profil

Marketing - zagadnienia

poleca 85% 283 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

1. Marketing-mix- zbiór narzędzi marketingowych które przedsiębiorstwo stosuje
Chcąc osiągnąć zamierzone cele na wybranym rynku.

2.Formuła „4P”:

 Produkt- dobra materialne i usługi oferowane na rynku do sprzedaży i zaspokajające określone potrzeby
 Cena- suma pieniędzy jaką musi wyda nabywca w związku z zakupem określonego produktu, decyduje o przychodach i zysku przedsiębiorstwa
 Dystrybucja- czynności związane z przemieszczeniem produktu z miejsca jego powstania do miejsca jego nabycia i konsumpcji
 Promocja- (komunikacja z rynkiem) zespół środków z pomocą których przedsiębiorstwo informuje o firmie i cechach produktu, a także przekonuje do jego zakupu

Gdy produkt jest niematerialny(usługa) dochodzi jeszcze jedno narzędzie:

 Personel- obejmuje wygląd zewnętrzny, poziom wykształcenia, samodzielność podejmowania decyzji, zaangażowanie się w proces obsługi itp.

3.Jeżeli zostanie popełniony błąd w doborze narzędzi marketingu-mix lub
pominięcie któregoś z elementów może to zadecydować o braku powodzeniu
produktu na rynku.
Szukając najlepszej kombinacji należy stworzyć kilka wariantów i wybrać
najlepszy. Trzeba podjąć decyzje dotyczące:

 produktów o różnych cechach
 różnych poziomów cen
 różnych form i kanałów dystrybucji
 różnych instrumentów promocji

4.Produkt:

 to każde dobro materialne, czy tez usługa, idea, które są oferowane do sprzedaży na rynku i zaspokajają określone potrzeby
 to all to co stanowi podmiot rynkowej wymiany
 to oferta, czy propozycja sprzedawcy weryfikowana przez rynek
 suma korzyści jaką uzyskuje klient po dokonaniu zakupu



5.Potrzeby mogą zaspokoić 2 rodzaje produktów:

 substytucyjne(zamienniki)- np. masło- margaryna, kawa- herbata
 komplementarne(uzupełniające się)- np. auto- benzyna, tablica- kreda

6.Funkcje produktu:

 produkty podstawowe- obejmujące zaspokojenie potrzeby zgodnie z istotą produktu i w oczekiwanym czasie np. bułka
 dodatkowe- obejmuje prestiż związany z użytkowaniem produktu, wygodę użytkownika, estetykę produktu itp. np. bułka z ziarnami

7.Klasyfikacja produktu:

I. ze względu na stopień wykorzystania produktu przez ostatecznego nabywcę:

 produkty konsumbcyjne- są wykorzystywane przez ostatecznego nabywcę do ostatecznego użytku
 produkty przemysłowe- (zaopatrzeniowe) są wykorzystywane przez ostatecznego nabywcę do produkcji innych produktów

W zależności kto i w jakim celu dokonuje zakupu produktu, może on być produktem konsumbcyjnym lub przemysłowym.

II. Ze względu na stopień trwałości, materialność i sposób konsumpcji
Produkty kon. Dzieli się na:

 Dobra nietrwałe-(materialne) o krótkim czasie użytkowania, zużywane jedno lub kilku razowo np. chleb, mleko, proszek do pieczenia
 Dobra trwałe- (materialne) o długim czasie użytkowania, wykorzystywane wielokrotnie np. odzież, TV, meble
 Usługi (d. niematerialne)- dzielą się na:

 Indywidualne- świadczenie na rzecz pojedynczych osób np. fryzjer
 Zbiorowe- świadczenie na rzecz grupy ludzi np. usługi oświatowe
 Ogólnospołeczne- świadczenie na rzecz całego społeczeństwa
Np. ochrona porządku publicznego





III. Ze względu na częstotliwość dokonywania zakupu:

 Produkty powszechnego powszechnego wygodnego zakupu- są nabywane bez większego zastanowienia, zaspokajają podstawowe potrzeby, nabywane często. Dzielą się na:

 Dobra podstawowe- pod wpływem nawyku, są przedmiotem zakupów rutynowych, sprzedaż ich ozn. się masowością np. pieczywo, gazety
 produkty nabywane pod wpływem impulsu- np. guma do żucia, baton czekoladowy, kinder niespodzianka
 produkty nabywane pod wpływem nagłej potrzeby- np. środki przeciwbólowe, środki czystości

 produkty okresowego zakupu(wybieralne)- są przedmiotem zastanowienia,
przemyśleń, nabywca porównuje właściwości użytkowe, jakość, cenę np. meble TV, AGD
 produkty specjalne- zakup rzadki, mają wysoką wartość dla nabywcy i są nabywane sporadycznie np. mieszkanie, suknia ślubna, auto
 produkty niedostrzegalne- takie które nie są znane dla nabywcy lub które są znane lecz nie są brane pod uwagę np. mięso dla wegetarianina

8. Struktura produktu:

 rdzeń produktu- (istota) sens rdzenia można zrozumieć odp. na pyt.:
„co nabywca rzeczywiście kupuje”, lub jaką podstawową potrzebę zaspokaja
 produkt rzeczywisty- obejmuje produkt podstawowy oraz dodatkowe cechy, które wpływają na decyzje zakupu np. marka, opakowanie odp. na pyt: „dlaczego nabywcy kupują produkt”
 produkt poszerzony- obejmuje produkt rzeczywisty wraz z usługami oferowanymi przy i po sprzedaży np. instrukcje, montaż, serwis. odp. na pyt.: „Jakie dodatkowe korzyści odniesie nabywca kupując ten a nie inny produkt”.

9.Strategia produktu- długofalowa koncepcja działań dotyczących produktu.

10.Pozycjonowanie produktu- kształtowanie oferty oraz imagu przedsiębiorstwa
w celu zajęcia wyraźnego miejsca w pamięci nabywców ich działach.

11.Marka- termin, symbol, wzór lub ich kombinacja stworzona w celu
identyfikacji dóbr lub usług i wyróżnienia ich spośród konkurencji.

12.Korzyści stosowania marki-

 dla producentów- gwarancja wyższego zysku, wyróżnia produkt wśród konkurencji, decyduje o lojalności nabywców, ułatwia rozszerzanie asortymentu, stanowi wartość materialną przedsiębiorstwa
 dla handlowców- korzyści związane ze sprzedażą towarów markowych,
związane są głównie z większym zyskiem osiąganym dzięki wyższym cenom
 dla konsumentów- gwarancja jakości produktu, podwyższenie własnego prestiżu

13.Marka lub jej część mogą podlegać ochronie prawnej-jest to znak towarowy.
All znaki towarowe są markami ale nie all marki są znakami.

14.Strategie marek produktów(są jeszcze marki firmy) mogą przybierać 3 formy:

 marki indywidualnej- każdy produkt oferowany przez firmę posiada oddzielną markę np. koncern UNILEVER oferuje na rynku produkty
kilku marek np. proszek Omo, margaryna Kasia, szampony Timotei
 marki rodzinnej- all produkty oferowane przez firmę noszą wspólną
markę często związaną z nazwą firmy. Markę rodzinna stosują firmy
spokrewnione np. Knorr, Panosonic, Hortex, lub nie spokrewnione
 marki kombinowanej- połączenie marki rodzinnej z indywidualną

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 5 minut