk na jego pozytywne cechy umniejszając cechy negatywne,
B - produkt, którego nie wybraliśmy- kładziemy nacisk na jego negatywne cechy umniejszając jego cechy pozytywne.


BADANIA DENNISA JOHSONA I JEFFRY SIMPSONA
NAD WPŁYWEM DYSONANSU NA ZWIAZKI PARTNERSKIE

Grupa studentów miała ocenić atrakcyjność komputerowego organizowania randek. Osobom przedstawiano 3 fotografie os. atrakcyjnej, średnio atrakcyjnej i nie atrakcyjnej, która hipotetycznie miała być kandydatka na pierwsze spotkanie. Studenci mieli za zadanie ocenić atrakcyjność tej osoby, a także przyjemność związana z randką.
Wynik; im bardziej osoba pytana była związana ze swoim obecnym partnerem, tym więcej negatywnych cech nadawała rzekomym kandydatom.
Pozostając w stałym związku w który jesteśmy mocno zaangażowani umniejszamy cechy innych osób płci przeciwnej zakładając, że są w podobnym wieku. Sytuacja wygląda inaczej gdy mamy oceniać osobę starszą lub tej samej płci, w tym przypadku nie umniejszy atrakcyjności.
Wniosek; bez zagrożenia nie ma dysonansu,
bez dysonansu nie ma obniżania atrakcyjności.


NIEODWRACALNOŚĆ DECYZJI - ROBERT KNOX I JAMES INKSTER

Badacze zatrzymywali ludzi tuż przed i tuż po zawarci zakładu bukmacherskiego, pytając ich jak pewni są obstawionego konia?
Osoby, które nie zawarły zakładu nie były go pewne, natomiast osoby, które zawarły już zakład były zupełnie przekonane o wygranej.

Podobnie było z osobami oddającymi głosy na wyborach. Przed oddaniem głosu nie byli pewni swej decyzji, ale po dokonani wyboru byli bardziej pewni wygranej swego kandydata i na dodatek darzyli go większą sympatią.

Kiedy decyzja jest nieodwołalna zostaje wzbudzony większy dysonans i aby go zredukować ludzie - kiedy już nic nie mogą zmienić - stają się bardziej pewni, że postąpili słusznie.

BADANIA JUDSONA MILLSA
DOT. POSTAW WOBEC OSZUKIWANIA

Uczniowie VI klasy wzięli udział w sprawdzianie wiedzy w formie konkursu z nagrodami. Mieli oni stworzone doskonałe warunki do ściągania po za tym sytuacja była tak zaaranżowana, że wygranie konkursu bez ściągania było niemalże niemożliwe. Wielu uczniów skorzystało z możliwości i ściągało. Następnie zadano im pytanie: jaki mają stosunek do oszustwa?
Wynik był zaskakujący - dzieci które nie ściągały były nastawione nieżyczliwie do oszustwa, natomiast dzieci , które ściągały były nastawione tolerancyjnie do oszustwa.
Dane Millsa sugerują, że najbardziej zagorzałymi przeciwnikami stają się osoby, które odczuwały silną pokusę zrobienia czegoś, ale się jej oparły.

zmiany postawy po przez redukcje dysonansu

 złagodzenie postawy - kuś tak aby osoba popełniła dany czyn
 wzmocnienie postawy - kuś lecz tak by osoba nie popełniła danego czynu

• chwilowa zmiana postawy - uleganie pod wpływem znacznej nagrody lub atrakcyjnej osoby tzn. podporządkowywanie się
• trwała zmiana postawy - tutaj większe znaczenie ma niewielka nagroda, ponieważ zmusza ona osobę do przekonania samego siebie do tego -iz to co mówię jest prawdą,


EDWARD DECI

NAGRODA

Jeżeli nagrodzimy kogoś za przyjemną czynność to spada jej atrakcyjność i czas na jej wykonane w oczach tej osoby.

Dwie grupy studentów dostały do rozwiązania łamigłówkę; jednej gr. zapłacono za jej
rozwiązanie, drugiej- nie. Co ciekawe studenci którzy nie dostali zapłaty poświęcali łamigłówce dużo więcej czasu niż studenci, którzy dostali zapłatę. Dla studentów którzy rozwiązywali zadanie za pieniądze łamigłówka wydawała się być bardzo nudna, w przeciwieństwie do drugiej grupy studentów.
Proponując nagrodę za cos co jest przyjemne czynimy z tego prace.

KARA

Zbyt surowa kara nie uczy, że dane postępowanie jest złe! Redukuje złe zachowanie tylko chwilowo ponieważ daje dostateczne zewnętrzne uzasadnienie do nie robienia czegoś.
Łagodna kra nie zapewnia wystarczającego uzasadnienia zewnętrznego dla złego zachowania, redukcja złego zachowania jest trwała, ponieważ dana osoba musi przekonać siebie do nie robienia konkretnej czynności.


