profil

Inżynieria oprogramowania

poleca 86% 103 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Inżynieria oprogramowania jest wiedzą techniczną dotycząca wszystkich faz cyklu życia oprogramowania. Traktuje opro-gramowanie jako produkt, który ma spełniać potrzeby tech-niczne, ekonomiczne lub społeczne.

Dobre oprogramowanie powinno być:
· zgodne z wymaganiami użytkownika,
· niezawodne, poprawne
· efektywne,
· łatwe w konserwacji,
· ergonomiczne.

Zagadnienia inżynierii oprogramowania:
· Sposoby prowadzenia przedsięwzięć informatycznych.
· Techniki planowania, szacowania kosztów, harmonogra-mowania i monitorowania przedsięwzięć informatycznych.
· Metody analizy i projektowania systemów.
· Techniki zwiększania niezawodności oprogramowania.
· Sposoby testowania systemów i szacowania niezawodno-ści.
· Sposoby przygotowania dokumentacji technicznej i użyt-kowej.
· Procedury kontroli jakości.
· Metody redukcji kosztów konserwacji (usuwania błędów, modyfikacji i rozszerzeń)
· Techniki pracy zespołowej i czynniki psychologiczne wpływające na efektywność pracy.
Kryzys oprogramowania:
- duża złożoność tworzonych SI
- niepowtarzalność i wielodziedzinowość projektów
- „niewidzialność” SI i procesów ich wytwarzania
- długi czas wytwarzania SI w warunkach stałych zmian w otoczeniu
- pozorna łatwość wprowadzania poprawek


Złożoność SI:
- duża liczba elementów, złożone związki
- środki techniczne i programowe – złożoność i rozwój
- użytkownicy – różnorodność, zmienność wymagań, skłon-ność do błędów, tajność
- zespół wykonawczy – umiejętności, czas, środki, komuni-kacja
Walka za złożonością
Zasada dekompozycji i hierarchiczności:
rozdzielenie złożonego problemu na podproblemy, które można rozpatrywać i rozwiązywać niezależnie od siebie i całości.
Zasada abstrakcji i strukturyzacji:
ukrycie lub pominięcie mniej istotnych szczegółów danego-przedmiotu lub mniej istotnej informacji; wyodrębnianie cech wspólnych i niezmiennych dla pewnego zbioru bytów
Zasada ponownego użycia:
wykorzystanie wcześniej wytworzonych schematów, metod,
Zasada sprzyjania naturalnym ludzkim własnościom:
dopasowanie modeli pojęciowych i modeli realizacyjnych sys-temów do wrodzonych ludzkich własności psychologicznych, instynktów oraz mentalnych mechanizmów percepcji i rozu-mienia świata.
Wiele aspektów opisu: (złożony system można opisać w skali jednorodnego opisu różnych projektów)

Pojęcia modelowania pojęciowego oraz modelu pojęciowego odnoszą się procesów myślowych i wyobrażeń towarzyszących pracy nad oprogramowaniem. Mod. pojęciowe jest wspomaga-ne przez środki wzmacniające ludzką pamięć i wyobraźnię.
Notacja jest formą zapisu
Rodzaje notacji:
· język naturalny
· notacje graficzne
· specyfikacje – ustrukturalizowany zapis tekstowy i nume-ryczny

Funkcje:
- narzędzia pracy analityka projektanta, zapis i analiza
pomysłów
- współpraca z użytkownikiem
- komunikacja z innymi członkami zespołu
- podstawa implementacji oprogramowania
- zapis dokumentacji technicznej

Technika sposób wykorzystania narzędzi do rozwiązywania problemów
Metoda sposób posługiwania się i wykorzystania techniki

Metodyka jest to zestaw pojęć, notacji, modeli, języków, technik i sposobów postępowania służący do analizy dziedzi-ny stanowiącej przedmiot projektowanego systemu oraz do pro-jektowania pojęciowego, logicznego i/lub fizycznego.
Metodyka jest powiązana z notacją służącą do dokumentowania wyników faz projektu
Metodyka określa:
• fazy projektu, role uczestników projektu,
• modele tworzone w każdej z faz,
• scenariusze postępowania w każdej z faz,
• reguły przechodzenia od fazy do następnej fazy,
• notacje, których należy używać,
• dokumentację powstającą w każdej z faz.

Typy metodyk:
- strukturalna - obiektowa - mieszana
CASE narzędzia informatyczne, które wspomagają proces wy-twarzana oprogramowania na wszystkich jego fazach

Dzielą się na:
· Upper-CASE (dla wszystkich etapów)
· Lower-CASE (wspomaganie implementacji)
· Integrated-CASE (wszystkie fazy)

Struktury SI:
* funkcjonalna (cele, funkcje)
* informacyjna (jakie dane są wprowadzane i wyprowadzane)
* techniczna (jaki sprzęt potrzebny do realizacji funkcji)
* przestrzenna (w którym punkcie ma co być)
* oprogramowanie (zbiór programów narzędziowych i użyt-kowych)
Budowa SI:
- analiza - badanie stanu istniejącego
- projektowanie – rezultatem jest projekt czegoś nowego (spojrzenie w przyszłść)
- implementacja – wytwarzanie
- wdrożenie
Cykl życiowy oprogramowania
proces złożony z ciągu wzajemnie spójnych etapów
pozwalających na pełne i skuteczne stworzenie a następnie używanie SI, obejmuje okres od momentu uświadomienia po-trzeby istnienia systemu do momentu jego wycofania z eksplo-atacji
Fazy:
- Faza strategiczna: określenie strategicznych celów, plano-wanie i definicja projektu
- Określenie wymagań
- Analiza: dziedziny przedsiębiorczości, wymagań systemo-wych
- Projektowanie: projektowanie pojęciowe, projektowanie logiczne
- Implementacja/konstrukcja: rozwijanie, testowanie, doku-mentacja
- Testowanie
- Dokumentacja
- Instalacja
- Przygotowanie użytkowników, akceptacja, szkolenie
- Utrzymanie, konserwacja, pielęgnacja

