profil

Praca

poleca 85% 2340 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

1.Praca jako wartość w życiu człowieka

Praca – celowe wytwarzanie przez człowieka dóbr materialnych lub intelektualnych służace zaspokajaniu ludzkich potrzeb.
Proces pracy składa się z 3 elementów:
- celowej działalności(sama praca)
- przedmiotu pracy (np. budowa domu)
- narzędzi pracy (maszyno, Internet, komputer)

ROLA PRACY:
- jednen z głównych czynników decydujących o zaspokajaniu potrzeb człowieka.
- kształtuje osobowość oraz stosunki między ludzmi, przyczyniając się do zrózncowania pozycji poszczególnych osób w społeczeństwie.
- zapewnia ludziom podstawowe warunki do zycia
- jest wartościa wynikającą z obowiązku wobec rodziny oraz społeczeństwa.
- Połączona z wysiłkiem fizycznym lub umysłowym słuzy do utworzenia nowych wartości materialnych lub intelektualnych.
- ma wymiar moralny. Podstawą tego jest postawa, która pozwala ocenic zachwiania w pracy w kategoriach moralności. Jako wartość dla człowieka stanowi przedmiot zainteresowań wielu dziedzin naukowych np. psychologii.

Prace można rozpatrywac w następujących aspektach:
-psychologicznym – czynnik kształtowania i rozwoju osobowości człowieka
-filozoficznym – dązanie do osiągnięcia wartości pozytywnych i eliminacji negatywnych
-historycznym – zmiany stosunków produkcji zachodzące 3 czasie od wspólnoty pierwotnej przez feudalizm, kapitalizm po socjalizm
-ekonomicznym-źródło utrzymania, działalność zarobkowa pozwalająca fizycznie przetrwac i zaspokoić podstawowe potrzeby ludzi

Humanizacja pracy – proces podczas którego następuje nie tylko zaspokajanie potrzeb człowieka, ale także jego wszechstronny rozwój. własnie w procesie pracy człowiek zaspokaja swoje materialny potrzeby, dokonuje samorealizacji, kształtuje własna osobowość, wzbogaca ja poprzez kontakty z innymi

HUMANIZACJA PRACY W ZNACZENIU:
1.PSYCHOLOGICZNYM – dostrzeganie, akceptacja roli pracy w kształtowaniu osobowości człowieka
2.FILOZOFICZNYM – praca to szczególnie wazny element w społecznym systemie wartości
3.SPOŁECZNYM – praca- celowa i świadoma działalność pojedynczych osób, grupy.Jednostki tworzą nowe wartości,grupa broni własnych interesów(strajki) tworzy mechanizmy zabezpieczające je(ustalenie zasad zwolnień pracowników).
4.PRAWNYM – możliwość egzekwowania swoich praw od przełożonych i pracodawców;konieczność wykonywania obowiązków wynikających z prawa pracy(przestrzeganie obowiązującego czasu pracy) prawo do doskonalenia umiejętności zawodowych i wykonywania pracy zgodnej z wykształceniem i przygotowaniem zawodowym.
5.EKONOMICZNYM - zaspokajanie materialnych potrzeb człowieka, jego stosunek do wytwarzanych produktów(ciągły postep techniczny, produkcja coraz lepszych wyrobów)stosunek wyrazany popytem na te produkty,ich materialna wartościa i wpływem na zycie człowieka(dostep do Internetu, zwiększa możliwość dotarcia do informacji, które mogą się przyczynic do podniesienia poziomu wykształcenia)

2. Praca w gospodarce rynkowej.

W gospodarce rynkowej szczególne znaczenie ma rynek pracy, na którym relacje między popytem a podaża określają zapotrzebowanie na pracę.

popyt na rynku- zapotrzebowanie pracodawców na pracowników; jeśli jest zwiększony to z korzyścią dla szukanych pracy. Znalezienie jej nie sprawia większych trudności.Osoby poszukujące prace maja możliwość wyboru miejsca,wykonywania wyuczonego zawodu, wpływania na warunki zatrudnienia oraz wysokość wynagrodzenia.

podaż na rynku pracy – zwiększony jest korzystniejszy dla pracodawców, mogą oni dobrac sobie przyszłych pracowników według potrzeb, oczekiwań z wykształceniem, stazem prac, znajomościa jezyków obcych, wysokościa wynagrodzeniam, bo wiele ludzi poszukuje pracy.

Konkurencja na rynku pracy- sprzyja wzrostowi jej wydajności, podnoszeniu kwalifikacji zawodowych, eliminacji osób niekompetentnych, wzrostowi jakości prodekcji. Korzystna pośrednio dla obu stron rynku pracy.

relacja między liczba poszukujących pracy a liczba ofert ma podstawowe znaczenie dla rynku pracy; jeśli mamy doczynienia z przewaga jednego z nich to wystepuje wtedy nierównowaga na rynku pracy – okreslana jest jako niezrównoważony popyt lub niezrównowazona podaz.

