I. Literatura podmiotu
1. Stanisław Grzesiuk, Boso ale w ostrogach, Książka i Wiedza, Warszawa 2006.
2. Tadeusz Konwicki, Mała apokalipsa, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2001.
3. Bolesław Prus, Lalka, Książka i Wiedza, Warszawa 1981.
4. Juliusz Słowacki, Kordian, PIW, Warszawa 1976.
II. Literatura przedmiotu
1. Marek Bernacki, Literatura wobec totalitaryzmu, Adamantan, Warszawa 2002, s. 95-107.
2. Marian Drozdowski, Historia Warszawy, Ergos, Warszawa 1997, s. 417-435.
3. Mieczysław Inglot, „Kordian” Juliusza Słowackiego, Wydawnictwa Szkolne
i Pedagogiczne, Warszawa 1993, s. 41-44.
4. Henryk Markiewicz, „Lalka” Bolesława Prusa, Czytelnik, Warszawa 1967, s. 18-30, s. 127-
145.
5. Stanisław Makowski, „Kordian” Juliusza Słowackiego, Czytelnik, Warszawa 1973, s. 95-
111.
III. Ramowy plan wypowiedzi:
1. Określenie problemu:
a) przedstawienie wybranych elementów historii Warszawy XIX i XX wieku oraz ich literackich wizji;
b) ukazanie Warszawy jako areny najważniejszych wydarzeń w polskiej historii.
TEZA: Warszawa jest miastem o wielu obliczach. Jej literackie przedstawienia obrazują przemiany
społeczne zachodzące w Polsce XIX i XX wieku.
2. Kolejność prezentowanych treści:
A) Kordian Juliusza Słowackiego:
- lud warszawski komentatorem wydarzeń historycznych;
- stolica jako arena nieudanego spisku;
- symbolika poszczególnych miejsc (na przykład Zamku, podziemia katedry).
B) Lalka Bolesława Prusa:
- obraz miasta w latach 70-tych XIX wieku;
- wpływ cenzury na przedstawienie Warszawy przez Prusa;
-„ślady” bohaterów powieści w architekturze współczesnej Warszawy.
C) Boso ale w ostrogach Stanisława Grzesiuka:
- literacki obraz warszawskiego półświatka i klasy średniej;
- zróżnicowanie społeczne przedwojennej Warszawy.
D) Mała apokalipsa Tadeusza Konwickiego:
- absurdalna stolica państwa totalitarnego i jej socrealistyczna architektura;
- stolica Polski jako miasto zniszczone przez tragiczne wydarzenia historyczne, pełne świadectw
komunistycznej propagandy;
- życie codzienne mieszkańców socjalistycznej Warszawy jako pasmo kłopotów i nieprzyjemności.
3. Wnioski:
a) historia Warszawy została opisana w wielu dziełach literackich;
b) Warszawę opisywali je artyści różnych epok i prądów artystycznych.
c) dzięki literaturze poznajemy Warszawę historyczną, której współcześnie już nie ma;
d) Warszawa była, jest i zapewne będzie inspiracją dla polskich pisarzy.
IV Materiały pomocnicze: prezentacja multimedialna.