UZASADNIANIE WŁASNEGO POSTĘPOWANIA

Uzasadnienie własnego postępowania to skłonność do usprawiedliwiania własnych działań w celu podtrzymania własnej samo oceny.

Uzasadnienie wewnętrzne - redukcje dysonansu przez dokonanie jakiejś zmiany w sobie samym np. zmiana konkretnego zach.

Uzasadnienie zewnętrzne - powód czy wyjaśnienie własnego zachowania wywołującego dysonans, które dana osoba znajduje nie w sobie samej, lecz w sytuacji np. nagroda, kara

A - wiara w coś co nie jest prawdą

•Prawnik Joy Lawyer wchodzą do biura zauważył brzydki obraz, ale zaraz dowiedział się, że to dzieło jego wspólniczki. Joy żeby nie urazić koleżanki skłamał, że obraz mu sie podoba.


•Eksperyment Leona Festingera i J. Mwrril Carlsmith
Studentki w ramach eksperymentu wykonywały nauce zadania. Zapłacono im od 1$ do 20$ by przekonały inne studentki, że zadanie jest ciekawe. Następnie zapytane je ja bardzo nudne było zadanie? co ciekawe im mniejsza była zapłata tym większa satysfakcja z wykonywanego zadania. A to dlatego, że studentki które dostały bardzo małą zapłatę musiały znaleźć wytłumaczenie dlaczego przekonały koleżanki, że zadanie jest ciekawe, kiedy w rzeczywistości było inaczej i to za tak małą sume pieniędzy. Doszło tutaj do trwałej zmiany zdania.


B - wiara w coś w co nie wierzymy

• Prawnik Joy w rozmowie z nieznajomymi zmienił zdanie na temat Kuby i Fidela Castro. Rano tłumaczył sobie tą niezrozumiała zmianę zdania nietrzeźwością. A jeszcze lepiej wytłumaczyć takie zachowanie gdy ktoś nam płaci- - wtedy wiemy, że zrobiliśmy to dla pieniędzy i mamy czyste sumienie.
•Eksperyment Arthura R. Cohena
Studenci mieli za zadanie napisać wypracowanie usprawiedliwiające zachowanie policjantów, którzy bardzo brutalnie potraktowali studentów podczas rozruchów studenckich. Przed napisaniem wypracowania studenci dostali zapłatę od 0.50$ do 10$. Wynik; im niższa kwota pieniędzy jaką student dostał tym większą zmiana postawy. Jeżeli pisze cos sprzecznego ze sobą i to za małe pieniądze to w pewnym stopniu przekonuje siebie samego do tego co pisze.


EKSPERYMENT MIKE LEIPPE I DONNY EISENTADT


Biali studenci mieli za zadanie napisać wypracowanie sprzeczne z ich stanowiskiem - podwojenia funduszy na stypendia dla Afro - Amerykanów co było równoznaczne z obniżeniem funduszy dla białych uczniów. Łatwo sie domyślić, że u studentów wystąpił duży dysonans, który mogli zredukować tylko wtedy, gdy sami rzeczywiście uwierzą, że Afro-Amerykanom te pieniądze sie należą - tym samym zmienia swoje stanowisko. Wynik: biali darzyli uczniów Afro- Amerykańskich większa sympatia i chęcią udzielenia wsparcia.


EKSPERYMENT PHILIPA ZIMBARDO
DOT. KONIKÓW POLNYCH

Żołnierze zostali poproszeni o zjedzenie smażonych koników polnych w ramach rzekomych badań nad jedzeniem umożliwiającym przetrwanie. Żołnierzy podzielono na dwie grupy. w jednej do jedzenia koników zachęcał miły oficer , a w drugiej chłodny. Następnie zapytano obydwie gr. żołnierzy jak smakowały koniki? Grupa żołnierzy, która była przekonywana przez chłodnego oficera zmieniła zdanie na temat koników. Stało sie tak dlatego. że nie mieli oni przekonującego wyjaśnienia dla swojego zachowania, więc musieli przekonać siebie samych, musieli znaleźć usprawiedliwienie dla swojego zachowania.

