profil

Poeta współczesny jako Orfeusz / wersja 1

poleca 87% 107 głosów

Treść Grafika
Filmy
Komentarze
Orfeusz

Początkowo należałoby zastanowić się nad definicją określenia „współczesnego Orfeusza”, można go, bowiem odnieść zarówno do Jednego wybrańca, który tak jak Orfeusz byłby genialnym poetą i bożyszczem literackim wspominanym przez wieki jak i do ogółu poetów interpretując go jako swoistą synekdochę pojęcia poeta, literat. Odniosę się jednak to drugiej interpretacji owego pojęcia
Temat Orfeusza w świecie współczesnym porusza już Józef Wittlin w swoim utworze o tytule „Orfeusz w piekle XX wieku” Ukazuje obraz dzisiejszego Orfeusza jako marną namiastkę mitycznego poety. Podzielam ten pogląd twierdząc iż w dzisiejszym świecie nie sposób zaznać śpiewu, poezji która skłoniłaby ludzi do przemyśleń tak głębokich iż przestaliby choć na chwile myśleć o sobie, niema głosu, który obłaskawiłby bestie w tej czy innej postaci, niema słów które przyciągnęłyby wszystkich i zmusiły ich do słuchania i zignorowania choć na chwilę płynącego czasu.
Wiek w którym żyjemy zbudził u wielu ludzi, artystów tendencje do tworzenia pod jakąś konkretną czy to sprawę czy grupę ludzi. Dzieła kierowane są do mas, ignoruje się jednostki. Trudno powiedzieć, czy to zjawisko ma charakter negatywny czy pozytywny, albowiem wiele jest aspektów które należałoby wziąć pod uwagę rozpatrując ten temat a mimo to jak to w życiu zwykle bywa jedynie czas potrafi odsłonić prawdziwą naturę tego zagadnienia. Wracając jednak do postaci współczesnego Orfeusza, jak już nadmieniłam nie ma on mocy swojego mitycznego poprzednika. Dzieje się tak z kilku powodów, pierwszym są różne priorytety i nastawienie życiowe oraz odmienny pogląd na świat człowieka współczesnego w odniesieniu zarówno do twórcy jak i do odbiorców, drugim natomiast fakt mitologicznego pochodzenia samego Orfeusza a zatem i jego poezji.
W dzisiejszych czasach człowiek nie sięga już do poezji by ta skłoniła go do zastanowienia, nie odbiera jej jako tajemnicę, sztukę. Mistykę płynącą ze starannego doboru słów i środków stylistycznych jest w stanie dostrzec i docenić jedynie niewielka grupa ludzi. Człowiek już nie idzie do teatru by przeżyć, odbywa się to jedynie w formie rozrywki. Dla tego powodu większość poetów również tworzy w formie rozrywkowej, nie chodzi już o upojenie się samymi słowami i przekazem, lecz o sens ogólny, dzisiejsze audytorium wymaga bardziej dosadnych określeń, zwięzłego stylu i hiperbolicznych zwrotów, słowem wymaga od poezji aby ta była krótka, dynamiczna i dosadna, co całkowicie różni się od poezji antyku gdzie wagę miały pojedyncze słowa mistrzowskie porównania, ceniono kunszt posługiwania się językiem.
Odnosząc się do mitycznego pochodzenia Orfeusza możemy przypuszczać iż postać genialnego poety jest sama w sobie mitem i nieprawdopodobna. Orfeusz działał pod natchnieniem muz i patronatem Apollina, któryż ówczesny poeta może poszczycić się takim poparciem? Jak więc umieścić mitycznego poetę w roli współczesnego twórcy?
Być może postać Orfeusza zarówno w czasach obecnych jak i w starożytności pełni jedynie rolę bodźca, celu dla wszystkich twórców, nieosiągalny ideał „ars poetica”.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Opracowania powiązane z tekstem

Czas czytania: 2 minuty

Teksty kultury