profil

Jak osiągnąć sukces ?

poleca 85% 1389 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Sukces oparty jest na biznesie. Opracowując plan biznesu należy zdawać sobie sprawę z tego, że jest to ważne narzędzie “sprzedaży” pomysłu potencjalnemu inwestorowi czy bankowi, będące siłą napędowa i drogowskazem przedsięwzięcia. Twórcy planu muszą przedstawić wszystkie cele i sposoby ich osiągania aby inwestorzy mogli zapoznać się z marketingową, operacyjną i finansową strategią przedsiębiorstwa. Dokument musi być zrozumiały i przekonujący. Konieczne jest przedstawienie argumentów w logicznej kolejności i ukazanie firmy jako opłacalnej inwestycji.
Ważne jest aby projekt był skierowany do konkretnego inwestora i zaspokajał jego indywidualne wymagania. Jeśli opracowywany biznes plan nie jest kierowany do specjalisty w dziedzinie, którą zajmujemy się nasza firma, miejmy na uwadze, że może nie zrozumieć o czym piszemy. Zapomnijmy więc o przemysłowym lub handlowym zagrożeniu i zastąpmy go słownictwem zrozumiałym także dla nie wtajemniczonych. Nie ma ścisłych reguł dla przygotowania dobrego, skutecznego biznes planu. Kluczowym słowem jest pomysłowość. Liczy się inwencja, umiejętność zainteresowania swoim pomysłem i siła przekonywania. Niezależnie od tego do kogo będzie skierowany biznes plan i kto będzie jego autorem, istnieją pewne zasady dotyczące konstrukcji i głównych elementów tego dokumentu.

W pierwszej kolejności należy odpowiedzieć na pytanie czym jest i czemu służy biznes plan? Najprościej można odpowiedzieć, że biznes plan to dokument, który opisuje to co zamierzamy zrobić, w jaki sposób i przy użyciu jakich środków, aby masz pomysł odniósł sukces na rynku. Biznes plan to podstawowe “narzędzie” w negocjacjach z przyszłymi wspólnikami, inwestorami, partnerami do realizacji wspólnych przedsięwzięć. Biznes plan to prezentacja naszego pomysłu na zrealizowanie danego przedsięwzięcia. To pomoc w zidentyfikowaniu mocnych stron, jak i w odkryciu potencjalnych słabości.

Co powinien zawierać typowy biznes plan
1.Streszczenie, nazywane też podsumowaniem menedżerskim, czyli przedstawienie tego co zamierzamy zrobić i dokładnie opisać w następnych rozdziałach biznes planu.
- To nasza pierwsza szansa aby przedstawić ogólny zarys projektu i zbudować fundamenty, na których oprzemy szczegółową prezentację przedsięwzięcia. Podsumowanie koncentruje się na najbardziej istotnych elementach projektu.
Pamiętajmy, że jedno lub dwustronicowe streszczenie może zadecydować o tym, czy czytający zainteresuje się dalszymi rozdziałami, dlatego umieszczamy w streszczeniu tylko najważniejsze informacje: krótki opis przedsięwzięcia, przewidywane koszty i potrzeby finansowe, najważniejsze prognozy finansowe.
Wprowadzenie, w którym powinno się znaleźć streszczenie całego przedsięwzięcia jest jedną z najważniejszych części planu.
2. Pomysł, czyli szczegółowy opis naszego produktu lub usługi.
- Jeśli przedsiębiorstwo chce odnieść sukces na rynku, musimy naprawdę znać swój produkt i opisać czym firma ma się zajmować. Po przedstawieniu produktu podkreślić potrzebę zaistnienia, lub zwiększenia jego obecności na rynku.

3. Rynek, czyli dokładne opisanie otoczenia, w którym zamierzamy działać.

- Podajemy informacje na temat potencjalnych klientów. Kim są i jak są rozmieszczeni na rynku. Uzasadniamy dlaczego będą nabywać nasz produkt a nie konkurentów. Pamiętajmy, nie jesteśmy sami na rynku. Jeśli nawet chwilowo nie mamy konkurencji, to musimy przygotować się, że taka możliwość istnieje. Konkurencie mogą pojawić się w przyszłości, ale my musimy o tym wiedzieć już teraz. Dobrze poznać swoich konkurentów i nigdy ich nie lekceważyć.