Modele cyklu życia oprogramowania:
1. Model kaskadowy (wodospadowy) – zakłada stabilny ze-staw potrzeb i ich niezmienność w trakcie budowy SI, (po każdym etapie powstaje dokument, sprawdzenie po pozy-tywnej weryfikacji następny etap)
2. Model spiralny
Fazy: - planowanie - analiza ryzyka - konstruowanie
- weryfikacja
3. Prototypowanie
Prototyp – model SI działający lub demonstrujący działanie przyszłego systemu. Obszary działania (szybkie sprawdze-nie koncepcji systemu; projektowanie przez prototypowa-nie; budowa przez prototypowanie)
4. Montaż z gotowych komponentów
(projekt; zakup elementów od dostawców; integracja, łą-czenie ich w SI) Zalety: wysoka niezawodność, zmniejsze-nie ryzyka, efektywne wykorzystanie specjalistów
Wady: dodatkowy koszt przygotowania elementów ponow-nego użycia, ryzyko uzależnienia się od dostawcy
5. Przyrostowy (brak wydzielonej jawnej fazy ryzyka)

Uwarunkowania doboru metodyki projektowania SI:
- wielkość przedsięwzięcia
- im dłuższy czas realizacji tym większe udokumentowanie (czasookres realizacji przedsięwzięcia)
- współpraca z użytkownikami
- wielkość i umiejętność zespołu projektującego SI
- dostępność narzędzi określa wybór metodyki
- ocena opracowania systemu

Rezultaty wyboru metodyki:
kolejność i zakres prac
zawartość dokumentacji
koszty
metodyki modelowania i projektowania, notacje

Faza strategiczna jest wykonywana zanim podejmowana jest decyzja o realizacji przedsięwzięcia. Nazywana także strate-gicznym planem rozwoju informatyzacji (SPRI) lub studium osiągalności.

Zadania, rezultaty:
- określenie celów
- określenie zakresu i kontekstu (otoczenie)
- ogólne określenie wymagań
- oszacowanie kosztów i ryzyka
- wstępny harmonogram
- określenie standardów
Analiza SI:
rezultat: sformalizowany model obszaru informatycznego
metody: obserwacja, wywiady, dzienniki, dyskusje,
Metody opisu: słowny, tablice decyzyjne, modele procesów

Określenie wymagań
· wymagania funkcjonalne (przetwarzanie) i niefunkcjonalne
· poziomy opisu:
- definicja wymagań – ogólny opis
- specyfikacja wymagań – diagramy funkcji, przypadków użycia
- specyfikacja oprogramowania – formalna
· rezultat: co system ma robić
· rezultat: logiczny model systemu

Modelowanie
rezultat: logiczny model systemu
techniki modelowania:
- strukturalne (diagramy przepływu danych i diagramy związków encji)
- obiektowe (diagramy klas i obiektów, diagramy iteracji i przejść stanów)

Projektowanie
rezultat: jak system ma być zaimplementowany?
obszary:
- interfejs użytkownika
- fizyczna struktura BD i kodu programu
- optymalizacja obiektu, dostosowanie do wymagań środo-wiska
kodowanie danych
zapewnienie przyjazności SI
projektowanie formularzy (papierowych)
identyfikacja czynności manualnych

Implementacja
wybór języka (proceduralne, deklaratywne)
wykorzystanie gotowych elementów
narzędzia RAD

Testowanie
cel:
· wykrycie i usunięcie błędów
· ocena niezawodności systemu
sposoby testowania:
statyczne, dynamiczne, dowód poprawności

Dokumentowanie
wytwarzanie dokumentów dla różnych odbiorców (autorów, użytkowników, administratorów SI)
przeznaczenie:
- dokumentowanie budowy SI
- Uczy użytkownika i administratora
- pomoc w rozwiązywaniu problemów (instalacja, użytko-wanie)



Instalacja
Instalacja sprzętu, systemu operacyjnego, oprogramowania wspomagającego BD i SI w jedną całość
rezultat: SI gotowy do użycia

Wdrożenie
rezultat: SI staje się nierozerwalną częścią SI organizacji
zadania:
- szkolenia
- dostosowanie do konkretnych wymagań
- napełnienie Bazy danych
- bilans otwarcia
- przekazanie do eksploatacji
Konsekwencja i rozwój
Modyfikacja SI (poprawianie błędów, ulepszanie, dostosowanie do zmian wymagań i potrzeb użytkownika)
Modyfikacja powoduje: naruszenie struktury
wnoszenie błędów
Likwidacja SI
Musi być zaplanowany proces likwidacji
Zwykle jest powiązany z narodzinami nowego SI
Problemy:
- zapewnienie dostępu do danych archiwalnych przez długi czas
- migracja danych do nowego systemu (ludzie, sprzęt)

System może być zdefiniowany jako spójny zbiór niezależnych składowych które:
- istnieją w jakimś celu
- mają pewną stabilność
- są powiązane między sobą

