umiejętność wyrażamy za pomocą:
- can (móc, potrafić, umieć) w czasie teraźniejszym:
- She can play the piano well.
- They can ride a horse.
- You can speak Chinese.
- could w czasie przeszłym:
- She could play the piano well when she was a child.
- They could ride a horse when they were younger.
- You could speak Chinese five years ago.
- be able to (być w stanie coś zrobić) zarówno w czasie teraźniejszym, jak i przeszłym, jednak w czasie przeszłym dotyczy on umiejętności wykonania danej czynności w jednej, konkretnej sytuacji:
- I am able to repair this car. = I can repair this car.
- Mark was able to climb that mountain.
- We were able to prepare for the test in two days.
brak umiejętności wyrażamy za pomocą:
- can’t w czasie teraźniejszym:
- She can’t play the piano well.
- They can’t ride a horse.
- You can’t speak Chinese.
- couldn’t w czasie przeszłym:
- She couldn’t play the piano well when she was a child.
- They couldn’t ride a horse when they were younger.
- You couldn’t speak Chinese five years ago.
- not be able to zarówno w czasie teraźniejszym, jak i przeszłym, jednak w czasie przeszłym dotyczy on braku umiejętności wykonania danej czynności w jednej, konkretnej sytuacji:
- I am not able to repair this car. = I can’t repair this car.
- Mark wasn’t able to climb that mountain.
- We weren’t able to prepare for the test in two days.
Zauważ, że do czynności powtarzającej się w przeszłości będziemy używać could, natomiast do pojedynczej sytuacji be able to:
I could swim when I was five.
I wasn’t able to swim the whole length of the swimming pool yesterday.I was too tired.