profil

Czynności życiowe ryb - konspekt

Ostatnia aktualizacja: 2020-09-15
poleca 85% 1527 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

CZAS - 45 min.
FORMA PRACY – grupowa równym frontem.
METODA – praca z tekstem, pogadanka, teksty i schematy do uzupełnienia.
CEL OGÓLNY – uczeń potrafi scharakteryzować czynności życiowe ryb

CELE OPERACYJNE: uczeń potrafi:
- podać charakterystyczne cechy budowy układu krwionośnego ryb i wskazać jego elementy na schemacie,
- na podst. schematu opisać jak krąży krew w ukł. krwionośnym ryb,
- podać narząd wymiany gazowej ryb i opisać jego budowę na schemacie,
- wskazać różnicę w wydalaniu u ryb słonowodnych i słodkowodnych
- podać rolę pęcherza pławnego u ryb i wskazać jego miejsce na schemacie ryby,
- potrafi podać rolę lini nabocznej ryby,

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- folia nr 1 pt.,,Układ krwionośny ryb’’
- folia nr 2 pt.,,Położenie trzewi u ryby’’
- wiersz pt. ,,Ryby jako kręgowce wodne’’
- tekst + schemat do uzupełnienia pt.,,Oddychanie ryb’’
- tekst pt.,, Wydalanie i osmoregulacja” +uzupełnianka dotycząca tego tekstu,
- schemat pt. ,,Układ krwionośny ryb’’.
- czyste kartki potrzebne do etapu powtórzenia,

PRZEBIEG LEKCJI


FAZA WSTĘPNA:
- powitanie,
- czynności organizacyjne i porządkowe,
- sprawdzenie pracy domowej,

FAZA REALIZACYJNA:
- podanie nowego tematu lekcji pt.,, Czynności życiowe ryb.”

- nauczyciel wybiera 1 ucznia, który czyta wiersz pt. ,,Ryby jako kręgowce wodne” co stanowi
wprowadzenie do tematu,

- krótka pogadanka na temat czynności życiowych ryb i ich środowiska życia; krótko na temat ukł. krwionośnego, oddechowego, wydalniczego i pokarmowego. W trakcie przedstawia przygotowane folie na rzutniku.

- następnie nauczyciel rozdaje poszczególnym grupom załącznik 1 pt.,,Układ krwionośny ryb.’’ Uczniowie przyporządkowują podane nazwy do odpowiednich części ukł. krwionośnego ryb. Po wykonania zadania nauczyciel prosi jednego ucznia o opisanie schematu na forum klasy Uczniowie poprawiają ewentualne błędy.

- nauczyciel rozdaje każdej grupie kolejny tekst + schemat pt.,,Oddychanie ryb”- załącznik 2.
Uczniowie czytają tekst a następnie opisują zamieszczone pod tekstem rysunki. Nauczyciel ponownie wybiera jednego ucznia, który na forum klasy przedstawi wykonane zadanie. Reszta uczniów poprawia ewentualne błędy.

- następnie nauczyciel omawia folię pt. ,,Położenie trzewi u ryb”, omawia przewód pokarmowy ryb oraz wskazuje na pęcherz pławny i rozmawia z uczniami na temat jego roli.

- nauczyciel rozdaje każdej grupie kolejny tekst +uzupełniankę pt.,,Wydalanie i osmoregulacja ryb”. Uczniowie na podstawie otrzymanego tekstu uzupełniają puste luki w uzupełniance dotyczące różnic wydalanie u ryb słodkowodnych i słonowodnych.
Nauczyciel wybiera chętnego ucznia, który przeczyta pracę grupy na głos. Nauczyciel poprawia ewentualne błędy.

FAZA KOŃCOWA:
- poszczególne grupy otrzymują czyste kartki na których maja za zadanie wypisać jak najwięcej cech fizjologii ryb, które pozwalają im żyć pod wodą.
- praca domowa- przeczytanie omawianego tematu z podręcznika
- ocena pracy uczniów- najlepiej pracująca grupa otrzymuje plusy.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Komentarze (1) Brak komentarzy

Nie wiem po co ktoś zamieszcza taką pracę. Dla kogo? Pewnie dla „studentów” którzy znowu będą zanudzać dzieci w szkołach. Ehh... Czy nikt nie rozumie że lekcja składa się z porządnego wykładu, a nie z ćwiczonek które uczeń może spokojnie przepisać w domu z książki?!

Treść zweryfikowana i sprawdzona

Czas czytania: 2 minuty