UZASADNIANE WŁOŻONEGO WYSIŁKU




EKSPERYMENT ARONSONA ELLIOTA I JUDSONA MILLSA

Studentki chętne do uczęszczania na spotkania grupy rozmawiającej o aspektach psychologicznych seksu podzielono na 3 grupy:
1- poddanej surowej procedurze inicjacji
2- poddanej łagodnej procedurze inicjacji
3- nie poddanej żadnej inicjacji.
Każda z grup obejrzała nudny film z dyskusją grupy do której właśnie zostały przyjęte, powiedziano im, że to rozmowa na żywo.
1- gr. przekonała siebie, że film był interesujący
2- gr. doszła do wniosku, że film był nieciekawy
3- gr. oceniła film jako nudna stratę czasu


Uzasadnianie wysiłku po przez skorygowanie wspomnień z przeszłości o tym jak ciężko pracowaliśmy nad czymś- inaczej mówiąc tłumaczymy swoje zachowanie p przez przewartościowanie tego co mieliśmy.

Eksperyment Michaela Rossa i Michaela Conwaya

Studentów podzielono na dwie gr. Jedna z nich uczęszczała na kurs pomagający w nauce (który tak naprawdę niczego nie uczył), natomiast druga zapisała sie na kurs, ale na niego nie chodziła.
Po odbyciu kursu zapytano studentów o ich umiejętności. Pierwsza gr. zaniżała swoje zdolności z przed kursu, a przeceniała je po ukończeniu go. Druga gr. nie zmieniła zdania o swoich umiejętnościach.


UZASADNIANIE OKRUCIEŃSTWA

W sytuacji, gdy wyrządzamy realną krzywdę niewinnemu człowiekowi, skutecznym sposobem redukcji powstałego dysonansu jest - przekonanie siebie samego, iż ofiara zasłużyła na to co ja spotkało ponieważ sama do tego doprowadziła

W miasteczku uniwersyteckim Kent, Gwardia Narodowa zastrzeliła 4 studentów podczas demonstracji, z czego 2 osoby były tam przypadkiem. Okoliczni mieszkańcy rozsiewali plotki jakoby studenci mieli wszy, kiłę a studentki były w ciąży, wszystko, żeby znaleźć powód dlaczego zginęli niewinni ludzie. Oczywiście żadna z plotek nie była prawdziwa. Przedstawienie ofiar w złym świetle pozwoliło mieszkańcom na zredukowanie dysonansu.

"Uważam się za porządnego człowieka- gdy zadam ci ból musze przekonać samego siebie, że to ty jesteś zły"

Im wyższa samoocena tym większa potrzeba przypisywania negatywnych cech swym ofiarom.
Jeżeli istnieje możliwość, że ofiara się odwzajemni nie czujemy potrzeby oczerniania jej.

NIEUCHRONNOŚĆ ZDARZEŃ

A -
Nakłaniano dzieci do jedzenia warzywa, którego nie lubią. Przy czym połowa dzieci dostała informacje, że w przyszłości bedą jadły tę jarzynę, a druga połowa nie dostała takiej informacji. Grupa która dostała inf. doszła do wniosku, że jeśli będą jadły to warzywa w przyszłości to znaczy, że nie jest ono takie złe jakim sie wydawało. Świadomość, że jedzenie czegoś w przyszłości czego nie lubią jest nieunikniona dporowadziła do zmiany stanowiska.

B -
Grupa studentów dostała wiadomość, że w najbliższym 20-sto leciu na terenie gdzie mieszkają dojdzie z pewnościa do silnego trzęsiena ziemi. Nastepnie po upływie czasu zapytano studentów czy podjeki hakies kroki w celu zwiekszenia swijego bezpieczeństwa. Co ciekawe osoby, które mieszkały na terenach bardzo zagrożonych nie podjeły żadnych kroków, natomiast osoby z terenów nie zagrożonych podjęły działania w celu zredukowania szkód.
Jakwidać osiby realnie zagrozone nawet nie myślały o redukowaniu szkód - dlaczego? ponieważ uważały, że są w tak złej sytuacj, że zmiana czego kolwiek nic w ich przypadku nie zmieni. Wniosek jest prosty im mniejsze mamy poczycie kontroli tym bardziej nasze poczynania wydają sie być daremne.



SAMOOCENA


Samoocena - ocena władsnych wartosci, dokonana przez ludzi; tzn. w jakiej mierze uważamy sie za kompetentnych, przyzwoitych i dobrych ludzi.

Jeśli wmówimy komuś, że jest osobą nizwylke kompetentną i inteligentna to mamy większ szanse, że osoba ta będzie robiła wszystko żeby toudowodnić, natomiast wmawiajac komuś, że jest głupi i niekompetentny możemy sie spodziewać, że bedzie bardziej bezkarnie robiła złe rzeczy.

Eksperyment Elliota Aronsons i Davida Mattee

Studentów podzielono na 3 grupy:

a) dostała inf., że test który pisała wskazuje, że są ludzmi dojrzałymi i interesujacymi;
b) dostała inf., że z testui wynika, że sa mało interesujacy i raczej powierzchowni;
c) nie dostała żadnej informacji.