Wejście (zasoby) które system pozyskuje ze swojego otoczenia lub z innych systemów
Wyjściami systemu jest to co system dostarcza do otoczenia lud innych systemów
Analiza
Celem analizy jest rozpoznanie wszystkich aspektów rzeczyw. (nie wprowadza żadnych zmian do SI)
Analiza = rozpoznanie + wyjaśnienie + modelowanie + specy-fikowanie + dokumentowanie
Analiza włącza następujące czynności:
- Rozpoznanie, wyjaśnianie, modelowanie, specyfikowanie i dokumentowanie rzeczywistości lub problemu będącego przedmiotem projektu;
- Ustalenie kontekstu projektu;
- Ustalenie wymagań użytkowników;
- Ustalenie wymagań organizacyjnych
- Inne ustalenia, np. dotyczące preferencji sprzętowych, pre-ferencji w zakresie oprogramowania, ograniczeń finanso-wych, ograniczeń czasowych, itd.
Metody analizy: obserwacja, wywiad, narady, dzienniki, dyskusje, analiza dokumentów przepisów, samodzielny opis
Notacja BNF
= składa się; + i; () opcjonalność;
{} iteracja; [] selekcja; *...* komentarz;
| rozdzielanie alternatyw na liście;
@ oznaczenie elementu identyfikującego;


Zasady budowy MPB
1. zdarzenia wejściowe i wyjściowe
2. blok decyzyjny ma minimum 2 wyjścia
3. po weryfikacji występuje blok decyzyjny
4. dokumenty we i wy (zwrot strzałek)
5. połączenia pomiędzy poszczególnymi proces. w hierarchii
6. poprawność i jednoznaczność opisu
7. dokładność, abstrakcja, czytelność, wyczerpa. możliwości



W rezultacie prac analitycznych powstaje dokument który zawiera:
- wprowadzenie (opis) – cel, zakres, podmiot
- modele procesów biznesowych (diagramy, drzewa decy-zyjne)
- tablice z opisami dokumentami we/wy
- specyfikacja zawartości informacyjnej tych dokumentów (BNF + opis danych elementarnych)
- inne dane (kontekst, organizacja, plany zmian, potrzeby)

Faza strategiczna (studium wierzytelności)
Zadania – rezultaty:
· określenie celów
· określenie zakresy i kosztorysu
· ogólne określenie wymagań
· oszacowanie kasztów i ryzyka
· wstępny harmonogram

Studium wykonalności:
wykonalność techniczna
wykonalność ekonomiczna (efektywność)
wykonalność organizacyjna
wykonalność prawna

Opis zawartości dokumentu:
- metoda zstępująca – podział na kolekcje danych z opisem poszczególnych kolekcji
- nie definiować co już zdefiniowano
- nie definiować szaty graficznej, a tylko dane
- poprawnie i szczegółowo opisać elementy danych

Faza określenie wymagań
Celem fazy określenia wymagań jest ustalenie wymagań klienta wobec tworzonego systemu. Dokonywana jest zamiana celów klienta na konkretne wymagania zapewniające osiągnięcie tych celów.

Klient rzadko wie, jakie wymagania zapewnią osiągniecie jego celów.
Ta faza nie jest więc prostym zbieraniem wymagań, lecz procesem, w którym klient wspólnie z przedstawicielem producenta konstruuje zbiór wymagań zgodnie z postawionymi celami.

Czynniki uwzględniane przy definiowaniu wymagań:
* możliwości systemu (zestaw funkcji systemu z pozycji użytkownika)
* wielkość systemu (liczba użytkowników, objętość BD)
* szybkość działania (czas realizacji operacji, natężenie ope-racji)
* dokładność (liczba miejsc znaczących)
* ograniczenia (zakres zmienności)
* interfejsy komunikacyjne (sieci, protokoły)
* interfejsy sprzętowe (sprzęt, wymagania środow. pracy)
* interfejsy oprogramowania (kompatybilność)
* interakcja człowiek-maszyna (interfejs użytkownika, sprzęt, język, komunikaty)
* adaptowalność ( zmiana)
* bezpieczeństwo (poufność, prywatność, odporność)
* odporność na awarie
* standardy
* zasoby (finansowe, ludzkie)
* skala czasowa (ograniczenia czasu wykonania)

Trudność określenia wymagań:
▪ Klient z reguły nie potrafi zdefiniować celów i wymagań
▪ Cele klienta mogą być osiągnięte na wiele sposobów.
▪ Wielu użytkowników. Ich cele są często sprzeczne. Różni użytkownicy mogą posługiwać się inną terminologią.
▪ Zleceniodawcy i użytkownicy to często inne osoby – sprzeczność interesów, przewidywalność potrzeb
▪ niejednoznaczność języka

Poziom opisu wymagań:
1. definicja wymagań – opis ogólny
2. specyfikacja wymagań – częściowo ustrukturalizowany za-pis wykorzystujący zarówno język naturalny jak i proste, sformalizowane notacje
3. specyfikacja oprogramowania – w pełni formalny opis wy-magań
Metody rozpoznania wymagań
- Wywiady i przeglądy. Wywiady powinny być przygoto-wane (pytania) i podzielone na odrębne zagadnienia. Podział powinien przykrywać całość tematu i powinny być przepro-wadzone na reprezentatywnej grupie użytkowników. Wy-wiady powinny doprowadzić do szerokiej zgody i akceptacji projektu.
- Studia na istniejącym oprogramowaniem. Dość często nowe oprogramowanie zastępuje stare. Studia powinny usta-lić wszystkie dobre i złe strony starego oprogramowania.
- Studia wymagań systemowych. Dotyczy sytuacji, kiedy nowy system ma być częścią większego systemu.
- Studia osiągalności. Określenie realistycznych celów sys-temu i metod ich osiągnięcia.
- Prototypowanie. Zbudowanie prototypu systemu działają-cego w zmniejszonej skali, z uproszczonymi interfejsami.

