profil

Studium przypadu dziecka z ADHD.

poleca 85% 895 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Studium przypadku

A. Opis przypadku:
Nazwisko: Kowalski
Imię: Maciej
Adres: Ciechanów, woj. mazowieckie
Wygląd: wzrost średni, normalna budowa ciała, ciemne włosy, brązowe oczy.
Szkoła: V klasa szkoły podstawowej
Nazwisko opiekunów: Kowalscy
Definicja problemu: zespół nadpobudliwości (ADHD)

B. Charakterystyka cech środowiska rodzinnego
Maciuś wychowuje się w rodzinie pełnej. Ma siostrę Zuzannę, uczennicę klasy III szkoły podstawowej. Dziewczynka uczy się dobrze, nie sprawia kłopotów wychowawczych. Matka -Ewa ma 35 lat, ojciec - Zbigniew ma 36. Rodzice mają wykształcenie wyższe pedagogiczne. W wychowaniu dzieci pomagają dziadkowie. Warunki mieszkaniowe rodziny są dobre, materialne -wystarczające. Oboje rodziców są bez nałogów. Wykazują ogromne zainteresowanie nauką dzieci Uczestniczą w zebraniach, często indywidualnie kontaktują się z nauczycielami.


C. Środowisko, miejsce zamieszkania:
Chłopiec wywodzi się z miasta. Kontakty z sąsiadami są dobre, nie ma żadnych konfliktów.
Mieszkanie jest świeżo wyremontowane, nowe meble. W domu znajdują się sprzęty audio - video najnowszej generacji. Dzieci mają własne pokoje, wspólny komputer. Rodzice prenumerują czasopisma dla dzieci i młodzieży.

D. Rozwój fizyczny i stan zdrowia.
Maciek urodził się w ciąży drugiej o prawidłowym przebiegu. Poród odbył się o czasie siłami natury. Stan noworodka był dobry (9 punktów Apgar). W okresie wczesnego dzieciństwa często chorował, miał bardzo wysoką temperaturę. W wieku 2 1. 4 m-ce podczas snu chłopiec miał drgawki. Wynik badania EEG wskazywał nieprawidłowy zapis. Chłopiec jest pod opieką lekarza neurologa. Ataki epilepsji pojawiają się niezbyt często. Rozwój psychoruchowy:
siadanie 5 miesięcy
chodzenie 9 miesięcy
pierwsze słowa l rok życia
pierwsze zdania około 2 roku życia
sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych około 2 roku życia Chłopiec w wieku 4 lat zaczął chodzić do przedszkola.
Obecnie ogólny stan zdrowia (z informacji lekarskiej) jest dobry. Chłopiec aktualnie nie skarży się na jakieś dolegliwości.
E. Rozwój umysłowy:
Badanie wykazało, że aktualnie ujawniany rozwój sprawności umysłowych kształtuje się w granicach przeciętnej normy. Występują pewne dysharmonie rozwojowe. Wyniki badań percepcji wzrokowej, orientacji i wyobraźni przestrzennej wskazują na znaczne zaburzenia analizy i syntezy słuchowej.
U Maćka nadruchliwość przejawia się niemożliwością przebywania w jednym miejscu, niespokojne siedzenie przy stoliku. Jego uwaga łatwo rozprasza się pod wpływem zewnętrznych bodźców. Szybko zmienia zainteresowania zadaniami, trudno mu skoncentrować się na pracy czy zabawie przez dłuższy czas. Unika wysiłku umysłowego, łatwo gubi rzeczy potrzebne do zajęć. Jest impulsywny. Największy problem stanowi słaba koncentracja uwagi na wyznaczonym zadaniu. Często też przeciwstawia się poleceniom. Ich zniwelowanie wymaga stosowania przez rodziców i nauczycieli konsekwentnych metod wychowawczych oraz nagradzanie chłopca i chwalenie za najmniejsze osiągnięcia. Maciek wymaga dostosowania nauczania do jego możliwości. Często trzeba sprawdzić, czy poprawnie wykonuje polecone zadania.

F. Rozwój społeczny i obecny status szkolny dziecka.
U Maćka dostrzegamy wzmożone pobudzenie ruchowe, osłabienie kontroli zachowania. Dziecko nie potrafi usiedzieć w jednym miejscu, skoncentrować się na jednej czynności, przez co czasem dochodzi do konfliktów z rówieśnikami. Maciek potrafi uderzyć kolegę. Nauczyciel nieraz ma problemy z poskromieniem temperamentu chłopca. Wyniki chłopca w nauce są przeciętne, nie umie skupić się na rozwiązaniu jednego problemu, zadania.

G. Charakter i osobowość:
Maciek uważa, że jest dzieckiem dobrym, nie widzi nic złego w swoim zachowaniu. Jak większość chłopców w jego wieku chce zostać policjantem lub piłkarzem. Interesuje się sportem- w wolnym czasie gra z rówieśnikami w piłkę nożną, z ogromnym zapałem ogląda mecze piłkarskie, kupuje gazety sportowe. Rodzice zapisali go na lekcje języka angielskiego, gdzie chłopiec uczy się poprzez zabawę. Opiekunowie starają się powierzać dziecku różne obowiązki, za które jest odpowiedzialny. Lęk wzbudza w nim przebywanie samemu w zamkniętym pomieszczeniu. Dostrzec można ogromną więź łączącą członków rodziny. Rytuałem są niedzielne wspólne obiady, w tygodniu nie jest to raczej możliwe ze względu na to, że rodzice mają masę obowiązków.

H. Ogólna ocena ucznia:
Dziecko jest sympatyczne, potrafi wymyślać różne zabawy, jednak nie potrafi się na nich zbyt długo skupiać.
Uważam, iż należy pracować z dzieckiem, aby:
minimalizować nadpobudliwości u dziecka;
wspomagać rozwój psychoruchowy;
pohamować impulsywność;
- korygować opóźnienie rozwoju funkcji percepcyjno - motorycznych (wzrok, słuch, ruch) i orientacji przestrzennej.
Cele operacyjne:
zapewnić dziecku stabilną pozycję tj. kontrola hałasu w grupie, wyciszony głos;
wyznaczenie dziecku miejsca do pracy w niewielkiej odległości od innych dzieci i w dobrze widocznym dla nauczyciela;
wyeliminować bodźce pobudzające dziecko i rozpraszające jego uwagę;
rozwijać percepcję wzrokowo ? słuchową;
rozwijać wysokobiałkową dietę;
pozwolić na pracę w krótkich odstępach czasu. Po okresie koncentracji zezwolić na wstanie i np: rozdanie materiałów do zajęć itp.;
- zaproponować rodzicom, aby zakupili komputerowe gry i zabawy edukacyjne dla dziecka i w ten sposób systematyczną pracą w domu znakomicie można przedłużyć czas ćwiczeń;.
Systematyczne korzystanie z terapii pedagogicznej w celu wyeliminowania nadmiernej nadpobudliwości powinno pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie chłopca. W przypadku zaniechania oddziaływań można spodziewać się nasilenia problemów emocjonalnych.

Według moich obserwacji chłopiec posiada inteligencję ruchową oraz plastyczną. Maciuś jest dzieckiem, który jest w ciągłym ruch. Nie potrafi usiedzieć w jednym miejscu. Chłopiec dużą radość sprawiają zabawy na świeżym powietrzu.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 4 minuty

Typ pracy