profil

Reklama radiowa

poleca 85% 307 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

KRYTERIA CHARAKTERYZUJĄCE NOŚNIKI REKLAMY

Cechy fizyczne
Żywotność przekazu reklamowego (czas pamiętania reklamy)
Selektywność (dociera do konkretnej grupy odbiorców)
Zasięg oddziaływania
Grupa odbiorców danego nośnika
Sugestywność (radio , TV , prasa Ż )
[Prestiż nośnika
Koszt produkcji odpowiedni dla nośnika
System przyjmowania zleceń i stawiane wymagania
Stopień wykorzystywania nośnika przez konkurencję
Efektywność oddziaływania]

KRTTERIA CHARAKTERYZUJĄCE ODBIORCĘ REKLAMY

Wielkość segmentu rynku (grupy do której docieramy)
Usytuowanie graficzne odbiorców (lokalne, ogólnokrajowe)
Rodzaj odbiorcy (osoby fizyczne, firmy)
Nawyki odbiorcy w zakresie korzystania z nośników


PODZIAŁ MEDIÓW

GŁÓWNE WSPOMAGAJĄCE




MWDIA GŁÓWNE

RADIO TV PRASA
OgólnokrajoweRegionalne Prywatne PaństwoweAkademickieKatolickie OgólnokrajowaRegionalnaKablowaSatelitarna OgólnokrajowaRegionalna(ogólnaspecjalistyczna) DziennikiTygodnikiCzasopisma(ogólnaspecjalistyczna)



MEDIA WSPOMAGAJĄCE

REKLAMAZEWNĘTRZNA WYDAWNICTWA REKLAMOWE INNE
- tablice ogłoszeniowe- plakaty- na komunikacji- szyldy, kasetony- flagi, transparenty- markizy, balony - ulotki- broszury- ogłoszenia- katalogi - kino- kasety video- galanteria reklamowa- telefon








CECHY TELEWIZJI

ZALETY WADY
- duży zasięg- dynamizm prezentacji- stosowanie efektów specjalnych- trudność ucieczki od reklamy- połączenie obrazu z dźwiękiem - duży koszt emisji- wysokie koszty realizacji- duży chaos informacyjny- brak selektywności przekazu- mała skuteczność przekazu- możliwość zaniechania oglądania przez przełączenie programu


CECHY PRASY CIDZIENNEJ

ZALETY WADY
- dobre pokrycie rynku- duża wiarygodność u czytelnika- przystosowanie do potrzeb odbiorcy- możliwość dotarcia w godzinach rannych - jakość przekazu reklamowego- krótki czas trwania reklamy- słaba zauważalność przekazu reklamowego



CECHY PISM KOLOROWYCH

ZALETY WADY
- wysoka selektywność geograficzna i demograficzna- duża wiarygodność i prestiż w opinii czytelnika- dobra jakość reprodukcji formy- długi okres trwania reklamy- możliwość załączenia kuponu do wycięcia - długi termin przygotowania do druku- niska natarczywość reklamy- ograniczona powierzchnia reklamowa- ograniczona liczba odbiorców


RADIO JAKO MEDIUM


ZALETY
- medium towarzyszące
Toaleta Praca Rozrywka Posiłki Podróż
Radio + + + + +
Prasa - + / - - + +
TV - - + + -
Odutor - + / - - - -
- uniwersalne
- selektywne
- lokalne
- przewaga przed południem
- aura emocjonalności
- źródło najświeższych wiadomości
- duży zasięg

WADY
- rozproszenie czasowe i przestrzenne
- trudności w ocenie poziomu słuchalności
- brak zróżnicowania programowego
- niewystarczający prestiż



MOCNE STRONY REKLAMY RADIOWEJ

- aura emocjonalności
- trudna do uniknięcia
- niski koszt produkcji i emisji
- różnorodność treści i formy reklamy
- najbliżej momentu dokonania zakupu (efekt świeżości)
- szybka realizacja zleceń
- krótki czas od pomysłu do realizacji
- dostosowuje kampanię do zmian na rynku
- magia bodźców słuchowych

SŁABE STRONY REKLAMY RZDIOWEJ

- ulotność (niska percepcja)
- duża ilość powtórzeń (znudzenie)
- ograniczenia przekazu werbalnego
- trudność przekazywania skomplikowanej treści

DLACZEGO JEDNE REKLAMÓWKI SĄ SKUTESZNIEJSZE OD INNYCH ?

