profil

Sumienie jako wyraz wrazliwosci moralnej odwołaj się do literatury obcej

poleca 87% 104 głosów

Treść Grafika
Filmy
Komentarze
William Szekspir Victor Hugo

I. Literatura podmiotu
1.Dostojewski Fiodor, Zbrodnia i Kara
2.Hugo Victor, Nedznicy
3 Szekspir William, Makbet
II. Literatura przedmiotu
1.Rzehak Wojsciech, Makbet, wydanie z opracowaniem



III RAMOWY PLAN WYPOWIEDZI

1. Czym jest sumienie
a) jak podchodzimy do tego problemu
b) Co mówiąna ten temat pisarze z róznych państw i epok
2. kolejnosc prezentowanych tresci.
a)Czym jest sumienie i jak się odnosi do wrażliwosci moralnej człowieka
b)Sumienie w mitologii
 Edyp jako obraz człowieka pokutującego
c) Sumienie w Bibli
 Kain jako człowiek bez wrażliwosci moralnej
d) Sumienie w literaturze obcej
 Makbet i Lade Makbet, nie zawsze dobro zwycięza w człowieku
 Raskolnikow człowiek bez skrupułów jego póxniejsze problemy z samym sobą
 Jan Valjean czyli droga tam i spowrotem
-Ojciec Bienveillant jako człowiek pomocny w odzyskaniu utraconego sumienia
-Kradzież jako początek powrotu na własciwą scieżkę
-Zycie zgodne z sumieniem lecz w ukryciu
-Pomoc ubogim jako odkupienie złych uczynków
-Prawo i przepisy nie zawsze pomocne w stawaniu się lepszym
-poswięcenie się Jana Valjeana.
- Dobro zwycięza, na łożu smierci Jan Valjean dociera do upragnionego szczescia
3. Wnioski
a) Istnienie sumienia
b) Mozliwośc zanikania lub rozrostu sumienia
c) Dazenie do umocnienia naszej wrażliwosci moralnej.


III. Materiały pomocnicze
1. Cytaty

Podpis zdającego

















Dzien dobry państwuchciałabym dzisiaj omówic temat sumienie jako wyraz wrażliwosci moralnej.

Mam nadzieję ze zainteresuję państwa swoją wypowiedzią i postaram się by czas przeznaczony dla mnie nie był dla panstwa stracony

Według Innego słownika Języka Polskiego PWN pojęcie sumienia ma dwa podstawowe znaczenia
Po pierwsze jest to zdolnosć do oceny własnego postepowania po drugie poczucie winy za zło które się wyządziło
Wrazliwoscią moralną natomiast nazywamy podchodzenie z uczuciem do tego co dzieję się dokoła w danym społeczenstwie. Sumienie jest jednym z czynników wrazliwosci moralnej.

Znaczenie terminu sumienie wiaze się z uczuciami człowieka, jakie wyniusł on ze swojego środowiska

Spotykamy się niekiedy ze zwrotem „sumie go gryźie” wiadomo wtedy ze człowiek zrobił coś złego i tego załuje. Czasami jednak z radia lub telewizji dowiadujemy się ze ktos jest „bez sumienia” oznacza to ze dany człowiek nie posiada wartosci moralnych powszechnie przyjętych.

Teraz zabiorę panstwa w podórz mrocznym korytarzem zbrodni i wyrzutów sumienia w poszukiwaniu wrazliwosci moralnej.

Sumienie i wrazliwosc moralna jako teamty ponadczasowe mają swoje początki już w starozytnosci Jednym z twórców tego okresu był Sofokles za pierwszymi drzwiami spotykamy uwiecznionego przez niego edypa Na bochateze ciązy klatwa mówiaca ze zabije ojca i poslubi matkę Chcąc uniknąc popełnienia zbrodni opuscił dom rodzinny Niestety fatum okazało się silniejsze Edyp wędrując zabił krula Lajosa nie zdając sobie sprawy z tego ze jest on jego biologicznym ojcem
Bierze slub z jego zoną a swoją matką Jokastą i zostaje królem
Kiedy dowiaduje się prawdy w akcie pokuty porzuca krulestwo i skazuje się na wygnanie oraz oslepia się by być zaleznym od innych

Mimo ze zbrodnia była popełniona nieswiadomie Edyp nękany wyrzutami sumienia rezygnuje z dostaniego zycia..

Otwierając następne drzwi na naszej drodze znajdujemy postac Biblijnego Kaina, który okazuje się być człowiekiem nie posiadającym wrażliwosci moralnej. Powodowany gniewem i zazdroscią odbiera on zycie swojemu bratu Ablowi i nie czuje z tego powodu wyrzutów sumienia

Mimo iż obydwaj bohaterowie popełnili zbrodnię wykazują wobec niej zupełnie inną postawę. Jeden z nich stara się postepowac zgodnie z zasadami etycznymi, drugi zas zupełnie je lekcewazył.

