profil

Składniki i funkcje biznes planu

poleca 85% 120 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Niniejsza praca przedstawia założenia teoretyczne struktury oraz funkcji biznes planu. Opisane zostały podstawowe zagadnienia teoretyczne odnoszące się do struktury, funkcji oraz możliwości wykorzystania biznes planu przy organizowaniu przedsięwzięcia.

Biznes planem nazywamy inaczej plan gospodarczy, plan przedsięwzięć.
Jest dokumentem określającym postęp przedsiębiorstwa w pewnym okresie czasu, jest przewodnikiem dla jego działań strategicznych i taktycznych a jednocześnie pozwala zidentyfikować słabe i silne strony działalności gospodarczej.
Istotą biznes planu jest przede wszystkim określenie celów, a następnie ustalenie sposobów, metod, środków osiągnięcia zamierzonych celów. Jest on tym niezbędniejszy im zamierzenia są bardziej skomplikowane i długodystansowe. Im więcej czynników wewnętrznych i z otoczenia oddziałuje na przedsiębiorstwo. Zadaniem biznes planu jest ograniczenie niepewności, oszacowanie prawdopodobieństwa zaistnienia przyszłych zdarzeń oraz rozpoznanie wstępnych problemów tym samym zmniejszenie ryzyka podjęcia błędnych decyzji. Ze względu na niepewną przyszłość i zmienność warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa dobrze jest przygotować różne warianty działania: najbardziej optymistyczny, najbardziej prawdopodobny i ostrożny- zazwyczaj jeden z nich okazuje się trafny.

Celowość posiadania planu biznesowego wynika na ogół z potrzeb wewnętrznych danego podmiotu gospodarczego lub bywa wymuszana pośrednio sytuacją zewnętrzną. Stąd generalnie planom tym możemy przypisać dwie funkcje, które jednocześnie wskazują na ich adresatów, odbiorców. Są to :
• Funkcja wewnętrzna.
• Funkcja zewnętrzna.
Pełniąc funkcję wewnętrzną, biznes plan umożliwia zarządowi zorganizowanie planowania rozwoju firmy i przewidywanie wszystkich zmian w przyszłości. Jest to tradycyjny sposób rozumienia funkcji planowania w zarządzaniu W biznes planie funkcja znajduje swój wyraz przez zastosowanie aparatu wykorzystywanego w planowaniu strategicznym, co prowadzi do precyzyjnego opracowania założeń i wyników finansowych przyjętych wariantów strategicznych. Zarząd firmy po szczegółowym przeanalizowaniu swoich założeń i ustaleniu misji oraz celów powinien określić poziom oczekiwań, z którymi w przyszłości będzie można porównywać osiągnięte wyniki, a także dobrać wskaźniki służące do poziomu i kontroli stopnia ich realizacji. W trakcie przygotowywania biznes planu należy koniecznie uwzględnić warunki niezbędne do osiągnięcia zamierzonych celów (np. unowocześnienie środków produkcyjnych, zwiększenie efektywności zarządzania, itd.).
Biznes plan pisany z myślą o zewnętrznych źródłach finansowania powinien być skierowany do realizacji, ponieważ jako dokument określający cele jakościowe i ilościowe wyznacza kierunki działania oraz stanowi wzorzec do kontroli kolejnych etapów realizacji strategii firmy w drodze do osiągnięcia wymiernych efektów rynkowych. Zewnętrzną funkcję sprowadza się do wykorzystywania biznes planu podczas ubiegania się o zainteresowanie potencjalnych inwestorów, mogących wspomóc finansowo przedsiębiorstwo.•Istnieją jeszcze inne funkcje biznes planu podzielone przez W. Sasina na główne i wspomagające. Do funkcji głównych zalicza się:
• funkcję decyzyjną, sprowadzającą się do tego, że w miarę przechodzenia do kolejnych faz cyklu projektu podejmowane są decyzje, co do kierunków, środków i sposobów alokacji czynników produkcji,
• funkcję informacyjną, która przejawia się w tym, że biznes plan składa się z wielu informacji przydatnych dla decydentów firmy, wykonawców tego planu i klientów, a także dla udziałowców, akcjonariuszy i innych zainteresowanych współpracy A więc polega na dostarczeniu wiarygodnych informacji o możliwościach realizacji projektu,
• funkcję rachunku ekonomicznego, która pozwala na oszacowanie, analizę i wycenę niezbędnych nakładów projektu, wytworzonych produktów oraz przyszłych korzyści wyrażonych w kategoriach finansowych (W. Behrens, P.M.Hawranek),
• funkcję kierowania, która wiąże się z realizacją biznes planu i umożliwia opanowanie kompleksowości zadania, zorganizowanie realizacji projektu i kontrolę stopnia osiągnięcia założonych celów,
• funkcję twórczą niekiedy motoryczną polegającą na pobudzeniu twórczości myślenia, poszukiwania najlepszych rozwiązań i innowacji.
Obok funkcji głównych można wyodrębnić przynajmniej trzy funkcje wspomagające: • funkcję organizacyjną, w której biznes plan pozwala usystematyzować i uporządkować tok postępowania, czyli zaprowadzić ogólny ład w firmie,
• funkcję narzędziową polegającą na uruchomieniu różnych środków, metod i sposobów działania, aby osiągnąć cele i efekty założone w biznes planie,
• funkcję regulacyjną, która sprowadza się do regulacji przepływów finansowych wywoływanych wykonywaniem biznes planu. Dobry biznes plan powoduje sprawny przepływ pieniądza i kapitału, papierów wartościowych i obrotu bezgotówkowego na kontach bankowych, a więc pomaga uzyskać założone w planie efekty finansowe.

