profil

Lwowska Galeria Obrazów - Władysław Ślewiński - Martwa natura ze srebrną misą i owocami

poleca 85% 245 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Martwa natura ze srebrną misą i owocami to tytuł dzieła namalowanego techniką olejną na płótnie w roku 1879. Obraz przechowywany we Lwowie w Lwowskiej Galerii Obrazów ma wymiary 56,6 cm x 46 cm z sygnaturą centralnie u dołu.

Autorem dzieła jest Władysław Ślewiński (1854-1918), polski malarz. Rysunku uczył się u W. Gersona. Od 1888 we Francji, 1890-1895 związany z P. Gauguinem i artystami ze szkoły z Pont-Aven. 1905-1910 przebywał w Krakowie, Poroninie i Warszawie. 1908-1910 profesor warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, następnie wrócił do Francji. Malował pejzaże bretońskie (głównie morskie) i tatrzańskie, a także portrety i martwe natury.

Tematem obrazu jest martwa natura. Po prawej stronie ułożone w srebrnej misie jabłka, po lewej szklany wazon z fioletowo-białymi kwiatami. Te oba naczynia, które stanowią pierwszy plan kompozycji, stoją na niewielkim stole. Na drugim planie płynnie łączący się z tłem, swobodnie rozrzucony materiał.

Kompozycja obrazu jest centralna i otwarta. Asymetrię wprowadza różnorodność kształtów naczyń. Tworzące harmonię i statykę poziomy dominują nad nieznacznymi ukosami krawędzi stolika. Przy całej tej poprawności kompozycyjnej, układzie prawie klasycznym martwa natura jest wyobcowana z otoczenia.

Choć całość doskonale wyrysowana, opisywane dzieło emanuje malarskością. Autor nie kończy niektórych form, pozostawia ślady pędzla odkrywając przed nami swój warsztat i różnicuje fakturę. Kształty są realne zaznaczone przez kontur natomiast forma przedmiotów jest lekko zgeometryzowana. Przedmioty te są „syntezą konkretnej realności”. Linia jest zróżnicowana, dostosowana do charakteru przedmiotu.

Gama barwna jest wąska. Jest ciepła lecz ochłodzenie tego kolorytu relatywnego wprowadzają akcenty w gamie fioletów. Artysta umiejętnie zaznacza ważniejsze części kompozycji kolorem bardziej agresywnym i skontrastowanym. Eksponuje przy tym na płótnie grupę elementów, resztę zostawia w półmroku - w stanie nieokreślonym. Tło jest jakby nieważne.

Światło w obrazie jest naturalne i lekko rozproszone, jego źródło znajduje się w okolicy prawej strony. Silnie modelowane są szczególnie owoce oraz misa na której widać bliki odbijającego się światła.

-----------------------
„Studium nie powinno być skończone.
Gdzieś jedna partia zrobiona znakomicie, a reszta nic.
Nie ma czasu na resztę.”
(Władysław Ślewiński)
-----------------------

Załączniki:
Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 2 minuty