Wykaz zdarzeń:
- typy zdarzeń:
· pojawianie się danych na granicy systemu (do i z systemu)
· wymuszane z zewnątrz lub wewnątrz (związane z upływem czasu)
· sterowanie – systemowe (np. przekroczenie liczby)
- identyfikacja zdarzeń z punktu widzenia otoczenia systemu
- identyfikacja wyjątków i zdarzeń niepożądanych


Model funkcji:
· funkcja = działanie
· zwięzłość, jednoznaczność opisu, numerowanie funkcji
· na każdym poziomie ten sam poziom szczegółowości
· kompletność dekompozycji
· kolejność funkcji nie ma znaczenia
· funkcje z pozycji użytkownika
· podejście top-down
Wymagania niefunkcjonalne
Wymagania dotyczące produktu.
Np. musi istnieć możliwość operowania z systemem wyłącznie za pomocą klawiatury.
Wymagania dotyczące procesu.
Np. proces realizacji harmonogramowania zleceń musi być zgodny ze standardem opisanym w dokumencie XXXA/96.
Wymagania zewnętrzne.
Np. system harmonogramowania musi współpracować z bazą danych systemu komputerowego działu marketingu opisaną w dokumencie YYYB/95. Niedopuszczalne są jakiekolwiek zmiany w strukturze tej bazy.

Modelowanie struktur danych
Cele:
- ścisłe określenie potrzeb informacyjnych obiektu rzeczywi-stego (firmy, działu)
- identyfikowanie rzeczy ważnych w analizowanym systemie (encji, obiektów) własności tych rzeczy (atrybutów) i sposo-bów jakimi te encje są za sobą powiązane (związków)
- dostarczenie dokładnego modelu potrzeb informacyjnych jako podstaw do budowy nowych systemów
- dostarczenie modelu niezależnego od sposobu przechowy-wania danych i od metod dostępu do nich



Diagramy związków encji Diagram prezentujący dane i związki logiczne pomiędzy nimi Na diagramie występują:
- encje o określonych właściwościach (atrybutach)
- związki (relacje, odniesienia)

Encja rzecz lub obiekt grupa, klasa, kategoria a nie konkretny mający dla nas znaczenie, rzeczywisty bądź wyobrażony, o którym informacje muszą być znane lub przechowywane
- każda encja musi być jednoznacznie identyfikowana
- każda instancja encji musi być wyraźnie odróżnialna od wszystkich innych instancji encji tego samego typu

Związki encji
Związek istotne powiązane między dwoma lub więcej encjami

Charakterystyka związku:
- stopień, liczność (jeden, wiele, oznaczenia 1:1, 1:n, n:m)
- nazwa (jednoznaczna)
- opcjonalność


Właściwości atrybutów:
autonomiczność,jednoznaczność, zależność tylko od instancji encji (klucza głównego), typ, format

Atrybut jest elementem danych. Może być jednorodny lub ko-lejką
(np. Klient atrybut = nazwisko, imię, kod_pocztowy, ulica, @ pesel)




Algorytm budowy ERD:
1. identyfikacja (wydzielenie) zbioru obiektów (grup da-nych) w systemie wraz z ich atrybutami kluczowymi
2. identyfikacja powiązań bezpośrednich między obiekta-mi (tablica krzyżowa) oraz ich rodzaju
3. przekształcenie tablicy krzyżowej powiązań w logiczny model danych i identyfikacja pozostałych atrybutów obiektów
4. przekształcenie każdego z powiązań typu m:n na dwa powiązania typu 1:n i identyfikacja dodatkowych atry-butów charakterystycznych dla nowo pows. obiektów
5. sprawdzenie poprawności otrzymanej struktury poprzez porównanie z wymaganiami systemu (encje kojarzące, łączące)
6. weryfikacja DFD względem ERD (tak by był szereg: encja – składnia danych)


Specyfikacja wymagań:
Cel tworzenia SI automatyzacja obsługi procesów ewidencji, rezerwacja, rozliczenia
Zakres
- gospodarka (ewidencja, remonty)
- ewidencja (np. klientów, wypożyczeń)
- rozliczenie
- rezerwacja
- cennik (zmiana cen)
- zestawienia wynikowe
Kontekst systemu (otoczenie)
współpraca z istniejącym systemem finansowo – księgowym






Techniki strukturalne:
- model procesów – diagramy przepływu danych (DFD)
- m. danych w systemie – związków encji (obiektów) (ERD)
- model zdarzeń zachodzących w SI – diagramy historii ży-cia obiektu (ELH)
- m. zmiany stanów systemu – diagram zmian syst. (STD)
- schematy struktury aplikacji (STC)
- słownik danych (grupuje opisy obiektów, definicje rekor-dów) część opisowa
- strukturalny Angielski – strukturalny polski


Metodyki strukturalne a obiektowe
- uważa się że wadą metodyk strukturalnych są trudności w zin-tegrowaniu metodyki
- metodyki strukturalne nie przesyłają do obiektowej implemen-tacji SI
- metodyki strukturalne są dojrzałe ale mogą nie być adekwatne do współczesnych tendencji produkcji SI
- uważa się że metodyki obiektowe dobrze nadają się do syst. czasu rzeczywistego gorzej do tradycyjnych transakcyjnych
- metodyki obiektowe wymagają dużego nakładu pracy
- metodyki obiektowe – młode bez dużych doświadczeń, szyb-ko zmieniające się

