profil

Psychologia pedagogiczna-Rogers

poleca 85% 2190 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Psychologia humanistyczna to jedno z podstawowych pojęć poruszonych przez pedagoga i psychoterapeute Carla Rogersa. Człowieka, który zajął się rozwiązaniem problemu terapeutycznej pomocy dziecku w rozumieniu siebie i w samoakceptacji własnej osoby. Myślą przewodnią Rogersa było sformułowanie, że "każdy człowiek jest istotą wolną" i powinien osobiście odpowiadać za swoje życie. Proces samodzielnego uczenia się życia, jak i samorealizacji w stosunku do edukacji był również szeroko omówiony w pracach Carla Rogersa. Ten słynny pedagog pokazuje w jaki sposób można pomóc przede wszystkim uczniowi (studentowi) zrozumieć istotę uczenia się, ale jednocześnie skupia swoją uwagę na postawie nauczyciela.
Doświadczenie jest dla Rogersa najwyższym autorytetem. Każdy człowiek w jego mniemaniu powinien być otwarty na nowe sytuacje życiowe. Nauczyciel również powinien się tym kierować. Rola nauczyciela w życiu ucznia według Carla Rogersa to przede wszystkim bezwarunkowa akceptacja dziecka, jak również niedyrektywna postawa, czyli nie narzucanie swoich przekonań i zachowań. Pedagogika niedyrektywna w ujęciu Rogersa opierała się na wyjaśnieniu jak ważne jest samodzielne doświadczenie dziecka w niektórych momentach życiowych; nie pomaganie mu każdorazowo w podejmowaniu istotnych decyzji. Ważna jest w tym wszystkim autentyczność i empatia, czyli gotowość do udzielania pomocy; to ułatwia prawdziwe uczenia się. Uczniowie którzy zaangażują się w proces uczenia się zadają więcej pytań, są bardziej odpowiedzialni za swoje plany i skłonni do współpracy.
Stosunek między wychowawcą a wychowankiem powinien być oparty na zaufaniu, gdyż to bardzo pomaga w komunikacji. Nauczyciel powinien być osobą otwartą na nowe doświadczenie, nie wywyższającą się, aktywną, potrafiącą umiejętnie doceniać ucznia i dostosowywać się do powierzonego mu zadania, czyli nauczania, gdyż tylko „człowiek wykształcony, to człowiek który się nauczył jak się uczyć.” Wychowawca uczestniczy w ciągłym procesie edukacji, gdyż bez sumiennego powtarzania i nabywania nowych wiadomości nie byłby w stanie na udzielanie dziecku stosownej dla jego potrzeb pomocy. Akceptujący nauczyciel nie daje uczniowi żadnych rad, lecz ukazuje konsekwencje czynów ucznia oraz zapobiega podobnym sytuacją.
Moim zdaniem Carl Rogers w pewnym stopniu pozwolił nam zrozumieć istotę istnienia nauczycieli, jak również wyjaśnił jak ważna jest wolność i samodzielne uczenie się. Nauczyciel przede wszystkim powinien być sobą i uczyć tego swoich podopiecznych, zaś uczeń powinien to dostrzegać i poprzez własne doświadczenie dochodzić do sensownych wniosków. Chociaż koncepcja Rogersa jest godna naśladowania to jednak według mnie ciężka do zrealizowania we wszystkich przypadkach.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Przeczytaj podobne teksty

Czas czytania: 2 minuty

Typ pracy