- jak najwcześniej prezentują markę produktu
- prezentują ją często
- jak najwcześniej obiecują klientowi korzyści z zakupu
- obiecują je często

WSKAZÓWKI

- jedna obietnica, korzyść, informacja
- szybko zidentyfikuj reklamowaną markę
- wykorzystaj dźwięki i głosy działające na wyobraźnie
- można wykorzystać do transferu wizerunku; rozpoznawanie przez telewidzów filmów reklamowych wyłącznie na podstawie ścieżki dźwiękowej zwiększa to wskaźnik częstotliwości kampanii reklamowych
- szybko wywołaj słuchacza, od początku reklamy powinien wiedzieć, że jest skierowana do niego
- język i sposób mówienia adekwatne do nawyków adresata
- poproś słuchacza o podjęcie działań
- wykorzystuj reklamy radiowe do innych form promocji
- zwiąż kampanię z charakterystycznym odgłosem
- muzyka pomaga sprzedawać pod warunkiem , że nie jest skomplikowana

RODZAJE KOMUNIKATÓW

- racjonalne
- emocjonalne
- moralne

TECHNIKI REALIZACJI REKLAMY RADIOWEJ

- jingel (zwiastun)
- komunikat reklamowy
- monolog
- dialog
- scenka rodzajowa
- piosenka reklamowa






CECHY PRAWIDŁOWEGO SPOTU RADIOWEGO

- krótki, zwięzły, czytelny, treściwy
- oryginalny sposób przekazu zwracający uwagę
- wykorzystujący język grupy docelowej
- nie przeładowany zawartością merytoryczną (mało szczegółów)
- odpowiednio dobrana muzyka i efekty dźwiękowe
- casting głosów (odpowiedni dobór)
- szybkość wypowiedzi
- ilość słów (30 sekund około 65 słów)
- wykorzystanie percepcji słuchowej (akustyka, samogłoski, poziom głośności)

SLOGAN – krótki, zwięzły, czytelny, sugestywny, prawdziwy, łatwo zapamiętywany

RODZAJE SLOGANÓW

- deklaratywny („wszystko dla ciebie”)
- asocjacja myśli (skrót myślowy)
- humorystyczny
- wzbudzający ciekawość
- komunikujący nowość
- rozkazujący
- prestiżowy
- identyfikujący towar
- działający na emocje

SCENARIUSZ

- czytelny dla klienta, realizatora, studia
- informacje na wstępie: co reklamujemy, cel reklamy czas trwania
- charakterystyka głosów i dźwięków
- charakterystyka głosów i muzyki
- nie oceniaj reklamy na podstawie scenariusza, oceń jak brzmi wtrącona pomiędzy reklamy

attention A I D Aaction

interest desire

(wywołuje u odbiorcy zachowania pośrednie)
- zwrócenie uwagi
- zainteresowanie
- pragnienie

STYLE REKLAMOWE

- apel bezpośredni
- ekskluzywny image
- humor
- rekomendacja
- porównanie












PARAMETRY MEDIA BRIEFU
Przekaz informacji dotyczący zadania reklamowego , np. stworzenia filmu reklamowego

- cele marketingowe (stwarza klient i określa wytyczne)
- reklamowe (wynikają z celów marketingowych)
- mediowe (te, które powinna spełniać prawidłowo stworzona kampania reklamowa, jak stworzyć plan mediowy, jakie media można wykorzystać)
- grupa docelowa
- zasięg i częstotliwość
- sezonowość
- regiony
- termin kampanii
- budżet (niezbędny)

