profil

Recenzja wybranego artykułu z gazety pedagogicznej

Ostatnia aktualizacja: 2021-02-15
poleca 85% 763 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

W styczniowym numerze "Nowej Szkoły" zamieszczony jest artykuł napisany przez Lucynę Barabasz. Można w nim przeczytać i dowiedzieć się bardzo dużo ciekawych rzeczy na temat stosunków interpersonalnych w szkole a dokładniej o stosunkach nauczyciel-uczeń. Część tego artykułu zawiera również dane przeprowadzone przez panią Barabasz w jednej że szkół i dotyczy kontaktów interpersonalnych na tej samej płaszczyźnie według rodziców tych dzieci.

Według autorki dobre stosunki panujące w klasach, czyli relacje nauczyciela z uczniem, jaki i tez wzajemne stosunki między samymi uczniami mogą sprzyjać zaspokajaniu potrzeb psychicznych oraz stymulowały rozwój moralno- społeczny. Życzliwe, przyjazne kontakty z wychowankiem maja podstawowe znaczenie w procesie wychowania interpersonalnego, w przeciwnym razie kontakt ten będzie miał charakter formalny, urzędowy i sztywny . W planie każdej uczelni pedagogicznej studenci zostają zapoznani z rolą jaką odgrywają stosunki wychowawcze w klasie. W praktyce codziennej jednak nie zawsze są spełniane należycie. Jest niezmiernie ważne ponieważ oczekiwania wobec zawodu nauczyciela nie ogranicza tylko do jego obowiązków ale tez "powinności", dlatego więc właśnie w tym zawodzie trening interpersonalny dla nauczyciela i wychowawców jest taki ważny. Może od w znaczniej mierze poprawić wzajemna komunikacje, ułatwić eliminację własnych negatywnych zachowań agresywnych, pobudzić empatię i korzystać z informacji zwrotnych. Również uformować postawy akceptacji uczniów i życzliwości do niech co wydaje być ważnym czynnikiem, który ułatwia kontakty nauczycieli z uczniami.

Jak pisałem już wyżej część artykułu zawiera jak te kontakty miedzy nauczycielem a uczniem są spostrzegane przez rodziców.

Pojawiają się trzy pytania:
"Jakie czynniki są ważne w kontaktach między nauczycielem i uczniami?"
50,8% uważa, że jest to wzajemne zrozumienie
13,4% partnerstwo
10,5% zaufanie
7,6% uważa, że to zależy od postawy nauczyciela

"Jak powinien zachowywać się uczeń wobec nauczyciela?"
85% badanych rodziców uważa, że uczeń powinien być posłuszny, prawdomówni, odnosić się do nauczyciela z szacunkiem.
10,8% sądzi, że powinni zachowywać się z rezerwą i dystansem

"Jak rodzice przedstawiają rzeczywiste traktowanie uczniów przez nauczyciela?"
27% uważa, że nauczyciele dobrze traktują uczniów
19,8% uzależnia to od humoru nauczyciela
12,2% uważa, że niesprawiedliwie
11,8% sądzi, że nauczyciel traktuje uczniów lekceważąco
5,1% że sprawiedliwie

W polskich szkolnictwie więc według rodziców uczniów, jak i tez autorki tekstu zarówno kontakty nauczycieli z uczniami jak tez z rodzicami pozostawia wiele do życzenia. Nie ulega więc wątpliwości, że tego rodzaju postawy utrudniają efektywne nauczanie i wychowanie.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Opracowania powiązane z tekstem

Czas czytania: 2 minuty