profil

Środki ratunkowe na jednostkach pływajacych.

poleca 85% 2014 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Każdy statek posiada certyfikat „Bezpieczeństwa Wyposażenia” który podaje ilosc wymaganych w przepisach środków ratunkowych znajdujących się na statku. Środki ratunkowe możemy podzielić na 2 podstawowe grupy :

· Osobiste :
- Koło ratunkowe - jest ono na wyposażeniu każdej jednostki pływającej i jest pomocne głownie w razie wypadnięcia człowieka za burtę. Mają one zapewnić tonącemu możliwość utrzymania się na powierzchni wody. Są one wykonane z korka, styropianu lub innego materiału unoszącego się samoistnie na powierzchni wody.
Koło powinno być zaopatrzone w nalepki odblaskowe oraz uchwyty umożliwiające przytrzymanie się rozbitka (rozbitek łapie się „linki” wokół koła a nie wchodzi do niego). Do koła ratunkowego także bywają przymocowane pławki świetlne lub świece zapalające się po zetknięciu z wodą. Minimalny ciężar takiego koła wynosi 2,5kg.

- Pasy ratunkowe (kapok) – są one podobnie jak koła podstawowym środkiem ratunkowym na statku.
Przeznaczone są do utrzymania rozbitka na powierzchni wody. Zapewniają one ponadto utrzymanie go w pozycji pionowej z utrzymaniem ust nad lustrem wody (także w przypadku osoby nieprzytomnej lub wycieńczonej). W założonym pasie tonący powinien mieć możliwość bezpiecznego skoku do wody z minimum 4,5m. oraz przepłynięcia niewielkiej odległości do tratwy ratunkowej.
Powinna być ona wyposażona w:
gwizdek, lampkę z bateryjką, nalepki odblaskowe oraz w proszek umożliwiający łatwiejsza lokalizacje rozbitka w ciągu dnia. Spotykamy również kamizelki ratunkowe (pneumatyczne) wykonane ze szczelnej tkaniny lub gumy.

- Kombinezon ratunkowy –jest najdoskonalszym znanym obecnie indywidualnym środkiem ratowniczym. Największa jego zaleta jest ochrona przed utrata ciepłoty ciała.
Ich konstrukcja powinna pozwalać na:
rozpakowanie i ubranie w czasie nie dłuższym niż 2 min. , całkowita okrycie ciała z wyjątkiem twarzy i utrzymanie twarzy głowa do góry, możliwość bezpiecznego skoku do wody z minimum 4,5m., wejście oraz zejście po sztormtrapie o długości min. 5m., wykonanie normalnych czynności przewidzianych przy alarmie opuszczania statku a także przepłynięcie niewielkiego dystansu do lodzi/tratwy ratunkowej.
Konwencja SOLAS przewiduje kombinezon dla każdego członka załogi lodzi ratunkowej oraz każdego członka załogi statku do 3000BRT,zas na większych statkach trzy kombinezony na każda odkryta łudź ratunkową.
Wszystkie kombinezony zapewniają pływalność nawet kiedy są rozdarte lub przebite.
(oczywiście nie gwarantują one uratowania rozbitka, ale znacznie zwiększają szanse jego przeżycia).

- Ubrania termoizolacyjne – należą one do grupy środków ochrony cieplnej i musza być używane wraz z pasem ratunkowym. Wykonane są ze specjalnego materiału nieprzemakalnego i zmniejszają ujemny bilans cieplny użytkownika. Działają one prawidłowo tylko w przypadku temperatur z zakresu od -30ºC do +20ºC.
Przewidziane są dla wszystkich osób dla których nie przewidziano kombinezonów ratunkowych. Niestety nie posiadają one tak doskonałych charakterystyk jak te opisane wyżej kombinezony ratunkowe i są przeznaczone raczej dla rozbitków znajdujących się już w środkach ratunkowych. Dlatego przepisy wymagają aby mogły być one bez problemu zakładane w tratwach i łodziach ratunkowych. Także wymagane jest aby rozbitek znajdujący się w wodzie był w stanie w ciągu 2 min. ściągnąć go z siebie.



· Zbiorowe:
- Tratwy pneumatyczne – od wielu lat są obowiązkowym wyposażeniem statków:
zajmują niewiele miejsca w porównaniu z łodziami, charakteryzuje je łatwość i szybkość wodowania, zdolność do wypływania nawet z zatopionego statku, lepsza ochrona ludzi w porównaniu z odkrytymi łodziami.

Tratwa wykonana jest ze specjalnej tkaniny która umożliwia utrzymywanie się na powierzchni wody przez min. 30 dni oraz odpornego w zakresie temperatur od -30ºC do +60ºC.
Czas napełnienia tratwy gazem wynosi ok. 1min. A jej pływalność jest zapewniona przez dwie niezależne komory wypornościowe, z których każda (w przypadku uszkodzenia drogiej) jest w stanie utrzymać tratwę na wodzie z bagażem ludzi i wyposażenia. Na szczycie tratwy znajduje się lampka zdolna do świecenia światłem ciągłym widocznym z min. 2 mil przez okres 12godz..
W tratwie powinny znajdować się:
Środki ochrony cieplnej, zestaw naprawszy, komplet wioseł (z 2 zapasowymi), hermetycznie zapakowane racje żywnościowe, 3 litry wody na jedna osobę przebywająca w tratwie, apteczkę, sprzęt sygnalizujący (4 czerwone rakiety spadochronowe, 2 pławki dymne, gwizdek, ilustrowane tablice sygnałów ratunkowych), zestaw do łowienia ryb itp.


Podstawowe części konstrukcji tratwy:
1. dolna komora pływalnościowa,
2. górna komora pływalnościowa,
3. nadmuchiwana podłoga,
4. namiot,
5. zawór bezpieczeństwa,
6. zawór do napełniania podłogi,
7. zawór do wypuszczania powietrza,
8. rozdzielacz gazu,
9. ściany izolacyjne,
10. wewnętrzna zasłona włazu,
11. zewnętrzna zasłona włazu,
12. wewnętrzna drabinka włazu,
13. zewnętrzna drabinka włazu,
14. zewnętrzne oświetlenie,
15. bateria zewnętrznego oświetlenia,
16. wewnętrzne oświetlenie,
17. bateria wewnętrznego oświetlenia,
18. zbieracz wody deszczowej,
19. kieszeń stabilizacyjna,
20. zewnętrzna linka chwytowa,
21. wewnętrzna linka chwytowa,
22. zasobniki z wyposażeniem,
23. kotwica pływająca,
24. krążek ratunkowy.

Całość w załączniku.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 4 minuty

Typ pracy
Rozkład materiału