Modelowanie procesów
Diagramy przepływu danych (DFD)
· strukturalna specyfikacja funkcji systemu
· identyfikacja zależności między procesami i danym
· precyzyjne określenie zakresu systemu, podsys. i modułów
· zwięzły i czytelny opis funkcji systemu (łatwy do opano-wania przez użytkownika)
· redukcja redundancji funkcjonalnej systemu



DFD elementy składowe:
- obiekt zewnętrzny (terminator) – daje albo pobiera dane do systemu
- proces – element przetwarzający wejściowe strumienie da-nych na wyjściowe
- magazyny danych – gromadzi i przechowuje dane
- przepływ danych – skąd dokąd dane przepływają i jaka jest struktura tych danych
Diagram kontekstowy – granice systemu
Diagram systemowy – diagram ogólny systemu (podsystemy + główne magazyny danych)
Diagramy procesów – rozwinięcie poszczególnych podsyste-mów, aż po procesy elementarne
Specyfikacja procesów elementarnych – mini specyfikacja, opis elementarnego algorytmu
Zasady budowy DFD:
· na DFD nie definiuje się sposobu w jaki obiekt zewnętrzny dostarczy lub pobierze dane
· magazyn jest elementem pasywnym do przechowywania danych, może mieć złożoną strukturę
· procesy powinny być wzajemnie niezależne
· DFD nie wyrażają zależności przyczynowo-skutkowych ani czasowych pomiędzy obiektami
· procesy muszą być nazwane (unikalny identyf., nazwa)
· przejrzystość i możliwość analizy (ilość procesów na dia-gramie : max 7 +- 2)
Konstrukcje:
a/ proces aktualizuje proces (1 metoda przesyła do 2 dane)
b/ proces aktualizuje magazyn (magazyn strona bierna)
c/ proces czyta dane z magazynu
d/ przesyłanie danych do/z obiektów zewnętrznych
Techniki dekompozycji (podział procesu)
- podział na dwa lub więcej procesy
- mogą się komunikować za pomocą magazynów
- dwa nie związane między sobą procesy
- strumień danych też podlega dekompozycji
Błędy w strukturze
▪ „czarne dziury” procesy pochłaniające informacje
▪ źródła danych – proces bez wejść a z wyjściami
▪ „puchnące” magazyny – pochłaniają dane i nigdy się z nich ich nie usuwa
▪ stałe magazyny – tylko pobiera się z nich dane
▪ błędne przepływy: (magazyn – magazyn) (obiekt ze-wnętrzny – magazyn)

Proces elementarny:
- algorytmiczna definicja procesu
- dowolność formułowania (ale zwykle: nr i nazwa procesu, dane we i wy, opis algorytmu)
- opis algorytmu: słowny, pseudokod, SQL, tablice decyzyj-ne

Bazy Danych
Dane w programie:
- Dane wewnątrz programów (we/wy), wykorzystane przez jednego użytkownika i w trakcie pojedynczej sesji
nietrwałe, niedostępne dla wielu użytkowników

Dane – potrzeby aplikacji:
- Dużo danych
- Dane wspólne dla
o Wielu programów
o Wielu użytkowników tego samego programu
- Trwałość danych: długi czas życia

Dane w plikach – problemy:
- Współdzielenie danych – efektywność i konflikty
- Rozwiązanie. (warstwa pośrednia) System Zarządzania Danych – SZBD



Co to jest BD?
- Zorganizowany zbiór danych przechowywany w zewnętrz-nej pamięci komputera
- Odzwierciedlenie fragmentu rzeczywistości
- Cechy:
· Trwałoś
· Zgodność z rzeczywistością

Pożądane właściwości BD:
- współdzielenie danych
- brak redundancji
- spójność
- bezpieczeństwo danych (przed utratą)
- poufność danych
- abstrakcyjność danych
- niezależność danych do programów
- niezawodność dostępu
Poziom odwzorowania danych:
· zewnętrzny (widoczny dla konkretnego użytkownika)
· konceptualny
· wewnętrzny (implementacyjny – z konkretnym syst. za-rządzania BD, fizyczny – gdzie konkretnie jest umiesz-czony)

Zarządzanie SZBD:
- organizacja struktury BD (definiowanie schematu BD)
- konstruowanie BD (system plików)
- przetwarzanie danych:
aktualizacja danych (wprowadzenie, poprawianie,usuwanie
wyszukiwanie danych (zapytania do BD)
- administracja BD
- zapewnienie właściwości BD w praktyce




Specjalne cechy SZBD:
* Transakcyjność przetwarzań
* Optymalizacja przetwarzań
* Blokowanie zasobów (rozwiązanie konfliktów dostępu)
* Przeciwdziałanie zakleszczeniom
* System kont i uprawnień dostępu
* Monitorowanie BD
Języki BD:
- definiowania danych (DDL)
- manipulowania danymi (DML)
- zapytań (Query Language) – język raportowania
- sterowania danymi (DCL)
SZBD architektura:
- jednopoziomowa
- dwupoziomowa (klient – serwer)
- trójpoziomowa (serwer www -serwer aplikacji –serwer BD)
- rozproszona (wiele serwerów BD)
Własności BD:
- niezależność aplikacji i danych
- abstrakcyjna reprezentacja danych, wykorzystywanych przez aplikacje
- różnorodność widzenia danych przez różnych użytkowni-ków (filtry, perspektywy)
- fizyczne i logiczne niezależności
Model implementacyjny – typy:
- Hierarchiczny - Sieciowy - Kartotekowy
- Relacyjny - Obiektowo – relacyjny - Obiektowy
- Hypertekst
Relacyjna DB składa się z (pojęcia podstawowe):
- Tablica, plik
- Atrybut, pole, kolumna
- Rekord, wiersz tablicy
- Typ danych
- Domena, dziedzina Wartość null
- Związki wartościowe (preferencje)