PRZYCZYNY NIERÓWNOWAGI NA RYNKU PRACY:
1.RÓŻNICE STRUKTURALNE – występuja wtedy, gdy bezrobotni poszukują pracy, a firmy chcą zatrudnić specjalistów,których brakuje w regionie.
2.RÓŻNICE PRZESTRZENNE – (regionalne) występują wtedy, gdy są regiony o niedoborach miejsc pracy i regiony o ich nadwyżkach
3.SEZONOWOŚĆ OFERT PRACY – związana jest z okresem w roku, w którym można prowadzić dana działalność(sezon turystyczny, zbioru truskawek itd.)
4.ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO I AKADEMICKIEGO- uczniowie poszukuja pracy
5.ZWOLNIENIA GRUPOWE – związane są z likwidacja zakładów pracy, ograniczaniem w nich produkcji, jej unowocześnianiem,zmiana jej struktury.

3.Sposoby przeciwdziałania bezrobociu.

Bezrobocie- zjawisko braku pracy zarobkowej dla osób zdolnych do pracy i jej poszukujących.
Wyróżnia się bezrobocie:
- frykcyjne(przejściowe spowodowane zmiana miejsca pracy lub przekwalifikowaniem się pracowników
- strukturalne – wynikające z rozbieżności kwalifikacji bezrobotnych i potrzeb rynku pracy
- sezonowe – związane z okresowym zapotrzebowaniem na prace np. w rolnictwie.

Bezrobocie jest jednym ze skutków przekształcen systemy gospodarczego.Kobietam trudniej znaleźć prace. Bezrobotni nie pracujący dotychczas wraz z wydłuzaniem się czasu maja coraj mniejsze szanse na znalezienie pracy. Niekorzystnym elementem struktury bezrobocia jest roznąca liczba pozostających bez pracy absolwentów szkół średnich i wyższych uczelni.(rozbieżność między kierunkami kształcenia w szkołach a zapotrzebowaniem na rynku pracy).
W strukturze wykształcenia najliczniejsza grupe bezrobotnych stanowi młodzież z wykształceniem podstawowym i zasadniczym zawodowym. Wyższe wykształcenie nadal stwarza większe możliwości znalezienia pracy.
Rynek pracy w Polsce jest w stanie głębokiej nierównowagi między popytem a podażą miejsc pracy.(duża liczba bezrobotnych na 1 oferte pracy)

Ograniczenie bezrobocia to ważny element polityki społecznej państwa.
Przeciwdziałanie bezrobociu:
- Sejm uchwalił ustawe „o zatrudnieniu I przeciwdziałaniu bezrobociu” z 14 grudnia 1994, co za tym idzie najwyższe organy sa obowiązane do podjecia aktywnych działan. Zajmuje się tym Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, Krajowy Urząd pracy, wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy.
- przedsięwzięcia podnoszące aktywnośc regionu(budowa dróg, kanalizacji, wodociągów,oczyszczlni ścieków) w celu przyciągania inwestycji, w wyniku których powstają miejsca pracy
- organizacja szkoleń, robót publicznych(układanie chodników,koszenie trawy prace porządkowe) dla bezrobotnych
- pobudzenie i trwały wzrost rozwoju gospodarki pozwalający na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw
- rozbudowa systemu kształcenia, szkoleńi przekwalifikowanie bezrobotnych
Przeciwdziałanie bezrobociu jest trudne ze względu na brak środków finansowych w budzecie państwa.


4.Poszukiwanie pracy

1.Poszukiwanie pracy zaczynamy w trakcie studiów lub nauki szkolnej; kontaktujemy się z biurami karier, uczestniczymy w targach pracy, pozwalających poznac zapady popytu i podaży panujące na rynku pracy. Dowiadujemy się jakie wymagania stawiaja pracodawcy.
2.Dowiadujemy się jak najwięcej najwięcej lokalnym i regionalnym rynku pracy
3.Najlepiej zacząć prace w charakterze wolontariusza, gonca bez pensji; poznajemy strukture przedsiębiorstwa, pokazujemy się z jak najlepszej strony i zyskujemy szanse zatrudnienia, zdobywamy doświadczenie.
4.Gdy po ukończeniu szkoły nie możemy znaleźć pracy należy wysyłać oferty do firmOferta pracy powinna zawierać CV i list motywacyjny,(autoreklama, informujemy o swoich zaletach;eksponuje indywidualność, umiejętnośc komunikowania się, świadczy o posiadanych umiejętnościach.
5.Życiorys – CV (dane zachęcające do zaproszenia nas na rozmowe) {Powieniem zawierac nasze walory, być interesujący i krótki(1 strona A4) należy podpisac go przejrzyście,ligicznie i precyzyjnie
Powinien składac się z:
- danych osobowych
- celu zawodowego(informacji jaką prace chcemy wykonywac)
- przebiegu nauki i uzyskanego wykształcenia(podajemy ukończone szkoły, kursy, szkolenia – wraz z datą; w przypadku ukończenia skoły, studiów niezwiązanych z profilem przyszłej pracy należy umotywować zamiar podjęcia własnie takiej pracy
- doświadczenia zawodowego(zmniejsza koszty kształcenia pracownika;
- dodatkowych umiejętności (prawo jazdy obsługa komputera, znajomość języków obcych)
- zainteresowań(charakteryzują osobowość kandydata)
6. List motywacyjny: data wystawienia, adres i dane osobowe kandydata, adres pracodawcy z pełną nazwą zwięzły tekt przedtsawiajacy cel i przedmiot podania, taktowny zwrot grzecznościowy, własnoręczny czytelny podpis, załączniki

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 7 minut