CELE MARKETINGOWE

- wprowadzenie nowego produktu na rynek
- wzbudzenie chęci spróbowania
- wzrost spożycia
- wzmocnienie dystrybucji
- wzmocnienie pozycji lidera na rynku
- wprowadzenie nowego opakowania
- podniesienie opłacalności produkcji

CELE REKLAMOWE
- wskazanie korzyści wynikających z używania nowych produktów
- edukacja konsumenta co do sposobu używania nowego produktu
- pokazanie nowych sposobów wykorzystania produktu
- podniesienie świadomości marki
- podniesienie świadomości reklamy wśród detalistów i hurtowników
- poinformowanie o obniżce cen
- poinformowanie o nowym opakowaniu
- poinformowanie o konkursie, promocji
- podnoszenie efektywności przekazu


CELE MEDIOWE

- dotarcie do grupy docelowej w sposób najbardziej oszczędny
- dotarcie do nowych użytkowników
- dotarcie do użytkowników już istniejących
- uzyskanie wysokiej częstotliwości
- uzyskanie dominującego udziału w reklamie w danym sektorze
- wzmacnianie dotarcia reklamy do dorosłych
- dotarcie do hurtownika i detalisty przez prasę handlową
- podniesienie efektywności kupowania mediów
- umocnienie aktywności w TV

OKREŚLENIE GRUPY DOCELOWEJ

- według kryteriów demograficznych (płeć, wiek, wykształcenie, zarobki)
- według kryteriów psychograficznych (cechy charakteru, styl życia)

GRUPA DOCELOWA WEDŁUG CELÓW

- nowi lub dotychczasowi użytkownicy
- użytkownicy lub kupujący
- intensywni lub sporadyczni użytkownicy

ZASIĘG ZALEŻY OD

- cele marketingowe
- penetracja produktów na rynku

CZĘSTOTLIWOŚĆ ZALEŻY OD

- aktywności firm konkurencyjnych
- częstotliwości zakupu
- komplikacji przekazu kreatywnego

SEZONOWOŚĆ zależy od polityki marketingowej producenta (aktywna i bierna)

REGIONY

Wzmocnienie reklamy z powodu
- silnej firmy konkurencyjnej
- tradycyjnie niskie spożycie danego produktu

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA TERMIN KAMPANII

- dystrybucja
- produkcja materiałów reklamowych
- rok finansowy
- zatwierdzenie planów przez klienta

DZIELENIE BUDŻETU

- belowe the line (część budżetu reklamowego przeznaczona jest na wydatki nie związane z zakupem mediów)
- trade advertising (częćś budżetu przeznaczona na reklamę u dystrybutorów lokalnych)
- produkcja
- prowizja agencyjna
- above the line (przeznaczenie na zakup mediów)
- inflacja

BADANIA SŁUCHALNOŚCI


RODZAJE BADAŃ
ć
o produkcie o nabywcy o środkach przekazu
ć
sprzedaż wg. – konsumujemy wg. –dostępność środków przekazu
- rodzaju sklepu demografii i sposób użytkowania mediów
- opakowania - zachowanie wobec (GFK , OBOP)
- ceny produktu i reakcja [ które radio i jak jest słuchane]
- regionu na reklamę - wydatki reklamodawców
- miesiąca

BADANIA SŁUŻĄ DO OCENY SŁUCHALNOŚCI DANEJ ROZZGŁOŚNI , POMAGAJĄ DOKŁADNIE ZAPLANOWAĆ KAMPANIĘ I BUDŻET

PO CO UŻYWAMY BADAŃ

- pomagają w planowaniu mediów (wybraniu odpowiednich mediów, nośników reklamy)
- upewniają klienta (uwiarygodniają firmę)
- dają podstawę do negocjacji z mediami
- skłaniają właścicieli mediów do ulepszania środków przekazu

