profil

Opisać komunikacje zbiorową w Gdyni.

50 pkt za rozwiązanie + 25 pkt za najlepsze rozwiązanie - 12.11.2014 (15:32) - przydatność: 50% - głosów: 2
Odpowiedzi
yomilosz
12.11.2014 (18:38)
Gdyński Zarząd Dróg i Zieleni otworzył koperty w przetargu na wydzielenie pierwszych w mieście buspasów. Zamówienie chce realizować tylko jedna firma - MTM. Oferta opiewa na 6,7 mln zł. Aktualnie trwa jej analiza.
O takim rozwiązaniu, które ma uatrakcyjnić komunikację zbiorową w Gdyni, mówiło się od dawna. Okazja na dofinansowanie przedsięwzięcia pojawiła się, gdy zarząd województwa pomorskiego ogłosił nabór wniosków na dofinansowanie projektów związanych z rozwojem i integracją systemów transportu zbiorowego. Środki pochodzą z oszczędności po poprzednim rozdaniu funduszy.
1,65 km dla komunikacji zbiorowej
Buspas w ciągu ul. Morskiej ma liczyć około 350 m i powstanie na odcinku od ul. Zakręt do rejonu Estakady Kwiatkowskiego. Buspas w ciągu ul. Kieleckiej będzie liczył 1300 m i powstanie na odcinku od przystanku Węzeł Franciszki Cegielskiej przy ul. Kieleckiej do ul. Witomińskiej.
- Wybór lokalizacji został uzgodniony z ZKM. Podczas robót przy Estakadzie Kwiatkowskiego na ul. Morskiej funkcjonował już buspas i to się sprawdziło - mówi Tomasz Krzak z gdyńskiego ZDiZ. - Buspas na ul. Kieleckiej jest potrzebny, bo w godzinach szczytu obserwujemy duże natężenie ruchu - część kierowców dojeżdża tą trasą do obwodnicy.
W ramach prac zmodernizowana i dostosowana do potrzeb pojazdów komunikacji zbiorowej będzie sygnalizacja świetlna. Wykonawca musi także wymienić konstrukcję nawierzchni ulic i zmodernizować 19 zatok autobusowych. Zmodernizowany będzie także plac postojowy dla autobusów przy ul. Powstania Styczniowego i ul. Huzarskiej.
Co z rowerami?
Urzędnicy nie zdecydowali jeszcze, czy oprócz komunikacji zbiorowej z pasów mogliby korzystać inni, uprzywilejowani uczestnicy ruchu. Na wzór innych miast z udogodnień mogliby korzystać np. taksówkarze, właściciele pojazdów hybrydowych i elektrycznych, rowerzyści.
- Zamówienie ma być realizowane w systemie projektuj i buduj. Dopuszczenie innych użytkowników ruchu będzie rozważane na etapie projektowania - mówi Tomasz Krzak. - Wtedy też okaże się, czy uda się zachować miejsca postojowe na ul. Morskiej od strony estakady.
Dla miłośników dwóch kółek jazda po buspasie byłaby sporym udogodnieniem. Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej: - Wpuszczenie rowerzystów na buspasy nie jest przeszkodą dla komunikacji zbiorowej. Jest rozwiązaniem stosowanym w wielu miastach Europy - np. w Wiedniu. Na Kieleckiej nie ma drogi dla rowerów; wpuszczając rowerzystów, można byłoby w przyszłości zaoszczędzić na budowie infrastruktury. Na Morskiej buspas o długości 350 m ma znaczenie raczej symboliczne, komunikacyjnie fragment ten, z punktu widzenia rowerzystów, nie będzie istotny. Tym bardziej że obok biegnie droga dla rowerów.
Mieszkańcy podzieleni
Zdaniem urzędników buspasy sprawią, że pewna część mieszkańców przesiądzie się do pojazdów komunikacji miejskiej, na drogach będzie więc luźniej. Część kierowców obawia się jednak, że nowe rozwiązanie zwiększy korki. W badaniach marketingowych preferencji i zachowań komunikacyjnych mieszkańców Gdyni z ubiegłego roku ZKM pytał o stosunek do ograniczeń ruchu samochodów w Gdyni. 38,2 proc. badanych osób była przeciwna ograniczeniom, "za" opowiedziało się 37 proc. ankietowanych, 24,8 proc. nie miało zdania.
Według tych samych badań w Gdyni udział mieszkańców podróżujących zawsze lub przeważnie komunikacją zbiorową wynosi 47 proc., adekwatnie: udział mieszkańców podróżujących samochodem osobowym wyniósł 41 proc.
Czas przejazdu komunikacją miejską ma wkrótce skrócić się (minimalnie o 6,5 proc.) dzięki systemowi inteligentnego sterowania ruchem - Tristar. Urzędnicy nie dysponują badaniami, które pokazałyby, jak dodatkowo skrócą się czasy przejazdu pojazdów komunikacji miejskiej po wytyczeniu buspasów. Przekonać się będzie można o tym w połowie maja przyszłego roku, gdy zakończą się prace związane z ich powstawaniem.
Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, niewykluczone, że będzie kontynuowane na innych ulicach. Według gdyńskiego "planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu" pasy dla pojazdów komunikacji miejskiej mogłyby w przyszłości powstać na odcinkach: 10 Lutego - Świętojańska, al. Zwycięstwa, Jana z Kolna - Wiśniewskiego - Trasa Kwiatkowskiego, Wielkopolska - Chwaszczyńska


Myśle że naj :)
Przydatne rozwiązanie? Tak Nie
Dodaj zadanie
Zadania z geografii
8 pkt - 4.4.2024 (21:26)

Głód na świecie (wstęp,przyczyny i skutki)