Kolejnym krokiem było zaproponowanie gry w karty pomiędzy studentami. Mogli oni obstawiac pieniadze, które mogli wygrać, ale sytuacja była taka, że bez oszukiwania mieli na to małe szanse.
Co ciekawe najbardziej oszukiwali studenci z gr. b. Wynika z tego, że niska samoocena pozwala na złe postepowanie, gdyż taka osiba uwaza, że jeśli jest zła tooszustwo wynika z jej natury.


SKUTKI DYSONANSU

A - fizjologiczne

Philip Zimbardo i jego współpracownicy poddawali badanych silnym impulsom elektrycznym.
Jack Brehm pozbawił badanych pokarmu w jednej gr., a w drugiej pożywienia.

Wyniki obu eksperymentów sa podobne.
Osoby które same zgłosiły sie do babań i dostały małe uzasadnienie zewnętrzne odczówały mniejszy głód, pragnienie i ból,; niż osoby, które wytypowani do babań i dano im mocne uzasadnienie zewnętrzne- -mimo że wszyscy przebywali bez jedzenia taki sam czas i impulsy elektryczne u wszystkich tez były takie same. Te osoby które zgłosiły sie same, po eksperymencie zjadły i wypiły mniej niż osoby które wytypowano.

B - w sytuacji w której badany wie co go czeka i godzi sie na to (Artur Cohen)

Osoby które za napisanie za niewieklą zapłate pracy niezgodnej ze swoimi pogladami, skłaniali sie ku zmiane zdania na dany temat bardziej niż osoby które za tosamo zadanie dostału dużą zapłate.


C - w sytuacji w którek badany nie wie co go czeka (Milton Rosenberg)

W tym przypadku zmiana pogladów następowała w grupie, która otrzy,ała wysoki wynagrodzenie za napisani czegoś z czym w rzeczywistości sie nie zgadzali.
Osoby nie wiedziały czego maja sie spodziewać, dlatego gdy ktos prosi ich o napisanie czegoś z czym sie nie zgadzaja potrzebuja mocnego uzasadnienia dlaczego to robia.



PRAKTYCZNE ZASTOSOWANIE TEORII DYSONANSU


Teoria ta pomaga nam w zrozumieniu i przewidywaniu różnych zjawisk, ale szczególną wartość ma gdy, można ją praktyczne zastosować w sposób porzynoszacy ludziom korzyść.

Pomaga pedagogom wykształcić w uczniach motywacje do uczenia się;
Rodzicom pomaga w przyswajaniu dzieciom wartosci moralnych;
Piechota morska i koropracje studenckie wykorzystują dysonans by silniej zwiazać ze soba członków (np.po przz inicjacje).

Eksperyment Dannego Axona i Joela Coopera dot. otyłości.

Dwie grupy kobiet rozwiązywały zagadki intelektualne, jedna gr. wkładała w to duży wysiłek, druga nie. Tak naprawde zadania te nie miały nic wspulnego z odchudzaniem jak myślały kobiety, mimo to po miesiacu zanotowano niewielki spadek waga w obydwu grupach. Ponownie sprawdzono postępy po 6 i 12 miesiacach - wynik by zaskakujący. W grupie kobiet która wkładała wysiłek w rozwiazywanie łamigłówek widoczny był znaczny spadek wagi.


 dysonsns, a zapobiegane AIDS

Ludzie maja skłonność do zaprzeczania rzeczywistości, chronią sie przed dysonansem.
"Wiem, że AIDS stanowi problem, ale mnie tonie dotyczy"


Studentów piszących wypracowanie zalecajace używanie prezerwatywy podczes każdego stosunku podzielono na dwie grupy:

a) studenci mieli za zadanie wypisanie jedynie argumentów;
b) studenci oprócz wypisania argumentów, mieli je wygłosiś przed kamerą, a nagranie miało trafic do szkół,

Kolejnym krokim było podzielenie obydwu grup, tak wiec studenci z gr. a¹ i b¹ mieli dodatkowo sporzadzić liste okoliczniści w któeych sami mieli trudnosci z uzyciem prezerwatywy lub jej uzycie było krepujące. Studenci z gr. a² i b² nie dostali zadnego dodatkowego zadania.
Tylko studenci z gr. b² znajdowali sie w stanie silnego dysonansu. Poniewaz mieli nakłaniać innych uczniów do używania prezerwatywy w sytuacjach w których sami tego nie zrobili. Tym samym ich samoocena spadła, żeby temu zapobiec sami musieli zacząć postępowac jak radzili innym. Nastąpiła unich stała zmaiana postawy. W późniejszym czasie deklarowali, że regularnie uzywają prezerwatywy.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 21 minut

Typ pracy