RDB – zasady:
- Każda tablica w BD ma jednoznaczną nazwę
- Każde pole (kolumna) ma jednoznaczną nazwę w tablicy
- Wszystkie wartości w kolumnie są tego samego typu
- Porządek kolumn i wierszy nie jest istotny
- Każdy wiersz musi być różny (wartościowo)
- Pola muszą zawierać wartości atomowe
Klucze:
- Klucz główny (Primary Key) – grupa kolumn o nie po-wtarzająych się danych
- Klucz obcy (Foreign Key) – grupa kolumn z jednej ta-blicy, których wartości odpowiadają kluczowi główne-mu innej tablicy (powiązanie)
Integralność:
- Poziom pól (dziedzina wartości)
- Poziom tablic (klucz główny)
- Integralność referencyjna:
o Obowiązkowość związku
o Ograniczone usuwanie
o Usuwanie kaskadowe
o Wstawianie null
- Integralność dynamiczna
Porządkowanie wierszy:
- Wiersz w tablicach – porządek historyczny
- Znaczenie dla interfejsu
- Fizyczne sortowanie – bardzo pracochłonna operacja z wy-korzystaniem roboczych plików dyskowych
- Sortowanie logiczne (indeksowanie) – tworzenie i wyko-rzystanie tablic indeksowych - operacja dynamiczna
Transakcje na BD:
- Zmiana stanu BD
- Logiczna jednostka pracy w BD
- W trakcie trwania transakcji – BD nie jest spójna
- Właściwości transakcji (niepod., spójność, izol. i trwałość )
- Blokowanie – podstawa realizacji transakcji w środowisku współbieżnym
Transakcja a awaryjność w BD:
Transakcje zatwierdzone – mają być odtworzone
Transakcje nie zatwierdzone - wycofane
Metoda osiągnięcia
o Dzienniki transakcji
o Redundancja

Mapowanie modelu konceptualnego na implementacyjny:
Konceptualny (niezależny od SZBD, język programo-wania modelu bazy danych) – ERD
Implementacyjny – fizyczny(w konkretnym modelu ba-zy danych i SZBD)
Model implementacyjny służy do wygenerowania skryptu do tworzenia BD wraz z więzami integralności (słownik BD)

Pojecie relacyjnego modelu implementacji:
Tabela (odpowiednik encji, nazwa l mnoga)
Kolumna - pole (odpowiednik atrybutu)
Dziedzina ( konkretny typ danych i jego parametry)
Rekord (wystąpienie)
Indeks
Klucz główny (indeks unikalny, klucze sztuczne)
Klucz obcy (indeks nieunikalny)
Odniesienie ( klucz główny - obcy, więzy integralności referencyjnej)
Klucz alternatywny (indeks unikalny lub nie)

Atrybuty rozszerzone ( nie SQL owe) – specyficzny dla da-nych SZBD:
o Dodatkowe typy, opisy, etykiety, elementy, wyświetlane na ekranie (komunikaty, helpy)
o Wartości domyślne
o Rozróżnialność (lub nie) wielkości znaków
o Procedury walidacyjne (trigery)
o Typ indeksu ( np. słowny), opis, sposób konstrukcji indeksu
o Sekwencyjne
Tworzenie modelu implementacji:
Generowanie z modelu konceptualnego (mapowanie modelu konceptualnego na implementacyjny)
rewers ze schematami istniejącymi w BD

Problem mapowania:
nazewnictwo( identyfikatory, nazwy typów, dziedziny )
ograniczenia ilościowe ( np. .na liczbę pól w rekordzie)
brak wielowartościowości pól (plaski model)
brak zmiennej struktury rekordu (wiersza)

Mapowanie proste
encjatabela
atrybutpole (kolumna)
unikalny identyfikator klucz główny
związki klucze obce(dodawane do encji)

Mapowanie złożone:
mapowanie złożone nieoczywiste (związki wielu encji)
mapowanie na pojedynczą tabelę (kodowane)
mapowanie na oddzielną tabelę
mapowanie związków wykluczających się

Klucze:
każda encja może mieć wiele unikalnych identyfikato-rów – są to klucze kandydujące
spośród kluczy kandydujących wybiera się główny
jeżeli brak klucza kandydującego tworzy się klucz sztuczny ( generowany automatycznie)

Wybór klucza zlecenia:
klucz główny powinien być jednym atrybutem
klucz główny nie powinien mieć znaczenia w dziedzinie przedmiotowej
klucz główny powinien być generowany automatycznie (RecLD, OJD)
Ilościowe aspekty danych:
informacje charakterystycznych ilości danych
o zajętość pamięci( liczba wystąpień w BD)
o zmienność (prognozowany przyrost w czasie)
o wypełnienie pól wartościami
informacje charakteryzujące dostęp
o wymagana szybkość dostępu
o zakres przetwarzań
Operacje częste ( konto klienta) w BD:
- dodanie nowej operacji
- zmiana stanu konta
- zapytanie o stan konta
rzadkie operacje:
- zmiana danych adresowych klienta
Modyfikacja – samodzielne:
- Wprowadzanie pojęcia jadłospis (ustalony zbiór pożywie-nia, wielokrotne wykorzystanie i identyfikacja)
- Wprowadzenie konieczności przypisania zwierzęcia do ga-tunku, grupa itd.
- Wprowadzenie słowników: jednostek miar, trybu zatrud-nienia pracowników, klasyfikacja dostawców na grupy
Aspekty modelowanie SI:
- funkcjonalny (DFO, hierarchiczny model funkcji) - co za-chodzi w systemie
- danych (ERD, LDS, obiektowy) – na czym zachodzi