JAK SPRAWDZIĆ CZY BADANIA SĄ DOBRE

- kto za nie płaci
- wielkość próby
- reprezentatywność próby (grupy wiekowe, społeczne...)
- kwestionariusz
- doświadczenie osób przeprowadzających badania
- kiedy badania zostały przeprowadzone (aktualność)
- liczby podane są sensownie

TECHNIKI BADAŃ RADIOWYCH

- przypadkowe sprawdzenie
- dip stick (czy słuchasz)
- day after recall (jakiej rozgłośni słuchałeś w dniu poprzednim)
- diary system (dzienniczek)

METODA DAY AFTER RECALL

- duża próba
- ciągłość badania
- większa liczba badanych stacji
- dokładne dane o regionach
- krótki czas dostarczenia wyników
- niższe koszty
- specyficzne cechy

METODA DZIENNICZKOWA

- mniej popularna
- efekt autoselekcji próby
- efekty panelowe
· efekt echa
· zawyżenie wyników
· zakłócenie struktury odpowiedzi (wpływ respondenta)
· wyższe koszty
- specyficzne cechy
· analiza zasięgu i częstotliwości
· modelowanie planowania mediów
· analiza programu radiowego






PROBLEMY PRZY BADANIACH RADIA

- z identyfikacją stacji
- z określeniem obszaru na którym program jest słuchany
- z faktem, że radio nie jest słuchane uważnie
- z faktem, że często słucha się go poza domem (niemożność badania drogą telemetryczną)






PLANOWANIE KAMPANII REKLAMOWEJ W RADIU







PLAN MEDIOWY (jeden) – zbiór informacji niezbędny do określenia jakie media biorą udział w kampanii

MEDIAPLAN (wiele) – strategia emisji reklam

SŁUCHALNOŚĆ KWADRANSOWA – odsetek lub liczba osób z grupy docelowej słuchających danej stacji w przeciągu danych 15 minut

ŚREDNI KWADRANS – średnia liczba osób słuchających danej stacji w dowolnym kwadransie w ciągu dnia, bądź w danym paśmie czasowym (uśrednione wartości ze średnich kwadransów)

ZASIĘG DZIENNY (słuchalność dzienna) – odsetek osób deklarujących słuchanie danej stacji przynajmniej 15 minut w dniu poprzedzającym badanie

ZASIĘG TYGIDNIOWY – odsetek osób deklarujący słuchanie danej stacji przynajmniej przez 15minut w tygodniu poprzedzającym badanie


PLANOWANIE


OTRZYMUJEMY BRIEF Z PRAMETRAMI KAMPANII

- grupa docelowa
- regionalizacja
- budżet

PORÓWNUJEMY

- audytorium stacji pod kątem grupy docelowej
- krzywe słuchalności w grupach docelowych
- bloki reklamowe pod względem cen

BADAMY KRZYWE SŁUCHALNOŚCI

WYBIERAMY ROZGŁOŚNIE, KTÓRE NAJLEPIEJ SPEŁNIAJĄ DANE KRYTERIA

NASTĘPNIE

- wybieramy przedziały czasowe
- tworzymy optymalne mediaplany
- obliczamy niezbędne wskaźniki

KONTAKTY UŻYTECZNE MEDIAPLANU – suma liczby osób z grupy docelowej słuchających we wszystkich przedziałach czasowych przewidzianych w mediaplanie

KOSZT DOTARCIA REKLAMY DO 1000 SŁUCHACZY – wskaźnik określający ile reklamodawca musi zapłacić aby 1000 osób z jego grupy docelowej usłyszało spot

CPT - x 1000


GRP – suma słuchalności stacji we wszystkich kwadransach przewidzianych w mediaplanie lub jednostka miary określająca wielkość publiczności radiowej, którą można sumować

GRP = słuchalność kwadransowa w % x liczba spotów

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Przeczytaj podobne teksty

Czas czytania: 11 minut