profil

Rozpoczynanie działalności gospodarczej:

poleca 85% 1564 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Rozpoczynanie działalności gospodarczej: Urząd gminy-ewidencja- W wydziale zajmującym się ewidencją działalności gospodarczej otrzymasz formularz (należy go wypełnić). Imię i Nazwisko, PESEL oraz nazwa pod jaką będzie działała twoja firma. Miejsce zamieszkania, miejsce firmy, adres do korespondencji, oraz rodzaj działalności jaką chcesz wykonać zgodnie PKD (Polska Klasyfikacja Działalności), gdzie oznaczenia są kodem kreskowym zbiór PKD misi znajdować się w gminie. Działalność musisz rozpocząć w terminie nie dłuższym niż 14 dni od chwili zgłoszenia. Urząd wyda zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Jest to dokument który musi pozostawać w aktach firmy, ponieważ bez niego nie otrzymasz numeru REGON, oraz NIP. Za wpis do ewidencji zapłacę 100zł. Przy każdej zmianie 50zł Urząd statystyczny-załatwiamy numer REGON czyli dziewięciu cyfrowy nie powtarzający się numer nadaje go Wojewódzki Urząd Statystyczny po złożeniu przez przedsiębiorcę formularza RG-1. REGON-numer statystyczny firmowy jest zakodowanym systemem informacji o: *nazwie firmy *adresie *rodzaju prowadzonej działalności *formie prawno-organizacyjnej, oraz sposobie finansowania Aby uzyskać numer REGON musisz zgłosić się osobiście w wojewódzkim urzędzie statystycznym w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zaświadczenia o wpisie do ewidencji gospodarczej, musisz mieć przy sobie to zaświadczenie (może być kserokopia). Numer REGON można załatwić również za pośrednictwem urzędu gminy (ale trwa to dłużej). Zaświadczenie o wydaniu REGON otrzymujesz do ręki, a jeżeli nie to nie może to trwać dłużej niż 7 dni od daty złożenia wniosku. Za uzyskanie REGON nic nie płacisz. BANK-Po uzyskaniu numeru REGON, należy się udać do banku, aby założyć konto firmowe. Idąc do banku należy mieć dowód osobisty, zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, dokument potwierdzający nadanie numeru REGON. Numer kąta bankowego potrzebny jest przy nadaniu NIP dla firmy. Rachunek bankowy będzie potrzebny do prowadzenia działalności, gdyż za jego pomocą dokonuje się płatności i przyjmuje za sprzedane towary i usługi. Za pośrednictwem kąta bankowego można płacić podatki firmy. Jeżeli będziesz chciał uzyskać z urzędu skarbowego to może być on przekazany tylko na rachunek bankowy. Składki ZUS reguluje się również bez gotówkowo. Urząd skarbowy-otrzymujemy NIP. Jeżeli posiadasz numer NIP wypełniasz formularz NIP-1, NIP-B, NIP-1A, NIP-C. Zgłoszenie NIP podajesz: *nazwisko *imiona *imiona rodziców *datę, miejsce urodzenia *płeć *obywatelstwo *adres miejsce zamieszkania *adres miejsca zameldowania *rodzaj i numer dowodu tożsamości *PESEL Przy zakładaniu firmy należy podać rodzaj, miejsce prowadzonej działalności. Należy zdecydować się w jakiej formie będziesz płacił podatek dochodowy. ZUS-W ciągu 7-dni od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej należy zgłosić się do oddziału ZUS właściwego ze względu na adres firmy. Zgłaszając się do ZUS-u powiadamiamy o rozpoczęciu działalności wypełniając odpowiedni formularz ZUS-ZFA, czyli zgłoszenie płatnika. Nowoczesne firmy posiadają program PŁATNIK. Do urzędu skarbowego musisz przynieść numer NIP (urząd skarbowy), oraz numer REGON (urząd statystyczny). Jeżeli ubezpieczasz zdrowotnie wypełniasz formularz ZUSZZA. Natychmiast jeżeli zgłoszenie dotyczy ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego wypełniasz formularz ZUS ZUA. Jeżeli zatrudniasz pracowników na zlecenie musisz w ciągu 7 dni, od ich zatrudnienia zgłosić do ZUS-u. Jeżeli zatrudniasz więcej niż 5 osób wszystkie formalności masz obowiązek przekazywać w formie dokumentu elektronicznego z aktualnego programu informatycznego udostępnionego przez ZUS. Jeżeli zatrudniasz do 5-ciu osób możesz dokumenty przekazywać w formie pisemnej na drukach ZUS-u. Jeżeli prowadzisz firmę samodzielnie za każdy miesiąc musisz w terminie do 10-go każdego następnego miesiąca przekazać do ZUS-u deklarację ZUSDRA.

>BIENIU<

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 3 minuty