Diagram historii życia encji ELH
Odwzorowanie zmian stanów obiektów (encji) w czasie:
Oddziaływanie zdarzeń z diagramem DFD na encje ERD
Dynamiczny aspekt istnienia obiektu w systemie
Modeluje los pojedynczej encji (obiektu)
Chronologia zdarzeń mających wpływ na encje
Umożliwia identyfikacje wszystkich zdarzeń związanych z encją
Umożliwia zdefiniowanie wszystkich błędnych sytuacji oraz zdarzeń wyjątkowych
ELH – elementy składowe:
Obiekt wybrany obiekt (encja) z ERD
Zdarzenie sekwencyjne pojedyncze zdarzenie związane z obiektem
Zdarzenie złożone zdarzenie, będące korzeniem drze-wa opisującego jego strukturę
Zdarzenie powtarzalne zdarzenie, które może zajść więcej niż raz
Zdarzenie selektywne zdarzenie, którego zajście jest uza-leżnione od spełnienia pewnych warunków

Diagram historii życia obiektu (encji) – etapy budowy
Etap1 przygotowawczy
o Wybranie obiektu z ERD
o Identyfikacja zdarzeń dotyczących danego obiektu na podstawie DFD
o Dodatkowe rozważenie funkcji
Etap 2 – dla każdego obiektu z ERD
o Normalny cykl życia obiektu
o Zdarzenie specjalne (wyjątkowe)
o Sytuacje błędne



Kolejność budowy
1. wybór zdarzeń odziaływujących na obiekt
2. ustalenie sekwencji zdarzeń
3. sprawdzenie czy pewne zdarzenia mogą zachodzić wa-runkowo ( selektywnie)
4. sprawdzenie czy pewne zdarzenia mogą powtarzać się wielokrotnie
5. sprawdzenie i ewentualna korekta sekwencji zdarzeń pod wpływem iteracji
6. sprawdzenie czy system jednakowo traktuje wszystkie iteracje zdarzeń danego typu

ELH – identyfikacja sytuacji wyjątkowych i weryfikacji
o gdzie mogą wystąpić sytuacje wyjątkowe?
o Czy i w jaki sposób są one rejestrowane w systemie
o Jakie są efekty uboczne sytuacji wyjątkowej ( tj. zda-rzenia realizowane w systemie)
o Weryfikacja ELH względem DFD Dla konkretnego zda-rzenia na ELH musi istnieć co najmniej jeden przepływ na DFD mu odpowiadający

Modelowanie zależności przyczynowo – skutkowych:
o Diagram związku sferami STD ( sfere Transmition Dia-gram)
o Uzupełnienie DFD o zależności czasowe
o Ważne dla stanów czasu rzeczywistego ale też dla sys-temów rozproszonych
o Identyfikacja zdarzeń w systemie i ich zależność przy-czynowo - skutkowych
STD – elementy składowe:
Stan systemu zbiór określonych wartości atrybutów sys-temy – stan w danym momencie czasu
Przejście zmiana stanu systemu (tj przejście z jedne-go stanu do drugiego w wyniku określone-go warunku(C) i wykonania akcji(A).
Zasady sporządzania STD
o System musi się zawsze znajdować w jakimś stanie
o Sprzęgi wejściowe (start) i wyjściowe (stop) – tylko jedne
o Każdy stan systemu musi być dostępny ze stanu początko-wego
o Stan końcowy powinien być dostępny dla każdego stan
o Dany warunek powinien powodować przejście z każdego stanu tylko do jednego innego stanu ( jednoznaczność przejścia)


Bilansowanie modelu
q Różne przekroje modelu projektu SI
o Funkcjonalny ( procesowy) DFD,STC
o Informacyjny (danych) – ERD LDS
o Zdarzeniowy (stanów) – ELH STD
q Problem: obiekty i nazewnictwo, struktura , zawartość
q Cel – utrzymanie spójności projektu i usunięcie błędów
Dostosowanie implementacji do ograniczeń i uwarunkowań
· Rozmiary danych( bieżące , przyrost – ok. 10 % rocznie)
· Czas odpowiedni ( określa różne typy wejść)
· Ograniczenie pozamerytoryczne ( dostawca sprzętu , SZBD)
· Ograniczenia środowiska
· Niezawodność (średni czas między awariami MTBF, średni czas naprawy NTTR)
· Bezpieczeństwo systemu
Projektowanie szczegółowe
q Kodowanie informacji
q Interfejs użytkownika (komunikacja)
q Formaty dokumentów we\wy
q Urządzenia we\wy
q Struktura techniczna i przestrzenna
q Problemy eksploatacji ( autoryzacja dostępu)
q Elementy projektu poziomu fizycznej aplikacji
q Czynności ręczne (procedury)
Cele kodowania danych
q Zmniejszenie ryzyka błędów i pomyłek
q Uproszczenie i skracanie wprowadzania danych
q Przeciwdziałanie redundancji
q Uproszczenie i przyspieszenie przetwarzań
Rodzaje kodów
q Zewnętrzne ( pesel , nip ,kod pocztowy)
q Wewnętrzne ( Id_pracownika, nr + czesci,kod operacji)
q Dla celów projektu ( moduły, oznaczenia)