OPRACOWANIE BIZNES PLANU

Redagowanie biznes planu jest wielką sztuką. Musi podkreślać siłę przedsięwzięcia. Ukazuje jego mocne strony, przedstawia stan bieżący i potrzeby oraz perspektywy i zawierzenie, ale jednocześnie realistycznie ukazuje trudności oraz sposoby ich pokonywania. Przyszły inwestor musi być przekonany, że jeżeli istnieje ryzyko związane z przedsięwzięciem to jest ono w planie przedstawione, a kadra kierownicza posiada zdolność zniwelowania go do poziomu możliwego do zaakceptowania. Błędem jest zbytni optymizm jak i zachowawcza ostrożność. Biznes plan nie może ujawniać informacji poufnych gdyż mogłoby to osłabić konkurencyjność pozycji przedsiębiorstwa. Dobrze napisany biznes plan to dokument zwięzły, konkretny zawierający najczęściej od 20 do 40 stron w zależności od rodzaju działalności.

Charakterystyka elementów biznes planu

1. Streszczenie planu
2. Charakterystyka firmy
3. Analiza rynku
4. Strategia marketingowa
5. Profil w produkcji
6. Zarządzanie
7. Plan finansowy
8. Kalendarium
8. Załączniki


1. Streszczenie, uznawane jest za najważniejszą część ze względu na fakt, iż z tą częścią najpierw zapoznaje się czytelnik. Powinno krótko informować o treści całego dokumentu. Mimo, że jest ono pierwszą częścią planu redagowane jest po opracowaniu całego planu, ponieważ dopiero wtedy można właściwie i zwięźle je napisać.

2. Charakterystyka firmy. Zawiera informacje o założeniu przedsiębiorstwa i jego formie organizacyjno – prawnej i rodzaju prowadzonej działalności. Przedstawia się rozmiar oraz zasięg działalności. Ważne są informacje na temat celu przedsięwzięcia. Informacje powinny być podawane w formie skrótowej, zwięzłej i nie zawiłej.

3. Analiza rynku ma za zadanie określić pozycję przedsiębiorstwa na rynku, na którym prowadzi sprzedaż, pozycję rynkową firmy zależną od ogólnej sytuacji na rynku i od konkurencji a również najważniejszych nabywców. Sytuacja rynkowa wymaga konieczności dostosowania produktu do wymogów rynku. W tym punkcie powinno również być zawarte krótka charakterystyka rynku.


4. Strategia marketingowa przedstawia wszystkie najważniejsze instrumenty marketingu: •-produkt
-cena
-dystrybucja.
Przedstawia się różnorodne prognozy sprzedaży: ostrożne, najbardziej prawdopodobne, optymistyczne. Zaznacza się również sposoby pozyskiwania klientów oraz określa się sposoby osiągnięcia celów firmy.

5. Profil w produkcji. Ta część obejmuje ukształtowanie produktu i asortymentu, możliwości produkcyjne, organizację i technologię produkcji, kooperacje i zaopatrzenie. Jednym z ważnych zadań jest przedstawienie, w jaki sposób mamy zamiar wytwarzać swoje produkty. Należy podać asortyment produkcji i jego zaopatrzenie.

6. Zarządzanie. Prezentacja osób, które odgrywają kluczową rolę w prowadzeniu przedsiębiorstwa. Wymieniamy tu założyciela przedsiębiorstwa lub ścisłe kierownictwo, czyli ludzi odpowiedzialnych za koncepcję założenia i rozwój przedsiębiorstwa, •aktywnych inwestorów, którzy służą przedsiębiorstwu radą i pomocą, •najważniejszych menażerów:
konsultantów, ekspertów, wynalazców.
Struktura organizacyjna powinna przedstawiać aktualny stan komórek organizacyjnych i ich wewnętrzną zależność i podział odpowiedzialności. W ramach polityki personalnej podaje się informację o sposobie doboru, szkolenia i wymiany pracowników, a także o systemie świadczeń i bodźców dla załogi.
W tej części biznes planu omawia się zasady siły roboczej, liczebność i strukturę, działające związki zawodowe i politykę płac.

7. Plan finansowy. Stanowi rdzeń biznes planu, określa strukturę kapitałową przedsiębiorstwa (bilans) i zapotrzebowanie na kapitał, przewidywane wyniki finansowe (rachunek zysków i strat). Sytuację płatniczą przedsiębiorstwa.

8. Kalendarium, które zawiera harmonogram działań.

9. Załączniki:
-bilans
-referencje firmy,
-szczegółowe dane dotyczące innych części planu,
-dane techniczne,
-zdjęcia,
-życiorysy kadry kierowniczej.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 7 minut