Idąc dalej przed siebie trafiamy do 17 wiecznej angli gdzie William szekspir pisał dzieła wyrażajac w nich przekonanie ze „symbolem władzy jest korona i nie ma innego sposobu na jej zdobycie jak przelanie krwi”

Stąd w jego dramatach tak wielu bohaterów posówa się do zbrodni

Jest w srud nich i Makbet. Ulega on poskusie zdobycia władzy, dzieki zonie która namawia go do zabójstwa Króla Dunkana. Póxniej musi on dokonywać kolejnych mordów aby zatuszować ten pierwszy.

Oboje Makbet jak i jego Zona są zbrodniazami . Oboje tez przechodzą swoistą przemianę pod wpływem swojego czynu.

Makbet z początkowo wahającego się targanego wyrzutami sumienia człowieka przekształa ciś e osobnika całkowicie oddanego złu natomiast lade Makbet początkowo twarda i zdecydowana nie wytrzymuje presji swoich czynów i popada w obłed
„Cięgle zapach krwi Wszytkie wonie Arabii nie odejmą tego zapachu z tej reki”
Na przykładzie Makbeta widzimy jak w miarę kolejnych popełnianych zbrodni słabnie głos sumienia
Nie zatrzymujmy się przy makbecie zbyt długo Przed nami droga do 19 wiecznej Rosji gdzie dostojewski stworzył Raskolnikowa głownego bohatera „zbrodni i Kary”
Staje on w szeregu zbrodniazy razem z Kainem i Makbetem. Wiemy ze zabija bez skrupułów. Gdy posówa się do Morderstwa Pozbawiajac zycia starą lichwiarkę i jej siostrę mimowolnego swiadka zbrodni. Widział w tym wyzszy cel
Uwazał on iż osoby szczególnie inteligetne stoją ponad ogólnie przyjętymi normami moralnymi i mają prawo decydowac o zyciu i smierci prostego człowieka.Później dowiadujemy się iż Ideologia nie pomaga w odsunięciu od siebie wyrzutów sumienia Bohater nasz zaczyna zachowywac się dosc nerwowo pojawiają się koszmary które nie dają spokoju.Wazna rolę odgrywa Sonia dzięki której postanawia on przyznac się do winy i dobrowlnie przyjmuje karę.
Jak widać dostojewski jest jednym z pisarzy którzy dają szansę zbrodniażą sądzi on iż upadek człowieka musi nastąpic by mogło nadejsc Odkupienie

Nie zmieniając epoki kierujemy się na zachód do francji gdzie zył i i tworzył wybitny powiesciopisaz Victo Igo. Jego największe dzieło „nędznicy” to niezwykła opowiesc ukazująca zycie tamtych czasów. Przekazuje ona mądrosci autora o moralnosci któą każdy z nas ma w sobie lecz by ją ujawnic potrzeba wiele odwagi i czystego serca.

Na naszej drodze spotykamy dobrodusznego ojca o szczególnrj wrazliwosci moralnej traktuje on wszytkich na równi z sobą niesie bezinteresowną pomoc i wierzy ze w „kazdym człowieku tkwi dobro tylko trzeba je wyzwolic"
To jego na swojej drodze spodtyka Jan Valjean który odbył wyrok na galerach za kradzież bochenka chleba i wybicie szyby. W tych ekstremalnych warunkach jego sumenie zostało zastapione zwierzącym instynktem nakazującym przetrwanie i ucieczkę za wszelką cenę.
Dodatkowo w poczuciu niesprawiedliwosci postanawia on być takim za jakiego uwazają go ludzie.
Odrzucony przez wszytkich znajduje nie tylko schronienie ale i goscinę u skromnego biskupa. Już w tym momęcie w umysle galernika rozpoczynaja się przemiany wewnętrzne.
Nie przekłada się to jednak bezposrednio na jego zachowanie. W zamian za dobroć którą mu okazano odwdziecza się kradzieżą srebnych nakryć i pod osłoną nocy ucieka z domu swojego dobroczyńcy. Zostaje jednak złapany przez polcję i odprowadzony na miejsce przestępstwa Tu przezywa następny szok gdyz nie tylko nie zostaje wydany w ręce policji ale dostaje prezet w postaci srebnych lichwiarzy na nową DOBRĄ drogę zycia. Po raz kolejny jego sumienie zostaje poruszone i jan zaczyna wierzyc w dobroć ludzką.
Puszczony wolno bije się ze swoimi myślami i stara się zrozumiec to co się stało. Jednak stare przyzwyczajenia


reszte musicie dokonczyc sami bo niechicało mi sie pisac tyle :) pozdrawiam z matury ustenj dostałam 18/20 :)

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 6 minut