Właściwe metody kodowania
q Rozszerzalność
q Kompletność
q Precyzja, jednoznaczność
q Zwięzłość
q Czytelność
q Wygoda użycia (łatwy do zapamiętania)
q Użyteczność ( zgodność z istniejącymi)
Kod a maska
- Kod znacząca cześć (zmienna, niosąca informacje)
- Maska – sposób wyświetlania (format) cześć stała nie przechowywana jako dana w BD a jedynie w słowniku BD
Typ kodów
q Porządkowy ( nr kolejny, np. 123)
q Klasyfikacyjny (pozycyjny np12.56.01)
q Mieszany ( np. lu\02\0089)
q Kody z cyfrą kontrolną ( np. .pesel)
q Kody mnemoniczne ( np. NY, WAR )
q Kody alfabetyczne, numeryczne, mieszane

Definicja struktury kodu

INF/01/0234


kod kierunku numer roku (RR) Nr kolejny
ZP, AG INF

PESEL= RRMMDD9999K (K- cyfra kontrolna)
Zalety cyfr kontrolnych:
- Wychwytywanie błędów w kodach bez konieczności odwoływania się do DB z zestawem kodów – pierwotna kontrola danych
- Wykrycie nieprawidłowo zdefiniowanego kodu na etapie jego tworzenia

Kody i symbole w projekcie
Standardowe oznaczenia:
· format daty, godziny (RR.MM.DD)
· opis pól rekordów: opis struktur pól w BD, projektach we/wy (zwykle zgodny z symboliką SZBD)
· symbole i oznaczenia obiektów (wydruków)

Oznaczenia obiektów projektu:
- nr/symbol opcji w układzie projektu
- kod podsystemu/modułu - symbol tabulogramu
- symbol dokumentu we/wy
- symbol/nazwa zbioru/pliku

Projektowanie interfejsu
GUI – Graficzny Interfejs Użytkownika

Komunikacja użytkownik – SI:
- sterowanie SI (polecenia)
- przepływ danych (użytkownik – system)

sterowanie SI – sposoby:
polecenia (linia komend)
klawisze sterujące (skróty)
opcje z menu
ikony (paski narzędziowe)
przyciski dialogu
działania myszą i innymi urządzeniami wskazującymi

Poziom użytkownika:
- początkujący (wstępne wyjaśnienia, pomocniki, pomoc kontekstowa, blokowanie)
- średnio zaawansowany (największa grupa, standard interfejsu, pomoc szczegółowa, indeks)
- ekspert (skróty, szybkość dostępu, indywidualizacja interfejsu)
Przepływ danych
Wejściowych (wprowadzanie):- parametry poleceń- odpowiedzi na pytania- dialog Wyjściowych:- wyświetlanie inf. o dialogu- raporty- graficzne prezentacje danych
Poprawny interfejs:
· Spójny (topologia, słownictwo, otoczenie)
· Prosta obsługa, ilość obiektów 5 –9
· Grupowanie (opcji, działań, kolejność/częstość)
· Możliwość skrótów w dostępie do funkcji
· Informacja o działaniach
· Odwołanie akcji
· Poczucie spełnienia (drobne kroki, informacja)
· Wdrażanie kontroli nad SI
Cele przyjazności SI (zadowolenie klienta):
- ograniczenie ilości pomyłek
- minimalizacja czasu i wysiłku uczenia się
- nie obciążanie pamięci krótkookresowej użytkownika

Architektura interfejsu graficznego (SDI, MDI)
Okna dialogowe:
- dezaktywują aplikację i wymuszają obsługę
- przyciski powrotu do aplikacji (przynajmniej jeden)
Istotne dla interfejsu graficznego – interaktywne projektowani dialogu.
Problemy interakcyjności:
· tłumaczenia na inny język (problem: prostota stylu )
· zmienność kulturowa i prawna (problem: daty, waluty)
· niuanse kulturowe (problem: kolor np.czerwony, czarny
Problem języka:
- gra słów (np. B2B – Biznes to Biznes)
- metafor
- skomplikowanego słownictwa
- zbyt długich nazw
- tekstów wewnątrz rysunków
Urządzenia realizacji interfejsu użytkownika:
WE:
- czytniki kart kodowych (perforowane, magnetyczne)
- nośniki magnetyczne i optyczne
- terminale
- urządzenia wskazujące (mysz, pióro)
- teletransmisja
WY:
- wydruki
- terminale
- karty kodowe
- nośniki magnetyczne i optyczne
- ploter, naświetlarka
- teletransmisja
Projektowanie – punkt wyjścia:
- typ formularza
- urządzenia techniczne
- sposób wypełniania
- kształt znaków, kolorów, wzorce
Typy formularzy:
- pojedyncze kartki - książeczki - rozdzielane
- wysyłkowe (w kopertach) - wyjściowe (druki w całości)
Identyfikacja czynności modularnych:
- przygotowanie danych do wprowadzania
- wykorzystanie rezultatów
- przetwarzanie ręczne
- zwiększenie niezawodności czynności manualnych (kodowanie, nadmiarowość, kontrola logiczna)
W projekcie powinno być:
· projekt struktury technicznej
· struktura przestrzenna (użytkownik, sprzęt, moduły)
· struktura oprogramowania (systemowe, narzędziowe, wspomagające)
· projekt elementów eksploatacji (prawo dostępu, zabezpieczenie danych)

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Przeczytaj podobne teksty

Czas czytania: 31 minut