4. Marketing, czyli zamiana prostych pomysłów na strategie.
- Chcąc uzyskać fundusze, musimy wiedzieć, że inwestorzy są przede wszystkim zainteresowani tym jak produkt (usługa) będzie odebrany na rynku. Zanim zdecydują się inwestować w przedsięwzięciu, będą chcieli wiedzieć jakie klient odniesie korzyści i co go zmobilizuje do kupna. Porównajmy zatem swój produkt z istniejącymi na rynku, szacując korzyści wynikające z przyjęcia naszej oferty, wyrażające się w oszczędności czasu i/lub pieniędzy klientów.

5. Realizacja, czyli to co przyczyni się do powstania produktu.

6. Zarządzanie, czyli wiedza o tym dokąd zmierzasz.
- Jeżeli sami nie mamy pojęcia o tym dokąd zmierzamy, nie liczmy na to, że inni podążą za nami. Wybierając zarząd, kierujmy się doświadczeniem, wiedzą i wzajemnym zrozumieniem dla profesjonalnej sylwetki i sprawowanych funkcji pomiędzy typowanymi na określone stanowiska osobami. Dołączmy ich CV przedstawiając kompetencje kierownictwa firmy. Następnie określmy prawa i obowiązki zarządu. Na koniec nie zapomnijmy o dołączeniu schematu organizacyjnego. Udowodniajac, że w naszej firmie pracują dobrze wykwalifikowani ludzie, sprawdzający się w trudnych sytuacjach.

7. Harmonogram, czyli co i kiedy zamierzasz zrealizować.
- Opisz terminy najważniejszych przedsięwzięć i staraj się ich przestrzegać. Inaczej nasze założenia finansowe mogą nie wytrzymać próby czasu.

Jak z powyższego wynika, mający przynieść sukces biznes plan musi zawierać szereg wzajemnie skorelowanych elementów. Lecz, żeby osiągnąć sukces nie wystarczy tylko posiadać biznes plan, przydatna jest również motywacja, która jest narzędziem za pomocą którego menedżerowie mogą układać stosunki pracy.

Ludzie sukcesu prowadzą całkiem zwyczajne życie, aż nagle pojawia się niewielki sukces. Potem zamieniają niewielki sukces w coś większego. Mają tzw. tendencję powtarzania tzn. że kiedy zaczną odnosić sukcesy , zabierają się do powtórzenia osiągnięć, ale na większą skalę. Małe osiągnięcia motywują do większych. Jeżeli coś osiągniemy to motywuje nas to do dalszego działania, do większych osiągnięć. Nie chcemy przecież robić czegoś dzięki czemu i tak wiemy że nic nie osiągniemy. Nie mamy tu motywacji do dalszego działania. Pochwała za dobrze wykonane zadanie motywuje do dalszej pracy. Pomaga w wykonywaniu nawet najtrudniejszych zadań. Kiedy robimy cos ze świadomością że osobie dla której zadanie jest wykonywane na pewno się ono spodoba to wtedy wykonujemy to z większym zapałem, z większą ochotą.
Motywy pozytywne często uruchamiane przyczyniają się do wykształcenia motywacji osiągnięć, rozumianej jako ambicja osiągnięcia wysokich wyników, stawiani sobie i innym wysokich wymagań, dążenie do realizacji ambitnych celów, chęć podejmowania dużego wysiłku i dużej odpowiedzialności. Nie należy jednak przesadzać z pochwałami bo wtedy przestaną one mieć znaczenie. To jest równie złe jak zbyt dużo krytyki. Istnieje także motywacja negatywna. opiera się ona na obawie która pobudza do pracy przez stwarzanie poczucia zagrożenia, jak np. groźba utraty części zarobków w razie gorszego wykonania zadań, zagrożenie naganą, obniżeniem uznania, przesunięciem do pracy mniej płatnej czy o mniejszym prestiżu. W przypadku działania bodźców ujemnych pracownik jest nastawiony na to, aby jak najmniej stracić lub minimalizować przykrości. Działanie bodźców negatywnych jest więc mniej korzystne, gdyż wyzwala w pracowniku poczucie obawy, lęku, które powoduje ze stara się on nie o to, aby jak najlepiej wykonać swoje zadanie, lecz by zaspokoić oczekiwania przełożonych, by się nie narazić i by nikt nie miał do niego pretensji. Motywowanie poprzez oddziaływanie ujemne może zmuszać ludzi do pracy, do wykonywania zadań, ale nie do wytworzy do niej zamiłowania i entuzjazmu. Toteż w praktyce powinno się dążyć do tego aby przeważała motywacja pozytywna, wspierana motywami negatywnymi odpowiednio do konkretnych sytuacji i postaw pracowników, aby za sukces, za osiągnięcie była nagroda zaś za niepowodzenie, niewłaściwe wykonanie zadania – kara.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 6 minut