1. Zerwanie z antyczną zasadą 3 jedności:
*czasu (np. noc wigilijna, 1-2.XI, 1.XI.1823, karnawał 1824)
*miejsca (kaplica, cela więzienna w Wilnie, dom wiejski pod Lwowem, salon warszawski)
*akcji (wielość wątków: obrzęd dziadów, nieszczęśliwa miłość Gustawa, prześladowanie młodzieży polskiej)
2. Synkretyzm utworu- połączenie cech typowych dla dramatu z partiami lirycznymi (improwizacje) i epickimi (opowiadanie Sobolewskiego i opowiadanie o Cichowskim).
3. Występowanie obok siebie różnych kategorii estetycznych: tragizmu, patosu, groteski, komizmu.
4. Obok scen realistycznych występują sceny fantastyczne.
5. Luźna kompozycja i fragmentaryczność utworu (brak powiązania przyczynowo-skutkowego poszczególnych części dramatu, a także poszczególnych scen).
6. Niesceniczność dramatu.